KH waarde mbt. afstellen CO2


Sven95

Active member
Lid geworden
13 februari 2023
Berichten
25
Hoi allen,

Het is zover, na een ruim half jaar tijd een DIY co2 systeem gebruikt te hebben is het tijd voor een serieuze set.
Het bestellijstje staat eigenlijk al zo goed als klaar, maar ik zit nog met het volgende: de KH waarde.

Ik maak gebruik van een Tropica Soil (die overigens al minder lijkt te worden, root sticks gaan ook toevoegd worden).
Nu lees ik regelmatig dat hiermee het aflezen van de Ph en KH waarde niet realistisch is, daar de soil dit verlaagd.
Echter meet ik (met druppeltesten) een KH waarde tussen de 7 en 10 (kraanwater is 6.5).

Aangezien dit boven de 6 is vraag ik mij af hoe ik het beste mijn CO2 kan gaan afstellen.
 
Of met beide. De dropchecker is fijn voor continu monitoring. Een PH meter gebruik ik soms voor de fijnafstelling en extra check.
 
Maar met zo n bodem zal de ph lager zijn en dan is de tabel niet meer bruikbaar als ik het goed heb. Dat geeft Sven ook al aan dacht ik.
Een dergelijke bodem verlaagd idd doorgaans de pH, hangt wel van de soort soil af. Daarom zou ik naast een pH meter altijd een dropchecker gebruiken. Zelf gebruik ik de tabel eigenlijk niet, want ik wil het zien. En je hebt mogelijk geen foutieve gegevens waar je mee werkt idd. Een handmatige pH meter kan overigens ook prima gebruikt worden.
 
Laatst bewerkt:
Een dergelijke bodem verlaagd idd doorgaans de pH, hangt wel van de soort soil af. Daarom zou ik naast een pH meter altijd een dropchecker gebruiken. Zelf gebruik ik de tabel eigenlijk niet, want ik wil het zien. En je hebt mogelijk geen foutieve gegevens waar je mee werkt idd. Een handmatige pH meter kan overigens ook prima gebruikt worden.
Klopt want als de ph wordt verlaagd door een bodem of andere zuren dan werkt de tabel niet. Deze werkt alleen als de ph is verlaagd met co2.
Zuren hebben invloed op de waterwaarden zonder dat er co2 wordt toegevoegd. Daarom vertrouw ik normaliter op de dropchecker.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je met een ph-meter werkt icm met de 1 pH drop methode is de KH niet relevant.

Ik stel op die manier de CO2 af. Dan meet ik de pH een paar keer per week op vaste tijden. Als de pH hetzelfde blijft heb ik ook geen veranderingen in de CO2.
Na een paar maanden contoleer maak ik overnieuw een ijkpunt met de pH drop methode. (dit omdat de soil langzaam steeds meer carbonaten buffert en daardoor langzaam de pH verandert)

Dus met een ph drop stel ik de CO2 af en met de lezing van mijn pH meter hou ik mijn CO2 levels in de gaten.
 
Dank voor jullie reacties.

Ik begrijp alleen nog niet helemaal waarom de KH niet relevant is voor de 1pH drop methode. Althans uit de tekst van Cornelius zijn website haal ik dit:
"de KH is stabiel en gemiddeld het liefst 4 of 5. Ieder geval niet hoger als 6."
https://www.tspt.nl/CO2/pH_drop.html

Of ik lees de tekst niet helemaal goed, morgen in ieder geval nog een keer lezen met een frisse blik.
 
Ik begrijp alleen nog niet helemaal waarom de KH niet relevant is voor de 1pH drop methode.
omdat het niet uit maakt op je KH 4 is of 40. Als de pH 1 punt is gezakt heb je (ongeveer) 30ppm CO2 in het water.
Alleen hoe hoger de KH hoe langer het duurt totdat je pH 1 punt gezakt is, de CO2 gaat zich namelijk eerst binden met de carbonaten.
Zo kan het zijn dat met een lage KH al een pH drop hebt in 1 uur. En in bakken met een hoge KH pas na 3 uur.

Althans uit de tekst van Cornelius zijn website haal ik dit:
"de KH is stabiel en gemiddeld het liefst 4 of 5. Ieder geval niet hoger als 6."
dat de Kh het liefst 4 of 5 moet zijn is eigenlijk niet correct en onvolledig geformuleerd. Zal het asap aanpassen (y)
 
Super, helemaal duidelijk!
Zo kan het zijn dat met een lage KH al een pH drop hebt in 1 uur. En in bakken met een hoge KH pas na 3 uur.
En door dan elk uur te meten, kan ik ervoor zorgen dat tijdens de verlichtings periode mijn pH stabiel is (zoals het rechter voorbeeld).

Mijn complimenten voor de website trouwens!
 
En door dan elk uur te meten, kan ik ervoor zorgen dat tijdens de verlichtings periode mijn pH stabiel is (zoals het rechter voorbeeld).
Ja, dat is de kern van het verhaal voor het maken van een pH profiel.

Voor de 'leek' lijkt dit misschien wel enorm complex, maar in de praktijk valt het reuze mee.
Het is trouwens 1 van de meest gebruikte manieren van Co2 afstellen in de wereld van het aquascapen omdat ze daar veel met een soil werken.
 

Terug
Bovenaan