(kien)hout in zee aquarium?


Niet.
En waarom zou je het willen?
Als je iets wil dat op hout lijkt kan je van real Reef rock, takken kopen.
Dat is van gebonden calcium (kalk) gerijpt in een natuurlijk rif.

Een soort levend steen maar dan een stok.

Van hout word je water zuur en dropt je pH.
Dit kan je niet hebben in een zeebak waar je ph8 wilt hebben en houden met hoge kh

Ik zelf zie ph8.2 en kh9 als streefwaarde
 
Ik zou voor een nagemaakte variant gaan. Zoutwater is al lastig genoeg zonder een hele stoot extra rottend materiaal toe te voegen.
 
Omdat we toch serieus nadenken over een zee aquarium en ik heb nog wat hout op voorraad en in mn huidige bak, vroeg mn vrouw zich dat af.
En aangezien ik er geen concreet antwoord op kon geven leek het me wel verstandig om het gewoon te vragen.
Maar beter niet doen begrijp ik?
 
Nee, misschien behandelen met een dikke laag epoxy? Maar ik denk niet dat het mooi zal staan...

Zeebak in Assen? Hoe groot zat je te denken als ik vragen mag? :p.
 
Om je een idee te geven. Hoe de "Tonga branches" eruit zien:
[Img[http://reefbuilders.com/wp-content/blogs.dir/1/files/macna-2012/real-reef-tonga-branch-rock-1.jpg[/img]
 
Sorry Niels, maar als de bak er komt is dat pas in ons eventuele nieuwe huis. En de bedoeling is dat de 2 meter bak dan een zeebak wordt. We willen een beetje richting Zwolle kijken voor een huisje, dus het spijt me.

Dat vind ik niet echt mooi Fred, dan houden we het gewoon op levend steen.
 
Haha ieder zijn smaak.
Ik vind het zelf ook niet mooi.
Maar ook hout zal algen. Ook als je er epoxy overheen smeert, zal het uiteindelijk kalk algen krijgen, en dus ook paars/rood worden.

Ik durf het iig niet aan!

Die 2 meter is wel mooi! Al zal je wel flink! Moeten investeren in verlichting en techniek!

Een osmose apparaat van 3 tientjes is ook direct geen optie meer.. Je zal dan echt een flink toestel willen. Met boosterpomp en silicaat filter, met flinke opbrengst (600l per 24uur ofzo.)

Vergis je ook niet in het enorme onderhoud die een 2 meter met zich mee brengt.
 
Het is ook nog maar een idee.
Als de ruimte in het huis en ons budget alleen een kleinere bak toelaat wordt dat het.
Maar de 2 meterbak heb ik al, dus kijken we eerst naar de mogelijkheden met die bak.
 
Rikkert zei:
Het is ook nog maar een idee.
Als de ruimte in het huis en ons budget alleen een kleinere bak toelaat wordt dat het.
Maar de 2 meterbak heb ik al, dus kijken we eerst naar de mogelijkheden met die bak.

mijn bak met sump en frame was 300 euro nieuw.. met overloop, en gat in de bodem.

totale kosten nu: 3000 euro..

bak is wel het minste..
reken op 1500 euro als je naar goede led wil overgaan (nieuw)
afschuimer 500 euro..


om enkele grotere posten neer te klappen
 
mini-fred zei:
Rikkert zei:
Het is ook nog maar een idee.
Als de ruimte in het huis en ons budget alleen een kleinere bak toelaat wordt dat het.
Maar de 2 meterbak heb ik al, dus kijken we eerst naar de mogelijkheden met die bak.

mijn bak met sump en frame was 300 euro nieuw.. met overloop, en gat in de bodem.

totale kosten nu: 3000 euro..

bak is wel het minste..
reken op 1500 euro als je naar goede led wil overgaan (nieuw)
afschuimer 500 euro..


om enkele grotere posten neer te klappen

En dan heb je nog niet over de hoeveelheid levende steen en lagere dieren erbij geteld. ;)
 
levend steen, op 2 meter? hoeveel liter gaat erin.
ik hou graag 1kg per 10 liter aan, als minimum.
stel er gaat 700l in, zit je aan 70kilo. a 9 euro per kilo (grote inkoop winkel prijs)
600/700 euro voor steen ben je dan wel kwijt ja..
maar dit kan ook goedkoper hoor, vaak kan je via via, particulier wel steen kopen.
mischien niet zo vers en levend als in de winkel, maar 50% vers en 50% niet vers kan ook prima.

in mijn 400l zit ook maar 30 kilo levend steen, en 20 kilo dood steen, dat gaat meer dan prima.

