Kogelvissen van nilo1804


Nouuuuu, ik vind het erg leuk hoor zo'n projectje maar ik ben straks een keer een weekend van huis, dus het is maar kijken hoe dat dan gaat.
Ach het is erg leerzaam ook, ik wil in de toekomst nog een keer een paar kweekpogingen wagen met lastigere soorten dus alle ervaring is mooi:DD
 
Vanochtend de kogelvis opgehaald, het is een mannetje van 2jaar oud, nakweek en hij is zeeeer fotogeniek :DD

Hij heeft ook direct van de Corydoras eitjes gesmikkeld (zie filmpje), ook herkende hij mijn pincet direct dus dat biedt hoop voor hem snel aan het eten krijgen.
IMG_4695.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_4683.mov
    5 MB
  • IMG_4676.jpeg
    IMG_4676.jpeg
    2 MB · Weergaven: 51
  • IMG_4694.jpeg
    IMG_4694.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 51
Mooi visje Niels maar zou hij of zij er geen soortgenoot bij willen?
 
Dank John! Ik denk dat ze het liefst solitair leven eigenlijk. Deze heeft met soortgenootjes samen gezeten maar was erg agressief naar de vrouwtjes. Ik wil nog meer onderzoek doen om te kijken of ze in het wild solitair leven of ik grote groepen. Online staat dat je ze solitair of met >6 moet houden, al zie ik ook vaak mensen die 2-5 hebben waarbij het ook goed gaat.

Of ze in een groep fijn samen leven of meer elkaar tolereren durf ik nog niet te zeggen, maar voor nu neig ik meer naar liever solitair...
IMG_4698.jpeg
 
Kleine update over de corydoras kleintjes.

1 van de 2 emmertjes was omgevallen in de sump waardoor zo'n 90 jongen verloren zijn geraakt... Met een slang heb ik proberen het betreffende sumpcompartiment uit te zuigen en daar zag ik tot mijn verbazing 2 gigantische cory jongen. Deze zijn waarschijnlijk in de bak uit het ei gekomen en via de overloop in de sump beland. Niet gevoerd maar wel met veel ruimte. Deze jongen zijn groter dan de jongen die ik met zo veel aandacht verzorgde... Daarna met een lampje de rest van de sump door en ook daar zag ik her en der grotere corydoras jongen dan de jongen uit mijn emmertje. Hoe het met de 90 jongen gaat uit het omgevallen emmertje weet ik niet, erg balen dat ik ze verloren ben door een domme fout, maar mogelijk hebben ze het juist beter in de sump...
WhatsApp Image 2023-10-22 at 15.46.46.jpeg
foto van 2 grote jongen en 3 zoals de rest

De 2 grote jongen heb ik teruggezet in de sump met een lekkere lik microwormen, en de 150-175 jongen heb ik in een curverbox overgezet. Hier heb ik een verwarminkje bijgehangen en ik heb van het emmertje een luchtfilter geknutseld. Nu hebben ze meer ruimte en nu de microwormen kweek goed loopt hoop ik dat deze ook een groeispurt door zullen maken.
WhatsApp Image 2023-10-22 at 15.46.46 (1).jpeg
de uitgroei bak

Het voelt een beetje dubbel dat de jongen waar ik zoveel moeite voor doe (2-3x daags 100% waterwissel en gericht voeren) amper groeien in verhouding tot de "natuurlijke" jongen. Ik de toekomst zullen er meer van dit soort jongen komen want de cory's leggen bijna dagelijks een paar eitjes dus ik vermoed dat er af en toe wel eens een paar overleven.
WhatsApp Image 2023-10-22 at 15.46.47.jpeg
foto van gisteren, nu zitten beide bakjes helemaal zo vol, ook het deksel zit zo dik vol.
 
Daar heb je dan een kweekgroep die het te goed doet, een brilliante collega omschreef me het eens met de woorden ,,ach man die hebben zich doodgepaardt,,.
Ik doe ook slordig met nieuwe corys maar iedere keer 10 erbij
is me ook leuk.
 
