Keuze k voor verlichting jbl


Thijs35

Well-known member
Lid geworden
19 januari 2021
Berichten
768
Leeftijd
38
Wie kan mij hellpen met het instellen van de k waarde van mijn jbl verlichting ik heb nu het wite licht voor in de bak en de kleuren achter in maar ga dat om draaien zo dat de vissen er beter uit komen hier een foto van de afstandsbediening
Ik hoor graag jullie mening
 

Bijlagen

  • 16671269466415974373932484994173.jpg
    16671269466415974373932484994173.jpg
    111.3 KB · Weergaven: 48
  • 16671269735292376726633362755958.jpg
    16671269735292376726633362755958.jpg
    138 KB · Weergaven: 45
Oke zal het straks is gaan lezen
 
Wat voor type heb je?
 
JBL LED SOLAR NATUR en de kleuren heb ik ook
 
Welke PAR heeft de voorkeur voor planten?
Ik ben geen expert hoor, maar zelf ook met mijn verlichting bezig en dus aan het lezen. En hoe ik het begrijp is dat afhankelijk van de lichtbehoefte van je planten.

Ik lees online ook tegenstrijdige waardes die al dan niet goed zouden zijn voor je planten. Meest voorkomende is rond de 50 UMOL/s voor gemiddelde groeiers.
 
Laatst bewerkt:
Welke PAR / K heeft de voorkeur voor planten? Er worden 3 gradaties genoemd.
Eigenlijk zou iemand die echt verstand van licht hier iets over moeten zeggen. Zoals ik het begrijp zegt PAR iets over het spectrum van het licht en kelvin meer over de kleur die wij waarnemen. Volgens de meting van strijker is het wel zo dat bij een fellere lichtkleur (hogere Kelvin) van de desbetreffende led de PAR ook iets stijgt.
 
Juist achterin je bak heb je veelal de meest hoge planten. Nu wil het geval dat van je belichting rood, zo rond de 600 tot 700 nm) het meest belangrijk is voor je planten maar dit is ook de kleur die het minst ver doordringt in je water. Vandaar dat het zinvol is om dit kleurtype, of een lamp waar dit inzit achterin te hangen. Voorin gebruik je dan een lamp die meer blauw, zo tussen de 400 en 500 nm, mogelijk maakt. Blauw dringt dieper door in het water en belicht dan lagere planten die dikwijls voorin staan beter.
 
Eigenlijk zou iemand die echt verstand van licht hier iets over moeten zeggen. Zoals ik het begrijp zegt PAR iets over het spectrum van het licht en kelvin meer over de kleur die wij waarnemen. Volgens de meting van strijker is het wel zo dat bij een fellere lichtkleur (hogere Kelvin) van de desbetreffende led de PAR ook iets stijgt.
Par is eigenlijk de belangrijkste lichtwaarde. Maar omdat deze waarde niet gebruikt wordt door producenten om allerlei redenen werken we veelal met de meer in gebruik zijnde LUMEN waarde. Hieronder wat uitleg:
 
Par is eigenlijk de belangrijkste lichtwaarde. Maar omdat deze waarde niet gebruikt wordt door producenten om allerlei redenen werken we veelal met de meer in gebruik zijnde LUMEN waarde. Hieronder wat uitleg:
Thanks, ik had het goed is mijn hoofd maar dit is het laatste puzzelstukje om het helder verwoord te krijgen.
 
Die K waarden zijn maar beperkt toepasbaar. het heeft vooral betekenis bij witte LEDs.
Voor de vissen kun je gewoon instellen wat je zelf mooi vindt. Voor de plantengroei is het vooral belangrijk dat er genoeg diep rood en diep blauw in het licht zit. JBL heeft dit heel mooi opgelost. De 2700K LEDs geven lekker veel diep rood. De 6700K weer veel blauw. Allebei tegelijk noemen ze dan 4000K. Een mooie mix. Bijkomend voordeel is dat deze mix zo compleet is dat je vissen er waarschijnlijk ook mooi uitkomen. Ik denk dat de meerwaarde van de color vooral zit in het toevoegen van avondrood ed.
 
Probleem met al die maten is dat ze eigenlijk maar een deel van het verhaal vertellen. Voor PAR neem je eerst de kleuren die van belang zijn voor plantengroei. De totale lichtopbrengst, dus zowel rood als blauw, wordt als een geheel gemeten. Dat terwijl rood een andere functie heeft dan blauw.
Je ziet dus dat 6700k ook een hoge PAR waarde geeft, terwijl daar veel blauw en nauwelijks rood in zit. Vind ik wat misleidend. Vandaar dat Benvo ook altijd 4000-5000k aanraadt. Daar zit alweer een stuk meer rood in.
Bij JBL lijkt mij de 4000k optie een hele mooie.
 
