Kation-Anion


Fair enough, zou dan altijd nog kunnen kijken of ik iets van een spreidplaat kan fabriceren om het water beter door de hars te verdelen bij een lagere beddiepte
Zou een omgekeerde doorstroming niet helpen? Van onder naar boven dus.
 
Ik ga Sws voor een stroming van onder naar boven in beide vaten.
Verwacht namelijk niet dat de stroming dermate hoog zal zijn dat het de harsen mee neemt, zeker niet met vaten van 110 rond.
Dominique sprak er ook van dat de regeneratie het beste van onder naar boven geschied, dus waarom niet het normale bedrijf?
 
Misschien dan @erwin2 ons het verlossende antwoord kan geven maar als ik naar zijn foto’s kijk lijkt het erop dat hij eerst het water naar beneden brengt in een buis voordat het door de hars naar de uitgang stijgt
 
Lang geleden ook de kation anion gebruikt.
Ik had naar ik meen 2 acrylaatbuizen met een diameter van 10 Cm. En 80 Cm.Hoog.

Er zat een handleiding bij die ik nog wel uit mijn geheugen kan halen,het kraanwater gaat/ging in de kation van boven naar beneden,vervolgens naar de anion en ook van boven naar beneden,zo ving ik het water op.

Bij de regeneratie van de kation werd er eerst 20 of 30 liter water teruggespoeld door de kation,van onderen naar boven,het spoelproces,van onder naar boven geeft het positieve resultaat dat de enigsinds vastgeklonterde hars langzaam naar beneden zakt/dwarreld.
De regeneratie, spoelen met een mix van zoutzuur en kraanwater, van boven naar beneden

Als de kation geregenereerd is en het zoutzuur is weggespoeld dan gebruikte ik de kation om de anion te spoelen,maar het spoelen van de anion ging ook weer van onderen naar boven,zo zag ik wederom vastgeklonterde hars langzaam weer uiteen vallen,soms hielp het ook om de anion-buis even voorzichtig heen en weer te schudden of er tegen te tikken.
Vervolgens gebruikte ik 10 liter water uit de kation en vemengde dit met natronloog,dit ging door de anion van boven naar beneden.

Na het regenereren van de beide buizen spoelde ik net zo lang via de kation naar anion tot de geleidbaarheid onder de 100 microsiemens uitkwam.

Het heeft volgens mij weinig zin om het water bij gebruik van de beide zuilen van onderen naar boven te laten lopen,dit geeft aan de bovenzijde van "de buis"een soort van droog vacuum wanneer dit iets te snel gaat,beter gezegd, kunnen dan de harsen drooglopen,d.w.z.Als de kraan te ver open staat.

Na regeneratie halen we het beste resultaat door de aansluiting op de kraan naar de kation zo langzaam als mogelijk is te laten verlopen,1-2 liter per minuut,zo hebben we een lange kontakttijd. Overgens bestaat er een formule die zegt hoeveel water er uit de beide zuilen mag opgevangen worden,dit had te maken met de hoeveelheid hars in liters van beide,wie weet het nog.

Wil nog wel vermelden ook voor diegene die dit topic voor het eerst lezen en zich daar nog niet eerder mee bezig gehouden hebben dat het water wat uit de beide buizen komt na regeneratie eerst moet worden opgevangen en 24 uur moet worden doorgelucht mede door de lage Ph,ook is het raadzaam om de geleidbaarheid en de Ph digitaal te meten.

Een van de redenen dat ik de kation-anion al Jaren niet meer gebruik is mede het gevaar van de regeneratie en het gebruik van zoutzuur en natronloog.
 
de pH kan idd vrij extreem zijn als het water uit de wisselaar komt. maar het water heeft 0.0 buffer en na het remineraliseren is de pH hier ergens tussen 7 en 7,5.
Ik gebruik pH-papier omdat digitale meters niet goed tegen grote schommelingen kunnen, je moet ze dan eigenlijk meteen weer ijken.
een druppeltest is niet zo goed natuurlijk maar papier is heul goedkoop.

regeneratie is opzich niet zo gevaarlijk, 3% oplossingen zijn niet prettig maar ook niet echt gevaarlijk zolang je er niet gekke dingen mee uitspookt.
 
De pH MOET neutraal zijn bij een goede werking , rond de 6,5 . Meten met druppeltest , digitaal gaat niet , schiet alle kanten op .
En dat regenereren (ligt aan de anion) wil nogal eens mislopen , daarom regenereer ik tegenwoordig met gewone soda i.p.v. caustic soda .
Doe maar gerust 1kg op 10 liter voor de anion .
Het water bij aanmaken moet van boven naar onder lopen , doe je het andersom gaan al je harsen omhoog .
 
