Kleine corydora uitkiezen


B94

Well-known member
Lid geworden
18 februari 2023
Berichten
158
Leeftijd
28
Graag wil ik mijn bak (Rio 125 https://aquaforum.nl/threads/b-ak-94-van-b94.181243/) uitbreiden met een schooltje (~10 stuks) Corydoras.
Makkelijk gezegd, maar er blijken vele soorten te zijn. na lang zoeken kwam ik op de volgende twee soorten uit die ik mooi vond:
1. Corydoras Habrosus
2. Corydoras Trilianus

Twee relatief klein blijvende soorten. Vooral de Habrosus zal ongeveer dezelfde grootte moeten hebben als mijn Simulansjes, wat denk ik een mooi beeld geeft.
Over deze vis lees ik wel verschillende verhalen, van een beginners vis naar eentje die toch wel lastig te houden is en van een bak met weinig stroming tot een bak met veel stroming.
Ook mijn pH en gH zijn aan de hoge kant voor deze vissen: pH 7.5-8, gH 11. Op basis hiervan zou ik denken dat de Habrosus niet geschikt is.

De Trilianus lijkt dan iets makkelijker qua verzorging/eisen, maar ook deze zit qua waterwaardes op het randje.

Denken jullie dat een van deze twee toch zou moet kunnen? Of is het beter om toch voor een alternatief gaan?

De Sterbai: ik vind hem eigenlijk iets te groot worden en hij lijkt wat donkerder, waardoor ik bang ben dat die wegvalt tegen de (bruine zand) bodem. Lijkt wel beter bij de waterwaardes te passen
De Pygmaeus: Lijkt of deze iets ander gedrag heeft dan de standaard Corydora. maar ook deze lijkt beter te passen bij de waterwaardes.
De Hastasus: Lijkt ook iets meer als een normale vis te gedragen?

Of is er misschien nog een ander soort die goed zou passen?
- Klein formaat
- Beginners niveau qua verzorging
 
Ik heb geen ervaring met Corydoras, maar bij Utaka in Amersfoort hebben ze veel soorten op voorraad, misschien dat zij je goed advies kunnen geven.
 
Habrosus is super leuk en bij mij een hele taaie vis die het op mijn ph van 8 prima doet..
 
Ik heb geen ervaring met Corydoras, maar bij Utaka in Amersfoort hebben ze veel soorten op voorraad, misschien dat zij je goed advies kunnen geven.
Bedankt voor de tip Stijn! Helaas is Amersfoort hier wel uit de buurt, dus niet ideaal voor de vissen zo'n lange reis naar huis...
 
Habrosus is super leuk en bij mij een hele taaie vis die het op mijn ph van 8 prima doet..
Oh kijk, dat is goed om te horen! Hoe is jouw stroming?
 
Als je net begint met corydorassen zou ik persoonlijk niet voor habrosus gaan en al helemaal niet voor hastatus (die overigens erg lastig te verkrijgen is en redelijk aan de prijs).
Panda is een zeer leuke corydoras (zijn net boefjes), zou dan wel proberen om hem particulier te krijgen bij iemand die ze kweekt deze zijn vaak sterker.
 
Ik heb corydoras panda @B94 misschien ook een leuke aanwinst voor jou.
Dank je @Friesian. De Panda's wilde ik een hele tijd geleden nemen, maar die waren mij toen afgeraden omdat ze schijnbaar niet heel sterk zijn. Daarom ben ik eindelijk door gaan zoeken ...
 
Als je net begint met corydorassen zou ik persoonlijk niet voor habrosus gaan en al helemaal niet voor hastatus (die overigens erg lastig te verkrijgen is en redelijk aan de prijs).
Panda is een zeer leuke corydoras (zijn net boefjes), zou dan wel proberen om hem particulier te krijgen bij iemand die ze kweekt deze zijn vaak sterker.
Hmm wat is de reden waarom niet? Dat verhaal over zwakkere exemplaren van de panda heb ik ook gehoord, daarom ben ik eigenlijk door gaan zoeken.

Is marktplaats het meest gangbare medium om particuliere kwekers te vinden? Sowieso goed om dan eens te kijken. Vind de Panda namelijk wel tof.
 
t.o.v. een particulier gekweekte panda is een habrosus/hastatus zwakker over het algemeen genomen. Soms moet je ook een beetje geluk hebben, bij de kleinere visjes reken ik ook meestal op een paar uitval als ik een groepje koop.
Daarnaast, als je wel voor 1 van de dwerg soortjes gaat neem dan een groepje van 20 of meer, dan voelen ze zicht prettiger en zullen het beter dan (je portemonnee waarschijnlijk niet op dit moment aangezien ze redelijk prijzig zijn momenteel). Met een beetje geluk houden ze het groepje ook nog instant.

Marktplaats of hier een oproepje zetten onder gevraagd levert vast wel wat op.
 
  • Leuk
Waarderingen: B94
De Trilians bestaat trouwens niet, maar het is de Trilineatus. Ik vind dit niet echt een kleine corydoras, zeker groter als de panda. De meeste LFS verkopen(bedotten) ze als Julii. Er zijn trouwens ook hobbykwekers die kweken met wildvang panda's, de nakweek daarvan is mijn inziens een stuk sterker.
 
Dank jullie voor de antwoorden. Ik ga eens kijken of ik hier in de buurt en Panda kweker kan vinden. En nog wat meer verdiepen in de waterkwaliteit die de Panda nodig heeft. Mocht dat niet lukken dan ga ik weer verder kijken naar de kleinere vrienden.

Is het dan eigenlijk voor alle corydora soorten het zo dat ze vrij zwak kunnen zijn?
 
Oh kijk, dat is goed om te horen! Hoe is jouw stroming?
Gematigd, er zwemmen nog honing gouramis bij en die houden niet van sterke stroming. Maar de stroming heeft ook weleens nog zwakker en nog sterker gestaan en voor de Cory’s maakt t niks uit heb ik het idee. Verder denk ik dat je gewoon moet kiezen wat je leuk vind en wat past bij je bak.. het is inderdaad ook geluk hebben..
 
Gematigd, er zwemmen nog honing gouramis bij en die houden niet van sterke stroming. Maar de stroming heeft ook weleens nog zwakker en nog sterker gestaan en voor de Cory’s maakt t niks uit heb ik het idee. Verder denk ik dat je gewoon moet kiezen wat je leuk vind en wat past bij je bak.. het is inderdaad ook geluk hebben..
Heb 2 honinggoeramis in 1meter bak met aan de rechterkant behoorlijke stroming en links zeer weinig... 2x raden waar ze graag zitten! sterker nog af en toe lijken ze in de stroming te spelen met z'n tweeen, wel grappig om te zien.
Denk dat de aanname dat omdat dieren het niet hebben in hun natuurlijke omgeving en dus ook niet zouden moeten hebben in een aquarium een hele verkeerde is. In dierentuinen hebben ze dat vaak wel door (speelgoed voor dieren of ijs bij warmte). Wij verschillen niet zoveel van de 'andere' dieren en zitten ook niet met z'n allen hetzelfde te doen.
 
Bedankt voor de tip Stijn! Helaas is Amersfoort hier wel uit de buurt, dus niet ideaal voor de vissen zo'n lange reis naar huis...
Ik weet niet waar je woont, maar vissen kunnen echt wel een paar uur reizen. Ze komen ook binnen vanaf de andere kant van de wereld.
 

Terug
Bovenaan