keer op keer problemen ondanks andere aanpak


Ik vind 2 graden verschil toch erg veel en sluiers kunnen daar heel slecht tegen.
 
Voor de rest zie ik niet veel vreemds in je systeem echter ga ik wel met de vorige sprekers mee dat 2-3 graden wel echt teveel verschil is. Sluiers kunnen daar idd slecht tegen. Kun je niet water van dezelfde temperatuur toevoegen?
Wat betreft je tuinslang zou je die voor de zekerheid eens met goed warm water door kunnen spoelen door de kraan even op zijn heetst te zetten en even laten lopen.
 
Nu ben ik wel benieuwd, waarop jullie baseren dat sluiers slecht tegen een tempratuur schommeling kunnen... Dat ze tegen bepaalde zaken slechter kunnen is bekend, maar een schommeling van uiteindelijk 1 graden lijkt mij wat overdreven.
Want zoals jullie zullen begrijpen gaat het water geleidelijk in het aquarium en zal de tempratuur om deze reden niet in ��n keer 2 graden zakken.
Beetje hetzelfde idee als een regenbui... alleen dan iets extremer.

Als bovenstaand klopt vind ik dat hij het vrij netjes doet. Maar als ik eerdere berichten lees over uitstrijkjes, vermoed ik dat het probleem daar zit... stress.
 
Sluiers kunnen het al moeilijk hebben als de temperatuur gedurende 24 uur 5 graden varieert. Dat geldt ook voor 2 graden in ca. een half uur. Een hoop vissen kunnen er goed tegen en waarderen het zelfs, maar sluiers vallen daar absoluut niet onder. Ik heb het zelf ook eens gezien toen ik niet goed opgelet had met verversen en de temperatuur 2 graden gezakt was. De vissen waren de rest van de dag compleet van slag en bij gevoelige vissen wil je stress zoveel mogelijk vermijden want op stress volgen ziektes.
 
Dat stress ziektes veroorzaakt, ben ik helemaal met je eens.

Maar dat als je met water dat 2 graden verschilt ververst, gaat dat niet 2 graden in het aquarium schelen.
Kan het mij dan ook niet voorstellen dat je collega sluier houders hun tempratuur zo goed in de gaten houden, dat bij het verversen de tempratuur 1 op 1 is met het aquariumwater...

Ik denk niet dat je het probleem daar moet zoeken.
 
ik denk dat de oorzaak ook gewoon bij stress ligt.. zijn bak heeft nooit geen dag rust.

maar sluiers hebben wel degelijk last van temp verschil.
ik had in de zomer een keer te koud ververst en kreeg er witstip door.
nu voel ik altijd het water met mijn handen voor ik het in het aquarium laat lopen.
ook controleer ik het een paar keer tijdens het opvullen.

ik heb niet zo'n precieze meter als Jones thuis heeft namelijk.
 
Lezen is ook een kunst :) Beweer niet dat ze er geen last van hebben (heb zelf ook geen ervaring met sluiers). Maar dat ze last hebben van 1 graad kan ik mij moeilijk voorstellen.

Als daarin het probleem zou zitten, zou ook jij wekelijks stress en ellende hebben bij het verversen... Want jij voelt met je hand die graad verschil niet... Dat zou dus zomaar 2 a 3 graden kunnen zijn.
 
Een temperatuursverschil naar boven (warmer) doet ze trouwens niets voor zover ik gemerkt heb.

Het gaat niet om 1 graad, maar om 2 graden. Van 1 graad verschil hebben ze inderdaad geen last, maar 2 graden is teveel.

Ik vind het wel vervelend/zorgwekkend dat Bart zegt: "Op zich is dit geen probleem voor een vis". Ten eerste kan je alle vissen niet over 1 kam scheren en ten tweede gaat het hier om vissen die erg gevoelig zijn voor temperatuurschommelingen. Voorheen ververste hij iedere 2 dagen of zo, en iedere 2 dagen in een half uur tijd de temperatuur 2 graden naar beneden halen is gewoon erg stressvol voor sluiers. Ik meen me ook te herinneren dat hij hier al eerder op gewezen is.
 
