Kersenbuik: mannetje wil niks van vrouwtje weten.


S

Stornaldo

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben net nieuw, sorry alvast als ik dit topic verkeerd heb geplaatst.

Ik heb sinds gisteren twee kersenbuikjes in mijn bak. Het vrouwtje kwam al heel snel op kleur en ze heeft nu een behoorlijke dikke buik die ook aardig paars is. Ik heb gelezen dat dit betekent dat ze eitjes heeft.

Anyway ik had ze dus gekocht als paartje maar het mannetje komt niet in de buurt. Het vrouwtje daarentegen doet haar best om wel bij het mannetje in de buurt te komen maar die zwemt steeds heel hard voor haar weg. Hij zit altijd aan de andere kant van de bak en voert niet veel uit.

Verder heb ik twee kleine ancistrussen in mijn bak en twee diamantgoerami's. Maar deze spelen voor zover ik weet geen rol in het gedrag van mijn kersenbuikjes.


Mijn vragen zijn dus:
-Kan het zijn dat mijn vrouwtje gepaard heeft met een mannetje uit de bak waaruit ik ze gekocht heb?
-Zo ja, zal het mannetje wat in mijn bak zit dan geen eitjes bevruchten?
- Als deze keer het 'broeden' mislukt (wat waarschijnlijk wel zo is), is het dan mogelijk dat dit ooit nog een paar kan worden
 
Een kersenbuik is een vis die eieren legt en dus niet levendbarend is. Het bij elkaar plaatsen van een man en een vrouw wilt niet zeggen dat het ook meteen liefde op het eerste gezicht is. Dit kan na een tijd wel goed gaan, maar soms klikt het gewoon niet. Ik zou ze in ieder geval nog de tijd geven, zo lang ze elkaar niet slopen.

Had gelezen dat het vrouwtje haar buikje ook wel eens aan het mannetje kan laten zien om zijn agressie af te remmen. of het waar is weet ik niet, maar zag het inderdaad wel eens gebeuren wanneer een mannetje op het vrouwtje afstormt.

Hoop dat je bak groot genoeg is en je een hoop schuilplekken hebt in de vorm van kokosnoten, bloempotten, planten stenen/rotsen. Zo kan het vrouwtje schuilen als het nodig is.

Heb zo mijn twijfels of je goerami's wel veilig zijn voor de kersenbuiken..
 
Wat dacht je van een flinke portie geduld ??? Je hebt ze al 1 dag in je bak en je wil meteen al resultaat ?? De natuur laat zich niet dwingen
 
Dat de vissen mannelijk en vrouwelijk zijn wil niet zeggen dat het direct een koppel is. Ze moeten nog even aan de situatie wennen en kersenbuikjes koppelen vrij makkelijk, dus over een paar dagen zie je vast al heel ander gedrag. Geduld :)

Kersenbuikcichlides komen trouwens uit West-Afrika (met name Nigeria en Kameroen).
 
visstick : bedankt voor je duidelijke antwoord :) ik verwacht niet meteen dat t een paartje wordt maar ik vond het gedrag een.beetje apart. Ik heb mijn bak best dicht beplant ook.heb ik een grotje waar het vrouwtje vaak in zit. Het mannetje komt daar niet, zelfs niet in de buurt.

aquavisie : niet meteen boos worden, ik verwacht niet meteen dat het een paartje wordt. maar omdat het mannetje zo hard weg zwom.had ik het gevoel dat er iets niet.klopte, maar dat is dus normaal.
 
jones : bedankt ik zal geduld hebben haha :)
 
Hoe groot is je bak?
 
Botia : 80x40x40
 
Dat is voor alle visoorten die je hebt helaas te klein.

Ancistrus cf. cirrhosus wordt toch wel een cm of 15 en vervuilt een hoop. een minimale bakmaat is toch wel 1 meter.

Diamantgoeramie's worden een cm of 12 en verlangen veel drijfplanten en rustige medebewoners. Minimale bakmar 1 meterliever groter.

De kersenbuiken fokken als konijnen en zijn als ze jongen hebben zeer territoriaal een bak van 80cm is daardoor ook veelste klein voor hen.

In een 80cm bak is echt heel veel mogelijk maar dit helaas niet.
 
Pelvicachromis kan prima in 80cm... je bent alleen beperkt in wat je er bij kan houden en zult rekening moeten houden met de inrichting.

Verder zoals de overige al aangeven, geduld :) pelvicachromis is in de regel een zeer makkelijke koppelaar en heb je in 99% van de gevallen op den duur een koppel.
 
Prima zou ik niet zeggen. Het kan goed gaan, maar je neemt wel een risico. Als je een agressief koppel hebt kunnen de andere vissen geen kant op, ze worden letterlijk de dood in gejaagd.
 
Denk dat Bart met name doelt op de agressie van deze visjes tov van andere vis en elkaar op het moment dat ze jongen hebben en dat dat als ze ��nmaal op gang zijn gekomen ongeveer 95% van de tijd zo is.

Heb je dat gratis flesje "geduld" er overigens niet bij gekregen in de winkel? Zo niet : alsnog halen.
 
Dat bedoel ik idd Aad.
 

Terug
Bovenaan