Klimaat nabootsen


Ruben01

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2016
Berichten
5,229
Leeftijd
22
Locatie
Twente
hallo allemaal!

Ik kwam ineens op het idee om in mijn aquarium het klimaat na te bootsen van het land van herkomst van de vissen.
Dus bijvoorbeeld in het droge seizoen weinig voer, tmperatuur omhoog, minder verversen en in het regenseizoen, veel verversen, veel voeren.


In mijn aquarium zitten nu:
6corydoras trillineatus
6 Trigonostigma hengeli
1 algeneter, maar die gaat eruit
3 endlers die laat ik denk ik uitsterven.
3 platy's ganner denk ik ook uit

Nu wil ik graag het klimaat nabootsen van de hengli en de corydoras.

De corydoras komt uit: Peru
Hengli komt uit: Thailand, Indonesië

Dit zijn totaal verschillende klimaten.
De corydoras leeft in Peru in het tropisch regenwoudklimaat. Op het klimaatsysteem van Köppen de Af. Dus geen droge tijd.
Terwijl de Hengli dit heeft:

November t/m februari:
Het droge seizoen. In deze periode wordt het land ‘overspoeld’ met toeristen vanwege de ideale weersomstandigheden en het aangename klimaat. In deze droge periode regent het nauwelijks, is de temperatuur aangenaam. Kortom: heerlijk weer!

Maart t/m juni:
Het hete seizoen. Zoals de naam al zegt: hoge temperaturen met een hoge luchtvochtigheidsgraad. Je zult dus veel vocht verliezen en uiteraard ook weer moeten bijvullen! In het noorden van Thailand staat dit seizoen bekend als het Smoky Season →.
Juli t/m oktober:

Het regenseizoen. Deze periode wordt gekenmerkt door hevige, maar korte regenbuien. De regenbuien duren meestal niet langer dan een uur. Tussendoor en in de ochtend is er volop zonneschijn. Lees hier de voor- en nadelen van het regenseizoen →.

(Dit is van deze site)

Dus hoe kan ik dit het beste aanpakken, welk klimaat moet ik nabootsen, en hoe?


Mvg
Ruben
 
Klinkt heel erg leuk. Maar wij hebben geen natuur in huis!

Zelfs een biotoop aquarium is geen natuur.

Wil je natuur?? Koop een 1000 liter aquarium. Stop er 1 vis in en met een beetje geluk, heb je nog een plantje ook.
Dat is natuur.

Sorry voor mijn wat botte ietswat ongenuanceerde reactie. Maar het is goed bedoeld.:daisy:
 
Klinkt heel erg leuk. Maar wij hebben geen natuur in huis!

Zelfs een biotoop aquarium is geen natuur.

Wil je natuur?? Koop een 1000 liter aquarium. Stop er 1 vis in en met een beetje geluk, heb je nog een plantje ook.
Dat is natuur.

Sorry voor mijn wat botte ietswat ongenuanceerde reactie. Maar het is goed bedoeld.:daisy:
Maakt niet uit, ik begrijp wat je bedoelt. :)

Ik doe het wel niet....:)
 
Klimaat nabootsen is niet te doen, je kan natuurlijk wel een beetje klooien met de temperaturen laten stijgen of dalen, waterhoogte verminderen, waterhoogte verhogen of laten "regenen".
Dat zijn echter de kleine middelen, die wel wat werken maar zeer zeker niet het totaalplaatje zijn.
Een beetje moeilijker is om te werken met bv. de PH, deze kan zeer veel verschillen ivm of er sneeuwwater uit de bergen komt of dat er extra droogte komt, dat er na het overlopen van rivieren het water weg trekt en er poeltjes ontstaan waar de vissen dan in leven en kweken, navenant waar dit bevind kan dan de PH zeer sterk stijgen of juist sterk dalen.

Waar het echt om gaat ivm het klimaat, zeer belangrijk is maar gewoon niet na te bootsen is bv. de windrichting, die soms bv. vanuit het Westen komt om nadien te draaien vanuit het Noorden maar ook de luchtdruk is heel belangrijk, veel vissoorten reageren om luchtdruk, denk dan bv. aan Alen die lang op voorhand al weten dat er een onweer aankomt en beginnen te 'lopen'/ jagen.