Vind het erg gewaagd om te zeggen dat ze bij 2 graden er in ��n keer wel last van hebben, want waar ligt de grens. Maar dat is een andere discussie en dat doet niet terzake in dit topic.

Denk dat het grootste probleem inderdaad stress is en dat dit wordt veroorzaakt door meerdere zaken (niet enkel het verversen). Zoals al meerdere malen is aangegeven, laat de bak en vissen eens met rust.

Als je dan nog steeds problemen hebt met ziektes enz zou ik eens zout proberen (Geen idee hoe sluiers/goudvissen op zout reageren, vermoedelijk oke aangezien het bij elke vijverzaak is te krijgen). Maar anders zou je eens zout kunnen toevoegen in plaats van medicijnen en allerlei andere goedjes...
 
Het is ook niet 'in ��n keer'. Het loopt op. Bij 1,5 graden hebben ze er minder last van dan bij 3 graden verschil en bij 5 graden meer dan bij 4 graden.
 
Knap van je dat je dat allemaal uit eigen ervaring weet :S Helemaal als je nagaat hoe gevoelig die vissen zijn voor tempratuurschommelingen. Zou er een artikel over schrijven dat ze bij 1,5 graden temp verschil stresserig worden... Want zoals je zelf ook zegt, je kunt niet allen vissen over ��n kam scheren. Voordat je dit als waar beschouwd, moet dit bij meerdere dieren getest zijn :S

Maar zoals ik al zei doet dat niet terzake in dit topic... Wellicht iets voor een stelling of voor een artikel.
 
Het is geen exacte wetenschap en nee, ik ga dit niet bij m'n vissen testen om maar een antwoord te kunnen geven, maar allejezus moet je echt zo strontvervelend doen? En dan zeggen dat Misuzu niet kan lezen, maar zelf bak je er ook niets van en lees je dingen die er niet staan.
 
Kunnen jullie het netjes houden alstublieft? Dat zou fijn zijn.

Bart je doet het nu goed, probeer beetje te letten op niet te grote temperatuurschommelingen en rust in de bak dan kom je een heel eind. Voorlopig gewoon even op deze twee visjes houden en gaan genieten.
 
Sluiers staan bekend als erg gevoelig. Het eerste wat ik dan denk is er extra voorzichtig mee omgaan. Liever maar 1 graad schommeling dan 2, etc., ook al is niet bekend waar nu precies de grens ligt en spelen misschien ook wel andere omstandigheden een rol. Maargoed, dat is een gevoel.

Maar ga nu eens terug naar het begin: waarom lukt het andere sluierhouders wel om te verversen met water dat vrijwel gelijk van temperatuur is als de bak zelf en heeft Bart het over tot 3 graden verschil? Lijkt mij iets relevanter dan de vraag waar nu het exacte omslagpunt ligt.
 
meksjoef zei:
Knap van je dat je dat allemaal uit eigen ervaring weet :S Helemaal als je nagaat hoe gevoelig die vissen zijn voor tempratuurschommelingen. Zou er een artikel over schrijven dat ze bij 1,5 graden temp verschil stresserig worden... Want zoals je zelf ook zegt, je kunt niet allen vissen over ��n kam scheren. Voordat je dit als waar beschouwd, moet dit bij meerdere dieren getest zijn :S

Maar zoals ik al zei doet dat niet terzake in dit topic... Wellicht iets voor een stelling of voor een artikel.

Ik zal deze proberen in een stelling te gieten, en anders kan John deze in een EU-vorm gieten. :)

Ikzelf ben ook verwonderd dat bv. 2� verschil naar beneden zoveel teweeg kan brengen, hoe gebeurd dit dan in de zomer bij een fikse regenbui?
 
