Kiezen van juiste UV filter...een theorie.


Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
948
Leeftijd
51
Voor mijn sluierbak (600L totaal, fleece filter, 20L siporax, 3000L/h pomp) Ben ik wat aan het denken mbt licht groen water.
In mijn woonkamer heb ik 5 ramen met indirect licht, dus geen zonlicht op mijn aquarium en in mijn woonkamer.
Toch geeft dit algengroei en een lichtgroen water wat een WW weinig hulp geeft. Komt waarschijnlijk ook deels door de olijfgroen geverfde bodem welke de kleur iets weerspiegelt. Wel heb ik gemerkt dat de fleece filter veel vuil afvoert, maar kleur dus niet die deeltjes zijn te klein ( of de druk op het doek te laag maar in de Bubble Magus is reeds 10cm boven minimum niveau en met maximaal vlotterniveau.
Onder de microscoop zijn ook algen te zien dus is er een excuus om hier eens in te verdiepen.
En dat is nog best lastig. Vooral omdat het me handig lijkt om meteen ook bacterien en schimmels te kunnen bestrijden ivm wat ziektegevoeligere vissen.
Bij een 350L WW/4dagen, filterwatten wissel voor de fleece filter en na de pomp blijft de groentint aanwezig en weet haast wel zeker dat het indirecte licht een oorzaak is (en dat ze altijd honger hebben en daar is ook een indicatie voor: eten ze te weinig dan beginnen ze te paaien en putten ze de vrouwtjes uit en ze gaan enorm grondelen).

Heb even als referentie aangehouden dat Tuinkabouter in een ander draadje met een 40W UV weinig verschil merkt. Dat het nogal spits komt kwam ik al snel achter en de oorzaak kan van alles zijn.
Na dit gelezen te hebben heb ik deze waarden als basis gehouden:
Suggested Aquarium Size: 260 gallon or less

  • Minimum Operational Flow Rate: 157 GPH
  • Maximum Operational Flow Rate: 1574 GPH


Specifications

  • Max Aquarium Size: 260 Gallons (984L)
  • Number of Lamps: 1
  • Algae & Bacteria Water Flow Rate: 943GPH/1574GPH (Suggested*/Maximum) (3570L/5960L)
  • Protozoa Bacteria Water Flow Rate: 157GPH/262GPH (Suggested*/Maximum) (594L/991L)
  • Input Watts: 40 watts
  • UV-C Output Watts: 14 watts
  • UV Body Length: 43.75"
  • UV Body Diameter: 3.5"
  • Inlet/Outlet Size: 1.5" PVC Union

*Suggested flow rates are based on 80% power or "end of lamp's life" performance
*Maximum flow rates are based on 100% power or new lamp output
*Flow rates consider 90% UV transmissibility

En nu begint de discussie natuurlijk:
Mijn pomp draait 5x bakvolume per uur. Ik kwam er onlangs achter dat bacterien zich binnen 15-20minuten kunnen vermeerderen dus genoeg reden hier niet onder te gaan zitten en bij de 3000L/h te blijven.
Dus bij een 40W kan ik direct uit de pomp alleen algen en bacterien aanpakken, Voor Protozoa moet er een bypass of separate pompje en die draait 1-1.5x bakvolume. Zit dus ver van de 5x af en twijfel of dat afdoende is.

Echter bij 80W kan ik die waarden wel verdubbellen en zou ik voor Protozoa op 2000L/h kunnen zitten wat 3,3x bakvolume is maar dus ook op de 20 minuten voor bacterien te kunnen verdubbellen.
Ik zou de sump pomp dus tijdelijk kunnen verlagen naar 3x bakvolume,2000L/h om zwaar de UV in te zetten, of maak ik een bypass langs de UV van dezelfde diameter halveer ik deze doorstroom naar 1500L/h door de UV en laat deze dan 2 uur draaien voor 10x bakvolume.

