Kat op aquarium: kan dat kwaad?


flexJoly

Member
Lid geworden
21 augustus 2011
Berichten
11
Locatie
Apeldoorn
Hoi,

Vandaag heb ik een Juwel Rio 180 kunnen overnemen.
We hebben 2 katten. Op mijn 80 cm bak, gaat er geregeld een kat op liggen. De lichtbak buigt iets door, maar kan dat prima aan. De haren in de bak is wel vervelend.

Met de nieuwe bak wil ik toch wat voorzichtiger gaan worden. Maar een kat tegenhouden valt niet mee.
Staan jullie de kat op het aquarium toe? Is de kap van de Juwel sterk genoeg? Is het beter om er een plank op te leggen?
Ik heb er zelf niets van gemerkt, maar kunnen kattenharen kwaad in het aquarium?
Is het mogelijk om de kat tegen te houden op het aquarium te springen? Als je er bij bent, lukt dat wel, maar als je wegbent....

Groetjes, Joly
 
De lichtkap kan dat wel houden, dit is niet echt een probleem. Het is moeilijk een kat iets af te leren indien ze het vaker doen, misschien met de plantenspuit als de kat erop gaat?
 
Ik ken nog mensen die daar last van hebben, maar ze krijgen het maar niet afgeleerd.

Dan laten ze het maar zo.

Ik veronderstel niet dat het bijzonder kwaad kan, zolang je deksel het houd is het goed.

Ik denk dat je niet wilt hebben dat je kat eens doorslaagt, recht je aquarium in. ;)
 
Heb zelf twee katten die constant op mijn aquatlantis aquarium zitten. De constructie heeft daar schijnbaar geen last van.
Volgens mij is die hetzelfde opgebouwd.
Lichtbalken waar zwarte panelen op rusten.
Mijn twee poezen wegen samen 9kg en gaat probleemloos.
Dat kan geen kwaad.

De haren in kwestie?
Hoch, mijn katten hebben al letterlijk in de bak gezeten :)
Heb daar toch niets van gemerkt.

Nu, mijn katten verliezen geen of toch heel weinig haar. Dat is dan weer mijn geluk.
Is een combinatie van het feit dat ze een enkele pels hebben(bengaal katten) en hoge kwaliteit voeding. Want voeding maakt een heel groot verschil.
 
Met een plantenspuit helpt alleen als de kat niet ziet dat jij spuit, dat is dus bijna onmogelijk. De klep eraf laten helpt waarschijnlijk ook, de kat springt dan in de bak en zal het daarna nooit meer doen... Maar of dat nou een goede optie is?
 
Een kennis hier heeft een Rio240 en 2 katten die er regelmatig op liggen samen. Dat gaat ook goed hoor.
Ik heb geen katten en dus ook dit probleem niet :D.
 
Wouter18 zei:
De klep eraf laten helpt waarschijnlijk ook, de kat springt dan in de bak en zal het daarna nooit meer doen... Maar of dat nou een goede optie is?

Niet alle katten hebben een hekel aan water. Mijn katten zijn gek op water. Ze komen naast mij in de douche zitten als ik niet op let. :)
 
Bij mij zitten de katten altijd met een hele poot onderwater in de schildpaddenbak zodat ze kunnen drinken uit de bak maar behalve dat de kast er kapot van gaat, door het water en ik daarom het geklaag aan moet horen van mijn moeder heb ik er geen problemen mee.
 
Wouter18 zei:
De klep eraf laten helpt waarschijnlijk ook, de kat springt dan in de bak en zal het daarna nooit meer doen... Maar of dat nou een goede optie is?

Ja, maar als je kat in je bak springt, heb je denk ik toch ook wel een heel gedoe.

Het kan zijn dat je bak overloopt, of dat je kat vissen verwond.
 
JurgenD zei:
Wouter18 zei:
De klep eraf laten helpt waarschijnlijk ook, de kat springt dan in de bak en zal het daarna nooit meer doen... Maar of dat nou een goede optie is?

Niet alle katten hebben een hekel aan water. Mijn katten zijn gek op water. Ze komen naast mij in de douche zitten als ik niet op let. :)

Het is bij ons thuis vroeger gebeurt, mijn vader bezig met het aquarium onderhoud (even de keuken in), de kat wilde op zijn favoriete lig plekje gaan luieren helaas geen ligbak.
Kan je meedelen dat erin en eruit van de kat ging snel maar de ravage die de kat had aangericht aan de flora was mijn vader niet blij mee.
Na een week lag de kat gewoon weer op zijn favoriete plek. Dus ga je onderhoudt plegen kat de kamer uit.

Gr Jan
 
Ja, dat is ook de richting waar ik me probeer op te richten.

De schade die de kat aanricht als ze in de bak valt, kan helaas immens groot zijn.

Snap ik, dat je vader er niet blij mee was, zou denk ik niemand zijn ;)

Als de kat terug op haar favoriete plek lag, zal het in ieder geval niet helpen ze er eens in te laten vallen, en dat ze er dan niet meer komt.

Maar dit hangt misschien ook af van iedere kat.
 