De pH MOET neutraal zijn bij een goede werking , rond de 6,5 . Meten met druppeltest , digitaal gaat niet , schiet alle kanten op .
En dat regenereren (ligt aan de anion) wil nogal eens mislopen , daarom regenereer ik tegenwoordig met gewone soda i.p.v. caustic soda .
Doe maar gerust 1kg op 10 liter voor de anion .
Het water bij aanmaken moet van boven naar onder lopen , doe je het andersom gaan al je harsen omhoog .
Gewone soda?? Dat is NaCO3. Dus geen OH. Dus je anion geeft carbonaat af.
 
De pH MOET neutraal zijn bij een goede werking , rond de 6,5 . Meten met druppeltest , digitaal gaat niet , schiet alle kanten op .
En dat regenereren (ligt aan de anion) wil nogal eens mislopen , daarom regenereer ik tegenwoordig met gewone soda i.p.v. caustic soda .
Doe maar gerust 1kg op 10 liter voor de anion .
Het water bij aanmaken moet van boven naar onder lopen , doe je het andersom gaan al je harsen omhoog .
Wat loopt er dan juist mis?
En als de buis hoog genoeg is?
Mij lijkt het dan niets anders dan een grote wervelbedfilter met hars in. Als ik me niet vergis wordt dit vaak gebruikt in de zeeaquarisriek met nitraathars.
 
Inderdaad.de Ph meter en de geleidbaarheid meter schieten alle kanten op,had beter kunnen vermelden om na het spoelen van de anion even te wachten met digitaal meten.
 
Lang geleden ook de kation anion gebruikt.
Ik had naar ik meen 2 acrylaatbuizen met een diameter van 10 Cm. En 80 Cm.Hoog.

Er zat een handleiding bij die ik nog wel uit mijn geheugen kan halen,het kraanwater gaat/ging in de kation van boven naar beneden,vervolgens naar de anion en ook van boven naar beneden,zo ving ik het water op.

Bij de regeneratie van de kation werd er eerst 20 of 30 liter water teruggespoeld door de kation,van onderen naar boven,het spoelproces,van onder naar boven geeft het positieve resultaat dat de enigsinds vastgeklonterde hars langzaam naar beneden zakt/dwarreld.
De regeneratie, spoelen met een mix van zoutzuur en kraanwater, van boven naar beneden

Als de kation geregenereerd is en het zoutzuur is weggespoeld dan gebruikte ik de kation om de anion te spoelen,maar het spoelen van de anion ging ook weer van onderen naar boven,zo zag ik wederom vastgeklonterde hars langzaam weer uiteen vallen,soms hielp het ook om de anion-buis even voorzichtig heen en weer te schudden of er tegen te tikken.
Vervolgens gebruikte ik 10 liter water uit de kation en vemengde dit met natronloog,dit ging door de anion van boven naar beneden.

Na het regenereren van de beide buizen spoelde ik net zo lang via de kation naar anion tot de geleidbaarheid onder de 100 microsiemens uitkwam.

Het heeft volgens mij weinig zin om het water bij gebruik van de beide zuilen van onderen naar boven te laten lopen,dit geeft aan de bovenzijde van "de buis"een soort van droog vacuum wanneer dit iets te snel gaat,beter gezegd, kunnen dan de harsen drooglopen,d.w.z.Als de kraan te ver open staat.

Na regeneratie halen we het beste resultaat door de aansluiting op de kraan naar de kation zo langzaam als mogelijk is te laten verlopen,1-2 liter per minuut,zo hebben we een lange kontakttijd. Overgens bestaat er een formule die zegt hoeveel water er uit de beide zuilen mag opgevangen worden,dit had te maken met de hoeveelheid hars in liters van beide,wie weet het nog.

Wil nog wel vermelden ook voor diegene die dit topic voor het eerst lezen en zich daar nog niet eerder mee bezig gehouden hebben dat het water wat uit de beide buizen komt na regeneratie eerst moet worden opgevangen en 24 uur moet worden doorgelucht mede door de lage Ph,ook is het raadzaam om de geleidbaarheid en de Ph digitaal te meten.

Een van de redenen dat ik de kation-anion al Jaren niet meer gebruik is mede het gevaar van de regeneratie en het gebruik van zoutzuur en natronloog.
Hoe bedoel je precies drooglopen?
Als de stroming onvoldoende is om de harsen mee te nemen is dat toch geen probleem?
Dan klontert het niet en hoef je het toestel niet te voorzien van een backwash.
Of is het hars zo licht dat het geen optie is?
Maar hoe voorkom je dan dat de hars niet word mee genomen naar onder? Met een filterkorf of iets?
Het gebrek aan bufferende werking is niet echt een probleem voor mij gezien ik het 1:1 wil versnijden tijdens het verversen
 
Of is het hars zo licht dat het geen optie is?

