Kleibolletjes, ervaringen?


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,921
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
HoiHoi morgen allemaal.

Ik heb voor het eerst kleibolletjesmix, lateriet en leem in huis.
Hoe gaan jullie te werk om kleibolletjes te kunnen maken? Wat is jullie ervaring, hoelang blijven ze voeding geven, werkzaam?
 
Staat ‘gewoon’ op de site André.

 
Ik doe het op een bord met een klein beetje water tot je er mooie bolletjes van kan draaien en dan laat ik ze op het bord 24 drogen en dan in een bakje.
 
Staat ‘gewoon’ op de site André.
Ja klopt. Maar op de site staat ook wat je kunt bereiken /verhogen met KNO3. Maar in de praktijk klopt dat bij mij niet. Moet zelfs een sterkere oplossing maken om resultaten te boeken. :thumbs:
 
Ja klopt. Maar op de site staat ook wat je kunt bereiken /verhogen met KNO3. Maar in de praktijk klopt dat bij mij niet. Moet zelfs een sterkere oplossing maken om resultaten te boeken. :thumbs:
De Kno3 gaat niet via kleibollen maar via stockoplossing toch?
 
De Kno3 gaat niet via kleibollen maar via stockoplossing toch?
Klopt, maar de informatie zou wel correct moeten zijn en daarom vraag ik het extra. Voor mij is het compleet nieuw. Ik heb een stock oplossing gemaakt, 2 tot 3 x zo sterk.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar de informatie zou wel correct moeten zijn en daarom vraag ik het extra. Voor mij is het compleet nieuw. Ik heb een stock oplossing gemaakt, 2 tot 3 x zo sterk.
Ik denk toch dat je ergens een fout is ingeslopen.
Het lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat je een stockoplossing 2 tot 3x zo sterk moet maken dan staat aangegeven op de site.
Dus zou ik de stappen die je maakt even goed nalopen, voordat je een te hoge concentratie gaat doseren met alle gevolgen van dien.
 
Ik denk ook dat er iets misgaat Andre en je kan het beste 83 gram kaliumnitraat oplossen op 500 ml water. Dan voeg je per 100 liter 20ml van de stockoplossing toe om met 20mg te verhogen.
Zo stond het altijd op de zakjes maar dat is iets veranderd zover ik weet maar per saldo blijft het gelijk.
 
Als je de stockoplossing sterker maakt dan aangegeven, lost niet alle poeder op.
Je kunt dan beter een dubbele dosis geven om je gewenste NO3 te halen. Dus ipv 20 ml bijv 40 ml geven.

Verder wat je vraag over kleibolletjes betreft: ik heb de lateriet en de bolletjesmix in een een grote bak gemengd, paar druppels water erbij en voor de tv een eindje zitten kleien. Hoe kleiner je de bolletjes weet te maken, hoe plezieriger het werkt.
Ik heb nog geen idee hoe lang zo'n bolletje werkt, hangt natuurlijk ook af van het formaat van het bolletje en hoeveel je er bij de plant gedaan hebt en hoeveel je plant nodig heeft. Ik denk dat je van zelf aan je plant ziet dat het weer tijd is om er wat bolletjes bij te doen.
 
Je moet al aardig veel kno3 gebruiken om niet meer oplosbaar te worden is je stock oplossing hoor.
PS je merkt dit omdat deels kristallen gaat vormen .
 
Kleine bolletjes maken van 50% kleibolletjesmix en 50% lateriet werkt uitstekend. De voorraad bolletjes bewaar ik in de vriezer.
 
Ipv klei bolletjes maakt ik vroeger kleiworstjes.
Je voegt wat water bij je kleinlederwaren tot die kleef/needbaar word eventueel verrijken met sporenelementen of andere voeding.
Ik had 2 oude spuitjes met verschillende diameter waar ik de kop vanaf gesneden had .
Spuit met de kleinste diameter duwde ik vol klei vingers erop wat druk zetten en uit duwen(compacte kleiworstjes+-3a4cm)
Na enkele dagen drogen klaar voor gebruik dan ist tijd voor de groter spuit plaats een worstje erin hou je vingers erop en zo kun je zonder enige troebelheid de kleiworstjes tot tegen de bodem van je aquarium uitduwen.
 
Klopt, maar de informatie zou wel correct moeten zijn en daarom vraag ik het extra. Voor mij is het compleet nieuw. Ik heb een stock oplossing gemaakt, 2 tot 3 x zo sterk.
Als je op de site de inhoud van je aquarium aangeeft wordt automatisch een schema aangemaakt hoeveel je moet aanmaken van elk product en wanneer je hoeveel moet toevoegen. Je kan zelfs kiezen of je dit elke dag wil doen of 1x per week. Lijkt me dat je dan, in principe, niks fout kunt doen.

 
Nadeel van de calculator is dat je dan telkens poeder in de bak moet doen en steeds moet afwegen en dat vindt ikzelf niks. Daarom een stockoplossing.
 
Nadeel van de calculator is dat je dan telkens poeder in de bak moet doen en steeds moet afwegen en dat vindt ikzelf niks. Daarom een stockoplossing.
John. De calculator berekent hoeveel je moet gebruiken va de poeders om een stockoplossing te maken toch? Niet zo moeilijk om dat af te wegen en in een flesje te doen. Lukte zelfs mij…
 
O ja klopt maar je hebt 2 keuzes zie ik en dan moet je wel de goede aanklikken en dus dat je ervaring wil opdoen.
Ik had net de verkeerde keuze gemaakt omdat ik het al langer gebruik.
 
en juiste potje nemen;)
Nou ik maak de stockoplossing zo dat het niet uitmaakt welke fles ik pak want van beide moet ik 20ml toevoegen op 100 liter. De po4 maak ik dus niet met 4 maar met 8 gr aan en dan zijn beide even sterk en kunnen zelfs in 1 fles.
 