Jones zei:
Het is geen exacte wetenschap en nee, ik ga dit niet bij m'n vissen testen om maar een antwoord te kunnen geven, maar allejezus moet je echt zo strontvervelend doen? En dan zeggen dat Misuzu niet kan lezen, maar zelf bak je er ook niets van en lees je dingen die er niet staan.

Het probleem is dat wat jij zegt "moet" aangenomen worden voor waar, dat er bedenkingen hieromtrent zijn kan niet en mag niet volgens jou want dan is men st....vervelend.
Op deze manier kan/mag je niet met elkaar praten.
Iemand zo afkatten hoort hier niet thuis is mijn mening.

Soms is er meer dan 1 waarheid, ook dat moet men aannemen.
 
Mascha&Ivo zei:
Maar ga nu eens terug naar het begin: waarom lukt het andere sluierhouders wel om te verversen met water dat vrijwel gelijk van temperatuur is als de bak zelf en heeft Bart het over tot 3 graden verschil? Lijkt mij iets relevanter dan de vraag waar nu het exacte omslagpunt ligt.

Wie zegt dit dat iedereen het lukt om exact dezelfde temperatuur aan te houden? ik lees dit nergens hoor :)

hoeveel leden zijn er hier die een thermostaat tussen hun waterkraan(waarmee ze verversen)hebben staan? zijn er weinig denk ik, hoeveel zonder thermostaat, de meeste denk ik.

Als ik mijn ervaring met water wisselen eventjes mag neerzetten,
Ik heb er ook geen thermostaat tussen staan, en hier begint men altijd met kouder water en dit wordt warmer navenant deze wat loopt, met de elleboog voel ik hoe warm het is en daar blijft het bij.

Dus, waar staat het dat iedereen buiten Bart water kan verversen met dezelfde temperatuur van het aquariumwater, en hoe doen ze het?
Ik doe er iig mijn pet voor af moet dit waar zijn, zijn straffe mensen. :petjeaf:
 
hmmm tsja schommeling in de temperatuur.

Ik denk dat vooral het probleem zit bij schommelingen dat het allemaal te snel gaat.
hop water eruit uit en zosnel mogelijk weer vol gieten.
of dat nu warm/lauw water of koud is (vind het heel knap als je kan voelen of er 1 of 2 graden verschil in het water zit)
met relax en rustig aan doen kom je ook een heel eind.

hoe ik het hier doe bij de sluiers?

rustig de bodem afhevelen elke week tot een 30/40 %
dan de slang erin en koud water er heel rustig inlaten lopen ( doe er gerust een uur over)de vissen vinden dit heerlijk na het vullen water bereider erin (aquatan) en klaar.
eigenlijk nooit problemen.
als de vissen moeilijk doen over 2 graden verschil denk ik dat het allemaal wat te haastig gaat.
is mijn idee.

daarbij laat ik de vissen verder met rust niet vangen,afstrijken,in bakje voor foto of wat dan ook.
lekker laten zwemmen en naar kijken stress is ziekte en dood oorzaak nummer 1.
dus denk ook daar daar tp starter zijn probleem zit.
en niet in tempschommeling

gr
 
luc zei:
Jones zei:
Het is geen exacte wetenschap en nee, ik ga dit niet bij m'n vissen testen om maar een antwoord te kunnen geven, maar allejezus moet je echt zo strontvervelend doen? En dan zeggen dat Misuzu niet kan lezen, maar zelf bak je er ook niets van en lees je dingen die er niet staan.

Het probleem is dat wat jij zegt "moet" aangenomen worden voor waar, dat er bedenkingen hieromtrent zijn kan niet en mag niet volgens jou want dan is men st....vervelend.
Op deze manier kan/mag je niet met elkaar praten.
Iemand zo afkatten hoort hier niet thuis is mijn mening.

Soms is er meer dan 1 waarheid, ook dat moet men aannemen.
Nee Luc, bedenkingen hebben kan best maar dingen lezen die er niet staan zodat je commentaar kan geven op wat er niet staat en daarbij de ander woorden in de mond legt gaat nergens over. Zeker als men zelf tegen anderen dingen zegt als "Lezen is ook een kunst". Maar volgens jou hoor ik hier sowieso niet thuis, so shoot me.

