Keuze ledverlichting


Hancock

Well-known member
Lid geworden
18 juli 2010
Berichten
88
Locatie
Milheeze
Ben ff aan het stoeien met de verlichting voor een nieuw op te starten bak.

Na veel lezen het volgende samengevat


Kelvin zegt iets over de witheid van het licht niets over plantengroei

Lumen per watt is belangrijk bij verlichting

Par waarden zijn belangrijk voor verlichting, vooral ook voor planten onder in de bak

Aquarium is 160 x 60 x 60 met bodem en 3D achterwand 50 x 55

Plantenbak is doel. Verlichting moet dus goed zijn

Benodigd aantal lumen 570 x 25 lumen plusminus 14500 (dimmen kan altijd)

Aquarium heeft glasstroken om de ledbalken op te laten steunen (minus 2x glasdikte van 12 mm ) zo’n 155 cm aan ruimte

Keuzemogelijkheden, althans waar ik zelf nu tussen twijfel

Onex 160 48w geeft 8640 lumen

Kleuren 4000-5000 K 6000- 7000 K 5000K + 620-630nm

Aan Parwaarde wordt gemiddeld zo’n 4,3 per watt dus zeg maar max 205

Twee lampen afdoende (17.000 lumen) , is wel de vraag of het aangesloten kan worden aan mijn profilux, krijg van GHL (nog) geen antwoord.

Voordeel 2 meter kabel standaard, nadeel licht kan alleen gedimd worden, niet gesteld.

JMB led Orion 45.36 watt geeft 6804 lumen

MD LED's van 3000 Kelvin en een rij SMD LED's van 6000 Kelvin. In het midden een rij LED's van RGB.

150 lumen per watt

Gaat maar tot een lengte van 1450mm = - 45.36watt

Drie lampen nodig ( 20.400 lumen) Kan niet aangesloten worden op proflux, dus behoorlijk wat materiaal nodig voor dimmen.

Nadeel maar 1 meter kabel ! (belachelijk eigenlijk)

Voordeel: je kunt alle kleuren instellen en daarnaast dimmen

Parr waarde wordt niet gegeven.


JMB Aqualight high power 45 watt geeft 7200 lumen


Kleur temp. (Kelvin):8000 K of 4500 K

160 lumen per watt, LED rood/blauw 50 lumen. Dat laatste is wat verwarrend. Ik vraag me dan af of de lamp dan wel 45 watt x 180 of 45 watt x gemiddeld aan lumen oplevert.

Par wordt niet gegeven maar Golflengte wel LED blauw 460 nm, LED rood 680 nm. Dus zo’n 680 par max (of ik mis iets)

Drie lampen nodig ( 21.600 lumen) Wat ik me gezien het bovenstaande afvraag met de rode leds van 50 lumen. Kan niet aangesloten worden op profilux, dus behoorlijk wat materiaal nodig voor dimmen.

Nadeel maar 1 meter kabel

Al met al wel iets helder gekregen maar nog niet helemaal. Dus heb ff wat ondersteuning bij de keuze nodig.
 
Je kunt het jezelf heel lastig maken. Als je ambitie niet een plantenbak is met een uitdagende plantsoort combinatie waarbij je gebruik gaat maken van ph gereguleerde co2 injectie en doseerpompen voor nutriënten, kun je met zo'n beetje iedere dimbare RGB LED unit al mooie plantenbakken creëren waarbij lumen/liter een goede indicatie geeft wat je nodig hebt. Althans, lumen/liter vermenigvuldigen met 2 en vervolgens met een (tijd-gecontroleerde) dimmer het licht afstellen, afhankelijk van de fase waarin je met je bak verkeert, de plantenmassa, de opbouw in de hoogte, en niet vergeten, persoonlijke voorkeur (zodat je bijvoorbeeld onder sterk gedimd licht s avonds naar je bak kunt kijken, zonder het gevoel te hebben dat er een te felle lamp aanstaat of je algen aan het voeren bent (tenzij je die graag wilt hebben)).
 
3000 en 4000 Kelvin is heel erg veel.
Wil je een plantenbak met natuurlijk licht dan kan je de 6000 of 8000 Kelvin nemen.
Bij sommige leds is de 6000 een combinatie van 4000 plus 8000 Kelvin wat gemiddeld een 6000 op levert.
 