je kan ook dsr opstart doen.
dit gaat als volgt:
-Bak vullen met zoutwater met de arme waarden. (0,02 fosfaat 0,2 nitraat)
- koraalzand in de bak 1-2cm
- enten met een deel ingedraaid zand uit een ander bak (5-10%) en een stuk levende steen (1kilo op 100l) die je met een moker aan gruis slaat, alles flink door elkaar mengen.
- 2 stukken levend steen van totaal 2-3 kilo op de 100 liter
- powerfiltertje met watten installeren
- volgende dag beginnen met de verlichting op 6 uren per dag. Na een week met 1-2 uur verhogen, daarbij let je op opkomende flap.
- de afschuimer mag op de 2-3e dag geinstalleerd worden om niet alle entings materiaal gelijk af te schuimen
- gewoon laten draaien en na een week nh4, no2, no3, po4 meten.
- afhankelijk hiervan word besloten wat je gaat doen.

eventueel de week verlengen naar 2 weken.
ik mocht je dan extra levend steen willen toevoegen, zou ik dit rustig aan doen, beetje bij beetje, niet direct 30kg in mieteren, maar kilo of 5 per week, dag 1 stuk erin, 3 a 4 dagen laten rusten.

zo bouw je rustig je cultuur op, en kan je ipv levend steen, dood steen toevoegen.
 
Andersom eigenlijk.
Alle levend steen word op den duur dood steen?

Bijkomend voordeel van een dsr opstart, is dat je zoiezo geen probleem met po4 uit steen te maken krijgt..
En veel minder ongewild de diertjes
 
Ik ben akkoord met je dat je zeer langzaam moet opbouwen en dat dat het goedkoopste is.
Maar hoeveel mensen hebben nog een jaar en langer geduld? als ik zie hoeveel moeite het kost om een gewone zoetwaterbak fatsoenlijk te laten rijpen zegt dit voor mij genoeg.

Beste is dat men bij een vereniging gaat, meestal heb je dan diverse mooie kortingen, weet je de plaatsen waar je moet zijn om in te kopen en krijg je veel hulp moest het mis gaan.
Niet dat men hier geen hulp krijgt ;)
maar er zijn nu eenmaal problemen bij een aquarium die je enkel goed kan oplossen doordat men het visueel kan zien, en ik moet er geen tekening bij maken dat als er problemen met een zeebak zijn dat het veel erger is dan met een zoetwaterbak, denk dan alleen al aan al je koralen en andere lagere dieren die bij het minste afsterven.
 
Het is inderdaad allemaal een stuk gevoeliger e.d.

Opstart tijden Zijn inderdaad langer, en echt helemaal stabiel krijg je het zonder toevoegingen nooit.

Koralen zullen altijd jets verbruiken.
Kh/calcium/magnesium, u name it.
Die vul je alleen aan door of waterwissels , of die elementen toevoegen.
Water wissels is vaak geen beginnen aan. Zodra je water gewisseld heb, is het na een paar dagen weer voor een deel gebruikt.

Er zijn zouten die hier rekening mee houden (red sea Coral pro bijvoorbeeld) maar die hebben weer andere nadeel (hoog fe / hoog cu en vaak slecht oplossend)

Je zal dus moeten gaan doseren uiteindelijk.

Net als dat 9 van de 10 zout bakken vroeg of laat met een no3 of po4 overschot komen. Daarom hebben 9 Vd 10 zoitbakken Eem wervelbed met fosfaat killer.
Fosfaat killer verzadigd en werking gaat achteruit, wat resulteerde in wederom oplopend fosfaat.

Een simpel bakje met wat leder koraaltjes op kleine schaal is niet veel moeilijker als zoet, mits in draai periode met geduld doorlopen wordt.
Leder koralen nemen ook in kleine maten po4 en no3 op (vergelijk het met zoet planten).

Maar eenmaal iets groter (richting 200l+) en steen koralen word het allemaal enorm snel heel veel moeilijker.

Zoek idd iemand in de buurt die bij nood langs kan komen, die zelf enkele crashes hebben meegemaakt, of een bak heeft staan die het langer als een jaar goed is gebleven.

En die zijn er niet veel (en dan bedoel kk gecompliceerde bakken met goed groeiende steen koralen, en de minder standaard vissen)

Ook ik heb zo iemand, en die heeft mij meer dan eens geholpen!.
Ook hij heeft in verleden flinke crashes gemaakt..
En van dit soort mensen leer je: elke bak is anders.. Ook al start je exact hetzelfde op... Mijn zout buddy doet bijvoorbeeld po4 en no3 BIJ doseren (easylife Nitro en fosfo).... Om voor de lol iets ongebruikelijks als voorbeeld te geven.
 
Jij zou dus eerder aanraden om bijvoorbeeld een red sea max 130D aan te schaffen dan mijn 200x50x50cm bak op te bouwen/ starten als zeeaquarium?
 
Dat ligt er helemaal aan.
Ik zou zelf die 2 meter vullen als er genoeg budget is om het kwa techniek knap neer te zetten.

Het is net wat je zelf wilt gaan houden.
Je kan het zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt.

