Klaar met de blauwalg


Ik denk dat aan alleen een no3 tekort het niet zal liggen. Wellicht alleen met ook een hoge fosfaat.
Als een lage no3 de oorzaak zou zijn dan zou ik in alle nanobakjes en 60cm bakken blauwalg hebben.
in die bakjes meet ik weinig tot geen nitraat.
Dan zal het eventueel icm een hoge fosfaat kunnen optreden maar alleen een lage no3 is denk ik niet snel de oorzaak.
Als ik afga op wat ik in de topics tegenkom bij blauwalg dan is het heel vaak een overbelasting van de bak door een te groot bestand of een slecht/vuil filter.
 
Schreef ik ook John laag no3 met een in verhouding hoog po4
 
Weet ik Alex, maar in die link heeft men het over weinig nitraat. Vandaar dat ik aangaf dat dit niet alleen de reden is naar mijn mening ;).
In vindt dat verder een prima infosite, maar dit is denk ik niet helemaal compleet.
 
Ah zo,nouja ik spreek uit eigen ervaring.
 
Ik ben net nog even aan speuren geweest en toch nog een blad gevonden met wat blauwalg.
Het kan zijn dat dit al een week oud is niet in de laatste week is ontstaan.
Ook het water nog gemeten

PO4 = 0
NO3 = 5

Ik had net voor mijn NO3 en PO4 nieuwe testsets gekocht van salifert.
Wanneer het kraanwater meet zit ik met mn PO4 ook op 0 ?

NO3 heb ik verhoogd naar 10 mg.
PO4 heb ik niets voor om te verhogen maar lijkt me ook niet verstandig met blauwalg.


295743henko_0_82_p1100321pijl.jpg
 
jessicapilon zei:
Weet ik Alex, maar in die link heeft men het over weinig nitraat. Vandaar dat ik aangaf dat dit niet alleen de reden is naar mijn mening ;).
In vindt dat verder een prima infosite, maar dit is denk ik niet helemaal compleet.


Nou, ik schreef al dat er mogelijk een scheve fosfaat/nitraat verhouding is door gebrekkige opname van de aanwezige planten.
(Zie mijn vorige post een eindje terug)

Groet,
Ben.
 
Ik heb even aan een van experts gevraagd in hoeverre weinig nitraat met veel fosfaat de reden kan zijn en dit is dan de uitleg:


Als er sprake is van blauwalgen word er o.a. een meetsetje voor nitraat bovengehaald, en wat blijkt... Een laag nitraat gehalte! Anderen hebben ook deze ervaring, dus dat moet de oorzaak zijn! Want de Redfield Ratio zegt... :D
Ok, even een stapje terug... Waarom is dat nitraat gehalte zo laag? Omdat de blauwalg daar mee weg is! :!