Zo moeilijk is het niet om te verversen met water dat vrijwel gelijk is aan temperatuur. Simpelweg de thermometer in de gaten houden. Wordt het water te koud, de kraan wat warmer zetten, wordt het te warm, de kraan wat kouder zetten. Werkt het best met een goede digitale thermometer.
 
Nee Luc, bedenkingen hebben kan best maar dingen lezen die er niet staan zodat je commentaar kan geven op wat er niet staat en daarbij de ander woorden in de mond legt gaat nergens over. Zeker als men zelf tegen anderen dingen zegt als "Lezen is ook een kunst". Maar volgens jou hoor ik hier sowieso niet thuis, so shoot me.

Het gaat me niet over of het juist is of niet, het gaat me over jou taalgebruik,
ik sta hier misschien alleen mee, maar ik vind het niet kunnen zoals jij soms je teksten neerzet, soms leiden er meerdere wegen naar Rome.

Zo moeilijk is het niet om te verversen met water dat vrijwel gelijk is aan temperatuur. Simpelweg de thermometer in de gaten houden. Wordt het water te koud, de kraan wat warmer zetten, wordt het te warm, de kraan wat kouder zetten. Werkt het best met een goede digitale thermometer

Ben het niet eens dat dit zomaar kan zoals jij aangeeft, zet 10 gangbare thermometers naast elkaar(ze mogen zelfs digitaal zijn)dan krijg je 10 verschillende metingen.

Wil je echt de temperatuur meten en weten moet je al eentje kopen die je op regelmatige basis(zo om en bij de drie maanden)kan ijken.
Kan je deze niet ijken dan geloof ik er niet in, dan heb je een indicatie ja, dat wel, maar meer ook niet.
Komt nog bij dat ik moeite heb met de manier van vullen zoals jij aangeeft, ik vul zo ook, maar ik kan niet exact op de juiste temperatuur mijn water instellen met enkel dan nog de kraan van het koud of warm water wat meer open of toe te zetten.
Super dat jij dit kan, maar ik geloof er niet in.
 
Of de thermometer accuraat de temperatuur aangeeft maakt niet uit, als de fluctuatie van temperatuur maar goed aangegeven wordt. Als je een kraan hebt met een warm -en koudwater knop is het toch niet moeilijk om koud wat verder dicht te zetten en warm wat verder open of andersom? Bij een mengkraan met hendel is het helemaal a piece of cake. Het is een beetje oefenen, maar na een tijdje weet je zonder nadenken hoever je 'm moet zetten.
 
luc zei:
Op deze manier kan/mag je niet met elkaar praten.
Iemand zo afkatten hoort hier niet thuis is mijn mening.

nou.. ik vind dat degene die discussie voerde ook niet bepaald vriendelijk reageerde en zijn mening doordrukte..
prima dat je een standpunt aanneemt.. maar je hoeft mensen niet af te zijken..
zoals Jones al vernoemde

Jones zei:
En dan zeggen dat Misuzu niet kan lezen

walgelijk mensen die zo reageren op elkaar.
alsof de ander minder is ofzo.
 
Elke thermometer die kan meten van -20 tot over de 100 graden kan je ijken... Bijstellen is een tweede dat lukt alleen met zeer goede thermometers.
 
Symbas Story zei:
Elke thermometer die kan meten van -20 tot over de 100 graden kan je ijken... Bijstellen is een tweede dat lukt alleen met zeer goede thermometers.

Wel ijken niet bijstellen? dat lijkt me maar zus en zo, het ��n kan niet zonder het ander, ofwel kan je ijken en bijstellen ofwel kan je beide niet.

