KH stijgt na een tijdje (normaal)?


Bart.Kh

Well-known member
Lid geworden
30 november 2021
Berichten
134
Leeftijd
22
Beste forumleden,


Ik doe meestal een waterwissel om de 3 weken voo mijn bak ( regenwater). Hierdoor blijft mijn kH rond 5. Maar daarna begint mijn kh te stijgen tot 8. Totdat ik na 3 weken opnieuw een waterwissel doe. Hierdoor fluctueert mijn co2(dropchecker wordt steeds donkerder) (werk met jbl Touch controller) waardoor ik last krijg van baardalg.

Maar dus klopt het dat kh vanzelf na een tijdje kan stijgen? En wat kan ik hiervoor doen? Sneller waterwissel kan ik niet doen aangezien ik regenwater gebruik en dus moet meestal wachten tot het regent. Osmose apparaat zal na een tijdje aangeschaft worden...


Mvg
 
Paar vragen, hoe groot is je aquarium? Heb je misschien stenen in je aquarium die je KH kunnen beinvloeden?
Hoe heb je de JBL touch ingesteld? Geef je wel genoeg co2 af omdat je dropchecker verkleurt? Als je hem goed hebt ingesteld is het vreemd dat je KH, en dus je PH zo schommelt.
 
Je KH kan stijgen maar niet zonder een oorzaak. Wat is de kh van je kraanwater?
Co2 beinvloed niet de kh dus dat zal het niet zijn.
 
Je KH kan stijgen maar niet zonder een oorzaak. Wat is de kh van je kraanwater?
Co2 beinvloed niet de kh dus dat zal het niet zijn.
John, er wordt ververst met alleen regenwater als ik zo lees. Lijkt me meer iets van kalkhoudende stenen ofzo.
 
John, er wordt ververst met alleen regenwater als ik zo lees. Lijkt me meer iets van kalkhoudende stenen ofzo.
Je hebt gelijk maar ja de kh kan niet zomaar stijgen zonder iets wat de kh afgeeft en dat kunnen zoals je zegt stenen zijn maar dat kan de TS vast wel beantwoorden.
 
Ben nu effjes niet thuis, vanavond stuur ik foto's van mijn aquarium met alles wat erin zit. Maar kraanwater gebruik ik zwz niet ( veel te hoge kh) daarom ben ik op jullie advies overgestapt op regenwater. Maar zoals gezegd stijgt mijn khbinnen 3 weken van 5 naar 8 ...
 
Tja dan moet er toch iets zijn wat de kh laat stijgen want anders stijgt de kh niet zomaar zover ik weet.
 
De foto's zijn van gisteren, maar zal straks nieuwe en duidelijke foto maken.
 

Bijlagen

  • 20240428_191708.jpg
    20240428_191708.jpg
    5.4 MB · Weergaven: 25
  • 20240428_191657.jpg
    20240428_191657.jpg
    5.2 MB · Weergaven: 25
Ik zou in ieder geval de witte steen eruit halen en dan weer kijken.
Zal zeker doen, maar eigenlijk heb ik die steen niet lang geleden geplaatst. Maar hiervoor had ik al een probleem met mijn kh
 
Dan zou ik alle steen eruit doen want het enige wat ik dan bedenken is dat het uit iets afkomstig is wat je toevoegd of hebt toegevoegd. Misschien dat andere leden nog een idee hebben.
 
Btw, je kan steen testen door er wat azijn over te gieten en als het bruist dan weet je genoeg.
 
Top, zal het zeker doen. En qua hout? Is hout onschuldig?
 
Ja hout veroorzaakt geen kh stijging en ik heb het al 14 jaar in de bakken.
 
Dus wat ik begrijp is dat kh niet vanzelf omhoog gaat? Dus als ik een emmer regenwater buitenzet, is het na 3 weken zelfde kh?
 
Die steen lijkt wel een stuk koraal. Dat is kalk.

Jou bodem ziet er ook erg verdacht uit. Lijkt wel of er schrlpengrit doorheen zit.

Ik zou een klein handje van die bodem in een plastic bakje doen, en dit overgieten met azijn. Als er na een tijdje belletjes te zien zijn, is je bodem kalkhoudend.

Door co2 toe te voegen, voeg je zuur toe aan het water, dit reageerd met de kalk. En verhoogt de KH.
 
hier zijn al de decoraties die ik in mijn aquarium heb.
 

Bijlagen

  • 20240429_195433.jpg
    20240429_195433.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 14
  • 20240429_195438.jpg
    20240429_195438.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 14
  • 20240429_195444.jpg
    20240429_195444.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 14
  • 20240429_195452.jpg
    20240429_195452.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 15
Die steen lijkt wel een stuk koraal. Dat is kalk.