Nog zo’n 60 jongen in de plastic bak, klein fotootje erbij van de huidige stand van zaken in de wasruimte/kweekruimte😅

In de sump zwemmen ook nog een paar jongen, net als in de plastic bak begint er flink verschil in formaat tussen de jongen te ontstaan.

En natuurlijk een filmpje van de kogel die probeert een slakje te eten!
 

Bijlagen

  • IMG_4842.jpeg
    IMG_4842.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 35
  • IMG_4843.jpeg
    IMG_4843.jpeg
    1.2 MB · Weergaven: 34
  • IMG_4788.jpeg
    IMG_4788.jpeg
    3 MB · Weergaven: 36
Kleine update:

De Corydoras zijn verhuisd naar de bak van @AQUAR3LL3, ik merkte dat de kogelvis last had van de toch vrij drukke zwemmers. Ze waren niet bang voor elkaar maar de corydoras zwommen wel eens per ongeluk tegen de kogel aan en hij vertoonde vaak stresstrepen op zijn rug.

Vanmiddag heb ik nog wat kienhout gehaald om toe te voegen en ik wil graag nog wat limnobium om het licht te dimmen en nitraat te verwerken. Merk toch dat er wat alg ontstaat en vooral bruinige aanslag op de anubias bladeren. Dat is met een sponsje makkelijk te verwijderen maar ik denk dat ik beter nog het licht wat kan dimmen. Ook komt er vrij veel direct zonlicht in de bak dus de bak gaat als de nieuwe eettafel komende maand komt verplaatsen om het zonlicht wat te minderen.

Nu de cory's weg zijn wil ik er misschien nog een leuk Lnummertje bij, welke weet ik nog niet maar dat gaan we tzt wel uitzoeken:)
 
Een jonge L134 in de buurt gevonden en aangeschaft. Hoop dat hij mooi uitgroeit in deze bak😄

IMG_5225.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_5227.jpeg
    IMG_5227.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 21
  • IMG_5226.jpeg
    IMG_5226.jpeg
    432.8 KB · Weergaven: 20
Tijd voor een update!
De bak heeft wat tegenslagen gehad, zo is in de dagen dat ik van huis was de verwarming gesneuveld en de bak afgekoeld naar 17 graden. Gelukkig had ik nog een extra elementje liggen en lijkt de kogelvis er goed van hersteld. 2 weken later ging ik 3 weken op vakantie en hadden we de thermostaat van de woonkamer verlaagd. Hierdoor zakte de watertemperatuur terug naar zo'n 20 graden. De buurman had dit gelukkig door en heeft de verwarming in huis hoger gezet waardoor de bak weer 24 graden werd en de vis weer goed at.

Een maand of 2-3 geleden hebben we het aquarium verplaatst zodat er minder zonlicht invalt. Ook de verlichting is flink teruggeschroefd. Nu heb ik bijna geen last meer van bruine aanslag en lijken de baardalgen ook flink af te nemen. De limnobium is helaas wel weggesmoten, misschien dat er toch te weinig voeding in het water zit ofzo. Jammer want ik wilde graag voor de kogelvis ook wat meer beschutting, maar het is niet anders.

Vorig weekend heb ik 2 jonge L519 toegevoegd. Leuke visjes om te zien, al zie ik ze maar weinig.

Tot slot nog wat fotootjes en een filmpje!
 

Bijlagen

  • IMG_6641.jpeg
    IMG_6641.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 18
  • IMG_6642.jpeg
    IMG_6642.jpeg
    2 MB · Weergaven: 20
  • IMG_6607.jpeg
    IMG_6607.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 20
  • IMG_6608.jpeg
    IMG_6608.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 19
  • IMG_6605.jpeg
    IMG_6605.jpeg
    2.5 MB · Weergaven: 19
  • IMG_6563.jpeg
    IMG_6563.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 20
  • IMG_6565.mov
    13.8 MB
Al een tijdje houd ik de stocklijsten van de grote importeurs in Europa in de gaten. Dit omdat ik graag nog een andere kogelvis wil houden. Mijn eerste kogelvis was een T. miurus en dat was een super leuke en interactieve vis zoals ik nog nooit een aquariumvis gezien had. Na 5 maand wachten stond hij afgelopen weekend ineens op de lijst van Dietzenbach. Vanochtend contact gehad met Ocean&Lake en als alles meezit kan ik de vis 23 maart ophalen.

