Kempvis blijft op bodem liggen, eet niet meer.


R

Robin1993

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb nu enkele maanden een aquarium van 60 liter, waar o.a. een kempvis in zit.
Hij was altijd redelijk actief, vooral als ik de vissen eten gaf.
Sinds enkele weken merkte ik dat hij wat meer op de bodem bleef liggen dan hij normaal deed. Deze periodes werden steeds langer, van 10-20 seconden tot inmiddels enkele uren.
Sinds gisteren heeft hij ook zijn eetlust verloren en houdt hij zn vinnen bij elkaar.
Het ziet er naar uit dat hij dood gaat, maar ik snap eigenlijk niet waarom. De andere vissen laten niks blijken dat er een ziekte oid in het water is. Ze zwemmen in ieder geval vrolijk en hebben allemaal behoorlijke eetlust.
De waardes zien er ook prima uit en de watertemperatuur is 25 graden.

Hebben jullie een idee?
 
Weet je de waterwaarden en heb je een foto van de Betta??
Wat is je vissenbestand in de bak??
 
Ik weet de waarden niet uit mn hoofd. Ben naar de dierenwinkel geweest en heb het water laten testen. Daar werd me verteld dat de waardes er oke uitzien.

Ik heb 9 kleine endler guppen, 8 tetra's, 2 molly's en op de bodem een paar garnalen en kuhli's.

Hier een foto van de Betta:
leuda84w9
 
Heb je een noodbakje om hem daar tijdelijk in e zeten, met schoon water.
Misschien gestresst.
 
Bertus zei:
Heb je een noodbakje om hem daar tijdelijk in e zeten, met schoon water.
Misschien gestresst.

Helaas niet. Alleen een kleine kom, maar ik denk niet dat de situatie daarvan zal verbeteren..
 
Heb je veel stroming in de bak, vooral boven in?
 
Nee? Joh. Afwasteiltje? Zou hem toch eruit halen, en kijken.
Een kunststof bak kost geen fluit.
 
Hij ziet er erg gestesst uit, zn vinnen zijn ook gescheurd.

Ik heb mijn betta tijdelijk in een kleine box die je bij de actione enzo koopt met deksel gedaan, met een apart verwarmingselementje erin. Daar knapte ze toen zeer van op.

gewoon aquariumwater indoen beetje zeezout (absoluut geen keukenzout of ander jodiumhoudend zout!), en zorg dat er een deksel op zit maar er wel frisse lucht bijkomt, maar de temp. van de luxht moet niet te koud zijn in vergelijking met het water (ivm labyrintorgaan). Watertemp 25 graden of higer tot 28 graden ofzo. Als je die hebt of snel kan kopen bij je lfs kan je er ook Catappa-blad indoen. Zitten goede stoffen in voor de betta.

Bij mij werkte dit erg goed, ik hoop dat het voor jouw betta misschien ook wel wonderen doet...
 
Zap zei:
Heb je veel stroming in de bak, vooral boven in?
Ik heb achter in de bak een redelijke stroming, maar voorin niet.
 
Bedankt voor de tip!
Dat van de vinnen is me niet opgevallen, omdat hij dit eigenlijk al vanaf het moment dat ik hem in de winkel heb gekocht heeft gehad. Ik dacht dat dit bij de Betta hoorde.
 
die je bij de actione enzo .
Weet ze die niets anders dan deze bakken heeft.
Ies dikkere kwaliteit, gat in het deksel, voor plastic,of glas.


Zijn prima bakken voor nood.
Heb zelf 2 x 60 cm bakjes, voor nood.
 
Ik heb inmiddels de dierenwinkel bezocht en heb het blad en zeezout daar kunnen krijgen. Ze zei dat het ook een optie is om een kweekbak voor guppen te kopen en de Betta daar even apart in te houden, dus dat heb ik gedaan.
De Betta zit inmiddels apart. Ook heb ik het water van het aquarium ververst en het blad erbij gestopt. Momenteel is het zeezout aan het oplossen in apart water. Dit ga ik bij het water van het aquarium doen zodra het is opgelost.
 