Profilux heeft een module op de markt voor 12v ledstrips mocht je die nog niet ontdekt hebben
 
Ja die Daytime versie heb ik bekeken, maar daarvoor moet ik eerst de lotto winnen
.De module van Profilux voor Daylight ken ik, weet alleen (nog) niet of die ook op de 'oude' profilux 2plus kan. GHL is niet bepaald snel in het reageren op mails
De Kelvineenheid is inderdaad bepalend voor wat je aan bak licht wilt zien.

Ik vind de keuze van de verlichting die ik in de inleiding noem van belang. Daar heb ik eerlijk gezegd nog weinig of zeg maar niets over terug gelezen. Weet ook niet in hoeverre dit forum nog 'levend' is, dus ik wacht nog maar even af.
 
Kelvin is zoals aangegeven hoe koel of warm het licht in onze ogen is. voor planten niet zo belangrijk. zonlicht rond de middag zit rond de 5700 K, het licht in de schaduw zit ruwweg rond de 6500 K. Bij veel aquariumlampen is het een beetje een uit de lucht gegrepen getal.

Lumen is hoe fel het licht er in onze ogen uitziet. Onze ogen zien vooral het licht in het groen/gele deel van het spectrum. Lampen met relatief veel blauw en rood scoren daardoor laag in lumen maar planten gebruiken dit licht wel. Lumen zegt dus niet perse alles. Maar het is nou eenmaal het getal dat je op vrijwel iedere lamp terug vind en dat maakt het gemakkelijk met vergelijken.

Par geeft het aantal lichtdeeltjes per tijd per oppervlakte aan. (mmol/seconde/meter bijv.) Hoe hoog de PAR waarde is hangt af van op welke afstand en onder welke hoek het gemeten is tenopzichte van de lichtbron. Bij lampen speciaal bedoelt voor plantengroei kom je wel nette tabellen/kaartjes tegen die de PAR weergeven op verschillende afstanden. Maar voor de meeste lampen vind je deze niet terug.

Waarde die de meeste fabrikanten wel geven is CRI. De kleurechtheid, zonlicht heeft een cri van 100, hoe dichter je daarbij zit hoe natuurgetrouwer de kleuren worden weergegeven. Maw hoe meer het spectrum lijkt op zonlicht. Een hoge CRI waarde vind ik zelf 1 van de belangrijkste waarden. Nadeel is wel dat een hogere CRI vaak samen gaat met wat lagere lichtopbrengsten (vergeleken met het zelfde type led met lagere CRI)

RGB verlichting kunnen bepaalde kleuren beter laten uitkomen, meer groen licht zorgt dat groene planten groener ogen, daar staat tegenover dat rode planten onder groener licht minder rood ogen en vice versa. het is een kwestie van smaak wat je mooi vind. van nature zijn rode, groene en blauwe leds niet allemaal even fel, dus het goed op elkaar af stemmen van de lichtkleuren is minder eenvoudig dan het klinkt. Bovendien zijn veel standaard RGB chips ontwikkeld voor sfeerverlichting en dat schiet kwa lichtopbrengst niet op. Wil je goede RGB dan hangt daar over het algemeen een prijskaartje aan en kom je bij de meer gerenomeerde merken uit.

hier vind je een nette vergelijking van veel aquariumlampen; https://www.aquaowner.de/led-ranking/
 
Oké dit gaat hem niet worden met dit item op dit forum. Degene die de moeite namen om te reageren mijn dank. Ik sluit dit topic maar af.
 
Oké dit gaat hem niet worden met dit item op dit forum. Degene die de moeite namen om te reageren mijn dank. Ik sluit dit topic maar af.
Nee klopt..
Meeste raakt verloren in de herhalende topic over constant hetzelfde waardoor specifieke en interessante topics zoals de jouwe vergeten worden.

maar de 12v (ledv2) module heb ik gebruikt op de plus2 van profilux.
Hoeveel vermogen eraan kan weet ik niet meer

Welke lamp je uiteindelijk kiest kan ik je niet bij helpen
 

Terug
Bovenaan