Kleine lange witte slakjes op filter??


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
254
Leeftijd
39
Tijdens filter onderhoud zag ik vandaag tot mijn schrijf een hele kolonie slakjes op het filter zitten! Aan de binnenkant van de behuizing op de sponjes.
Wij gaan morgen een week weg, dus kan er nils aan doen komende week
Wat is dit, wat zijn de risico hiervan en hoe krijgen we ze weg?
Kan dit de working van t filter beinvloeden?
We hebben ook gewone slakken die we er zelf inzeget hebben: nerite snails.
Dus een slakken dodend middel zal ook moeilijk gaan denk ik?
20240309_184503.jpg
20240309_184459.jpg
 
poelslak misschien?
over het algemeen kunnen slakken in het filter geen kwaad, ik heb er nog meer in mijn filter zitten. Van slakken afkomen is niet makkelijk, er hoeft maar 1 eitje tijdens het schoonmaken over te blijven en je hebt er over een paar weken weer 100 bij :rolleyes: ik heb wel eens een antislakkenmiddel gebruikt als ik nieuwe planten kocht, maar mijn ervaring is dat het niet werkt.
 
Ik vind slakken eigenlijk heel nuttig. Ze vermeerderen snel als er voldoende voeding voor ze is in de bak. Als je de vissen spaarzaam voert, nemen ze vanzelf af
 
Slakjes kunnen geen kwaad en je kan een overschot uitvangen met een slang of een SF slakkenval.
 
Zou zo'n SF slakkenval werken met mijn Nerite snails? dat die er of niet in komen of dat ik ze er levend weer uit kan halen en terugzetten?
Er is deze week een van onze visjes doodgegaan, hij zwol in 1 week heel erg op, en vandaag was ie dood.. Zou dat misschien iets met de slakjes te maken kunnen hebben of zou dat ongerelateerd zijn?
We zijn op het moment niet thuis helaas dus kan volgende week pas het water testen. Voor de rest was er niks bijzonders te zien aan visjes of iets abrupts aan het aquarium. Alleen CO2 was weer eens leeg voordat ik nieuwe kon toevoegen, en de draad alg, zwaartbaard alg en groene alg zijn meer geworden.
Het is dweilen met de kraan open.
Voor de rest als de slakjes geen problemen en parasieten met zich meebrengen heb ik geen probleem ermee, en als zon SF val werkt met nerite snails dan kan wel leven met de witte slakjes.
 

Terug
Bovenaan