kempvis staart in 8uur tijd ineens weg...


F

fishlover

Guest
hallo, ik heb een kempvis in een sf home 8 aquarium helemaal alleen... voorheen zat hij in een 30 liter aquarium maar bij de dierenwinkel hadden ze me terwijl ik de kempvis kocht ook vissen verkocht waar ze dondersgoed van wisten dat het staartenbijters zijn (waar ik gelukkig de zelfde dag nog achter kwam) toen heb ik ze terug gebracht... na een tijdje zaten de staarten van de kempvis aan elkaar (alsof je een tissue een beetje nat maakt en tussen je vingers wrijft) toen heb ik de kempvis in die sf home 8 gedaan met 5 neon tetra's en heb ik voor mijn grotere aquarium weer een kempvis gekocht.. die kenpvis werd erg boos op mijn black molly en toen heb ik die ook bij de andere kempvis gezet. ik zag gisteren ineens dat mijn betta een grote pluk schimmel op zijn hoofd had terwijl ie dat de dag ervoor niet had ... toen heb ik er esha2000 bij gedaan en toen ik 8uur later terug kwam was zijn halve staart eraf toen heb ik hem een zoutbad gegeven en helemaal apart gezet, de andere vissen zitten nu in een pan tot ze terug kunnen. weet iemand wat nu want het word er alleen maar slechter op. foto van zijn vinnen eerst en eronder foto van nu..
20181004_133726.jpg
20181016_112803.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan je iets vertellen over je waterwaarden, ververs beleid en voer beleid? Geef zo veel mogelijk info, dat kan helpen om te kijken naar oorzaak en oplossing.

Persoonlijk vermoed ik dat hier sprake is van vinrot.
 
Mij is het verhaal niet echt duidelijk.

Zou je nog eens op een rij willen zetten welke bewoners je nu hebt in welk aquarium?
Ik denk overigens ook aan vinrot.
 
Je hebt twee betta's samen geplaatst in een klein aquarium?
Je hebt ze samen zitten met black mollies en neons? Wat zit er allemaal precies in welke bak?
Wat zijn de waterwaardes van de bakken?
 
oen heb ik de kempvis in die sf home 8 gedaan met 5 neon tetra's en heb ik voor mijn grotere aquarium weer een kempvis gekocht.. die kenpvis werd erg boos op mijn black molly en toen heb ik die ook bij de andere kempvis gezet.

Even proberen herhalen voor de duidelijkheid en dan kan jij misschien aanvullen:
Dus de zieke kempvis heb je in een 8 liter bakje gedaan met 5 neon tetra's?
Een nieuwe betta gekocht en die aanvankelijk in de eerste bak gedaan? (Dus die nieuwe betta in de bak waar de eerste betta werd aangevallen?)
Dan maakte de nieuwe betta ruzie met de black molly (bizar) en heb je dan de black molly ook in de 8 liter bak gedaan?
Of heb je beide kempvissen bij elkaar gestoken?

Kan je duidelijk zeggen hoe je het nu juist hebt aangepakt?

Ik heb nu al wat bedenkingen eerlijk gezegd...
8 liter is niet geschikt voor vissen, al helemaal niet voor tetra's!
Sowieso: als je een vis apart steekt omdat hij ziek is ga je er geen andere vissen bijsteken. Waarom doe je dat? Zie je zelf niet dat dat ten eerste veel te klein is voor die dieren en ten tweede waarom steek je gezonde vissen bij een zieke vis die je gaat behandelen?

Een black molly kan absoluut niet in een bak van 8 liter, al helemaal niet als er een zieke vis en vijf tetra's in zwemmen.
Twee kempvissen kunnen al helemaal niet samen, denk dat dat duidelijk is?

En je kan jezelf en je vissen (!) veel ellende besparen door eerst te informeren voor je met allerlei middeltjes of zout aan de slag gaat.

de andere vissen zitten nu in een pan tot ze terug kunnen.