Jou bodem ziet er ook erg verdacht uit. Lijkt wel of er schrlpengrit doorheen zit.

Ik zou een klein handje van die bodem in een plastic bakje doen, en dit overgieten met azijn. Als er na een tijdje belletjes te zien zijn, is je bodem kalkhoudend.

Door co2 toe te voegen, voeg je zuur toe aan het water, dit reageerd met de kalk. En verhoogt de KH.

Hmm.. zal het eens proberen. maar mijn bodem is maar een 3-tal weken oud. probleem met kh is al langer
Hier mijn grind
 
en hier mijn kraanwater (zelf gebruik ik geen kraanwater)
 

Bijlagen

  • Samenstelling leveringsgebied 6 20240301.pdf.pdf
    52.1 KB · Weergaven: 16
Als het probleem al langer speelt, is de oorzaak iets dat ook al langer in het aquarium zit.

Wat voeg je verder nog toe? Speciaal voer? Mineralen?
 
Als het probleem al langer speelt, is de oorzaak iets dat ook al langer in het aquarium zit.

Wat voeg je verder nog toe? Speciaal voer? Mineralen?

van voer is het alleen sera tetra en jbl (af en toe wat levende muggenlarven) Ik voeg fosfor nitraat spoorelementen van aquariumbemesting.nl.

ik heb ook een groende (ijeren of koperen)draad in mijn bak zitten om 2 houten aan elkaar vast te houden

Verder voeg ik co2 toe met jbl controller
 
in mijn eheim zit ook 2 lagen siporax, substraat pro en biomech.

meer weet ik niet wat ik moet zeggen
 
Door co2 toe te voegen, voeg je zuur toe aan het water, dit reageerd met de kalk. En verhoogt de KH.
Dat klopt maar zonder kalkhoudend steen zal co2 niet voor een andere kh zorgen. Althans niet wat wij kunnen meten.
Ik zou alle stenen en wat bodem dan ook testen met wat azijn.
 
Dat klopt maar zonder kalkhoudend steen zal co2 niet voor een andere kh zorgen. Althans niet wat wij kunnen meten.
Ik zou alle stenen en wat bodem dan ook testen met wat azijn.
Dat zeg ik toch ook niet.
 
Dat zeg ik toch ook niet.
Klopt maar eerder was er sprake van of co2 wel of niet de kh beïnvloed dus ik wilde de TS alleen duidelijk maken dat er ergens dan toch iets van kalk aanwezig moet zijn. De co2 kan alleen niet dit veroorzaken.
 
hallo beste forumleden,

Ik heb de stenen verwijderd en toch is mijn Kh met 2 waardes gestegen, ook mijn substraat getest.

Wat ik me nu afvraag, kan het zijn dat mijn kh stijgt door mijn plantenvoeding? Ik voeg namelijk plantenvoeding van aquariumbemestin.nl. dus moet ik zelf mijn mengsels maken ( ik voeg elke daf soorelementen en om de twee dagen nitraat en fosfaat. Ik gebruik hiervoor kraanwater( Gh is rond 31 en calcium 105). kan het zijn dat door toevoegen van co2 hierdoor mijn kh stijgt?

mvg
 
hallo beste forumleden,

Ik heb de stenen verwijderd en toch is mijn Kh met 2 waardes gestegen, ook mijn substraat getest.

Wat ik me nu afvraag, kan het zijn dat mijn kh stijgt door mijn plantenvoeding? Ik voeg namelijk plantenvoeding van aquariumbemestin.nl. dus moet ik zelf mijn mengsels maken ( ik voeg elke daf soorelementen en om de twee dagen nitraat en fosfaat. Ik gebruik hiervoor kraanwater( Gh is rond 31 en calcium 105). kan het zijn dat door toevoegen van co2 hierdoor mijn kh stijgt?

mvg
Als de KH van dat water echt super hoog is kan dat.
Maar dan moet die KH wel richting de 1000 gaan.

Wil je een 100 liter aquarium de KH met 2 doen stijgen. Met slechts 30ml plantenvoeding.
Dan moet de KH van dat water 6666 zijn.
 
Als de KH van dat water echt super hoog is kan dat.
Maar dan moet die KH wel richting de 1000 gaan.

Wil je een 100 liter aquarium de KH met 2 doen stijgen. Met slechts 30ml plantenvoeding.
Dan moet de KH van dat water 6666 zijn.


En calcium en gh? Die zijn behoorlijk hoog en als ik het hierboven lees, dan kan je kh stijgen als gh en calcium in contact komen met co2...
 

Terug
Bovenaan