Dus een klimaatregeling is(in een niet-labo)gewoonweg niet te doen.
 
Bedankt, Luc.
Ik dacht dat als je het klimaat na wil maken, dat het alleen waterhoogte, temperatuur etc. was. Maar het is dus ook de waardes van het water en de luchtdruk, en ik denk nog wel meer. Maar hoe kunnen de vissen eigelijk de lucthdruk 'waarnemen'?
 
Komt nog bij dat ik dit afraad omdat je juist verschillende soorten in je bak hebt met verschillende behoeftes.
Wat leuk en goed zou zijn voor de ene soort is juist niet goed voor de andere.

Ik zou daarom niet teveel met de algemene waterwaarden klooien en zeker zorgen dat elke soort zijn basisnoodzaken krijgt.
 
Bedankt, Luc.
Ik dacht dat als je het klimaat na wil maken, dat het alleen waterhoogte, temperatuur etc. was. Maar het is dus ook de waardes van het water en de luchtdruk, en ik denk nog wel meer. Maar hoe kunnen de vissen eigelijk de lucthdruk 'waarnemen'?

Ik ben geen bioloog maar dat er bv. een samenhang is met luchtdruk en vissen die azen is wel degelijk bewezen.
 
Komt nog bij dat ik dit afraad omdat je juist verschillende soorten in je bak hebt met verschillende behoeftes.
Wat leuk en goed zou zijn voor de ene soort is juist niet goed voor de andere.

Ik zou daarom niet teveel met de algemene waterwaarden klooien en zeker zorgen dat elke soort zijn basisnoodzaken krijgt.
Hier ben ik het ook volledig mee eens. Het is een te groot risico, omdat het voor de ene vis als thuis aanvoelt en voor de andere vis een doorn in het oog is.
 
Zolang dat je dat bedoeld is het goed, dan denken we hetzelfde. ;)
Het klimaat is een ander deeltje dan de volledige natuur, die kan je in de aquaristiek amper volledig correct nabootsen.
 
Dat klopt Marcel, maar Ruben vraagt het klimaat na te bootsen, en niet de natuur. ;)

Ik bedoel dan ook te zeggen. Als je de natuur al niet nabootst, waarom dan het klimaat?

Tja, er is altijd een baas boven baas bij sommigen.
papegaaien en je bemoeien met alles en nog wat is natuurlijk de gemakkelijkste weg. ;)
 
Zolang dat je dat bedoeld is het goed, dan denken we hetzelfde. ;)
Het klimaat is een ander deeltje dan de volledige natuur, die kan je in de aquaristiek amper volledig correct nabootsen.

Cedric met zijn 9000 poep berichten...
 
hallo allemaal!

Ik kwam ineens op het idee om in mijn aquarium het klimaat na te bootsen van het land van herkomst van de vissen.
Dus bijvoorbeeld in het droge seizoen weinig voer, tmperatuur omhoog, minder verversen en in het regenseizoen, veel verversen, veel voeren.


In mijn aquarium zitten nu:
6corydoras trillineatus
6 Trigonostigma hengeli
1 algeneter, maar die gaat eruit
3 endlers die laat ik denk ik uitsterven.
3 platy's ganner denk ik ook uit

Nu wil ik graag het klimaat nabootsen van de hengli en de corydoras.

De corydoras komt uit: Peru
Hengli komt uit: Thailand, Indonesië

Dit zijn totaal verschillende klimaten.
De corydoras leeft in Peru in het tropisch regenwoudklimaat. Op het klimaatsysteem van Köppen de Af. Dus geen droge tijd.
Terwijl de Hengli dit heeft:

November t/m februari:
Het droge seizoen. In deze periode wordt het land ‘overspoeld’ met toeristen vanwege de ideale weersomstandigheden en het aangename klimaat. In deze droge periode regent het nauwelijks, is de temperatuur aangenaam. Kortom: heerlijk weer!

