Kleine soorten voor blackwater


daand

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2021
Berichten
277
Leeftijd
19
Hallo.

Het is vakantie en ik ben begonnen met een nieuw project: een 60x30x19cm blackwater aquarium.

Ik ben van plan om puur regenwater te gebruiken, enorm zacht en zuur dus. Ik dacht aan een wilde betta soort, maar ik denk dat die te hard springen en ik zou liever het aquarium niet bedekken.

Zou Trichopsis pumila deze waarden appreciëren? Ik kan als het nodig is wel mengen met kraanwater maar het liefst zou ik echt extreme waarden willen hebben zoals je in het wild soms tegenkomt.

Is er misschien een betta soort die niet echt springt? Oppervlak wordt bedekt door drijfplanten.

Alvast bedankt.
 
Kun je niets vinden als je het zoekfilter van AquaInfo gebruikt?
 
Heb je de waterwaarden van je regenwater al gemeten?
Heb je altijd voldoende regenwater ter beschikking?
Mijn regenwater heb ik een aantal keren getest en kwam tot resultaat dat de PH tussen de 6.5 en 7 zit , dus niet zo extreem zuur zoals je zou denken.
 
Kun je niets vinden als je het zoekfilter van AquaInfo gebruikt?
Ik wist niet dat ze een filterfunctie hadden? Bedankt voor de tip, ik ga even kijken.
Je kan ook denken aan een rooster op de bak zoals ik dacht @nilo1804 ook heeft geknutseld.
Ik zou het liefst echt een open top bak hebben, ziet er veel mooier uit imo maar het moet natuurlijk lukken voor de vissen want die hebben prioriteit.
Heb je de waterwaarden van je regenwater al gemeten?
Heb je altijd voldoende regenwater ter beschikking?
Mijn regenwater heb ik een aantal keren getest en kwam tot resultaat dat de PH tussen de 6.5 en 7 zit , dus niet zo extreem zuur zoals je zou denken.
We hebben altijd meer dan voldoende, we hebben een gigantisch vat dat heel het jaar door meer dan genoeg gevuld blijft. Ik had het gemeten en GH was nul, KH <3 en pH kon niet accuraat gemeten worden omdat het zuurder was dan 6,4.
 
  • Leuk
Waarderingen: svl
Vooral oppervlaktevissen hebben de neiging om te springen in geval van paniek. Als je dus vissen neemt die wat meer de bodem opzoeken, zou je ook zonder deksel kunnen werken.
 
Als er geen stukken hout of planten boven de bak gaan uitsteken zou ik toch een afdekplaat of -rooster maken. Er verdampt redelijk wat water uit een open bak is mijn ervaring. En ook vissen die niet springerig zijn springen toch ook weleens. Lees ik het goed dat je maar 19 cm hoogte hebt of is dat een typfout?
 
Als er geen stukken hout of planten boven de bak gaan uitsteken zou ik toch een afdekplaat of -rooster maken. Er verdampt redelijk wat water uit een open bak is mijn ervaring. En ook vissen die niet springerig zijn springen toch ook weleens. Lees ik het goed dat je maar 19 cm hoogte hebt of is dat een typfout?
Ik zou langs de zijkanten boven het water wat kokosvezelplaten plaatsen met hierop mos en varens. Een klein pompje in het water gaat voor een dripwall effect zorgen. Ik heb inderdaad maar 19cm hoogte, het is een shallow aquarium.

Het zou een beetje hierop lijken maar dan met lagere wanden.
 

Bijlagen

  • 6235414E-512D-4777-8672-543F26F7F156.jpeg
    6235414E-512D-4777-8672-543F26F7F156.jpeg
    639 KB · Weergaven: 21
Ik ben aan het kijken naar Sphaerichthys osphromenoides of een Parophromenus soort. Beide blijven klein en zouden dus in de bak passen en beide houden van heel zacht zuur water.
 
Dat zouden zomaar eens goede ideeën kunnen zijn, wat ik er van lees.
 
Laatst bewerkt:
Dat zouden zomaar eens goede ideeën kunnen zijn, wat ik er van lees.
Ik had er zelf ook nog niet echt van gehoord maar het lijken me wel goede opties allebei.
 