Probleem met al die maten is dat ze eigenlijk maar een deel van het verhaal vertellen. Voor PAR neem je eerst de kleuren die van belang zijn voor plantengroei. De totale lichtopbrengst, dus zowel rood als blauw, wordt als een geheel gemeten. Dat terwijl rood een andere functie heeft dan blauw.
Je ziet dus dat 6700k ook een hoge PAR waarde geeft, terwijl daar veel blauw en nauwelijks rood in zit. Vind ik wat misleidend. Vandaar dat Benvo ook altijd 4000-5000k aanraadt. Daar zit alweer een stuk meer rood in.
Bij JBL lijkt mij de 4000k optie een hele mooie.
Wat ik uit de verschillende artikelen begrijp is dat het aantal Kelvin bij LED's niets zegt over de hoeveelheid rood en blauw licht in het spectrum. Maar dat het een lichtkleur aangeeft en je eenzelfde lichtkleur kunt bereiken met verschillende hoeveelheden rood en blauw licht. In dat geval gaat bovenstaande niet op.
 
Niet een bepaald lichtkleur, maar een bepaalde samenstelling. Wit, of het nu koud is, warm of iets er tussenin, is feitelijk geen kleur, maar een verzameling van meerdere kleuren. Warm wit (lagere k waarden) bevat meer rood en minder blauw. Koud wit (hogere k waarde) weer meer blauw en minder rood. Hier: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/bbrc.html goed te zien.

En omdat k waarden alleen 100% toepasbaar zijn bij gloeilampen werken we met benaderingen. En inderdaad kunnen verschillende samenstellingen tot dezelfde k waarde leiden. Maar het blijft een vast gegeven dat 2700k veel rood bevat en weinig blauw, en 6500k veel blauw en weinig rood.
 
Niet een bepaald lichtkleur, maar een bepaalde samenstelling. Wit, of het nu koud is, warm of iets er tussenin, is feitelijk geen kleur, maar een verzameling van meerdere kleuren. Warm wit (lagere k waarden) bevat meer rood en minder blauw. Koud wit (hogere k waarde) weer meer blauw en minder rood. Hier: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/bbrc.html goed te zien.

En omdat k waarden alleen 100% toepasbaar zijn bij gloeilampen werken we met benaderingen. En inderdaad kunnen verschillende samenstellingen tot dezelfde k waarde leiden. Maar het blijft een vast gegeven dat 2700k veel rood bevat en weinig blauw, en 6500k veel blauw en weinig rood.
Nice, mooie verhelderende grafieken! Bedankt voor je aanvulling.
 
Heb mijn lampen om ge draait de wite zit achter en de lamp met kleuren voor en heb hem nu op 4k staan aan licht en heb met alle kleuren gespeelt op de afstand bediening aleen het is jammer dat je de waardes niet weet dan of verandert er dan nix aan de 4k foto komt er aan
 
Een vus even iets van slag af
 

Bijlagen

  • 16671501792108333336641195037145.jpg
    16671501792108333336641195037145.jpg
    202.1 KB · Weergaven: 45
Wat ik uit de verschillende artikelen begrijp is dat het aantal Kelvin bij LED's niets zegt over de hoeveelheid rood en blauw licht in het spectrum. Maar dat het een lichtkleur aangeeft en je eenzelfde lichtkleur kunt bereiken met verschillende hoeveelheden rood en blauw licht. In dat geval gaat bovenstaande niet op.
Heb het goed gelezen net ik heb hem nu op 4000 kelvin staande wat als ik nu ga afstellen met de R+ en G+ en B+ blijft het dan op de 4000 kelvin of wort de 4000 dan minder of hoger uiteraard of is het aleen voor het oog hoe je het mooier vind tonen daar ben ik nog niet achter en met 4000 k en co2 en de juist voeding in de bak moet het goed gaan komen om een mooi beplante bak gaan krijg?
Owja lampen heb ik toch weer terug gewisseld wit weer voor en kleur achter Dankje wel voor de uit leg👍👍
 
Okendan zit ik toch goed met de verlichting
 
Lampen terug gezet en toch lichter ge zet als voor heen en hij is kraak helder naar mijn inzicht heb hem al een jaar niet zo stram gehad nu hopen dat de planten aan slaan met co2 en de voedings tableten die ze krijgen en de vloeibaare alin voeding
 

Bijlagen

  • 16671555495436585770886483622481.jpg
    16671555495436585770886483622481.jpg
    251.9 KB · Weergaven: 38

Terug
Bovenaan