Mij gaat het trouwens over de gangbare aquariumthermometers die in omloop zijn, deze ijken zal niet gaan vrees ik.
 
luc zei:
Mascha&Ivo zei:
Maar ga nu eens terug naar het begin: waarom lukt het andere sluierhouders wel om te verversen met water dat vrijwel gelijk van temperatuur is als de bak zelf en heeft Bart het over tot 3 graden verschil? Lijkt mij iets relevanter dan de vraag waar nu het exacte omslagpunt ligt.

Wie zegt dit dat iedereen het lukt om exact dezelfde temperatuur aan te houden? ik lees dit nergens hoor :)
Dat lees ik ook nergens, dat weet ik nadat ik met anderen gesproken heb. Geldt overigens niet alleen voor andere sluierhouders, maar ook voor andere aquariumhouders.

Ik schrijf immers nergens "iedereen", of wel?
 
Even ook update hier me 2 visjes zijn gewoon gezond en doen het goed .
dus voor nu geen problemen dus zal me best doen ze gewoon gezond te blijven houden zodat ze het goed blijven doen
 
Mascha&Ivo zei:
luc zei:
Mascha&Ivo zei:
Maar ga nu eens terug naar het begin: waarom lukt het andere sluierhouders wel om te verversen met water dat vrijwel gelijk van temperatuur is als de bak zelf en heeft Bart het over tot 3 graden verschil? Lijkt mij iets relevanter dan de vraag waar nu het exacte omslagpunt ligt.

Wie zegt dit dat iedereen het lukt om exact dezelfde temperatuur aan te houden? ik lees dit nergens hoor :)
Dat lees ik ook nergens, dat weet ik nadat ik met anderen gesproken heb. Geldt overigens niet alleen voor andere sluierhouders, maar ook voor andere aquariumhouders.

Ik schrijf immers nergens "iedereen", of wel?

waarom lukt het andere sluierhouders wel

Hier gaan we weer, een vraag met een vraag beantwoorden,

meer zit er weer niet in dan "nadat ik met anderen heb gesproken"? :rolleyes:
 
luc zei:
Mascha&Ivo zei:
Ik schrijf immers nergens "iedereen", of wel?

waarom lukt het andere sluierhouders wel
Dat kun je vet drukken, rood maken, op zijn kop of achterstevoren schrijven, maar dan nog staat er niet 'iedereen', of 'alle', of iets anders dat impliceert dat ik de hele mensheid behalve Bart bedoel. of wel?

luc zei:
Hier gaan we weer, een vraag met een vraag beantwoorden
Dat heet een retorische vraag.

luc zei:
meer zit er weer niet in dan "nadat ik met anderen heb gesproken"? :rolleyes:
Wat wil je, notulen ofzo?
 
Mascha&Ivo zei:
luc zei:
Mascha&Ivo zei:
Ik schrijf immers nergens "iedereen", of wel?

waarom lukt het andere sluierhouders wel
Dat kun je vet drukken, rood maken, op zijn kop of achterstevoren schrijven, maar dan nog staat er niet 'iedereen', of 'alle', of iets anders dat impliceert dat ik de hele mensheid behalve Bart bedoel. of wel?

Of hoe belachelijk het kan worden om iemand te kleineren, jij weet evengoed als de meesten hier wel wie of wat ik ermee bedoelde



luc zei:
Hier gaan we weer, een vraag met een vraag beantwoorden
Dat heet een retorische vraag.

Al maar goed dat er ��n van ons beide gestudeerd heeft, of ik had dit niet geweten.


luc zei:
meer zit er weer niet in dan "nadat ik met anderen heb gesproken"? :rolleyes:
Wat wil je, notulen ofzo?

Tja, van horen zeggen.......
zo kan/weet "iedereen" het wel.
 
luc zei:
Symbas Story zei:
Elke thermometer die kan meten van -20 tot over de 100 graden kan je ijken... Bijstellen is een tweede dat lukt alleen met zeer goede thermometers.

Wel ijken niet bijstellen? dat lijkt me maar zus en zo, het ��n kan niet zonder het ander, ofwel kan je ijken en bijstellen ofwel kan je beide niet.