Maart t/m juni:
Het hete seizoen. Zoals de naam al zegt: hoge temperaturen met een hoge luchtvochtigheidsgraad. Je zult dus veel vocht verliezen en uiteraard ook weer moeten bijvullen! In het noorden van Thailand staat dit seizoen bekend als het Smoky Season →.
Juli t/m oktober:

Het regenseizoen. Deze periode wordt gekenmerkt door hevige, maar korte regenbuien. De regenbuien duren meestal niet langer dan een uur. Tussendoor en in de ochtend is er volop zonneschijn. Lees hier de voor- en nadelen van het regenseizoen →.

(Dit is van deze site)

Dus hoe kan ik dit het beste aanpakken, welk klimaat moet ik nabootsen, en hoe?


Mvg
Ruben


En jij zou eens een boek moeten lezen ipv op het forum zitten
 
Ben ik de enige die dit grappig vind ;) ?

Ik zou allereerst gewoon vissen aanschaffen die bij elkaar horen puur zuid amerika of wel azie maar niet beiden .
De waterwaarden proberen nadoen wat al iets op zich is ...
en dan pas de ingewikkeldere dingen proberen .

veel succes
 
Wat een felle discussie opeens :p.

In dit geval gaat het om een vissenbestand die al niet bij elkaar hoort maar in hoeverre mag je volgens jullie wel gaan? Stel iemand probeert een biotoop zo goed mogelijk na te bootsen dan kan hij/zij toch ook met de temperatuur gaan spelen? Ligt dat niet in het verlengde?
 
Cedric met zijn 9000 poep berichten...

9 875 op 370 dagen, dat geeft een gemiddelde van 26,68 berichten per dag, dan kan er al eens wat poep tussen sluipen natuurlijk :)

En jij zou eens een boek moeten lezen ipv op het forum zitten

Lol (Ik lach effectief luidop momenteel)

Hehe, scherpe analyse Rubz!!
Schitterend, ik zou het niet beter kunnen verwoorden denk ik :thumbs:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een felle discussie opeens :p.

In dit geval gaat het om een vissenbestand die al niet bij elkaar hoort maar in hoeverre mag je volgens jullie wel gaan? Stel iemand probeert een biotoop zo goed mogelijk na te bootsen dan kan hij/zij toch ook met de temperatuur gaan spelen? Ligt dat niet in het verlengde?

Stel dat je zoiets beoogt zou het zoals Rubs zei beter zijn om eerst eens wat boeken te lezen. Dit kan je begrijpen als: informeer en documenteer als topic starter misschien eerst wat beter inzake de basisvereisten en haalbaarheid van dergelijk concept voordat je een topic opent met een halfslachtig plan dat eigenlijk al tot mislukken is gedoemd door te beginnen met dieren uit verschillende klimaten...
 
Stel dat je zoiets beoogt zou het zoals Rubs zei beter zijn om eerst eens wat boeken te lezen. Dit kan je begrijpen als: informeer en documenteer als topic starter misschien eerst wat beter inzake de basisvereisten en haalbaarheid van dergelijk concept voordat je een topic opent met een halfslachtig plan dat eigenlijk al tot mislukken is gedoemd door te beginnen met dieren uit verschillende klimaten...

Lees mijn vraag eens opnieuw ;)
 
Lees mijn vraag eens opnieuw ;)

Ik snapte wel wat jij bedoelt hoor, gaat me er eerder over dat de topic starter in dit geval blijkbaar vrij ondoordacht te werk gaat vandaar de geanimeerde reacties.
Zoals jij zegt zijn er waarschijnlijk wel mogelijkheden bij biotoop-gerichte bakken maar dan is een meer doelgerichte aanpak nodig vanaf de start.
Bovenstaand verhaal heeft wat kenmerken van een (tijdelijke) bevlieging... ;)
 
Ah je reageerde op mijn stukje "felle discussie". Ik snap m ;-)
 
En jij zou eens een boek moeten lezen ipv op het forum zitten
Dat zal ik de volgende keer maar eerst doen.:)

Bovenstaand verhaal heeft wat kenmerken van een (tijdelijke) bevlieging... ;)
Jep, dat klopt. Volgende keer eerst naar de bieb:D
 

Terug
Bovenaan