Idd , die spoelt zo mee , korrels zijn tussen 0.4-1mm zoiets . Gebruik van filterkorven of iets in die aard zeker doen .
De korfjes (speciale harskorfjes) die je bij mij ziet zijn eigenlijk net te grof , het is mogelijk dat de allerfijnste harskorrels toch mee doorgaan .
De onderste korf is daarom voorzien van extra schuim erond .
 
Of is het hars zo licht dat het geen optie is?

Idd , die spoelt zo mee , korrels zijn tussen 0.4-1mm zoiets . Gebruik van filterkorven of iets in die aard zeker doen .
De korfjes (speciale harskorfjes) die je bij mij ziet zijn eigenlijk net te grof , het is mogelijk dat de allerfijnste harskorrels toch mee doorgaan .
De onderste korf is daarom voorzien van extra schuim erond .
En bovenaan kan hetzelfde niet voorzien worden... lijkt me verre van logisch
 
Er ontstaat ook OH-

Na2CO3 + H2O —>CO2 + 2 NaOH

Is dat goed of niet ? Ik ben echt niet onderlegd in die formules .
Ik heb net nog wat gezocht en eigenlijk wordt dit meer toegepast bij de zwak basische harsen .
Misschien dat ik van de sterk basische , zelf zwak basische maak ? En wellicht meer silicaat doorlaat hiermee ?
 
Als je het water van onder naar boven laat lopen dan duw je de hars omhoog,de hars is in een wat voor kolom dan ook erg zweverig, op een zeker moment krijg je een beetje overdruk in de ( een) cylinder en duw je de "korrels" zo dicht op elkaar dat het water er niet meer langs kan en bovenin de buis lucht ontstaat.
En inderdaad hars is erg licht als het in een buis aanwezig is met water uiteraard.Als je het van boven naar onderen laat lopen kan de waterdruk-druk eventueel hoger zijn dan andersom.

Met de vraag van hoe voorkom je dat de hars niet wordt meegenomen begrijp ik niet geheel,maar ik verduidelijk e.e.a nog even.

Het zelf bouwen van een kation-anion zou ik niet aanbevelen,allereerst zou je doorzichtige acrylaatbuizen moeten kopen met uiteraard ook hoge druk pvc.Het is gewoon erg lastig om het geheel met rubberen pakkingen af te dichten,het lastigste van het eventuele zelf-bouwen is nog wel het zoeken naar een "inderdaad" filterkorf die wel een bepaalde waterdruk doorlaat,maar de hars tegen houd.

Hiermee wil ik dus niet zeggen dat het onmogelijk is,maar de wisselaars kun je heel gemakkelijk in Duitsland bestellen,en dan ben je meteen klaar.

Wat ik helemaal afraad is er een te bouwen van grijze pvc pijp,ik vind dat je altijd moet kunnen waarnemen of de harsen niet droog staan,en dat weet je niet met die ondoorzichtige grijze pvc.Als je een keer per ongeluk de waterdruk te hoog zet op een kation-anion dan stuw je er lucht in,nogmaals de korrels liggen erg dicht op en in elkaar.
 
Buis is toch niet anders dan de CO2 reaktor die Wouter en ik al hebben? Op de foto van Erwin zie ik eenzelfde constructie.
 
Buis is toch niet anders dan de CO2 reaktor die Wouter en ik al hebben? Op de foto van Erwin zie ik eenzelfde constructie.

Je dient enkel onderaan en bovenaan water aan/af te voeren . Ik heb er ook nog wel ontluchting opzitten .
En de buis open kunnen maken vind ik ook wel makkelijk (riooldeksels wel hard aandraaien met lijmtang)
 
Als je het water van onder naar boven laat lopen dan duw je de hars omhoog,de hars is in een wat voor kolom dan ook erg zweverig, op een zeker moment krijg je een beetje overdruk in de ( een) cylinder en duw je de "korrels" zo dicht op elkaar dat het water er niet meer langs kan en bovenin de buis lucht ontstaat.
En inderdaad hars is erg licht als het in een buis aanwezig is met water uiteraard.Als je het van boven naar onderen laat lopen kan de waterdruk-druk eventueel hoger zijn dan andersom.

Met de vraag van hoe voorkom je dat de hars niet wordt meegenomen begrijp ik niet geheel,maar ik verduidelijk e.e.a nog even.