Mij gaat het trouwens over de gangbare aquariumthermometers die in omloop zijn, deze ijken zal niet gaan vrees ik.

Ijken betekent enkel ze controleren aan vastgestelde eisen.

Thuis kun je dus thermometers die onder de 0 graden celcius en over de 100 graden celcius wel ijken. Je pakt kokend water en je pakt ijs water. Beide waters hebben een bekende temperatuur, als deze temperatuur klopt op de thermometer is je thermometer goed geijkt.
 
Thuis kun je dus thermometers die onder de 0 graden celcius en over de 100 graden celcius wel ijken. Je pakt kokend water en je pakt ijs water. Beide waters hebben een bekende temperatuur, als deze temperatuur klopt op de thermometer is je thermometer goed geijkt.

En dan moet hij nog kloppen.
Wie heeft zo'n thermometer voor zijn/haar aquarium? ze zullen er misschien wel zijn, maar veel? zeer twijfelachtig.
 
Jones zei:
Het is geen exacte wetenschap en nee, ik ga dit niet bij m'n vissen testen om maar een antwoord te kunnen geven, maar allejezus moet je echt zo strontvervelend doen? En dan zeggen dat Misuzu niet kan lezen, maar zelf bak je er ook niets van en lees je dingen die er niet staan.

Ik zie dat ik iets gemist heb :)

@Jones,

Wat lees ik volgens jou verkeerd?
Ik herhaal precies wat je gezegd hebt, enkel neem ik het letterlijk.

@Misuzu,

Afgezien van her en der een sarcastische opmerking, ben ik in mijn ogen vrij netjes gebleven. De opmerking "walgelijk mensen die zo reageren op elkaar. alsof de ander minder is ofzo." vind ik om die reden ook niet gepast.
 
Wordt Bart met dit doelloze geleuter geholpen? Nee, dus hou er eens mee op. Geef zoals bijvoorbeeld Anouk advies of laat dit topic links liggen.
 
Jones zei:
Het gaat niet om 1 graad, maar om 2 graden. Van 1 graad verschil hebben ze inderdaad geen last, maar 2 graden is teveel.
meksjoef zei:
Vind het erg gewaagd om te zeggen dat ze bij 2 graden er in ��n keer wel last van hebben, want waar ligt de grens.
Er staat niet dat ze er in ��n keer wel last van hebben.

meksjoef zei:
Knap van je dat je dat allemaal uit eigen ervaring weet :S
Staat nergens en is onnodig denigrerend.

meksjoef zei:
Zou er een artikel over schrijven dat ze bij 1,5 graden temp verschil stresserig worden...
ERG denigrerend.

bart_ramakers12 zei:
@ pauolo
De temperatuur in de bak is uit eindelijk maar een of 2 graden minder dus op zich is dit geen probleem voor een vis.
Jones zei:
Ik vind 2 graden verschil toch erg veel en sluiers kunnen daar heel slecht tegen.
(ik ging dus duidelijk in op 2 graden, niet op 1 graad)
meksjoef zei:
Dat ze tegen bepaalde zaken slechter kunnen is bekend, maar een schommeling van uiteindelijk 1 graden lijkt mij wat overdreven.
Want zoals jullie zullen begrijpen gaat het water geleidelijk in het aquarium en zal de tempratuur om deze reden niet in ��n keer 2 graden zakken.
Beetje hetzelfde idee als een regenbui... alleen dan iets extremer.
Daar staat niet dat het ververswater 1 a 2 graden koeler is maar dat het water in de bak 1 a 2 graden koeler is na de verversing. Hoewel Bart in een eerder bericht 1 a 3 graden zegt, maar het is bekend dat wat hij op het ene moment en op het andere moment zegt weleens fluctueert.

meksjoef zei:
Maar dat als je met water dat 2 graden verschilt ververst, gaat dat niet 2 graden in het aquarium schelen.
Nogmaals, Bart heeft het niet over de temperatuur van het ververswater, maar het temperatuurverschil in de bak na het verversen.
 

Terug
Bovenaan