Kap eraf of niet?


fizz

Well-known member
Lid geworden
24 maart 2023
Berichten
61
Leeftijd
53
Hallo,
Is het ook mogelijk om de kap van je aquarium af te halen en dan zo te gebruiken of dient de kap met het middenstukje als steun zodat het glas niet springt bij druk?
Het is een grote 240 bak
 
Is het een Juwel? Deze hebben in het midden een zgn trekstang van kunststof.
 
Het is een ferplast maar ook zon trekstang inderdaad
 
Die trekstang is er niet voor niets dus ik zou dat zo laten. Als je handig bent zou de kap eraf kunnen en zou je zelf iets erin kunnen kitten.
 
Veel nadelen dus. Is dan het enigste voordeel dat je planten, hout, stenen uit de bak kan laten komen voor een mooi effect? Mijn India-bak heeft geen kap omdat er twee lange stukken hout schuin geplaatst zijn en die steken boven de rand uit. Ik vond het zonde om er een stuk af te zagen. Misschien dat ik ze horizontaler ga plaatsen, dan kan er een afdekruit op en zou er een vissensoort bij kunnen die bovenin zwemt.
 
Meer co2 uitwisseling door betere ventilatie boven het water (tenzei je zelf toevoegd dan verlies je juist sneller)

water verdamping geeft je een goedde rede af en toe af te toppen met vers water en is heel goed op te lossen

Stof wat in het water valt geeft je een goedde rede de kram laag regelmatig weg te halen.

Is lekker warm in de winter in de woonkamer als de bak sneller zn warmte kwijt raakt 😂

Het geeft een extra dimentie aan je aquarium. Je kan ook van bovenaf kijken.
De planten hebben voordeel aan het in contact zijn met de lucht daarboven en kunnen op die manier meer co2 opnemen.
Ik vind zelf aquariums met deksels nogsteeds een vreemd iedee. Ik heb niets anders bij mij maar om de boel zo af te sluiten met wat speeltjes daar naast gelaten kan ook nadelig werken denk ik. Beetje ventilatie is wel belangrijk.
 
Als ik vanaf boven in de India-bak kijk zie ik weinig vanwege de behoorlijke stroming aan het oppervlak.😂 Labyrintvissen die af en toe lucht happen aan de oppervlakte zouden vanwege het temperatuur verschil problemen kunnen krijgen las ik ergens.
Ik vind een bak zonder kap waarbij er decoratie boven water uitsteekt wel wat hebben, ik ben alleen bang dat er vissen uitspringen.
 
Precies een "deksel" ik begin open bakken steeds aantrekkelijker te vinden.
Beetje de waterspiegel verlagen dan wordt zo,n trekstang overbodig.
En zonder verwarming dus kamertemperatuur zullen de ramen niet snel beslaan.
Kunnen ook veel, kamerplanten uit meegroeien.
 
Geen kap:
-Meer energie verbruik, niet alleen door warmte verlies maar vooral door de warmte die onttrokken wordt door verdamping.
-Kans dat vissen eruit springen.
-Hoge luchtvochtigheid in de kamer met kans op condens en schimmels.
-Veel strooilicht van de verlichting.
-Lelijk gezicht om tegen de kalkaanslag rand bij de oppervlak aan te kijken.
-Het water verdampt, de kalk in het water niet, dus neemt de hoeveelheid kalk in het water toe als je steeds bijvult.

Wel een kap:
-Mogelijkheid om te isoleren.
-Warmte van de verlichting wordt door het water opgenomen.

Beetje de waterspiegel verlagen dan wordt zo,n trekstang overbodig.
Dat zou ik vooral niet doen!! Die trekstang voorkomt dat de ruiten doorbuigen en daardoor kunnen knappen.
 
Geen kap:
-Meer energie verbruik, niet alleen door warmte verlies maar vooral door de warmte die onttrokken wordt door verdamping.
-Kans dat vissen eruit springen.
-Hoge luchtvochtigheid in de kamer met kans op condens en schimmels.
-Veel strooilicht van de verlichting.
-Lelijk gezicht om tegen de kalkaanslag rand bij de oppervlak aan te kijken.
-Het water verdampt, de kalk in het water niet, dus neemt de hoeveelheid kalk in het water toe als je steeds bijvult.

Wel een kap:
-Mogelijkheid om te isoleren.
-Warmte van de verlichting wordt door het water opgenomen.


Dat zou ik vooral niet doen!! Die trekstang voorkomt dat de ruiten doorbuigen en daardoor kunnen knappen.
Nee als de waterspiegel lager is dan wordt er minder druk op het glas uitge,oefend, en barst het glas heus niet meer 10 of 20 cm eruit dat scheelt veel waterdruk.
 
Nee als de waterspiegel lager is dan wordt er minder druk op het glas uitge,oefend, en barst het glas heus niet meer 10 of 20 cm eruit dat scheelt veel waterdruk.
Tuurlijk, tot je een keer per ongeluk iets teveel water bijvult....
 
Dat moet nooit gebeuren, nieteens per ongeluk .
Gevalletje waterschade..
Maar hoeveel water mag erin zonder dwarsversteviging? Jij gokt 10 tot 20 cm minder maar je hebt geen idee hoeveel de ruiten dan doorbuigen en hoe ver ze van de maximale belasting zitten.
En een foute gok betekent een enorme plas water in je kamer. Succes! ;)
 
Ik weet dit uit ervaring dus geen hysterische plasjes succes toewensen.
Een open aquarium is prachtig
 

Bijlagen

  • 16840116671041054792572.jpg
    16840116671041054792572.jpg
    45.6 KB · Weergaven: 58
  • 16840117152501321311560.jpg
    16840117152501321311560.jpg
    52.4 KB · Weergaven: 61
Als de bak 8mm glas is net als de juwel bij waterhoogte van 46cm dan kan die zogenaamde trekstang eruit
 

zat ik er niet er naast 0,008mm

:ROFLMAO:
 

Terug
Bovenaan