Erg veel tijd om lekker in te draaien is er dus niet maar gelukkig ligt er zeer veel medium in de bioloog van de reefer dus daar kan ik wel een filter mee starten. Vanmiddag ga ik een extern filter met ingedraaid medium testen op een emmer en dan even kijken hoe dat filter reageert als ik ammonium toevoeg. De komende dagen zal ik dat blijven toevoegen en meten tot de bak ingericht kan worden. Plan is om woensdag een 60x30x30 bak op te halen. Dit is te klein op de lange termijn maar als ik de groothandel moet geloven is de vis slechts 2-4cm. Ik wil in dit bakje ook direct oefenen met planten die uit de bak groeien. Als dat bevalt zal er dan op termijn een grotere bak van 100 of 120cm komen met een relatief lage waterstand en veel planten boven/uit de bak.

Ik heb het geluk bij een bedrijf in de plantensector te werken en af en toe wat planten mee naar huis te kunnen nemen. Zo heb ik nu het groen gemarkeerde alvast in huis (anubias en javamos komen uit m'n nano):
1709563063305.png

Ik denk dat dit veel te veel is voor een bakje van 60x30x30 maargoed, we gaan het zien. De niet groen gemarkeerde planten staan op het wensenlijstje dus daar kan ik altijd nog wat minder van halen. Ook denk ik dat het niet mooi is als het heel druk wordt met ontzettend kleurrijke planten, dus misschien dat ik daarmee nog een aantal planten van het lijstje haal.

Komend weekend eens naar wat winkels voor stenen en een mooi stuk hout.

Wordt vervolgd!
 
Gisteren is de kogelvis binnengekomen bij Ocean&Lake dus het is nu echt definitief dat hij voor mij beschikbaar is :DD

Maandag het filter met wat pijn en moeite aan de praat gekregen en gevuld met wat media uit de Reefer170. In een emmer wat water met salmiak NH3/NH4 naar 1,5 gebracht.
Dinsdag de filterspons van m'n dennerle 30 uitgeknepen in het water en nog geen daling in NH3/NH4 te zien.
Vandaag NH3/NH4 gedaald naar 0,5, dus dat gaat de goede kant op met het filter.
WhatsApp Image 2024-03-06 at 19.41.55 (1).jpeg


Vanmiddag een strak bakje opgehaald bij @iTom, nogmaals dank voor het leuke aquarium en de gezelligheid Tom!
Het bakje staat inmiddels in de woonkamer en met wat stukjes hout heb ik een beetje een begin proberen te maken met het idee wat ik voor ogen heb. Dit weekend wil ik (veel) meer hout halen en het bakje echt inrichten.
WhatsApp Image 2024-03-06 at 19.41.56.jpeg
 
Gisteren bij de hornbach een mooi stuk hout kunnen scoren en wat kleine takjes. Aan de achterkant van het grote stuk moest een klein stukje afgezaagd worden zodat hij past in de bak. Ik ben nu aardig tevreden over het hout deel boven water, onder water vind ik het nog wat kaal maar ik denk dat ik dat later ga aanpakken. Misschien dat daar met stenen of takken nog wat aan te vullen is, het moet namelijk ook een interessante scape worden voor de kogelvis om te ontdekken. Ook komt er een vrij dikke zandbodem in zodat de kogel zichzelf kan ingraven. Als jullie tips hebben dan hoor ik het graag!
1709971106963.png
1709971119256.png

Verder heb ik nog 3 alocasia’s meegenomen en 1 calathea. Wat betreft de planten wil ik er nu (denk ik) nog een anthurium bij om ook wat bloemen te hebben maar dan is wel ruim voldoende voor dit kleine bakje lijkt me.
1709971084437.png


Op aliexpress heb ik dit soort hangers besteld om de planten aan te bevestigen in de hoeken, en tussen de takken vanaf boven kunnen ook veel planten gestoken worden is het idee.
1709971053202.png
1709971155837.png

Een groot deel van het de takken is boven water, dus ik heb ook een mini pompje besteld om te kijken of ik met een slangetje wat water over het hout kan laten pompen. Hoe ik dat ga vormgeven en bevestigen weet ik nog niet, maar dan zou dat pompje met een tijdklok bijvoorbeeld 2x per dag 15min de planten boven water nat maken.