Het zelf bouwen van een kation-anion zou ik niet aanbevelen,allereerst zou je doorzichtige acrylaatbuizen moeten kopen met uiteraard ook hoge druk pvc.Het is gewoon erg lastig om het geheel met rubberen pakkingen af te dichten,het lastigste van het eventuele zelf-bouwen is nog wel het zoeken naar een "inderdaad" filterkorf die wel een bepaalde waterdruk doorlaat,maar de hars tegen houd.

Hiermee wil ik dus niet zeggen dat het onmogelijk is,maar de wisselaars kun je heel gemakkelijk in Duitsland bestellen,en dan ben je meteen klaar.

Wat ik helemaal afraad is er een te bouwen van grijze pvc pijp,ik vind dat je altijd moet kunnen waarnemen of de harsen niet droog staan,en dat weet je niet met die ondoorzichtige grijze pvc.Als je een keer per ongeluk de waterdruk te hoog zet op een kation-anion dan stuw je er lucht in,nogmaals de korrels liggen erg dicht op en in elkaar.
Zelfbouw word transparant, ik wil ook kunnen zien wat er gebeurd.
En het ziet er leuker uit natuurlijk :p
Maar welke Duitse fabrikant levert de units kant en klaar?
Je dient enkel onderaan en bovenaan water aan/af te voeren . Ik heb er ook nog wel ontluchting opzitten .
En de buis open kunnen maken vind ik ook wel makkelijk (riooldeksels wel hard aandraaien met lijmtang)
Jij hebt toch 2 gaten aan de bovenzijde en geen aan de onderzijde? Of heb ik je foto’s verkeerd begrepen?
 
Ja , de gaten zitten bovenaan , anders kan je hem niet wegzetten .
De ene doorvoer met korfje zit net onder deksel . Op de de andere doorvoer zit op een pvc buis tot helemaal onderin de wisselaar met onderin ook een korfje .
 
De pH MOET neutraal zijn bij een goede werking , rond de 6,5 . Meten met druppeltest , digitaal gaat niet , schiet alle kanten op .

maar tegen het einde waneer regenereren nodig is kun je wel hele hoge of lage pH waardes krijgen, afhankelijk van welke hars nog wel werkt. Ik meet alleen de tds en pas na het toevoegen van mineralen de pH. voor het water de bak in gaat.

Kwa zelfmaken vind ik nou niet bijster moeilijk hoor, je hebt ook gewoon transparante pvc als je dat wilt. iets minder doorzichtig dan acrylaat maar nog steeds prima om te zien wat er gebeurt, wat naar mijn idee vooral niet zoveel is eigenlijk.
 
Ok maar waar vind ik dan die ultra fijne korfjes?
DIY is geen probleem voor mij, dus denk wel dat ik dat pad wil gaan bewandelen
 
Ja die korfjes zijn lastig te vinden , ik heb er destijds los gekocht bij degene die de wisselaars bouwde .
 
@ tuinkabouter al even geleden aan @ koirac gevraagd waar hij zijn wisselaars gekocht had,hij had naar ik meen een adres en een foto geplaatst,misschien kun je hem eens vragen zo van waar en hoe.Als hij meekijkt op dit topic ,misschien dat hij dan wel reageerd.

Ik hoop verder dat ik mij niet vergis,is al even geleden en met vergissen bedoel ik of hij het wel of niet was en een foto van de wisselaar had geplaatst en adres van de maker van deze wisselaars.
Verder heb ik toen die Duitse site bezocht,en ik wil je wel kwijt dat de zelfbouw niet opweegt tegen de prijzen voor de wisselaars met de verschillende hoeveelheid in harsen per kolom.

Naar ik meen heb je ze al van 2 x 2 liter,en verder lijkt het mij dat je deze min of meer voor het uitkiezen hebt,ze gaan volgens mij zelfs tot " wat je wenst" aan inhoud van de beide kolommen.
 
Zelf bouwen geeft natuurlijk weer net dat extraatje zelfvoldoening .;)
Echter merk ik wel dat de prijzen van de harsen serieus gezakt zijn met de jaren .
Ik had ze destijds heel goedkoop gekocht , koste me toen 8,6 euro de liter van lewatit .
Nu kosten ze per liter in de handel ook maar net iets meer (wel ander merk). Ik had toen wel 50 liter ingeslagen .
 
@ tuinkabouter,,minionic filterbau
Dankje die had ik gevonden.
Maar zoveel scheelt het niet met zelfbouw, hier moeten ook nog appendages aan om het werkend te krijgen als ik het goed begrijp.
Dan is wat pvc spul ook niet meer een wereld van verschil qua prijs met een kant en klaar vat.
 
