KH & PH verlagen, wat is de beste oplossing voor mij? Turf?


Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Berichten
593
Nieuw aquarium, leuk, mooi, fris nu nog. Deel van de vissen zit er al in, deel moet er nog bij komen. Filter 1 draait al een aantal jaar, Filter 2 draaide meer dan 1 maand op de oude bak mee.

We voegen CO2 toe. Waterwaardes zijn nu in principe niet verkeerd, maar we willen het toch wat veranderen:
* NO2 - 0
* NH3 - 0
* NO3 - 20
* PO4 - 1.5
* GH - 12
* PH - 7.5
* KH - 9

Kraanwater:
* PH - 7.5-8
* KH - 9

Met name de PH en KH willen we wat verlagen. Zit redelijk wat hout en bladeren, maar heb in de vorige bak al gemerkt dat de KH en daarmee ook de PH vrij hoog blijven. Nu is een osmoseapparaat een optie, maar dat zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten. Weer een apparaat erbij, redelijk wat nodig op 450 liter en dan vind ik de verspilling ook zonde.

Dan zit ik toch weer te loeren naar turf, de aankleuring van het water is totaal niet erg (moet sowieso lekker wat gekleurd zijn) en als ik de waardes goed in de gaten houd kan ik tijdig verwisselen. Heb een JBL e701 en JBL e1502 draaien, dus kan in theorie ook in beide filters 'een beetje' doen en ze om en om vervangen mocht dat nodig zijn zodat de schommelingen beperkt blijven.

Is dat een idee wat in de praktijk goed zal gaan werken of is dit theoretisch weer mooi bedacht maar zal de praktijk weer totaal anders uitwijzen..
 
Turf kan zeker helpen om je KH onderuit te halen, ja, en ook de PH zal daarmee zakken.
Blijf wel veel meten, want bij een hogere KH zal de turf sneller uitgewerkt zijn dan bij een lage KH.
 
Ik heb ook turf gebruikt en je kan als je niet goed oplet snel fluctuaties krijgen als het uitwerkt dus dat is iets om rekening mee te houden denk ik.
 
Ik heb ook turf gebruikt en je kan als je niet goed oplet snel fluctuaties krijgen als het uitwerkt dus dat is iets om rekening mee te houden denk ik.
Precies. Maar dit is goed op te vangen door inderdaad turf in 2 filters te doen. Zeker wanneer je het met bijvoorbeeld tussenpozen van 2 weken doet, dan heb je altijd 1 zakje dat nog goed is, terwijl je het andere zakje vervangt.
 
Ja dat klopt Ben en op den duur weet je ook wanneer het teveel aan werking is verloren en je moet vervangen.
 
Nieuw aquarium, leuk, mooi, fris nu nog. Deel van de vissen zit er al in, deel moet er nog bij komen. Filter 1 draait al een aantal jaar, Filter 2 draaide meer dan 1 maand op de oude bak mee.

We voegen CO2 toe. Waterwaardes zijn nu in principe niet verkeerd, maar we willen het toch wat veranderen:
* NO2 - 0
* NH3 - 0
* NO3 - 20
* PO4 - 1.5
* GH - 12
* PH - 7.5
* KH - 9

Kraanwater:
* PH - 7.5-8
* KH - 9

Met name de PH en KH willen we wat verlagen. Zit redelijk wat hout en bladeren, maar heb in de vorige bak al gemerkt dat de KH en daarmee ook de PH vrij hoog blijven. Nu is een osmoseapparaat een optie, maar dat zie ik eerlijk gezegd niet zo zitten. Weer een apparaat erbij, redelijk wat nodig op 450 liter en dan vind ik de verspilling ook zonde.

Dan zit ik toch weer te loeren naar turf, de aankleuring van het water is totaal niet erg (moet sowieso lekker wat gekleurd zijn) en als ik de waardes goed in de gaten houd kan ik tijdig verwisselen. Heb een JBL e701 en JBL e1502 draaien, dus kan in theorie ook in beide filters 'een beetje' doen en ze om en om vervangen mocht dat nodig zijn zodat de schommelingen beperkt blijven.