Als de hangbakjes en het pompje binnen zijn ga ik het hout vastmaken met kneedepoxy en secondelijm, het is nu opzich ook wel stevig maar ik denk dat het makkelijker werkt als het 1 groot stuk wordt.

Wordt vervolgd!
 
Bij de Hornbach heb ik afgelopen weekend nog zo'n leuke wortel gescoord. Een maal thuis vind ik hem niet lekker in de opzet passen dus die gaan we niet gebruiken. Verder vind ik het nog lastig wat ik aan de scape wil toevoegen dus daar ben ik, op een paar takjes na, nog niet veel verder mee gekomen.
1710438339173.png

Wél is het afdeknet klaar. De vorige bewoners hadden achter het tuinschuurtje 3 hordeuren achtergelaten en die had ik bewaard met als idee dat dat voor de aquaria nog wel eens van pas kon komen. Bijna een jaar verder maar nu worden ze dan ook eindelijk herbruikt :DD. Ja het is niet het meest strakke frame, maar zo DIY wat in elkaar knutselen vind ik prima voor nu. De overige gaten in aan de bovenkant worden zoveel mogelijk opgevuld met planten.

Het net en de roller komen uit China, dus uiteindelijk voor nog geen €5,- een mooi netje in elkaar geflanst.
1710438356560.png
1710438370280.png
1710438455499.png


Begin volgende week worden als het goed is de planthouders bezorgd, ook uit China, dus dan kan ik het aquarium verder in gaan richten :DD

Dinsdag was ik bij Ocean&Lake, even snel een fotootje gemaakt van de kogelvis. Hij ligt ingegraven en past zeer goed bij de ondergrond, veel plezier met zoeken:pp
1710438816038.png
 
bedankt beide!
Nee helaas Ed, hier een gifje waarop het misschien beter te zien is, ik heb in de winkel 5min in dit bakje gezocht, was al bang dat hij overleden was😅
B7CCAA12-3FBB-41E7-ADE6-439D506EB4ED.gif
 
Laatst bewerkt:
Net even de plantjes gespoeld, hopelijk komen de houders voor de planten morgen binnen.
Op foto 1 heel veel verschillende maatjes Spathiphyllum, die kan ik een beetje bundelen en schikken om wat accenten aan te brengen.
IMG_6805.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG_6804.jpeg
    IMG_6804.jpeg
    5.4 MB · Weergaven: 9
  • IMG_6803.jpeg
    IMG_6803.jpeg
    4.4 MB · Weergaven: 11
  • IMG_6801.jpeg
    IMG_6801.jpeg
    4.2 MB · Weergaven: 11
  • IMG_6800.jpeg
    IMG_6800.jpeg
    3.7 MB · Weergaven: 12
Vanmiddag zijn de planthouders en een stuk filtermat binnen gekomen en ik ben nu zo goed als klaar met het plant deel boven water. Foto's zeggen meer dan woorden dus hier komen ze:
WhatsApp Image 2024-03-18 at 16.16.21 (1).jpeg
de 4 zwarte houders heb ik allemaal gebruikt, de doorzichtige niet, die klemmen ook niet echt lekker en hangen te ver boven de waterlijn, miskoop dus maar wie weet in de toekomst voor een ander project.

WhatsApp Image 2024-03-18 at 16.20.21.jpeg
WhatsApp Image 2024-03-18 at 16.16.20 (8).jpeg
Het mini pompje zit in 1 van de plantenhouders en bewatert via de slang enkele plantjes die net niet lekker met de wortels in het water komen. Ik moet nog even kijken hoe ik er gaatjes in kan maken, met een schilmesje werkte niet dus morgen maar even een scalpel proberen. Dit is op het moment ook de enige stroming in de bak, als het filter is ingedraaid sluit ik die aan.