En als je in de eerste plaats niets doet aan het nitraat tekort, gaat de bal aan het rollen. Planten gaan minder groeien en doen hun werk niet meer goed waardoor heel je aquarium minder goed gaat functioneren, en dan staat de poort open voor nog meer blauwalg of andere algen.
We focussen ons altijd op de weinige waardes die we onnauwkeurig kunnen meten,en trekken daar dan (voorbarige) conclusies uit. Moest er een setje bestaan waarmee we makkelijk de verschillende bacteri�n konden meten, zouden we een heel ander beeld krijgen.
De meeste info die we overnemen over blauwalgen komt van situaties in de natuur, en dit zijn heel andere ecosystemen die al duizenden/miljoenen jaren hun eigen ritme hebben. Als er dan plots tientallen of honderden malen meer vervuiling (voedingsstoffen, o.a. ammonium (onthoud dit goed! biggrin ) in komen omdat de boeren hun akkers hebben bemest en er door zware regenval een groot deel in de rivieren/meren stroomt, is dat niet meer als normaal dat heel dat systeem op zijn kop staat en en afhankelijk van de situatie, er sprake is van blauwalgen.
In een aquarium is de situatie wat anders, en is ammonium meestal ook de boosdoener, maar niet per se het gehalte van het ammonium, maar meer de reden waarom dat ammonium gehalte hoger is. En dan kom je meestal terecht bij het filter of de bodem. Als die niet goed werken, en te vuil zijn, worden dat (zoals ik al eens eerder heb aangegeven) ammonium fabrieken. Er gaat dan ook minder sprake zijn van nitrificatie, wat ook een reden kan zijn waardoor er een lager nitraat gehalte is.
Blauwalgen zijn echte meesters in het opslorpen van ammonium (daarom meet je ook in de meeste gevallen weinig ammonium in je aquarium bij blauwalgen), dat is dan ook hun voornaamste stikstof bron. Als dus je bodem en/of filter faalt nemen zij die functie dus over.
Stroming kan ook een rol spelen (vooral op de bodem) omdat bij minder stroming het ammonium dan lokaal blijft "hangen" en blauwalgen hier dan een perfecte broeiplaats hebben. En eens ze groeien nemen ze nog meer stroming weg waardoor het nog meer feest is.
Bij een slechte water kwaliteit, met meestal een lager zuurstof gehalte, hebben ze ook het voordeel dat ze veel beter aangepast zijn aan deze omstandigheden. En dan is het survival of the fittest: wie zich het beste aanpast overleeft en overheerst.
Dit is allemaal wat simpel uitgelegd en er zullen vast situaties zijn waar geen van het bovenstaande overeenkomt (of er gewoon geen verband word gelegd), en er een andere oorzaak zal zijn.
Veel nitraat toevoegen blijkt in sommige gevallen wel te werken. Ik vermoed dat het komt doordat de stikstof verhouding tussen ammonium en nitraat dan zo veranderd dat het dan minder gunstig kan worden voor blauwalgen. Er is dan veel meer nitraat als ammonium aanwezig. Kan natuurlijk ook zijn dat het een (gunstige) invloed heeft op heel het huishouden van je aquarium waardoor het minder interessant word voor blauwalgen. Wie weet..
 
Dat is ��n invalshoek. Er wordt echter ook gesteld dat wanneer planten verzwakt zijn door tekorten aan voedingsstoffen of wellicht ook om andere redenen ze vaak geen fosfaat meer opnemen waardoor er een fosfaatoverschot kan ontstaan.

In dat kader is interessant wat men in de Universiteit van Wageningen onderzocht, een citaat,

"
[color:#FF0000]Dossier

Blauwalg

Het vakantieplezier kan danig worden bedorven wanneer het water in een zwemplas verandert in een ongezonde, troebele algensoep. Voedselrijk water is zomers een ideale voedingsbodem voor giftige blauwalgen.



Wageningen UR doet vanuit verschillende invalshoeken onderzoek aan blauwalg. Een voorbeeld hiervan is het onderzoek naar een nieuwe methode om blauwalg te bestrijden door onderzoekers van Wageningen University voor recreatieplas De Rauwbraken bij Tilburg: de Flock & Lock-methode. Zij wisten fosfaat in de plas als voedingsstof voor de algen uit te schakelen door deze aan klei te binden. Daardoor verdween de blauwalg en werd het water weer helder. En dat bleef zo. Wageningen UR levert daarmee een bijdrage aan de kwaliteit van leven."


[/color]Einde citaat.

Groet,
Ben.
 
Werkt in z'n plas alleen als er verder geen aanvoer van fosfaat is en meestal,
moet de bodem van z'n plas ook ' verwijderd ' worden..
 
Dit vond ik nog op het internet:

[color:#3366FF]De blauwachtig/groene kleur danken ze aan het pigment phycocyanine. De rode versies danken hun kleur aan het pigment phycoerythrine. Door deze pigmenten kunnen deze algen gebruik maken van licht voor fotosynthese op golflengtes waar het chlorofyl en de caroteno�den niet meer goed werkzaam zijn. Dit betekend dat door die pigmenten blauwalgen het ook goed doen onder blauwachtig licht, waar planten het minder goed doen.[/color]

En bij mij stond de hele nacht het blauwe licht aan, zou dit ook een oorzaak kunnen zijn?


Gisteren nog even bezig geweest met mijn CO2.
Vanmorgen hingen meerdere vissen boven in de bak lucht te happen
Dus maar snel het water laten zakken zodat er wat watergekletter in bak kwam.
Na een half uur was iedereen weer blij.