Ik ga gewoon een plexiglas plaat op de bak monteren. De drip wall ga ik voor een ander project houden. Hierdoor heb ik dus veel meer opties denk ik. Welke wilde bettas raden jullie aan?
 
Ik vind de Paracheirodon simulans echt ene fantastisch mooi visje een klein groepje zou erg mooi staan. Ze doen het ook heel erg goed op zacht en zuur water.

 
Ik vind de Paracheirodon simulans echt ene fantastisch mooi visje een klein groepje zou erg mooi staan. Ze doen het ook heel erg goed op zacht en zuur water.

Geweldige visjes maar ze zouden te groot zijn voor mijn bak denk ik. Voorlopig zit ik op Betta albimarginata of Boraras brigittae.
 
Ik ben aan het kijken naar Sphaerichthys osphromenoides of een Parophromenus soort. Beide blijven klein en zouden dus in de bak passen en beide houden van heel zacht zuur water.
Sphaerichthys osphromenoides wordt simpelweg te groot voor je bakkie. Parosphromenus kunnen maar dan moet je zeker weten wat je pH is. Dus digitaal meten.
Overigens is je water zo heel zacht niet. Vind het voor Parosphromenus zelfs borderline aan de harde kant als het 3 is.

Geweldige visjes maar ze zouden te groot zijn voor mijn bak denk ik. Voorlopig zit ik op Betta albimarginata of Boraras brigittae.
Beide ook heel leuk. B. albimarginata stelt ook minder eisen aan het water dan de andere veel voorkomende wilde Betta dus een uitstekende keuze voor een eerste keer blackwater.
 
Sphaerichthys osphromenoides wordt simpelweg te groot voor je bakkie. Parosphromenus kunnen maar dan moet je zeker weten wat je pH is. Dus digitaal meten.
Overigens is je water zo heel zacht niet. Vind het voor Parosphromenus zelfs borderline aan de harde kant als het 3 is.


Beide ook heel leuk. B. albimarginata stelt ook minder eisen aan het water dan de andere veel voorkomende wilde Betta dus een uitstekende keuze voor een eerste keer blackwater.
Ik ga voor de Boraras gaan denk ik. Ik heb ze al gehouden dus weet waar ik me aan kan verwachten qua eten enzo. Alleen wordt het nu meer zoals hun biotoop dus hopelijk krijg ik mooi gedrag te zien en als ze kweken zou dat geweldig zijn. Hoeveel zou ik er nemen? Ik dacht 8-12.
 
12 moet toch kunnen? Zulke hele drukke zwemmers zijn het niet.
 
Ik heb 12 Boraras brigittae gereserveerd bij de LFS, ze komen over twee weken binnen. De bak zal tegen dan drie weken gedraaid hebben. De filter, planten en een deel van de bodem zijn uit de oude bak gehaald dus bacteriecultuur zal geen probleem zijn.
 
edit: dubbel bericht
 

Ik heb 12 Boraras brigittae gereserveerd bij de LFS, ze komen over twee weken binnen. De bak zal tegen dan drie weken gedraaid hebben. De filter, planten en een deel van de bodem zijn uit de oude bak gehaald dus bacteriecultuur zal geen probleem zijn.
Bij mij lfs gaan ze eerst 2 weken in quarantaine is dat bij die van jou niet?
 


Bij mij lfs gaan ze eerst 2 weken in quarantaine is dat bij die van jou niet?
Is niet zo een goede winkel eigenlijk ze weten niets maar het is de enige in de buurt. Ik kijk op de website van ruinemans en bel naar hun of ze willen bestellen. Dan komen de vissen binnen en ik ga ze gelijk halen ze komen hun zakje zelf niet uit. Het maakt niet zoveel uit want dit wordt een speciaalbak voor de Boraras met misschien wat garnalen.
 
Utaka in Amersfoort heeft ze, is dat voor jou in de buurt?
 
Utaka in Amersfoort heeft ze, is dat voor jou in de buurt?
Helaas niet nee, ik woon in België dichtbij Leuven.
 

Terug
Bovenaan