Het was trouwens nog best een gedoe om hem te vangen. Hij kon nog aardig snel zwemmen en ontwijken, dus ik hoop dat dat iets goeds is.

Heb nu ook een betere foto van de Betta kunnen maken. Zijn vinnen zijn eigenlijk altijd al zo geweest, dus ik kan niet goed oordelen of ze gescheurd zijn. Wel valt me op dat hij best opgezwollen is, maar dat kan aan mij liggen.

pamgeftdr
 
Hoeveel voer je? Lijkt me dat ie gewoon "zat" is en aan het "uitbuiken". Het kunnen schrokops zijn en het lijkt soms alsof ze altijd honger hebben.
 
Zap zei:
Hoeveel voer je? Lijkt me dat ie gewoon "zat" is en aan het "uitbuiken". Het kunnen schrokops zijn en het lijkt soms alsof ze altijd honger hebben.

Klopt. Ik voer ze een keer per dag en we hebben het een keer gehad met diepvries voer dat ie te veel had gegeten en er ook zo bij lag, maar toen knapte hij toch al snel op. Nu zwemt hij dus steeds minder en heeft zich vandaag niet bewogen toen de vissen werden gevoerd en dat baart me zorgen. Denk daarom niet dat hij te veel heeft gegeten.

We hebben een eidragende garnaal, maar die draagt nog steeds haar eitjes. De Betta zal daar dus ook niet van hebben gesnoept o.i.d.
 
Voer 1 a 2 dagen niets en kijk weer eens
 
Ik ga het aankijken en hou jullie op de hoogte :)
 
Ik merk overigens dat sinds ik het zeezout heb toegevoegd de garnalen ontzettend actief zijn. Dat zeezout kan geen kwaad toch?

De verkoopster in de dierenwinkel gaf me een paar blokjes zeezout mee en zei dat elk blok gemengd moet worden met 12,5 liter water. Heb 3 blokken in een bak van 60 liter gedaan, dus het zou nu toch een goede mix moeten zijn van zoet/zout?
 
die blokjes ken ik niet
maar salinazout uit de supermarkt was ook goed geweest en heb je voor 3 a 4 dubbeltjes
doe DIT eens en je had beter in een curverbox of iets dergelijks kunnen investeren dan in dat guppybakje de doorstroming in zo'n bakje is nihil en je loopt kans op nitriet


probeer alsnog je vis appart te zetten in een bak met de temp op 27/28 graden en voeg daar een cattapablad aan toe en doe er cabomba of waterpest bij je zult zien dat hij dan sneller weer actief zal worden door het blad wordt het water erg bruin maar dat is alleen maar goed
ik doe hier bij de betta's standaard een theelepeltje zout per 10 ltr water en er ligt standaard catapablad in de bak
 
Waarom een vis uitvangen als ie waarschijnlijk gewoon z'n buik vol heeft? Zelf zou ik 1 a 2 dagen wachten met iets te doen.
 
in een guppybakje zal hij erger gestrest raken denk ik plus de doorstroming in die bakjes is nihil dus kans op nitriet
 
patty776 zei:
in een guppybakje zal hij erger gestrest raken denk ik plus de doorstroming in die bakjes is nihil dus kans op nitriet

We praten langs elkaar...ik bedoel niet uit het aquarium vangen en in een aparte (kweek)bak doen....gewoon in het aquarium laten zitten
 
Robin1993 zei:
Ik heb inmiddels de dierenwinkel bezocht en heb het blad en zeezout daar kunnen krijgen. Ze zei dat het ook een optie is om een kweekbak voor guppen te kopen en de Betta daar even apart in te houden, dus dat heb ik gedaan.
De Betta zit inmiddels apart. Ook heb ik het water van het aquarium ververst en het blad erbij gestopt. Momenteel is het zeezout aan het oplossen in apart water. Dit ga ik bij het water van het aquarium doen zodra het is opgelost.