896648_0_82_p1100328smal.jpg
[color:#3366FF][/color]
 
Als ik het artikel mag geloven dan zal dat er vast aan hebben bijgedragen.
 
jessicapilon zei:
http://www.microbiologie.info/Cyanobacterien.html

Hier staat wel een leuk artikel over deze bacterie.


Ook in dit artikel zie je weer dat een overmaat aan fosfaat kan zorgdragen voor de groei van blauwalg!


Groet,
Ben.
 
Henko zei:
Dit vond ik nog op het internet:

[color:#3366FF]De blauwachtig/groene kleur danken ze aan het pigment phycocyanine. De rode versies danken hun kleur aan het pigment phycoerythrine. Door deze pigmenten kunnen deze algen gebruik maken van licht voor fotosynthese op golflengtes waar het chlorofyl en de caroteno�den niet meer goed werkzaam zijn. Dit betekend dat door die pigmenten blauwalgen het ook goed doen onder blauwachtig licht, waar planten het minder goed doen.[/color]

En bij mij stond de hele nacht het blauwe licht aan, zou dit ook een oorzaak kunnen zijn?


Gisteren nog even bezig geweest met mijn CO2.
Vanmorgen hingen meerdere vissen boven in de bak lucht te happen
Dus maar snel het water laten zakken zodat er wat watergekletter in bak kwam.
Na een half uur was iedereen weer blij.

896648_0_82_p1100328smal.jpg
[color:#3366FF][/color]


Wat doe je toch met je CO2? Vissen die boven in de bak naar lucht happen, dat is echt niet goed hoor. Zorg vooral ook voor een constante toevoer van CO2. Kijk daarbij naar de kleur van je CO2 verklikker of meet het op een andere manier. Veel CO2 niveau wisselingen kunnen ook voor Baardalg problemen zorgen.

Hopelijk lukt het om snel van je problemen af te komen!

Groet,
Ben.
 
Ik ben het helemaal eens met de 2 posten van Ben. Het is meer het fosfaatoverschot dan een nitraattekort denk ik. Alleen kan een nitraattekort voor stagnatie zorgen waardoor de planten minder opnemen en niet/minder groeien. Dat kan dan uiteindelijk ook weer voor blauwalg zorgen.
Door nitraat op te hogen zullen de planten beter gaan groeien waardoor alles verbeterd........ ;)

Zoals met veel in onze hobby zijn er altijd meer oorzaken en ook wegen die naar Rome leiden :deal:.
 
Henko zei:
En bij mij stond de hele nacht het blauwe licht aan, zou dit ook een oorzaak kunnen zijn?
Nee, de kleur van je licht gaat niet voor blauwalgen zorgen!

benvo zei:
jessicapilon zei:
http://www.microbiologie.info/Cyanobacterien.html

Hier staat wel een leuk artikel over deze bacterie.
Ook in dit artikel zie je weer dat een overmaat aan fosfaat kan zorgdragen voor de groei van blauwalg!

De bovenstaande reacties illustreren goed hoe wij soms verkeerdelijk omgaan met globale info uit studies. Er worden 2 zaken, die heel kort beschreven staan, uit een artikel gehaald en we extrapoleren die onmiddellijk naar een aquarium milieu, en trekken daar dan conclusies uit.
Wat we vergeten is dat het hier om ecosystemen gaat die meestal langs geen kant te vergelijken zijn met een aquarium.
De inbreng van overvloedige voedingsstoffen in zo een systeem geeft een kettingreactie. En als het moment waarop de voedingsstoffen worden ingebracht stap 1 is, is stap 2 niet dat er plots blauwalgen zijn. Er zijn vaak verschillende stappen/veranderingen erna, en DIE zorgen er dan voor dat het milieu zo word dat het perfect is voor blauwalgen. Heeft dat fosfaat dan direct voor blauwalgen gezorgd?
Je mag dezelfde concentratie van voedingsstoffen in verschillende ecosystemen toevoegen, en het resultaat kan ook altijd anders zijn.
Op google scholar kan je genoeg onderzoeken vinden over blauwalg in ecosystemen, en als je er zo een paar leest kom je al snel tot de conclusie dat het niet zo simpel is als teveel/weinig fosfaat/nitraat = blauwalg.
Denk dat het al genoeg is bewezen dat als je fosfaat toevoegt of de verhouding van fosfaat/nitraat niet goed is je niet plots met blauwalgen zit. Slecht onderhoud en slecht functionerende bodem/filter, en de kans stijgt aanzienlijk!