Is dat een idee wat in de praktijk goed zal gaan werken of is dit theoretisch weer mooi bedacht maar zal de praktijk weer totaal anders uitwijzen..
Voor de verspilling heb ik een 2e membraan geplaatst op de “afval” slang
Met 2x 150GPD met boosterpomp haal ik nu 270L in 10 uur met een watertemperatuur van 5-10 graden Celsius.
Het is maar net hoe je het systeem opbouwt wat je rendement is..

Maar 0 verspilling haal je met een kation-anion, daarmee deed ik 250L in 1,5 uur met 2x 10L hars.

Spulletjes toevoegen om de KH te laten zakken is alleen maar nog duurder..
 
De PH kan je toch gewoon regelen met de CO2 toevoer?
De KH kan je verlagen door het toevoegen van osmose water bij de wekelijkse waterwissel.
Als je bijvoorbeeld wekelijks 100 liter water ververst, waarvan 20 liter osmosewater: dan verlaag je de KH met bijna 2 KH
 
De PH kan je toch gewoon regelen met de CO2 toevoer?
De KH kan je verlagen door het toevoegen van osmose water bij de wekelijkse waterwissel.
Als je bijvoorbeeld wekelijks 100 liter water ververst, waarvan 20 liter osmosewater: dan verlaag je de KH met bijna 2 KH
Goed idee je ph verlagen met CO2.
Zeker als je van 8 komt en naar onder de 7 wil.
Niet alleen kost het je een godsvermogen aan CO2 maar ben je ook je vissen aan het vergassen met ruimschoots meer dan 30ppm in het water.

Met het verlagen van de KH zakt de PH mee, dus als je daar begint kom je al een stuk gunstiger uit
 
Goed idee je ph verlagen met CO2.
Zeker als je van 8 komt en naar onder de 7 wil.
Niet alleen kost het je een godsvermogen aan CO2 maar ben je ook je vissen aan het vergassen met ruimschoots meer dan 30ppm in het water.
Ik denk dat dit wel meevalt want hier is de ph ook 8 en kh 8 en ik verlaag ook met co2 de ph naar 6.85 en doe met 2 kilo co2 zo n dikke 2 maanden.
Mn dropchecker is dan mooi lichtgroen.
 
Ik denk dat dit wel meevalt want hier is de ph ook 8 en kh 8 en ik verlaag ook met co2 de ph naar 6.85 en doe met 2 kilo co2 zo n dikke 2 maanden.
Mn dropchecker is dan mooi lichtgroen.

Dan verbruik je best wat CO2 denk ik toch. Hoeveel bpm en hoe groot is je bak?
 
Ik denk dat dit wel meevalt want hier is de ph ook 8 en kh 8 en ik verlaag ook met co2 de ph naar 6.85 en doe met 2 kilo co2 zo n dikke 2 maanden.
Mn dropchecker is dan mooi lichtgroen.
Niet alleen kost het je een godsvermogen aan CO2 maar ben je ook je vissen aan het vergassen met ruimschoots meer dan 30ppm in het water.
Dan verbruik je best wat CO2 denk ik toch. Hoeveel bpm en hoe groot is je bak?

Hier ongeveer hetzelfde als bij John. Al is die verlaging van een pH een bijkomend voordeel zoals ik het noem. Ik stuur niet perse op een lage pH.

PH uit de kraan is zo'n 7,5, iets lager dan 8. De KH is 10. De pH is ingesteld op 6,7-6,8. Dan is de dropchecker (met 20ppm vloeistof) pas groen. Er zitten levende vissen in die niet vergast zijn. Ook de garnalen zijn niet vergast.

Al doe ik wel langer met mijn 2 kg fles dan twee maanden. Ik heb een Rio350 (netto zo'n 300 liter) en ik voeg CO2 toe middels een pH controller. Het aantal bellen is ongeveer 150 p/m. Via een inline diffuser. Veel planten.
 
Dat kan dan 2 dingen betekenen:
Ik heb het verkeerd begrepen of de bewering van corne klopt niet.
Als je de PH 1 volle graad laat zakken van CO2 vrij naar met CO2 zou je op een concentratie moeten zitten van 30ppm.
 