Ben me er wel van bewust dat dit vermogen ook geen doe is om 24/7 te hebben maar denk dat dit na bijvoorbeeld een waterwissel wel werkbaar kan zijn.
Heb gisteren een superfish alutech uvc t5 75 watt/ 75.000 liter besteld om deze als HOB te gaan monteren.

mvg,
 
Ik had een UV die voor een vijver van 10.000 liter is op mijn discus bak.
Weet even niet meer hoeveel watt.

Ik had achter mijn opvoerpomp wel een bypass met kogelkraan gemaakt zodat ik kon regelen hoeveel water door de uv ging en hoeveel erlangs zonder in te leveren op pomp vermogen.

Uiteindelijk merkte ik eigenlijk ook nauwelijks verschil en heb nu de uv lamp niet meer aangesloten.

Eigenlijk nooit last van groene waas gehad, met of zonder die lamp. Wel wat penseelalgjes.

Mijn bak pus bioloog is 1400 liter
 
Het is wellicht een overweging, maar volgens de theorie op de vorige post zou ik 75000L/600L=125x bakvolume aan UV.
Jij zit op 10000/1400=7,14x bakvolume en 10000L vijver is ca 18W UV filter dan?
Wellicht zoiets:

Velda Clean Pond UV-C 18W​

  • Wattage: 18 watt
  • Max. pompcapaciteit: 6000 l/h
  • Vijverinhoud; veel koi, geen planten: 3000 liter
  • Vijverinhoud; veel vissen, weining planten: 4500 liter
  • Vijverinhoud; weinig vissen, veel planten: 9000 liter

Het enigste wat ik hier zie is dat je 6000L/h door een kleine 18W UV filter zou kunnen schieten en mischien deed je dat ook.
Mijn rekenvoorbeeld zou ik een filter van 75000L met 6000L/h voor algen en voor Protozoa 2000L/h doorstroom hebben. Zijn toch behoorlijk wat verschillen.

Zou je je keuze wat dieper toe willen lichten?

mvg, Erik
 
Bedoel je dat het artikel dan niet relevant is? UV is geen UV-C?
Ben nog orienterend dus graag meer uitleg svp...
 
UV is gebied in blauwe lichtspectrum. Iets wat wij niet zien.
UVa is dichtbij het zichtbare spectrum en wordt gebruikt als ‘blacklight’ disco licht.
UVb is een stapje verder van het zichtbare spectrum en wordt vooral gebruikt in zonnebanken.
UVc is nog een stap verder en is hoog energetisch door de kleine golflengte. Dit licht wordt gebruikt voor het steriliseren van oppervlakten en oa water.

Dus als men over een steriliserende uv lamp heeft, is het een UVc lamp.
Men beweerd dat er ook UVc leds zijn. Maar deze hebben weinig output en gaan snel achteruit.
Omdat ze zichzelf stuk branden.
Meestal zijn FL buizen of CFL buizen gangbaar en zeer betrouwbaar.
Je hebt ook CCFL die gaan extra lang mee. Maar alleen fluval heeft die geloof ik.

De werking van een lamp wordt beinvloed door de combinatie van wattage en doorstroomsnelheid.
Hoe intenser het water wordt bestraald, dus hoe meer UVc het per tijdseenheid krijg. Des te krachtiger de werking.

Voor groen water heb je geen krachtige UVc lamp nodig. Daarom hebben vijver UV filters altijd zoveel capaciteit.
Omdat het alleen voor groen water is.

Voor aquaria willen we niet alleen groene zweefalg bestrijden. Maar vaak ook bacteriebloei.
En daarvoor heb je meer energie nodig. Dus sterkere lamp, icm lagere doorstroom snelheid.


Hier nog een mooie EU over dit onderwerp. Ik heb daar zelf een aantal goede links in staan.

 
Handig linkje, veel leeswerk:cool:
Toch er nog uit gekomem voor 600L bak:

quote:
Level2: AID in the control of parasites such as Ich or Cryptocaryon by improving immune function and at very low flows can more directly aid in parasite control in the water column, although not on fish directly (that requires Level 2 Sterilization; under 8-12 gph per watt, which is still not 100%).