Nou ik maak de stockoplossing zo dat het niet uitmaakt welke fles ik pak
ik ken een goeie aquariaan die zich vergiste van potjes met poeder en nam 80gr kaliumfosfaat en 8gr kaliumnitraat om zijn stockoplossing aan te maken en zijn plantengroei stagneerde:unsure:
 
Ja dat is 20x meer fosfaat dan wordt geadviseerd en daar waren de plantjes niet blij mee denk ik. Ik kijk wel goed op de zakjes en in de zakjes met fosfaat zit ook beduidend minder maar ja het blijft wel opletten geblazen.
 
Kwestie van stickertje op de juiste fles plakken en klaar (moet je wel kunnen lezen natuurlijk),
 
HoiHoi morgen allemaal.

Ik heb voor het eerst kleibolletjesmix, lateriet en leem in huis.
Hoe gaan jullie te werk om kleibolletjes te kunnen maken? Wat is jullie ervaring, hoelang blijven ze voeding geven, werkzaam?
Mijn menging was: 1 zak kleibolletjes poeder werd gemengd met een zak laterietpoeder. Leem heb ik nooit gebruikt. Dat bleek ook geen gemis voor mijn planten. Daarbij maakte ik de bolletjes zo klein mogelijk, je kan zo nodig altijd een bolletje meer of minder bij de wortels voegen. Het doel om die bolletjes zo klein te maken lag in het feit dat wanneer er verplant moet worden dat er geen grote leemproppen mee naar boven gehaald worden. Hoe lang ze meegaan? Dat zie je aan je planten, zij geven onmiddellijk aan wanneer er een voedseltekort dreigt door een mindere groei te vertonen.
 
Soms gaat het al fout bij de poeders ( ook de online leverancier kan missen)
Maar aquariumbemestin.nl geeft naast het mixadvies op de zakjes ook eenzelfde advies op de site. Zodat, als je dit wilt, er gecontroleerd kan worden. Overigens heb ik ze nooit kunnen betrappen op een foute afdruk op de poederzakjes.
 
Zover ik begrijp van die site bestaat de kleibollenmix voor 90% uit leem.
Inderdaad, daarom heb ik dit nooit gebruikt. Immers het zat al in de kleibolletjesmix en daarom was het ook geen gemis voor mijn planten zoals ik al aangaf. Omdat Ts vertelde dat hij kleimix, lateriet én leem thuis had schreef ik dit in mijn eerdere bericht.
 
Laatst bewerkt:
Maar aquariumbemestin.nl geeft naast het mixadvies op de zakjes ook eenzelfde advies op de site. Zodat, als je dit wilt, er gecontroleerd kan worden. Overigens heb ik ze nooit kunnen betrappen op een foute afdruk op de poederzakjes.
Zijn de fouten die je niet verwacht die moeilijkst zijn om op te lossen.

PS: had geen bepaalde site in vizier.
 
Ik doe het op een bord met een klein beetje water tot je er mooie bolletjes van kan draaien en dan laat ik ze op het bord 24 drogen en dan in een bakje.
Hoeveel bolletjes haal je uit een zakje (200 gram)? Je kunt de bereide bolletjes ook buiten de vriezer bewaren?
 
Hoeveel hangt af van hoe groot je ze maakt en ik maak ze ongeveer 1cm en haal er zo n 70 uit en laat ze drogen in de vensterbank op een bord en doe ze dan in een potje.
Sommige leggen ze in de vriezer maar dat hoeft dus niet. Hier staan ze gewoon in het aquariumkastje.
Als je ze maakt let er dan op dat je heel weinig water toevoegt want anders heb je soep en kun je niet meer bolletjes draaien. Ik strooi het dan ook op een bord en voeg ietsje water toe en prak het met een vork tot het een lekkere massa is om bolletjes van te draaien.
 
Hoeveel hangt af van hoe groot je ze maakt en ik maak ze ongeveer 1cm en haal er zo n 70 uit en laat ze drogen in de vensterbank op een bord en doe ze dan in een potje.
Sommige leggen ze in de vriezer maar dat hoeft dus niet. Hier staan ze gewoon in het aquariumkastje.
Als je ze maakt let er dan op dat je heel weinig water toevoegt want anders heb je soep en kun je niet meer bolletjes draaien. Ik strooi het dan ook op een bord en voeg ietsje water toe en prak het met een vork tot het een lekkere massa is om bolletjes van te draaien.
Top, dank!
 
Hoeveel hangt af van hoe groot je ze maakt en ik maak ze ongeveer 1cm en haal er zo n 70 uit en laat ze drogen in de vensterbank op een bord en doe ze dan in een potje.
Sommige leggen ze in de vriezer maar dat hoeft dus niet. Hier staan ze gewoon in het aquariumkastje.
Als je ze maakt let er dan op dat je heel weinig water toevoegt want anders heb je soep en kun je niet meer bolletjes draaien. Ik strooi het dan ook op een bord en voeg ietsje water toe en prak het met een vork tot het een lekkere massa is om bolletjes van te draaien.
Hoeveel bolletjes van 1 cm stop je trouwens in de bodem? 1 per plant of meer?
 
Dat hangt een beetje af van hoe groot de plant is en ik doe bij de grotere een stuk of 2 en dan 2 cm vanaf de plant zeg maar.
 

Terug
Bovenaan