Kan je een betta houden in een 25 liter aquarium zonder filter ?


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Op zolder hebben we nog een 25 liter aquarium, 100 watt verwarmingelement en 2 interne reservefilters en dat zijn een Superfish Aquaflow 100 en een JBL i80 (waar ik een i60 kan van maken door een filterbakje te deinstalleren). Verder heb ik nog een aantal kilo's grof zand en veel overschot van planten zoals Javamos/varen, Crypto en Ceratopteris.

De filters zou ik eruit willen laten omdat het visueel in zo een klein bakje lomp aandoet en het te veel stroming genereert.

Ik heb al ervaring met een 8 liter bokaal, vol met planten/hout, ongefilterd en waarin zich nooit een nitrietpiek heeft voor gedaan. Na enkele maanden had ik er een aantal garnalen in gedaan die nu dik 1,5 jaar later nog steeds leven. Er staat een zwakke ledverlichting boven en de bokaal staat in de huiskamer waar de temperatuur tijdens koude winternachten nooit lager wordt dan 18°C en in de zomer (AIRCO) maximum 24°C op heel hete dagen. Dat water wordt nooit vervest, enkel het verdampte water vul ik weer aan met kraantjeswater.

Nu zou ik hetzelfde willen doen met dat 25 liter aquarium, een paar maanden slechts met planten laten stabiliseren en daarna 1 betta eraan toevoegen.
Zo een betta gaat natuurlijk meer vervuilen dan garnalen, dus vroeg ik me af of die nitrietpiek er uiteindelijk toch nog zou komen....

Dan heb ik nog een tweede bedenking of een verwarmingselement van 100W niet te sterk is voor een 25 liter aquarium en ik eventueel beter een lichter model zou aanschaffen ?
 
Verwarming schakelt wel uit als je thermostaat goed werkt.
zonder verversen lijkt me toch wat optimistisch met een betta.
 
Geen filter en geen waterverversingen...
Doe je dat dan voor je eigen plezier/gemak of is dat een keuze in het belang van de betta?

Het antwoord op die vragen bevat het antwoord op jouw vraag volgens mij...
;)
 
Ik zou er gewoon een filtertje indoen in elk geval.
 
Ik ben tekort geschoten in mijn uitleg, ik zou natuurlijk wel verversen in een aquarium waar een vis in zit. Mijn hoofdvraag is of je een betta kan houden in een ongefilterd aquarium dat je wekelijks ververst voor bv 20%. Ik wil enkel geen filter omdat je dan teveel stroming krijgt en het niet zo mooi oogt. Als het niet kan zonder filter dan komt er ook geen . Enkel mss wat garnalen zoals in het 8 liter bokaaltje.
 
100W verwarming lijkt me inderdaad wat overdreven. Je kunt het proberen maar let er op dat het water niet te snel van temperatuur gaat wisselen. 25W zou voor jouw situatie (in een verwarmde huiskamer) voldoende zijn.
Geen filter is lastig, al is het niet ongehoord. Als je er voor kan zorgen dat je planten goed groeien dan kunnen die een hoop van de afvalstoffen opnemen. Heb je de planten echter niet goed onder controle dan wordt het snel een vieze bende met ammonia (en de alg die daar uit voort komt) vermoed ik zo. Plus dat je de vis dan natuurlijk vergiftigd. Het kan, maar heeft mijn inziens wel ervaren handen nodig.

Een veel makkelijkere oplossing, indien je geen binnenfilter wilt zien is een simpel eheim classic 2211 buitenfilter gebruiken. Die kun je vaak voor bijna niks van marktplaats plukken. Als je dat combineert met een 25 of 50W bodemverwarming heb je helemaal geen techniek in je bak hangen en toch wat zekerheid.

Leuk filmpje van een winkel die niet anders doet dan zonder filter en verversen. Al gebruiken zij wel veel co2 (ik vermoed om juist de plantengroei te stimuleren ivm opname ammonia).
 
Als je de uitstroom van een Aquaflow 100 op de ruiten richt dan valt de stroming erg mee hoor en dat heb ik hier ook namelijk.
 
Ik heb ooit es een proefproject van iemand gelezen die ammonia en nitriet onder controle hield door veel waterplanten en een neutrale ph van 7. Die ph was enorm belangrijk,want eens die steeg naar 7,5 stegen de ammonia,en nitrietwaardes explosief.
 
De PH is wellicht belangrijk ivm de verhouding tussen ammonium en ammonia. Bij een PH van 7 en minder zal er voornamelijk het veel minder schadelijke ammonium (NH4) gevormd worden. Bij een PH hoger dan 7 wordt het steeds meer ammonia (NH3) wat veel schadelijker is. Het is daarom makkelijker om een aquarium zonder filter met een lagere PH te houden, ook weer niet te laag want dan nemen planten de ammonium en andere voedingsstoffen minder makkelijk op. Bij een lagere PH heb je dus meer ruimte voordat je de vis vergiftigd.

Planten nemen naar ik weet geen nitriet (NO2) op, dus als dit is gevormd (door toch een deel bacterien die in je aquarium groeien) zullen er ook bacterien moeten gaan groeien die nitrtaat (NO3) maken, anders blijf je met een NO2 piek zitten.

Zoals ik hiervoor al zei het is mogelijk maar je hebt wel gereedschappen/testsetjes en ervaring nodig om dit te laten werken.
 

Terug
Bovenaan