Daar doel ik op en geknepen vinnen wordt er gezegd duid vaak op een schimmel
betta's en guppen zijn ook geen goede combi omdat dit drukken vissen zijn en de guppen de betta aan kunnen vallen en natuurlijk omgekeerd dus mijn advies:
betta uitvangen
 
Zap zei:
patty776 zei:
in een guppybakje zal hij erger gestrest raken denk ik plus de doorstroming in die bakjes is nihil dus kans op nitriet

We praten langs elkaar...ik bedoel niet uit het aquarium vangen en in een aparte (kweek)bak doen....gewoon in het aquarium laten zitten

Ik heb hem inmiddels weer vrij in het aquarium gelaten. Hij is niet mega actief, komt af en toe naar boven om lucht te happen maar gaat vervolgens weer op de bodem liggen en ademt best zwaar.. Ik wacht de nacht wel af, misschien knapt ie op van het blad en het zeezout
 
patty776 zei:
Robin1993 zei:
Ik heb inmiddels de dierenwinkel bezocht en heb het blad en zeezout daar kunnen krijgen. Ze zei dat het ook een optie is om een kweekbak voor guppen te kopen en de Betta daar even apart in te houden, dus dat heb ik gedaan.
De Betta zit inmiddels apart. Ook heb ik het water van het aquarium ververst en het blad erbij gestopt. Momenteel is het zeezout aan het oplossen in apart water. Dit ga ik bij het water van het aquarium doen zodra het is opgelost.

Daar doel ik op en geknepen vinnen wordt er gezegd duid vaak op een schimmel
betta's en guppen zijn ook geen goede combi omdat dit drukken vissen zijn en de guppen de betta aan kunnen vallen en natuurlijk omgekeerd dus mijn advies:
betta uitvangen

Betta's en guppen gaan inderdaad niet altijd samen, maar ze leven al maanden samen en er is nooit een probleem geweest. De guppen lieten de Betta altijd met rust en andersom. Dus dat kan in dit geval toch niet het probleem zijn?
 
jazeker wel als jij maanden aan een stuk alleen maar proefwerken hebt wat denk je dan wat er kan gebeuren, dan wordt de stress je op een gegeven moment toch ook teveel
 
patty776 zei:
jazeker wel als jij maanden aan een stuk alleen maar proefwerken hebt wat denk je dan wat er kan gebeuren, dan wordt de stress je op een gegeven moment toch ook teveel
Dat heet toch gewoon school? :p De meesten overleven school wel hoor.

Maar in dit geval lijkt het alsof hij te veel voer krijgt.
Het lijkt mij in ieder geval geen schimmel, en ook geen scheuren in de vinnen maar gewoon dat de betta een Crowntail is.
Hoeveel voer je per dag?
 
MaestroCygni zei:
patty776 zei:
jazeker wel als jij maanden aan een stuk alleen maar proefwerken hebt wat denk je dan wat er kan gebeuren, dan wordt de stress je op een gegeven moment toch ook teveel
Dat heet toch gewoon school? :p De meesten overleven school wel hoor.

Maar in dit geval lijkt het alsof hij te veel voer krijgt.
Het lijkt mij in ieder geval geen schimmel, en ook geen scheuren in de vinnen maar gewoon dat de betta een Crowntail is.
Hoeveel voer je per dag?

ik geloof dat jij het helaas niet helemaal snapt

vraag me idd af hoe het nu met de betta is
 
Ik begreep je goed hoor. Misschien was het niet het juiste moment om dat grapje te maken.
Stress kan bij een vis fataal zijn.
 
jessicapilon zei:
Hoe is het nu dan met de Betta??

Sorry voor het niet reageren. Is me ontgaan. Het ging niet beter met de Betta en het leek alsof hij steeds meer begon te lijden. Mijn vriendin en ik vonden het zo zielig eruit zien, dat we hebben besloten hem maar een handje te helpen..
Erg jammer.
 

Terug
Bovenaan