klein zee bakje


D

dschaap

Guest
Hallo allemaal,

Voor school moeten we als opdracht een klein zeewater bakje opstarten.
35 x 35 x 35

Dit bakje staat 4 weken en wordt beoordeeld. Daarnaast moeten we een wetenschappelijk onderzoek starten met dit bakje.

Zijn er haalbare en redelijk betaalbare idee�n?
Een bak hebben we, een luchtpomp en bruissteen krijgen we. Het rest budget is 50 euro.

Het water moed meer zout bevatten dan gemiddeld zoet water. (brak of zeewater dus).

Graag hoor ik idee�n van jullie!
 
Je hebt het over 35liter MAX..
Kan het? Tuurlijk!
Maar wat moet je doen kwa expiriment en wat moet erin komen?
Je zal zout moeten hebben, en een stukje steen.. En mischien wat bodem om het mooi te maken?

Mischien een idee om bij een hobbyist water uit de bak te halen?
Dit is ge-ent, bevat bacteri�n.. Klein stukje dood steen.

Probeer een klein circulatie pompje te regelen, dit zou je een redelijke stroming geven,

Dus het meest ideale:
1:water uit een draaiende bak
2:pompje
3:stukje dood steen

Mocht je er ECHT iets levends in willen stoppen, zal er vast wel iemand van een leder of een stekje buttons afwillen..
 
als je het goedkoop wilt houden zijn bijtjes (brakwater dus) miss een goed idee. Alleen weet ik niet of je deze in een 35x35 bak kunt houden.Als het tijdelijk is waarschijnlijk wel.
Edit, ik zie dat je zegt dat het bakje 4 weken moet staan. Ik weet niet of ze bij jou op school hebben gedacht aan een opstart, maar goed. In die 4 weken is het denk ik wel mogelijk om een groepje bijtjes te houden. Als je een plantensoort zoals vallisneria of cryptocoryne, kan het zijn dat ze het 4 weken overleven, en als de bak wordt beoordeeld doot uiterlijk, kan je wat pluspunten verdienen.


Voor zeewater zou je dan ingeent water moeten krijgen zoals mini fred zegt, en misschien een klein stukje dood of (rijp) levend steen. Daarnaast kan je wat macroalgen (of bijvoorbeeld chaeto) gebruiken voor uiterlijk + de algen houden de no3 en no2 laag (minder kans op een nitrietpiek dus).
 
Ik kan ingedraaide media, bodem, water uit de grote zeekak halen.
Het wordt nu waarschijnlijk een heremietkreeftje met als onderzoek de wisselfrequentie bij verschillende temperaturen.
 
Je woont in Vlissingen?
Loop even de hoek om en je staat aan de zee!
Er is genoeg zo te vinden langs het strand voor je bakje: zand voor de bodem, stenen, water, wier, diverse beestjes die je zou kunnen houden (mossels, kreukeltjes, scheermessen, krabbetjes, visjes, kwalletjes enz. enz.
Kost het je dus niks nada nop en als je er klaar mee bent kun je de beestjes weer uitzetten waar ze vandaan komen.
 

Terug
Bovenaan