kh, gh, co2 en ph bij levendbarenden en garnalen


W

willy99

Guest
Heb na led verlichting nu een gestuurde co2 installatie van dennerle geplaatst.
De waterwaarden van ons leidingwater zijn: kh wisselend, meestal rond de 7, gh altijd 10, ph rond de 7.7
Voor mijn levendbarenden voegde ik kh+ toe tot ik een 10 had en gh+ tot ik 14 had. Mijn ph schommelde in het aquarium tussen de 7.6 en 7.8.
Om mijn co2 gehalte op peil te krijgen staat de controller nu ingesteld op 7.15 ph. en heb nu ook werkelijk 7.15ph. Maar de kh zakt ook naar een 8.
Is dit een gevolg van de co2 of van de betere plantengroei?
Wat nu bij het water verversen? De gh zou ik in elk geval willen op 14 houden, maar wat doe ik best met de kh? Wel rekening houden met mijn visbestand, overwegend mollie, platty, zwaardragers, endlers, vuurgarnalen, neons en ancistrussen. Alles plant zich goed voort, en dit zou ik zo willen houden, m.u.v. de planten die veel te eentonig waren en met de verlichting en co2 wat meer kleur brengen. Ook vond ik dat de vissen m.u.v. de neons niet zo lang leefden.
Maar dit steek ik op het heel langdurig gebruik van easy carbo.
Wie helpt mij op weg
 
De verlaging van de kH kan ik niet zo goed verklaren (zou eerder de testmethode in twijfel trekken) aangezien ik eerder een eventuele stijging van de kH zou verwachten.

Zie dat je kH zeker > 5�d blijft, dan zit je ok. Voor je leidingwater dus ok, moest het verder zakken in je aquariumwater dan eens kijken wat het CO2-gehalte heeft gedaan...
 
Ik begrijp die verlaagde kh ook niet want de co2 zou daar eigenlijk geen meetbare invloed op mogen hebben.

Ik heb in het verleden bij de Tylo s ook kh+ gebruikt en na een dag of wat was de toevoeging al deels niet meer meetbaar en ik heb daar destijds ook met Gapak contact over gehad.
Hoe dat allemaal zat weet ik niet meer maar wellicht dat Gapak dat kan vertellen. Maar ik sta er niet van te kijken dat je bij het gebruik van kh+ na enige dagen toch weer een lagere kh hebt.
 
Als de toevoeging na een tijd niet meer meetbaar is, is de kH+ neergeslagen met iets, waarschijnlijk met calcium. Het aquariumwater is dan verzadigd aan kalk. Een oplossing hiervoor is verversen met OO-water waar je indien nodig de gH weer van ophoogt met een magnesiumzout ipv met een of ander zout dat calcium bevat.

Vandaar dat ik ook zou verwachten dat wanneer je met CO2 aan de slag gaat bij een gemiddelde pH- en kH-waarde (bij lagere waarden neemt de kH het over en zal deze stijgen wanneer er CO2 wordt toegevoegd, je kH is dan echter zo laag dat het niet op de standaard manier te meten is) dat je kH ofwel gelijk blijft ofwel dat deze stijgt indien er bijvoorbeeld kalk reeds verzadigd was en deze weer kan oplossen door de CO2-toevoeging. (dan zie je niet alleen je kH stijgen maar ook je gH).

Of een ander evenwicht dat zich moeit. Stel je voegt CO2 toe en het evenwicht in je aquarium zal deze verandering proberen tegen te gaan door CO2 te doen wegreageren tot kH. Dit veroorzaakt tevens een pH-verlaging en bij de gemiddelde waarden waarover ik het had is die pH-verandering groot genoeg om het evenwicht tevreden te stellen nog voor je dat aan je kH kan zien. Als er natuurlijk een ander evenwicht in het water aanwezig is dat het weer niet eens is met die pH-verandering en de pH weer zal proberen verhogen dan betekent dit dat het evenwicht tussen CO2 en kH die pH op zijn beurt weer zal proberen verlagen en dat kan het alleen doen door CO2 meer als zuur te doen reageren maar het reactieproduct daarvan is wel meer kH. Kortom een hogere kH wanneer je CO2 begint toe te voegen zou wel te verklaren zijn.

Wanneer je kH lager wordt, nouja, de deeltjes die daarvoor zorgen moeten ergens blijven. Dus ofwel wordt het kalk (o.i.d.) ofwel wordt het CO2. Bij een lagere pH door de CO2-toevoeging is die kalk erg onwaarschijnlijk. Nog meer CO2 terwijl je pas CO2 begint toe te voegen is al even onwaarschijnlijk.

Je mag er volgens mij dus van uitgaan dat die kH-daling een andere oorzaak heeft en niets te maken heeft met het toevoegen van CO2.
 

Terug
Bovenaan