10gph=38l/h per Watt
600L*5x bakvolume=3000L/h
3000/38=79W bij 3000l/h direkt op de sump pomp zonder bypass

quote:
...For Clarification (Green Water Control; generally, the most common application in ponds) , a turnover of aquarium/pond water through the UV of once per 2-3 hours...

...For Level One Sterilization (generally the most common application in aquariums), you would need a turnover rate of 1.5 times per hour

...For Level Two Sterilization, you would need an aquarium/pond turnover rate through the UV Sterilizer of up to 2.5-4 times per hour,

Dus voor 5x bakvolume,
-Algen =12 minuten per 3 uur (1 bakvolume) (0.36kWh/dag)
-Algen bacterien en schimmels= 1.5x12minuten= 18 minuten per uur (0,54kWh per dag)
-Parasieten+Algen, bacterien en schimmels= 2,5x12=30 minuten per uur. (0.9kWh/dag)
Bij Temperatuur vanaf 20C
Bij een 40W UVC zou verbruik 0.96kWh per dag zijn voor 24uur en level1 dus met 75W/level2 de helft minder verbruik zonder bypass.

Bij een extra bypass ipv direkt 100% pompdebiet beter een aparte pomp
Beste efficientie bij gepolijst water.


Keuze is gevallen op de Superfish alutech uvc t5 75 watt/ 75.000 liter met GPH643T5L/HO (High Output) lamp
Schijnt dat deze in de catalogus in 2 verschillende lengtes verkrijgbaar is. De 77cm zou de lange zijn.

Reden om de 75W versie te kiezen is omdat de polijstfilter na de pomp bij dichtslibben van de watten een stijging krijgt in de opvoerhoogte en bij een bypass een variatie in het debiet door de UV en bypass dus niet lekker af te regelen. Om de UV na de polijstfilter te kunnen monteren moet er een nieuwe filter geknutseld worden met een betere plaatsing van de bochten.

Ook ff uitzoeken of er een bedrijfsurenmeter op de lamp kan en of een wifi energiemeter te programmeren is.
 

Bijlagen

  • 20230813_222618.jpg
    20230813_222618.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 39
  • 20230813_222634.jpg
    20230813_222634.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 37
Laatst bewerkt:
Vind het wattage erg hoog voor maar 600 liter
 
Ben zelf ook zoekende dus heb flink rond gekeken
 
Dat van de bypass is pure onzin.
Losse pomp erbij is sterk afhankelijk van het type pomp wat je al hebt en hoe sterk die is.

Bijvoorbeeld mijn opvoerpomp van 10.000 l/h kan prima via een bypass 3.000 l/h leveren aan een uvc terwijl de rest van het water door bijvoorbeeld een CO2 reactor loopt.
 
Kan idd prima, maar je pakt dan met de uvc 3000 van de 10.000 l/h. Dat is volgens mij eerder een nadeel bij 30% bestraling tov 100% bestraling zonder bypass.
Vooral omdat je dan maar een deel bestraalt en de bacterien blijven opdelen is een frequentere herhaling zoals ik doorrekende wenselijk, echter denk ik dat bij een 100% bestraling
deze frequenties behoorlijk opgerekt kunnen worden. Stel dat er nog een paar procent van de bacterien op je vissen en oppervlak zitten dan duurt het veel langer voordat de aantallen echt door groeien.

Dus wat jij zegt klopt idd, maar als ik kijk naar efficientie en laag stroom verbruik (want 75W is best stevig, maar een lichtere variant moet langer of permanent aan staan) dan hebben we een verschil van inzicht.

Ook mbt alleen algen bestrijding zou ik bijvoorbeeld 5x bakvolume(1uur) op 75Watt en 100% pompdoorloop voor enkele weken voldoende hebben?
Zou zomaar 0.075kWh kunnen kosten en de levensduur van de lamp wordt dan ook aanzienlijk verlengt.
Met minder vermogen is dit niet van toepassing denk ik en om deze reden vind ik een bypass niet echt wenselijk.
Maar het kan. Is maar net hoe je het bekijkt.
Ook het bij vullen van de bak bij een WW, door de UVC wordt een optie bij 12L/min van kraanwater.

