Keuze anubias


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
47
Hallo allemaal,

Ik heb een anubias vraag.
We hadden 3 anubias van een vrij groot soort. Eerst stonden ze met de wortels in de grond en met het rizoom er vlak boven. Nadat we twee keer forsbteug moesten snoeien vanwege stamrot heb ik een anubias aan de achterwand gemaakt en de andere heb ik met de wortels in de grond gedaan, maar met het rizoom ver erboven. Moet toch rond 5cm geweest zijn.
De plant met de wortels in de grond kreeg toch weer stamrot. Toen heb ik hem weg gedaan.
Die aan de achterwand doet het wel ok, maar hier heb ik het probleem dat hij te dicht bij de lamp komt. De overbelichten bladeren hebben een dikke rand baardalg. En hij staat op het punt de bak uit te groeien.

Ik ben dus nu op zoek naar een soort die wat kleiner blijft, maar wel een groot deel van de 40cm waterhoogte kan vullen. Er zal iets van een kokosnoot of hout onder komen, dus ik denk aan ca 25cm hoog.
Ook zou ik het mooi vinden als hij niet al te compact groeit. Ik vind het mooi als de visjes lekker tussen de bladeren door kunnen zwemmen.

Welke soorten komen hiervoor in aanmerking?
 
Het is een plant die weinig licht moet hebben en liefst beschut staat want anders krijg je snel alg op de plant. Je hebt ook de min Anubia als je zoiets zoekt.

 
Misschien een idee om in plaats van een anubias een microsorum windelov te gebruiken? Kan net iets meer licht hebben, blijft klein en is ook een 'epifytische' plant. Ik heb 'm ook aan de achterwand bevestigd en daar doet ie 't prima.
 
Ja, ik heb er een sinds een paar maanden. Maar die lijkt het niet zo goed te doen. Misschien dat deze dan juist weer te weinig licht krijgt?

Dat bovenste blad met die viezigheid erop is juist een van de nieuwste.

1000014338.jpg
 
Het wordt tijd voor een wat uitgebreider onderzoek , denk ik:
Hoeveel lumen per liter heb je?
Wat zijn de waardes van nitraat (NO3) en fosfaat (PO4)?
Hoe lang draait je bak al en hoe lang staan je planten erin?
 
Wortelstokrot bij Anubias planten vraagt wel aandacht. Het kan en komt vaak ook weer terug door besmettelijkheid. Je moet echt aangetaste delen onmiddellijk verwijderen luidt vaak het advies. Waarbij ik aangetaste planten meteen uit de bak zou halen. Het schijnt dat soorten met gekleurde stelen als bijvoorbeeld Anubias barteri var. coffeiflia er veel minder last van hebben.
Hallo allemaal,

Ik heb een anubias vraag.
We hadden 3 anubias van een vrij groot soort. Eerst stonden ze met de wortels in de grond en met het rizoom er vlak boven. Nadat we twee keer forsbteug moesten snoeien vanwege stamrot heb ik een anubias aan de achterwand gemaakt en de andere heb ik met de wortels in de grond gedaan, maar met het rizoom ver erboven. Moet toch rond 5cm geweest zijn.
De plant met de wortels in de grond kreeg toch weer stamrot. Toen heb ik hem weg gedaan.
Die aan de achterwand doet het wel ok, maar hier heb ik het probleem dat hij te dicht bij de lamp komt. De overbelichten bladeren hebben een dikke rand baardalg. En hij staat op het punt de bak uit te groeien.

Ik ben dus nu op zoek naar een soort die wat kleiner blijft, maar wel een groot deel van de 40cm waterhoogte kan vullen. Er zal iets van een kokosnoot of hout onder komen, dus ik denk aan ca 25cm hoog.
Ook zou ik het mooi vinden als hij niet al te compact groeit. Ik vind het mooi als de visjes lekker tussen de bladeren door kunnen zwemmen.

Welke soorten komen hiervoor in aanmerking?
Een soort die wat kleiner blijft is met name de Anubias barteri var. nana 'Bonsai'.
 
