KH Waarden


M

MoZi

Guest
Van alle waterwaarden vind ik denk ik de KH waarden wel het ingewikkeldst...
Afgelopen zaterdag had ik nog een KH waarde van ongeveer 6-10 en nu ineens is hij 15-20 geworden!

Ik snap wat KH is en hoe je het omlaag kan krijgen, maar wat ik gewoon niet duidelijk kan vinden is wat nou de oorzaak is waardoor het KH omhoog kan gaan terwijl de ander waterwaarden gewoon hetzelfde blijven als daarvoor (NO3, NO2, GH en PH).
En het is me ook niet echt duidelijk of een hoge KH waarde schadelijk is voor vissen.

Hopelijk kan iemand me weer iets wijzer maken :p
 
John dat artikel heb ik gisteravond gelezen en vanmorgen opnieuw (na goed geslapen te hebben hahaha) en ik word er niet wijzer van wat nou precies de oorzaak is.
Ik heb niets in het aquarium zitten die de KH zou kunnen verhogen...
 
Heb je misschien een foto van je bak en wat is de kh van je kraanwater en hoe meet je de kh?
 
Tja, misschien zou ik niet met die teststripjes moeten meten... Ik heb zojuist het kraanwater getest en daar komen precies dezelfde waardes uit als allebei mijn bakken...
NO3: 10
NO2: 0
GH: <7
KH: tussen de 15 en 20
PH: 7.6
CI2: 0

Misschien toch maar eens een druppeltest kopen, zal allicht wat duidelijker zijn.

Maar wat als de KH ook met druppeltest zo hoog is?

Wil best een foto plaatsen hoor, maar is niets bijzonders te zien.
 
Met een druppeltest meet je in ieder geval de juiste waarden en is je KH misschien niet zo hoog als je denkt.
En foto's zien we altijd graag en geeft vaak een beter overzicht.
 
Met een druppeltest meet je in ieder geval de juiste waarden en is je KH misschien niet zo hoog als je denkt.

Ja inderdaad, ga ik dan maar doen, want hier word ik te onzeker van:S

Nou, hier een paar foto's dan. (niet letten op de blauwige kleur van mijn Sluier bak, kwam door het licht, in de andere bak zitten Mollies en guppen)
20180219_112009.jpg
20180301_151643.jpg
 
Maar eh... wat is nou de oorzaak dat KH waarde omhoog kan gaan?
 
Ik zou eerst de druppeltest even afwachten en ik zie niets vreemds zo in je bak.
 
Ik zou deze vraag ook gesteld hebben als ik niets aan vreemde KH waardes zou hebben.
Ik ben namelijk ook op zoek naar zoveel mogelijk info, zodat ik steeds meer weet of aquariums.
Dus een antwoord zou evenzogoed zeer op prijs gesteld worden :thumbs:
 
Ik snap je vraag maar ik zie niets wat de kh zou kunnen verhogen en de waarden van je kraanwater zijn gelijk aan dat van je bak dus opzich niet raar. Vaak zijn het kalkhoudende stenen die de kh laten stijgen.
 
Stenen kan de KH verhogen.

Maar ik zou ook eerst een betrouwbare meting uitvoeren.
 
Je kan als je geen druppels hebt ook misschien vragen of de lfs dat voor je kan doen.
 

Terug
Bovenaan