DIT is een heel goed draadje, lees die maar eens helemaal door. Er staan prima bevindingen in van ervaren mensen.
 
In onze aquaria zullen hoge fosfaatwaarden alleen ook niet voor blauwalg zorgen denk ik. Ik zit zoals ik al aangaf ook snel richting de 4 mg en op aquascaping.blog staat te lezen dat nog hogere waarden geen algen veroorzaken.
Wellicht zal dat anders worden als je echt hele grote hoeveelheden fosfaat in je bak hebt maar ik denk niet dat we deze in een gemiddelde bak zullen aantreffen.

@Backplay
Kan dat blauwe licht waar Henko het over heeft ook niet hebben bijgedragen aan de groei van de blauwalgen?? dat is weer iets anders dan dat het de oorzaak is. Ik denk zelf ook niet dat het de oorzaak is maar zoals ik het stukje lees kan het wel hebben bijgedragen aan de groei ervan.
 
backplay zei:
Henko zei:
En bij mij stond de hele nacht het blauwe licht aan, zou dit ook een oorzaak kunnen zijn?
Nee, de kleur van je licht gaat niet voor blauwalgen zorgen!

benvo zei:
jessicapilon zei:
http://www.microbiologie.info/Cyanobacterien.html

Hier staat wel een leuk artikel over deze bacterie.
Ook in dit artikel zie je weer dat een overmaat aan fosfaat kan zorgdragen voor de groei van blauwalg!

De bovenstaande reacties illustreren goed hoe wij soms verkeerdelijk omgaan met globale info uit studies. Er worden 2 zaken, die heel kort beschreven staan, uit een artikel gehaald en we extrapoleren die onmiddellijk naar een aquarium milieu, en trekken daar dan conclusies uit.
Wat we vergeten is dat het hier om ecosystemen gaat die meestal langs geen kant te vergelijken zijn met een aquarium.
De inbreng van overvloedige voedingsstoffen in zo een systeem geeft een kettingreactie. En als het moment waarop de voedingsstoffen worden ingebracht stap 1 is, is stap 2 niet dat er plots blauwalgen zijn. Er zijn vaak verschillende stappen/veranderingen erna, en DIE zorgen er dan voor dat het milieu zo word dat het perfect is voor blauwalgen. Heeft dat fosfaat dan direct voor blauwalgen gezorgd?
Je mag dezelfde concentratie van voedingsstoffen in verschillende ecosystemen toevoegen, en het resultaat kan ook altijd anders zijn.
Op google scholar kan je genoeg onderzoeken vinden over blauwalg in ecosystemen, en als je er zo een paar leest kom je al snel tot de conclusie dat het niet zo simpel is als teveel/weinig fosfaat/nitraat = blauwalg.
Denk dat het al genoeg is bewezen dat als je fosfaat toevoegt of de verhouding van fosfaat/nitraat niet goed is je niet plots met blauwalgen zit. Slecht onderhoud en slecht functionerende bodem/filter, en de kans stijgt aanzienlijk!

DIT is een heel goed draadje, lees die maar eens helemaal door. Er staan prima bevindingen in van ervaren mensen.

Misschien moet je behalve de laatste post in deze topic van mij ook de eerdere nalezen. Er is geen sprake van extrapoleren naar onze bakken, althans niet door mij. Mijn mening is ook beslist niet dat fosfaat alleen zou zorgdragen voor blauwalg. Het kan bijdragen of anders gezegd, het kan een druppel zijn die de emmer doet overlopen. Er zijn natuurlijk veel meer factoren, zoals je zelf ook terecht aangeeft, die een rol spelen. Wel zijn we in deze richting gekomen door de vragen van de Ts en de opmerkingen die hij maakte over de problemen die hij eerder al had en de gevolgen voor met name zijn Flora.