Als je de PH 1 volle graad laat zakken van CO2 vrij naar met CO2 zou je op een concentratie moeten zitten van 30ppm.
Even uitgaande van een ph van 8 hier wil dat dus zeggen dat als ik die laat zakken naar 7 dat ik dan al op 30 mg moet zitten? Dat lijkt me erg sterk. Want dat zou betekenen dat bv Lizzy en ik die de ph iets meer dan 1 pnt laten zakken ver boven de 30mg moeten zitten terwijl de checker gewoon lichtgroen aangeeft met Colombo vloeistof.
 

Als je de tabel bekijkt bij een kh van 8 en een ph van 8 dan zakt die met co2 naar een ph van 7 en dan heb je 23 mg co2. Dan zak je dus 1 pnt van 8 naar 7 ph.
Kijk je dan bij een kh van 5 dan heb je bij het verlagen met 1 ph slechts 14,8 mg co2. Volgens mij hangt het dus ook af van hoe hoog de kh is want bij een hoge kh heb je meer co2 in het water dan met een lage kh als je de ph 1 punt laat zakken.
Het is dus niet standaard dat je op 30 mg uitkomt als de ph 1 punt zakt. Maar ja best ingewikkeld deze materie.
 
Dat kan dan 2 dingen betekenen:
Ik heb het verkeerd begrepen of de bewering van corne klopt niet.
Als je de PH 1 volle graad laat zakken van CO2 vrij naar met CO2 zou je op een concentratie moeten zitten van 30ppm.
Tjah ik twijfel aan die CO2 tabel. Ik gebruik geen turf, heb niet extreem veel hout of bladeren in de bak.
Ik gebruik een digitale geijkte pH meter en heb toen nieuwe KH testen gebruikt. Volgens de tabel zou een pH van 6,7 bij een KH van 10 zorgen voor veel teveel CO2. Toch is de dropchecker niet geel (20ppm vloeistof ook nog!) en zwemmen de visjes en garnalen gewoon rond :)

Edit: en ik heb ook geen pH verlagende bodem 😋
 
Volgens mij is het zo dat die minder betrouwbaar is omdat bij onze metingen met druppels bepaalde zuren wel worden meegenomen waardoor bv de kh niet overeenkomt en dat geeft dan een scheef beeld.
 
Tjah ik twijfel aan die CO2 tabel. Ik gebruik geen turf, heb niet extreem veel hout of bladeren in de bak.
Ik gebruik een digitale geijkte pH meter en heb toen nieuwe KH testen gebruikt. Volgens de tabel zou een pH van 6,7 bij een KH van 10 zorgen voor veel teveel CO2. Toch is de dropchecker niet geel (20ppm vloeistof ook nog!) en zwemmen de visjes en garnalen gewoon rond :)

Edit: en ik heb ook geen pH verlagende bodem 😋
Nee jij zakt van 7,5 naar 6,7 dat is een daling van 0,8 dus dat is aannemelijk dat je 20ppm hebt

Hetgeen waar ik het over heb is dit
Hierin word gesproken dat je 30ppm als je PH 1 graad is gezakt
 
Nee jij zakt van 7,5 naar 6,7 dat is een daling van 0,8 dus dat is aannemelijk dat je 20ppm hebt
Nou volgens mij is de ph hier rond de 7.8 tegenwoordig of 7.9 maar dat meet ik niet na. Daarbij zak ik naar 6.7-6.75 dus wel 1 punt. Volgens de tabel zou ik veel hoger moeten zitten met de co2 maar de dc laat dat in de verste niet zien.
Maar als je de tabel goed bekijkt en je hebt een kh van 5 dan zie je dat bij een verlaging van 1 punt ph je niet opeens op 30mg zit.

Dan is bij een ph van 8 de co2 rond de 1,5 en bij een ph van 7 14,7mg dus lang geen 30mg.
 
Nou volgens mij is de ph hier rond de 7.8 tegenwoordig of 7.9 maar dat meet ik niet na. Daarbij zak ik naar 6.7-6.75 dus wel 1 punt. Volgens de tabel zou ik veel hoger moeten zitten met de co2 maar de dc laat dat in de verste niet zien.
Maar als je de tabel goed bekijkt en je hebt een kh van 5 dan zie je dat bij een verlaging van 1 punt ph je niet opeens op 30mg zit.