Maar niet alleen op dit forum lees ik dat gebruikers er soms weinig van merken en zetten ze het weer uit. Dezelfde keuze maken als een ander lijkt me minder zinvol en met wat theorie doorspitten kom ik op andere waarden dan op brochures.

Wellicht zit ik er compleet naast met mijn berekeningen en is een brochure beter? Er zijn voldoende artikelen die het tegendeel bewijzen.
 
Nou als ik zo snel even lees over wattages wat jbl , eheim , aquamedic , hw voorschrijft kom ik toch flink lagere wattages tegen.
Bij JBL lees ik bij 110W: Teilentkeimung 600-1200L/h, Trübung 1200-3000L/h
quote: Bei einer Teilentkeimung werden nur die vegetativen Formen eines MOs abgetötet

Kan je mij dit dan ook uitleggen waarom 110W nodig is voor 3000L/h? Dit debiet is anders dan de doorloopfrequentie toch?

Hier de linkjes waar ik me in heb verdiept:

Als ik de berekening van Pentair aan zou houden kom ik ook uit op 3x40W voor 600L en bevestigt de 110W van JBL best redelijk. En dat is de brochure.
Als ik het zelf door reken kom ik op 75W met een UVC-HO en wellicht zit hier het verschil in.
 
Laatst bewerkt:
Bij JBL lees ik bij 110W: Teilentkeimung 600-1200L/h, Trübung 1200-3000L/h
quote: Bei einer Teilentkeimung werden nur die vegetativen Formen eines MOs abgetötet

Kan je mij dit dan ook uitleggen waarom 110W nodig is voor 3000L/h? Dit debiet is anders dan de doorloopfrequentie toch?

Hier de linkjes waar ik me in heb verdiept:

Als ik de berekening van Pentair aan zou houden kom ik ook uit op 3x40W voor 600L en bevestigt de 110W van JBL best redelijk. En dat is de brochure.
Als ik het zelf door reken kom ik op 75W met een UVC-HO en wellicht zit hier het verschil in.
Ik zie nergens jbl 110 watt. Heb je link ?
 
Aquarium: 1500-3000 liter voor het desinfecteren (slechte bacteriën), 300-800 liter voor tegen zweefalgen. troebel water, groen water. Maximale doorstroming 400-1000 l/h,
Verbruik: 36 watt,
Maten: 165x210x577 mm.
Inhoud: Compleet UV-C apparaat met 5 m kabel, UV-C lamp 36 watt, wandbeugel, schroeven, slangaansluiting voor slangen van 12 - 40 mm (12/16 mm, 16/22 mm etc.)


Dit gaat dan over de 36 watt variant
 
Bij alle bekende merken wat ik opnoemde staat bij voor hoeveel liter aquarium ze zijn en welke doorstroming benodigd is voor je doel.

Wattages die jij noemt kom ik nergens tegen 🤷‍♂️
 
Dan snap ik wel dat we elkaar niet begrijpen.
Google is mijn vriend:
 
Je voorbeeld is idd geschikt voor 600L bak voor voor tegen zweefalgen. troebel water, groen water. Maximale doorstroming 400-1000 l/h
Echter is dit wel op 36Watt en daar komt of een bypass of een extra pomp (ca 20W) bij.
Zou ik hier 3 van kopen en mijn sump pomp van 3000L/h direkt op aansluiten kom ik op 3x36W=108W uit

En dan nog kom ik op 600-1200l/h bij 3x36W uit voor parasieten Of in jouw voorbeeld op 200-400L/h op 36W en maar 0.5 keer bakvolume doorstroom per uur dus waarschijnlijk 24/7.

En kom ik met een UVC-HO uit op 75W bij 3000L/h voor de zwaarste bestrijding zonder bypass of extra pomp en tijdelijk gebruik een lager verbruik.

toch?
 