Hier ook al enkele keren gebeurd.
Als de kap open is zijn ze er graag bij. De kleinste heeft an 2x een duik genomen. :)
Maar meestal vinden ze het gewoon leuk om op de grote dwarsligger te gaan zitten en te kijken naar wat ik doe.
Schade heb ik er niet echt door gehad. Maar de bak is dan ook wel 65cm hoog. Een half zwembad eigenlijk. :)
 
Hier ligt de kat ook altijd op mijn rio. De lampen geven een beetje warmte af, wat ze erg fijn vinden.
En net als bij jurgen, vind ze het reuze interessant als ik bezig ben.
Ik heb 1 aquarium die nu nog open is, maar die heb ik met kippengaas afgedwkt als noodoplossing. Ze drinkt ook graag van het water.
De andere twee kweekbakjes heb ik al dekseltjes op gemaakt, ook tegen de verdamping.

Ik denk niet dat het kwaad kan hoor. En als je er te veel haar in krijgt, dan zou je een dekentje op het aquarium kunnen leggen, zodat de haren niet tussen de kleppen door kunnen.
 
Ik heb er allerlei spullen op staan dus ze kunnen er niet op.

Ze springen wel steeds tegen het glas als ze een vis zien. Of ze zitten ervoor en dan tikken ze met hun pootjes tegen het glas :p
 
BettaFish96 zei:
Ik heb er allerlei spullen op staan dus ze kunnen er niet op.

Ze springen wel steeds tegen het glas als ze een vis zien. Of ze zitten ervoor en dan tikken ze met hun pootjes tegen het glas :p

Haha, moest ik die vis zijn, en er sprong een kat tegen de bak, ik zou verschieten, hoor.
 
Als je een nieuwe bak hebt, dan is dat h�t moment om de katten te leren dat ze daar niet op mogen.
Dat is mij aardig gelukt althans.
 
Dank voor alle serieuze en ook grappige reakties!

Gelukkig dat het geen kwaad kan en dat het doorbuigen wel meevalt. Ik hoop dat we het kunnen voorkomen.
We zien wel....

Greetz, Joly
 
Hier hebben we 4 katten en er mag er maar 1 van op het aquarium, het is haar plekje. Dit is een klein uitgevallen poesje van ca 3 kilo. De andere katten zijn allemaal tussen de 6 en 9 kilo en dat heb ik liever niet. Inmiddels is de verdeling van hun territorium ook zo dat alleen het kleine ding daar mag liggen, pfff gelukkig. Neemt niet weg dat ik er wel eens van baal dat ik de kat steeds als ik erbij moet ervan af moet halen. Voor het voeren schuif ik haar zo aan de kant en blijft ze gewoon doorslapen. Standaard een doekje bij de hand om de haren eerst weg te vegen. Als ik water ga verversen dan haal ik haar eraf en slaapt ze op de bank verder. Wat wel heel grappig is dat als ik in de laatste fase ben van het verversen en bijna klaar ben dat mevrouw dan al zit te wachten naast me. De klep is nog geen 3 seconden dicht en ze ligt er al weer op.
 
Hier geen poezels meer maar toen die er nog wel waren geen enkel probleem. tot op heden altijd zeer solide kappen gehad.
 
Ik heb flinke poezels, en ja de kappen buigen door als er een Maine Coon of Noorse Boskat in volle vaart op ploft. Tot nu toe gaat dat goed, alles blijft heel en de vissen kijken er niet meer naar om. De katten zijn op 1 na allemaal in alle bakken weleens geplonst, ook in 60cm (dat is meer kat dan bak), het doet ze weinig. Even schrikken, nat spoor door de woonkamer, en volgende week zijn ze het weer vergeten.

Wat ik wel erg vervelend vind is dat mijn Maine Coon doorheeft hoe de (lichtgewicht plastic en niet al te stevige constructie) klep openmoet van mijn malawi bak, dat heeft me al een aantal mbuna gekost ook! De klep van mijn roofvissenbak krijgt hij ook omhoog, dat is een akvastabil dus metaal en over de hele lengte, en dan kletst dat weer naar beneden als hij probeert bij de vissen te komen.

Ik heb maar met gaffertape beide kleppen vastgetaped, ziet er niet uit en vast/los/vast bij voeren gaat ook maar een paar keer voordat de tape gewisseld moet worden.
Het kleine voerklepje van mijn juwel zit ook vastgetaped.
Mijn oude juwel heeft 2 plastic plaatjes, die snapt hij gelukkig niet.
 
Is zo'n kindveilige deursluiting niet een idee?

l_universeelslot_zwart_02.jpg
 
Wat een bijdehandjes zijn het!

Misschien iets zwaars op leggen?
 
Ik heb me er lang geleden al bij neergelegd dat ik met katten hufterbestendige deksels moet organiseren.
 
De meeste deksels kunnen die toch prima dragen?
Ik ken eigenlijk geen deksels die het niet kunnen.
 
hehe :D
 
Mijn kat ligt ook op het aquaruim. Ik heb er een kattemand opgelegd. Gaat ze keurig in.
 
Achja, katten.....

Zelfde verhaal als Saskia, ook vroeger liep er een kat bij ons thuis (bij moeders, nog steeds, maar het is nier meer dezelfde) die het aquarium open kreeg, potjes visvoer open kreeg (snap nog steeds niet hoe), en inderdaad mijn eigen gekweekte kempvissen als tussendoortje gebruikte (maar de labeo was blijkbaar te groot en heeft ze netjes op de deurmat achtergelaten...; welkom thuis Jasper :(

Nu geen kat meer
 

Terug
Bovenaan