Dan is bij een ph van 8 de co2 rond de 1,5 en bij een ph van 7 14,7mg dus lang geen 30mg.
Misschien dat @Cornelius wat licht op de zaak kan laten schijnen
 
Ja het is een ingewikkelde materie Wouter maar ja als ik de tabel bekijk en dan kijk bij de waarden zoals ik net noemde dan kom je lang niet op 30mg aan co2.
Nou ja de expert laat vast wel van zich horen;)
 
Ja het is een ingewikkelde materie Wouter maar ja als ik de tabel bekijk en dan kijk bij de waarden zoals ik net noemde dan kom je lang niet op 30mg aan co2.
Nou ja de expert laat vast wel van zich horen;)
De ph/kh tabel heb ik reeds afgeschreven.
Maar de 1 graad drop om te bepalen of je 30ppm hebt kan ik me goed in vinden, hier zit ik ook op ongeveer 0.8 met 20ppm dus zou goed moeten kunnen kloppen
 
De ph/kh tabel heb ik reeds afgeschreven.
Maar de 1 graad drop om te bepalen of je 30ppm hebt kan ik me goed in vinden, hier zit ik ook op ongeveer 0.8 met 20ppm dus zou goed moeten kunnen kloppen
Ja maar goed die 30 hangt wel af welke kh je hebt want in mn voorbeeld met een kh van 5 dan werkt het niet. Dat van die drop zou best kunnen en daar hou ik me niet zo mee bezig om eerlijk te zijn.
 
De meest gebruikelijke methode voor het meten van CO2 is door gebruik te maken van de KH/pH-tabellen.
Maar deze kunnen valse resultaten opleveren, vooral als je hout in je bak hebt. De resultaten suggereren vaak dat je hogere CO2-niveaus hebt dan de werkelijke niveaus.
Het komt wel eens voor dat je volgens de tabel 70ppm CO2 in het water zou hebben terwijl je een donkergroene dropchecker hebt...

De pH/KH tabel is alleen heel nuttig wanneer de enige bron van zuur in het watermonster HCO3 is, omdat de grafiek is afgeleid van de koolzuurvergelijking.
En dat is nooit het geval.
Want wanneer andere zuren of alkaloïden in het water aanwezig zijn, maken ze de vergelijking automatisch ongeldig. Dus elk middel in het water dat een effect heeft op de pH, zal de genomen pH-waarde
nooit betrouwbaar zijn. Het gebruik van die tabel zal daarom bijna altijd een vals lage pH geven met water uit je bak
wat vervolgens een vals hoge CO2-waarde oplevert. Daarom gebruiken we een drop-checker zodat je kunt zien of er een verandering in de CO2 heeft plaatsgevonden.

Een KH test meet het zuurbufferend vermogen ofwel de alkaliniteit en aangezien dit bufferend vermogen nooit uit 100% bicarbonaat bestaat
valt de CO2 bepaling met een referentietabel altijd lager uit. Dus ook de gemeten waarden van je KH set zijn niet nauwkeurig.
Een druppeltest voor de pH heeft sowieso al een te grote foutmarge heeft en de kalibratie van een pH-pen (of probe) moet erg nauwkeurig gebeuren.
en geeft na een aantal metingen al een afwijkend resultaat. Geen grote afwijkingen, maar als jij een KH hebt van 6 zit je met een gemeten pH van 6.7 en 6.8
in een serieus risico gebied (respectievelijk 31ppm en 28 ppm)

Dus de pH/kh kaart is feitelijk prima, maar omdat niemand 100% nauwkeurig en betrouwbaar de KH (of pH) kan meten krijg je altijd afwijkende testresultaten

De 1 punt pH drop is misschien wel 1 van de 'betrouwbaarste' manieren op de CO2 af te stellen.
Bij een hogere KH kan het 0.7 zijn bij een lagere KH kan het 1.2 zijn. Maar het is een feit dat bij 1 punt daling van de pH er 30ppm CO2 in het water zit.
 
Ik verlaag de kh met 2 waarden naar kh6 met behulp van osmosewater en vervolgens stel ik de ph controller in op 6,8. De dropchekker kleurt dan mooi lichtgroen.
Dat kost me per jaar ongeveer 4 kg aan CO2: €40 per jaar voor een aquarium van 200 liter inhoud.
Dat is volgens mij geen vermogen en ik voeg ook geen grote hoeveelheid CO2 toe.
 

Terug
Bovenaan