Maar jou 200l bak . hoeveel water zit daarin? En wat voor verlichting hangt erboven?
Je heb heeeeel veel nieuwe techniek nodig (verlichting / sump/ afschuimer/ eventueel kalkreactor met co2 set )

Je bent al gauw een euro of 1500 kwijt aan alleen knap led verlichting.
Je kan dit goedkoper maken door tl te kiezen (denk dan aan 500w t5 )

Heb je al gekeken naar een afschuimer met een capaciteit van jou 2 meter?
En dan heb ik het niet over enorme fabrikant schatting, maar gewoon een schuimer die 1200l lucht opneemt, deltec sc2060 / ro-ps3000 / bubbleking 250.. Die kosten serieus geld, terwijl daar ook goedkopere voor tekoop zijn hoor (bubblemagus nac66 bijvoorbeeld)

Denk alleen al aan 700� aan steen. Maar ook dit zou je via andere hobbyisten kunnne aanschaffen voor minder.

Wil je niet investeren in een kalkreactor? Dan zal je OF beperkt zijn tot leder koraal en wat buttons, wil je wel steen koralen houden, EN geen kalkreactor, dan kan je overwegen om kh/ca/mg te doseren (via een doseer computer). Ook balling ligt genoemd.

Je kan ontzettend veel kanten op met die 2 meter, er zijn 2 dingen beperkend:
1: budget
2: je eigen wensen.

Ik zou daarom voor jezelf eerst eens gaan bepalen wat je exact wil houden kwa koralen. Bestand. Visjes hebben niet enorm veel techniek nodig
 
de bak is 500 liter, maar in verband met een verhuizing gaat de 2 meterbak weg. Dus die wordt het sowieso niet.
 
Je kan ontzettend veel kanten op met die 2 meter, er zijn 2 dingen beperkend:
1: budget
2: je eigen wensen.

Ik zou daarom voor jezelf eerst eens gaan bepalen wat je exact wil houden kwa koralen. Bestand. Visjes hebben niet enorm veel techniek nodig

Heb hier weinig aan toe te voegen, het blijft toch wel een aparte en lastige tak van onze hobby vind ik.
 
En toch willen wij de uitdaging aan gaan. :p
 
het is prima te doen hoor.
ik zal de laatste zijn die zegt dat het niet makkelijk is ;)
iedereen, ook met beperkte zoetwater kennis, die kan een zeebak houden.

het is ligt er alleen aan hoe ver je hierin wilt gaan.

500 liter, met wat steen, leder koralen, en vissen is echt geen rocket science.

moeilijk word het pas als je moeilijkere sps koralen wilt gaan houden (grote acropora's e.d.)

er zijn enkel, zoals ik hierboven ook al heb geschreven, bepaalde dingen die het een stukje lastiger maken.. ik zal proberen kort te blijven..

water is water, zoet of zee water hebben beide dezelfde waarde's.
no3 / no2 / nh3,4 / po4 / sio3 / kh .. allemaal zitten ze in zee en zoet water..
de zee water kant voegt hier enkele dingen aan toe, zoals:

borium, strontium, calcium, magnesium, jodide, en noem ze maar op..

de meeste parameters is voor een leder bak met vissen totaal niet interesant, en zal je ongemerkt toch op goede niveau's houden en aanvullen dmv waterwissels.

het belangrijkste is:
ph rond de 8 houden
kh rond de 8 of hoger gouden
calcium rond de 420 of hoger houden
magnesium boven de 1200 houden
no3 zo laag mogelijk houden
po4 zo laag mogelijk houden
no2 op 0 houden

dit is het, niet meer, niet minder.. denk jij dat jij deze waarde's kan meten? met een knappe test set, en denk jij dat je de kennis en mogelijkheden heb dit bij te sturen? dan word je bak succesvol, zonder twijfel..

ca/mg/kh vul je automatisch aan, doordat zeezout verrijkt is hiermee...
voer niet teveel om je no3 onder controle te houden (mocht deze oplopen kan je carbon doseren (azijn/suiker of wodka)
po4 kan je voorkomen door een wervelbed met po4 remover te draaien.

en meer is het echt niet..

vooral 1 ding is belangrijk, indraaien, en dit kost in een zee bak gewoon meer tijd als zoet....
heb je geduld, test setjes, en geld om alles aan te schaffen wat nodig is (mijn 400l heeft 3000+ gekost, en heb absoluut niet gek gedaan).
dan doen !! en als er problemen zijn, is er altijd wel iemand die je hiermee kan helpen (iig mijn pb box staat altijd open)
 
Ik zal onder andere jou tegen die tijd ook wel lastig gaan vallen, Fred. Wees maar niet bang. :p
Een bak zo groot als de joune zal het denk ik niet worden, eerder de helft.
We willen eigenlijk een levendige en kleurrijke bak met vooral kleinere bewoners.
Maar eerst maar zorgen dat ik mn huidige aquarium spullen zie te verkopen.
 
Kleinere bewoners zijn er zat.
De meest kleurrijke koralen zijn vaak de moeilijkste.. Hoewel...
Leuke gekleurde Cologny buttons (zoanthus) is prima te houden..
Ik heb nu een iets moeilijker, maar nog steeds redelijk te houden soort gekocht (duncanopsamia), die je zou kunnen overwegen.
Sacrophyton, singularia soorten.. Kan allemaal makkelijk
 

Terug
Bovenaan