Je voorbeeld is idd geschikt voor 600L bak voor voor tegen zweefalgen. troebel water, groen water. Maximale doorstroming 400-1000 l/h
Echter is dit wel op 36Watt en daar komt of een bypass of een extra pomp (ca 20W) bij.
Zou ik hier 3 van kopen en mijn sump pomp van 3000L/h direkt op aansluiten kom ik op 3x36W=108W uit

En dan nog kom ik op 600-1200l/h bij 3x36W uit voor parasieten Of in jouw voorbeeld op 200-400L/h op 36W en maar 0.5 keer bakvolume doorstroom per uur dus waarschijnlijk 24/7.

En kom ik met een UVC-HO uit op 75W bij 3000L/h voor de zwaarste bestrijding zonder bypass of extra pomp en tijdelijk gebruik een lager verbruik.

toch?
Ik denk van niet maar misschien kan iemand anders het goed uitleggen
 
Ik zou gewoon eens specifiek kijken naar de merken die het meeste over de toonbank gaan voor aquariums. Bij elk van de merken staat bij tot hoeveel liever aquarium ze zijn.
Ik denk dat je ergens met de doorstroom de fout in gaat
 
Hier een stukje van de site van eheim.
Voor een 600 liter bak raden ze de Reeflex 800 aan.
De doorstroming die ze adviseren ligt aan het doel waarvoor je hem wil gebruiken.

400-800 liter doorstroming of 1200 liter doorstroming .
 

Bijlagen

  • EF77D43B-7B0F-4F37-834A-F247E27D55AF.jpeg
    EF77D43B-7B0F-4F37-834A-F247E27D55AF.jpeg
    430.2 KB · Weergaven: 44
De aquamedic helimax.
 

Bijlagen

  • A2C12AED-9485-457E-804A-B15B4E83DB73.jpeg
    A2C12AED-9485-457E-804A-B15B4E83DB73.jpeg
    186.5 KB · Weergaven: 39
Hw uvc deze zijn allemaal voor aquariums.
Gebruik je hem voor parasieten dan de doorstroom iets minder zodat ze langere contacttijd hebben met de lamp.
 

Bijlagen

  • 0E05D0B7-45FA-4AA8-97C9-BB9818E345F3.jpeg
    0E05D0B7-45FA-4AA8-97C9-BB9818E345F3.jpeg
    586.3 KB · Weergaven: 37
Dan snap ik wel dat we elkaar niet begrijpen.
Google is mijn vriend:
We begrijpen elkaar wel maar als ik uv zoek voor aquarium Google ik niet op vijver apparatuur.

Al eens kool of purigen geprobeerd om het water helderder te krijgen ?
 
Laatst bewerkt:
Hier een stukje van de site van eheim.
Voor een 600 liter bak raden ze de Reeflex 800 aan.
De doorstroming die ze adviseren ligt aan het doel waarvoor je hem wil gebruiken.

400-800 liter doorstroming of 1200 liter doorstroming .
Idd heel knap dat jij nog steeds denkt dat ik voor mijn toepassing 400-800L of 1200L wens terwijl ik meermaals duidelijk heb aangegeven dat in JOUW voorbeeld ik 600L/h aan zou moeten houden.
Voor deze eheim komt het dan op 5x600L/h om op 3000L/h te komen dat is 5x11Wx1.8(hoger rendement door spiegel) dan kom ik uit op 99W. Of je dit nu Microbe, parasieten, teilentkiemung Protozoa of Level2 noemt interesseert me niets echter je OMCIRCELT DE VERKEERDE WAARDEN!!

Voor een JIP en JANNEKE TAAL wil ik je vragen hoe vaak je een half glas cola mag bijvullen met water en dan weer de helft weggooien voordat er 0% cola in zit. en hoe lang je hiermee bezig bent?
Als IK het hele glas leeggooi en met water bijvul zit ik op 1 glas (BAK) vulling.
Echter voor de Eheim is de bak 80% vol dus wil ik graag van je weten hoe vaak je een bak moet verversen om Microbe, parasieten, teilentkiemung Protozoa uit je bak te krijgen of hoe veel maal je bakwater door de UVC moet lopen om alles te vangen.
Een doorloop gelijk aan de pompdebiet is IMO meer dan logish en goedkoper.

