Killi's en co2/zuurstof


B

backplay

Guest
Heb over laatst de co2 in het aquarium waar killi's in zitten een beetje hoger gezet. Rond de 20mg/l.
Nu merk ik 's morgens dat vooral bij de Aplocheilichthys normani en Aphyosemion australe hun kieuwen nogal actief zijn, alsof ze zuurstof tekort hebben.
Ik besef dat 's nachts de ph wat daalt en er minder zuurstof in het water is, maar de andere vissen en garnalen hebben nergens last van. Co2 gehalte is dan iets hoger, maar zeker niet boven de 30mg/l.
Als er nieuwe killi's komen, hebben zij er ook meestal een tijd last van.
NO2, NH3/NH4 en alle andere meetbare waardes zijn normaal.

Zijn deze vissen gevoeliger voor co2 of zuurstoftekort dan andere vissen, of is dit "normaal" en moeten ze even aanpassen?

Merk ook dat zij een langere aanpassingsperiode nodig hebben dan andere vissen, vooral de Aphyosemion australe's. Die zijn de eerste dagen heel rustig en hangen soms uren in een plantje wat zielig te wezen. Na een paar dagen is dit over.
Gebruik de druppelmethode en laat ze meestal 3-4 uur wennen.
Iemand tips?
 
Geen problemen gehad met CO2. Heb zelf F. gardneri's, E. dageti en Chrom. bitaneatum in mijn gezelschapsbak. P. normani en Pseud. annulatus ook gehad. Vergeet niet dat veel killi's geen grote zwemmers zijn en graag een beetje hangen en chillen in de planten of nabij planten.

Gewenning is bij iedere soort verschillend. Bij de Chrom. bitaneatums heeft het drie weken geduurd voor die wat durfde te doen. De gardneri's, dageti's, normani's en annulatussen hadden volkomen schijt aan alles en doken meteen de bosjes in met de vrouwen ;).
 
@Jeffrey
Dat de Aphyosemion lome vissen zijn ben ik me wel van bewust, maar uren op de bodem blijven hangen en er blijven liggen hebben ze enkel de eerste dagen.
Heb nogal moorddadige garnalen, en verlies liever niet weer killi's.
Daarmee dat ik me afvraag of ze moeilijk aanpassen. Zowel diegene die van kraantjeswater of het "juiste" water komen hebben dat.
En het enige waar ik dan op kan komen is het co2 gehalte.
Hoe hoog is dat bij jou?

@Roosen
3h voor het licht uit gaat gaat het uit, 2h voor het licht aan gaat gaat het terug aan.
Co2 's nachts aanzetten heeft weinig nut natuurlijk.
 
S nacht co2 is inderdaad zinloos
Je planten verbruiken dan geen co2
Dus als je hem dan toch laat draaien krijg je mogelijk een hoge waarde
 

Terug
Bovenaan