Het wordt tijd voor een wat uitgebreider onderzoek , denk ik:
Hoeveel lumen per liter heb je?
Wat zijn de waardes van nitraat (NO3) en fosfaat (PO4)?
Hoe lang draait je bak al en hoe lang staan je planten erin?
Licht naar schatting 15lm/l. Nitraat rond 15, maar nooit lager dan 10. Fosfaat altijd 1.5. ijzer vul ik wekelijks aan tot 0.2 met aqua rebell mikro eisen.
De bak staat 2 jaar en dit plantje nu een paar maanden. Het is een 160l, gefilterd over een eheim 4,+ 350 met voorfilter van sera.

Wortelstokrot bij Anubias planten vraagt wel aandacht. Het kan en komt vaak ook weer terug door besmettelijkheid. Je moet echt aangetaste delen onmiddellijk verwijderen luidt vaak het advies. Waarbij ik aangetaste planten meteen uit de bak zou halen. Het schijnt dat soorten met gekleurde stelen als bijvoorbeeld Anubias barteri var. coffeiflia er veel minder last van hebben.

Een soort die wat kleiner blijft is met name de Anubias barteri var. nana 'Bonsai'.
Ja, besmettelijk moet haast wel. Maar het lijkt ook wat te betekenen dat het bij die ene aan de achterwand niet terugkomt. Kunnen die varianten met gekleurde stelen ook met heel weinig licht toe?
Als ik nana en bonsai hoor dan denk ik aan maximaal 10cm hoog. Of zijn er ook varianten die wel richting 20cm gaan?
 
Kleine toevoeging: over het algemeen gaan de planten best goed. Deze foto is van een maand geleden.
1000013808.jpg


Alleen die microsorum windelow wil niet zo. Heb inmiddels wel het nodige gesnoeid want de circulatie werd wat minder doordat het zo dichtgegroeid was.
 
Misschien Anubias barteri var. nana ‘Large’.
Overigens ziet dat blaadje eruit als een nieuw plantje. Je kunt 'm er af halen en opnieuw planten en kijken wat er dan gebeurt?
 
Misschien Anubias barteri var. nana ‘Large’.
Overigens ziet dat blaadje eruit als een nieuw plantje. Je kunt 'm er af halen en opnieuw planten en kijken wat er dan gebeurt?
Moet ik dan überhaupt iets doen? Microsorum hoeft toch niet in een bodem?
 
Javavaren bindt je het beste op.
 
Ja, ik was lui en heb plantenlijm gebruik. Volgens mij vond hij dat niet fantastisch. Maar hij kwam ook niet in super goede staat aan toen ik hem kocht. Dus misschien heeft hij al een slechte start gehad.
 
Licht naar schatting 15lm/l. Nitraat rond 15, maar nooit lager dan 10. Fosfaat altijd 1.5. ijzer vul ik wekelijks aan tot 0.2 met aqua rebell mikro eisen.
De bak staat 2 jaar en dit plantje nu een paar maanden. Het is een 160l, gefilterd over een eheim 4,+ 350 met voorfilter van sera.


Ja, besmettelijk moet haast wel. Maar het lijkt ook wat te betekenen dat het bij die ene aan de achterwand niet terugkomt. Kunnen die varianten met gekleurde stelen ook met heel weinig licht toe?
Als ik nana en bonsai hoor dan denk ik aan maximaal 10cm hoog. Of zijn er ook varianten die wel richting 20cm gaan?
Anubias barteri soorten vragen ver het algemeen een vergelijkbare lichtsterkte maar er zitten soms lichte variaties in. De nana soorten var. 'Bonsai' kunnen ietwat meer licht hebben. Die soorten, in ieder geval bij mij toen ik ze in een bak had, werden zo rond de 6 tot 8 cm hoog. De bladeren waren kleiner ook dan de "gewone" nana soort. Wat de Anubias barteri var. coffeiflia beterfet; ik heb het idee dat ik die ooit gehad heb maar zeker ben ik er niet meer van. Veel planten heb ik opgeschreven in de loop van jaren maar hier vond ik in mijn gekrabbel niet iets van terug. Volgens mij komt de lichtvraag overeen met de overige Anubias barteri soorten
 
En groeit die coffeifolia dan ook zo dat er nog visjes tussendoor kunnen zwemmen?
 
Dat hangt van het formaat van de visjes af....
 
Gaat om kardinalen en cherry barbelen.
 
Ik denk ook niet dat ze er veel doorheen zullen zwemmen toch?
 
Bij die barteri deden ze dat wel. Vooral de cherry barbelen gebruikten ze bij het tikkertje spelen.
 

Terug
Bovenaan