Groet,
Ben.
 
jessicapilon zei:
@Backplay
Kan dat blauwe licht waar Henko het over heeft ook niet hebben bijgedragen aan de groei van de blauwalgen?? dat is weer iets anders dan dat het de oorzaak is. Ik denk zelf ook niet dat het de oorzaak is maar zoals ik het stukje lees kan het wel hebben bijgedragen aan de groei ervan.
Als dat licht sterk genoeg is en er sprake is van fotosynthese van de blauwalg, en deze een netto winst heeft, kan dat licht ervoor zorgen dat ze alleen maar gaan toenemen.
Maar focus vooral niet op het feit dat het licht een blauwe kleur heeft, omdat er sprake is van blauwachtig licht in ��n van de tekstjes!
Als je het spectrum van phycocyanin en phycoerythrin gaat bekijken word al snel het ��n en ander duidelijk. ;)
6vtRdhGZv26PSwffTZ9OGILJ5Z_ZS1bL.jpeg
 
Duidelijk antwoord. Het kan, maar of het ook zo is dat is nog maar de vraag ;).
 
De theorie van de nachtverlichting kan volgens mij ook de prullenbak in.
Vandaag heb ik weer wat blauwalg gespot terwijl de nachtverlichting uit staat ;(
Als ik mijn PO4 meet zit ik nog steeds op 0, ik twijfel dus sterk aan mijn nieuwe druppeltest.

Erg is de blauwalg nog niet, maar ik wil niet weer dat het uit de hand gaat lopen.

Na de herstart 6 weken terug is het vissenbestand afgenomen met 20 stuks.
Het filter is vergroot.
CO2 heb ik nog niet op orde, dat heeft nu prio voor mij aangezien er ook weer baardalg ontstaat.

687828henko_0_82_p1100397.jpg
 
Met een Po4 0 vraag je om trubbels.

Ik zou heel mijn systeem nog eens doorlopen.
 
Ik denk dat ik het hier onder controle heb.
De PO4 heb ik ook laten meten bij de lfs en ook daar werd 0 gemeten.
Daarom maar wat kaliumfosfaat aangeschaft (had ik nog nooit gebruik)
Ik heb alleen nog een klein beetje last van baardalg maar dat valt wel mee
De bak heeft het volgens mij nog nooit zo goed gedaan.
Maar nu even wat ik allemaal aangepast heb de laatste maanden om van mijn problemen af te komen.

- Visbestand met 30% verminderd
- Geen nachtverlichting meer, om 1:00 is het nu pikdonker in de bak.
- Verlichtingduur van 10 naar 9 uur.
- Duur van maximale lichtintentie van 6 naar 3 uur
- Puntslakken aangeschaft
- Kaliumfosfaat toegevoegd
- Groter filter aangeschaft
- Strooming aangepast
- Dunnere bodem

Hier even hoe de bak er nu bij staat

20160830.JPG
 
Mooi dat de bak het nu beter doet na de aanpassingen. Belangrijk om te zorgen dat alle voeding voldoende voorhanden is.
 
Oeps,

Het komt weer op zetten :(
Alles was hetzelfde gebleven, alleen had ik de CO2 iets terug geschroefd ivm geluidsoverlast.
PH was hierdoor terug gegaan van 6.8 naar 7.3
Hoppa, en daar is weer wat blauwalg.
CO2 gaat nu weer omhoog en hopen dat het hierdoor weer over is.

KH 3
PH 7.3
PO4 0,75
NO3 15
Fe 0,25

CO2 indicator was blauw

IMG_1359.JPG
 
De indicator mag best lichtgroen kleuren hoor maar hoe kan dat lawaai maken dan?
Ik zou de delen met de blauwalg snel verwijderen en dagelijks het weghalen als je het ziet opkomen.
Toch is het vaak een probleem met teveel belasting van de bak. Ververs je voldoende?
Niet toevallig de filter of bodem onderhanden gehad?
 

Terug
Bovenaan