Klein vraagje over co2


T

Tabon

Guest
Hallo allemaal,
Ik heb een klein vraagje. Ik heb een tijd een co2 systeem in mijn rio 180 hangen en hierdoor altijd stabiele waardes gehad. Nou heb ik een aantal maanden geleden een nieuwe filter gekocht (oude lek) en hiermee ook een nieuwe co2 reactor. (Ivm nieuwe afmetingen slang).
Ik heb nu een spraybar in mijn bak en deze staat net boven het wateroppervlak. Nu heb ik alleen het probleem dat ik mijn ph waarde niet meer omlaag krijg. Was altijd 6,8 en stijgt nu boven de 7. Ook wil ik niet de co2 teveel verhogen ivm de kans op verstikking. Weet iemand waardoor dit komt? Misschien heeft het te maken met het feit dat de spraybar boven het oppervlak staat? Ik hoor graag reacties.
 
Door hem erboven te hebben heb je veel beweging en dus zal de co2 snel de bak uitgaan door gasuitwisseling.
 
Top bedankt! Ga ik proberen dan een ander vraagje, dat die bar boven het oppervlak zit is voor de zuurstof toevoer. Is het dan handig om een luchtpomp te installeren?
 
zuurstof toevoer
Is niet nodig, je hebt voloende planten neem ik aan?
Spraybar een cm of 2 onder water en niet omhoog richten, recht vooruit is het beste, of zelfs heeel iets omlaag.
 
Als je voldoende planten hebt en voldoende CO2 toevoegt zal het zuurstofgehalte in het aquarium snel hoger oplopen dan je zou kunnen bewerkstelligen met een spraybar of luchtpomp. Geen zorgen over maken dus ;-)
 
Een luchtpomp zorgt voor meer roering in het water waardoor je toegevoegde CO2 sneller zal ontsnappen.
Je planten zorgen voor de benodigde zuurstof.
 

Terug
Bovenaan