In jouw linkjes gaat iedereen uit van permanente bestraling en elk jaar de lamp vervangen.

Je mag kopen wat iedereen doet, Zelfs elke maand je filtersponsen vervangen voor nieuwe in je potfilter maar dat is het verdienmodel van fabrikanten voor domme mensen die hier in trappen.

De andere voorbeelden verdiep ik me niet zo meer in want het komt toch weer op dezelfde antwoord dat je rond de 100W uit komt.
En de Superfish heeft een metalen mantel dus dat is 75W*1.3 hoger rendement=97.5W

Ik geloof dat ik mijn antwoord al gevonden heb en na toeleveren van je voorbeelden alleen maar een bevestiging dat een 75W voor mijn toepassing perfect zal zijn.

Dank je!:iloveyou:
 
Laatst bewerkt:
We begrijpen elkaar wel maar als ik uv zoek voor aquarium Google ik niet op vijver apparatuur.

Al eens kool of purigen geprobeerd om het water helderder te krijgen ?

Nee niet geprobeerd. Kan ik daar ook de Microbe, parasieten, teilentkiemung Protozoa of Level2 mee bestrijden ivm ziektepreventie?

Ja voor jou dat is je blinde vlek op dit moment IMO...of te snel lezen.
 
Laatst bewerkt:
Dan wachten we nog even de reacties af van andere leden.
Blijkbaar is het doel mij niet helemaal duidelijk geweest.
 
Deltec heeft nog zware uv- c apparaten.
Misschien heb je er wat aan.


Anders heb je ook nog de modellen van tmc
 

Bijlagen

  • 33D0948D-022E-47C6-8CA8-8D5C79CDF97D.jpeg
    33D0948D-022E-47C6-8CA8-8D5C79CDF97D.jpeg
    396.3 KB · Weergaven: 55
Is mijn tafel hoor...

Maar ja, voor sommigen wil dat niet zeggen dat de Superfisch75W ook van mij is:ROFLMAO:
Waarom zou ik nog naar een Deltec of TMC moeten kijken. Die afbeelding zegt niks. Ik heb liever dat je het mij voorrekent.
GEEN tabellen maar voorrekenen svp!!

Wellicht heb je nog meer info of wil je de linkjes die ik je gaf eens doorlezen?
 

Bijlagen

  • 20230813_222618.jpg
    20230813_222618.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 36
  • 20230813_222634.jpg
    20230813_222634.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 35
Ondertussen is je 75w al binnen?
Laat maar. Zie nu je vorige bericht
 
Laatst bewerkt:
Is mijn tafel hoor...

Maar ja, voor sommigen wil dat niet zeggen dat de Superfisch75W ook van mij is:ROFLMAO:
Waarom zou ik nog naar een Deltec of TMC moeten kijken. Die afbeelding zegt niks. Ik heb liever dat je het mij voorrekent.
GEEN tabellen maar voorrekenen svp!!

Wellicht heb je nog meer info of wil je de linkjes die ik je gaf eens doorlezen?
Op de site van de fabrikant is alles te lezen.

Maar zie dat je wat verwijderd hebt ??? Je vissen zouden 5000 euro waard zijn of worden. Ik snap dat je daar zuinig op wilt zijn maar zou je dan wel voor een merk als superfish gaan ?
 
Ik ga er inderdaad ook vanuit dat het apparaat 24/7 draait. Naar mijn idee ook de beste oplossing:
 
Op de site van de fabrikant is alles te lezen.

Maar zie dat je wat verwijderd hebt ??? Je vissen zouden 5000 euro waard zijn of worden. Ik snap dat je daar zuinig op wilt zijn maar zou je dan wel voor een merk als superfish gaan ?
En zou je ook voor super steriel water kiezen?
Volgens mij bouwen de vissen geen weerstand op en zijn juist meer vatbaar voor alles wat er uit gaat.
 

Terug
Bovenaan