Kleine vijver plaatsen met beperkte water diepte


Lucas180692

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2018
Berichten
57
Leeftijd
31
Hallo allemaal! Onze tuin wordt binnenkort aangepakt en ik zou graag een waterelement willen toevoegen in de tuin. Naast dat het natuurlijk mooi is, is het ook goed voor de beestjes en vogeltjes etc. Het punt is dat ik 3 jonge kinderen heb (5 jaar, 3 jaar en 8 weken) en mijn vrouw geen diepe vijver wilt. Dat is geen probleem aangezien we toch geen vissen willen. De ruimte reservering voor de vijver is zo'n 2 bij 1 meter.
De gewenste waterdiepte is ongeveer 5 a 10 cm.
Ik hen een beetje research gedaan en kwam het volgende tegen;


Opzich leek mij dit wel een redelijk solide ontwerp behalve dat ik de functie van de emmers niet snap.
Daarnaast zie ik ook nergens een filter? Moet er niet altijd ergens een filter zijn zodat de pomp niet verstopt raakt?

In het ontwerp van de link zakt het water volledig weg. Als ik het "reservoir" volledig opvul zodat deze onderwater komt te staan heb ik mijn gewenste waterdiepte. Ik vraag me alleen af of er niet makkelijkere manieren zijn dan 4 emmers in te graven. Is het bijvoorbeeld mogelijk om een plastic bak te vullen met een paar bakstenen, vervolgens een rooster op de bakstenen te plaatsen (eventueel met een filterdoek) en daar wat grovere stenen op te plaatsen.

Daarnaast vroeg ik me af waar men überhaupt natuurstenen koopt om een waterval van te maken. Mijn Google werk heeft nog niks opgeleverd.

Groetjes!

Lucas
 
intratuin heeft 'goedkope' stenen en leuke planten, vijverfolie pompen etc. Ik zou daarheen gaan als ik jou was. Met de pomp moet je zorgen dat er niks in de motor komt wat hem kapot kan maken. Echter heb je geen filter nodig sinds je niet een hoge ammonia/nitraat/nitriet gaat hebben zonder dieren. Ook leeft er niks in dus zelfs dan zou giftige waardes niet echt veel boeien. Met een beetje geluk krijg je vanzelf kikkers. Das altijd wel leuk.
 
Wat een leuk project. Ik heb zelf een aantal jaar terug een kleine vijver in mijn tuin geplaatst, maar dan wel een met wat diepte, en op het gebied van beestjes is dat erg leuk. Vogels, egeltjes, muisjes maar ook katten komen er geregd uit drinken. Beste 'investering' die ik in mijn tuin heb gedaan!

Een filter lijkt mij niet echt nodig. Die waterval zal al genoeg waterbeweging toevoegen om de natuur z'n werk te laten doen. Bacterien groeien overal en zullen ook op / in de waterval en de vijver zelf actief worden. De opvoerpomp zit in een emmer met wat gaten er in zodat grof vuil niet bij de pomp kan komen, dat lijkt mij voldoende en geeft lekker weinig onderhoud. De overige emmers gevuld met gravel werken overigens ook als biologisch filter, dat is denk ik het doel. Of het perse nodig is durf ik niet te zeggen maar als je toch de diepte hebt om wat meer watermassa te houden dan je vanaf boven bereikbaar wilt hebben i.v.m. de veiligheid dan lijkt mij dit de beste oplossing. Zo heb je toch een flinke plas water wat beter in balans blijft dan een klein beetje water wat je rondpompt (en kan verdampen etc).

Ik vraag me alleen af of er niet makkelijkere manieren zijn dan 4 emmers in te graven. Is het bijvoorbeeld mogelijk om een plastic bak te vullen met een paar bakstenen, vervolgens een rooster op de bakstenen te plaatsen (eventueel met een filterdoek) en daar wat grovere stenen op te plaatsen.
Ja, mijn inziens moet dit ook gewoon kunnen. Ik zou geen bakstenen pakken maar lava stenen (tuincentrum). Die zijn goedkoop en poreus waardoor je een betere filterende werking hebt en meer watervolume. Beide een voordeel.
 
Bedankt voor de reacties!

goed om te weten dat het in elkgeval een ontwerp is dat lijkt te werken! Binnenkort komen de tuinmannen de tuin onderhanden nemen en dan gaat het project van start. Wellicht dat ik een kort blog maak oid. Jullie horen van mij! :D
 
Zal er toch een hel om plaatsen.
Want zelfs in deze diepte kunnen kinderen verdrinken.

Mvg ronald
 

Terug
Bovenaan