WhatsApp Image 2024-03-18 at 16.16.20 (7).jpeg
De Spathiphyllums staan, met de zwarte filterspons heb ik wat verhoginkjes gemaakt zodat de wortels en scheuten van de plant op de hoogte van de waterlijn zitten.

WhatsApp Image 2024-03-18 at 16.16.20 (6).jpeg
Dan in het midden de Aglaonemas, in de boomstronk de Alocasia en er tussenin de Calathea.

Zand er in en vullen maar! Mokjes om het hout onder water te houden en op de voorgrond van het hout 2 varianten Fittonia geplaatst, Forest Flame (de rode) en White Forest Flame (tja... de witte). Daarna her en der wat plukjes javamos en dan is het vol. Voor alsnog niks gelijmd, geen planten én geen hout. Alles staat best stevig dus ik hoop dat ik het kan houden. Tot slot nog wat red root floaters er in.

Hierbij nog wat foto's van dichter bij (de camera heeft wat moeite met het licht, dus zo extreem als de kleuren hier zijn zijn ze in het echt niet):
WhatsApp Image 2024-03-18 at 16.16.20 (2).jpeg
WhatsApp Image 2024-03-18 at 16.16.20.jpeg
WhatsApp Image 2024-03-18 at 16.16.20 (1).jpeg


Komende dagen wat anubias stekken plaatsen in het aquarium. Ik had verwacht dat het aquarium nu minder kaal zou lijken maar dat valt me vies tegen. Dit planten er boven vind ik wel erg mooi en is ook eigenlijk best goed gelukt met wat ik in mijn hoofd had zitten, maar ik denk dat het moeilijk is om een eenheid te maken tussen boven en onder water, dus misschien worden het wel 2 losse werelden in 1 bakje :DD

Totaaltje tot slot:
WhatsApp Image 2024-03-18 at 16.31.31.jpeg
 
Erg mooi gedaan Niels en die houders zie je niet toch. Zelfs dat glas en aardewerk in de bak staan leuk:pp
 
Dat koffiekopje maakt het helemaal af, een Anubias erop en klaar 🤪😉.

Zonder gekheid zeer mooie start zo 👍.
 
Wauw wat prachtig!
Brengt mij op zoveel ideeën voor de bakken op zolder! :LOL:
 
Even een update!

Vorige week heb ik de kogelvis opgehaald, hij had zich ‘s ochtends nog volgevroten met mysis dus met een goed gevulde buik heeft hij zijn nieuwe thuis ontdekt.

Ik had, net als bij de reefer een paar maand geleden, ook hier problemen met de verwarming… Ik wilde al graag een externe temperatuur controller zodat ik overal en altijd een oogje in het zeil kan houden, dus sinds woensdag heb ik een Inktbird-308wifi. Een erg leuk en handig stukje techniek voor als je het vertrouwen in de verwarmingen compleet verloren bent. Voor nu staat de bak op zo’n 25,2 graden, maar het plan is om richting de 26 graden te gaan.


Dan over de kogel :DD

Een duidelijk gestrest visje die 2 dagen nodig had om eens rustig in te graven, maar nu, 7 dagen later begint hij al te snappen dat ik niet eng ben maar juist de brenger van voedsel :chef:

Hij eet inmiddels dode dubia kakkerlakken, levend hapt ie wel naar maar dan eet hij ze niet... Dus de strategie voor nu is dat de andere kogelvis eerst wat hapjes neemt, en dan gaat het restant naar deze kogel terug, en dat eet hij maar wat graag op. Beetje raar en omslachtig maargoed:S

Nu hij lekker eer ga in volgende week beginnen met het ontwormen, daarvoor heb ik eSHa Ndx en Gedx in huis gehaald.

De fittonia’s zijn gesneuveld, deze had ik niet goed genoeg met de wortels/stekken in het water gehangen. Verder gaat het met de riparium planten erg goed!

Tot slot nog wat fotootjes van uit de Reefer de L134 en een L519
IMG_6899.jpeg
IMG_6882.jpeg


En van de nieuwe kogelvis uiteraard ook wat beelden:DD
IMG_6901.jpeg



IMG_6914.jpeg

IMG_6915.jpeg
 

Terug
Bovenaan