???
In normale omstandigheden zou ik hierdoor verleid worden tot het maken van een flauw grapje maar hier is dat helaas niet gepast...
 
de kempvis is gehemeld...
 
reactie op Mikyboy40

de kempvis die ziek was zat in de sf home 8 en de 2e kempvis zit in mijn grotere aquarium. de ph van allebij de aquariums is 7 en ze zijn allebij 25graden
 
eventjes in het algemeen. in mijn sf home 8 zat 1 kempvis, 5 neon tetra's, en 1 black molly (die zitten er nu 1week in en de kempvis zat er al 3weken in). in het andere aquarium van 25liter zit 1 kempvis, 8 guppy's, 1 Siamese algeneter, en 6 neon tetra's
van allebij de aquariums is de ph 7 (dat check ik elke dag) en de temperatuur 25 graden. ze krijgen 'micro wafers hikari' en de kempvissen gaf ik 'betta bio gold'
 
en nee ik ben niet zomaar gaan kloten met middeltjes en zout ik heb precies gedaan wat ze bij de dierenwinkel zeiden en wat een thaise betta kweker zei. bij de dierenwinkel zeiden ze esha 2000 gebruiken normale dosering zoals in de beschrijving staat en elke week 1x 20seconden in een zoutbadje. de thaise kweker zei hetzelfde over het zoutbadje.
 
Jammer van je Betta maar in een bakje van 8 liter horen ook geen vissen hoor. Al helemaal geen Tetra s en Molly s. Ook in je andere bak van 25 liter niet en daar kan hooguit 1 Betta in.
 
Je waterwaardes ga je nooit goed krijgen met deze bezettingen.

De 8 liter kunnen eigenlijk alleen garnalen in.

In de 25 liter hooguit 1 soort.

Mijn advies doe vissen weg of koop een groter aquarium en doe ws ook dan vissen weg.
 
Ph Checken leuk en ook wel belangrijk maar check NH3 en NO2 die zijn het belangrijkste. Dit meet de hoeveelheid vervuiling. Zoekfunctie gebruiken opstarten aquarium en info lezen betreft het verkrijgen van biologisch evenwicht. Misschien is er iemand die je kan voorzien van een handige link betreft NH3 en NO2 etc cirkeltje. In ieder geval voor nu even goed blijven verversen, geen filters uitspoelen om eventuele bacterien die de vinrot heeft veroorzaakt te stagneren/ eruit te hevelen.
 
En ik mis info over hoe vaak water verversen. Dat is ook handig om te weten in deze situatie.
 
water word elke week ververst, dan haal ik er 3 tot 5 liter uit en weer schoon water terug. dan doe ik er de aangegeven hoeveelheid bacto care, tetra easy balance optimises water quality en easy life ferro iron plant fertilizer in
 
water word elke week ververst, dan haal ik er 3 tot 5 liter uit en weer schoon water terug. dan doe ik er de aangegeven hoeveelheid bacto care, tetra easy balance optimises water quality en easy life ferro iron plant fertilizer in

Je hebt iets te weinig water.. Op zich doe je dat wat je schrijft wel goed, maar omdat je zo weinig totaal liters hebt ga je eigenlijk constant problemen hebben.
Het is niet leuk.. maar in dit soort kleine bakjes kun je niet zo veel.. en je hebt ook geen zin om elke 3 weken weer een ander probleem op te lossen.

Kun je niet ergens een 80cm of eventueel een 60cm bakje kwijt. Dan is het al wat makkelijk om alles een beetje in stand te houden.
Denk er maar eens over na. Als je een druppel ranja in een glas water of in een emmer water gooit. Met jouw kleine aquarium is dat ook. 1 stukje extra poep geeft heel veel vervuiling met zo weinig water. Dat extra stukje poep zou minder impact hebben op een badkuip met water.
 

Terug
Bovenaan