In België is er een dealer die een mengbed ionenwisselaar aanbied. Hierbij worden de harsen gemengd opgeslagen en gemengd gebruikt. Volgens de meting van uw hardheid van het leidingwater kan je berekenen hoeveel demi water je kan producren. Het mooie hierbij is dat je het uitgewerkte tonnetje terug kan inruilen voor een met geregenereerde harsen. Ik weet wel de prijs ervan (nog) niet.
***************************************************************
Demi Water
Voortaan kan je bij ons ook terecht voor een mengbed ionenwisselaar. Daarbij zitten kation en anion harsen in hetzelfde tonnetje. Met een mengbed ionenwisselaar kan je van je leidingwater gedemineraliseerd water maken. Gedemineraliseerd water is vrij van fosfaten, nitraten, silicaten,… en heeft een KH en GH waarde van 0. Bovendien is er geen afvalwater. En dat is een groot voordeel in vergelijking met osmosetoestellen die wel afvalwater produceren.

Wij hebben tonnetjes van 5 liter, 10 liter en 25 liter in ons gamma.
Als de harsen verzadigd zijn, kan je het tonnetje bij ons inruilen en krijg je meteen een tonnetje met geregenereerde harsen mee.


5 liter = 7500 HL
+-300 liter silicaatvrij water

10 liter = 15000 HL
+-600 liter silicaatvrij water

25 liter = 37500 HL
+-1500 liter silicaatvrij water

Om te berekenen hoeveel water je kan maken met GH en KH 0 neem je de HL van je mengbed ionenwisselaar en deel je die door de hoogste hardheid.

HL = Hardheid Liters

Vb. Ik heb een mengbed ionenwisselaar van 10 liter.
Mijn GH is 20 en mijn KH is 15
15000 : 20 = 750 liter water met GH en KH 0.

**********************************************************************
Ik vermoed dat er in Nederland er ook wel dealers moeten zijn die dit aanbieden.
 
In België is er een dealer die een mengbed ionenwisselaar aanbied. Hierbij worden de harsen gemengd opgeslagen en gemengd gebruikt. Volgens de meting van uw hardheid van het leidingwater kan je berekenen hoeveel demi water je kan producren. Het mooie hierbij is dat je het uitgewerkte tonnetje terug kan inruilen voor een met geregenereerde harsen. Ik weet wel de prijs ervan (nog) niet.
***************************************************************
Demi Water
Voortaan kan je bij ons ook terecht voor een mengbed ionenwisselaar. Daarbij zitten kation en anion harsen in hetzelfde tonnetje. Met een mengbed ionenwisselaar kan je van je leidingwater gedemineraliseerd water maken. Gedemineraliseerd water is vrij van fosfaten, nitraten, silicaten,… en heeft een KH en GH waarde van 0. Bovendien is er geen afvalwater. En dat is een groot voordeel in vergelijking met osmosetoestellen die wel afvalwater produceren.

Wij hebben tonnetjes van 5 liter, 10 liter en 25 liter in ons gamma.
Als de harsen verzadigd zijn, kan je het tonnetje bij ons inruilen en krijg je meteen een tonnetje met geregenereerde harsen mee.


5 liter = 7500 HL
+-300 liter silicaatvrij water

10 liter = 15000 HL
+-600 liter silicaatvrij water

25 liter = 37500 HL
+-1500 liter silicaatvrij water

Om te berekenen hoeveel water je kan maken met GH en KH 0 neem je de HL van je mengbed ionenwisselaar en deel je die door de hoogste hardheid.

HL = Hardheid Liters

Vb. Ik heb een mengbed ionenwisselaar van 10 liter.
Mijn GH is 20 en mijn KH is 15
15000 : 20 = 750 liter water met GH en KH 0.

**********************************************************************
Ik vermoed dat er in Nederland er ook wel dealers moeten zijn die dit aanbieden.

Hierbij nog een link met de prijzen erbij
 
Als ik deze opbouw bekijk, welke geschikt is

75€ om een vatje te regeneren die amper 1500l water gemaakt heeft...
Dit kan ik met de beste wil van de wereld niet economisch verantwoorden.
Zelfs een goedkoop osmose apparaat die me 2/3de afvalwater opleverd is nog meer dan 50€ per kubiek goedkoper. Voor dat prijsverschil heb ik wel ff geduld :D
 
En dat maakt zelfbouw meteen weer interessanter.
Met zo’n regeneratie abonnement betaal je ook de chauffeur, manager, de lokatie waar het geregenereerd word en de spullen om te regenereren
 

Terug
Bovenaan