Kan ik dwergkogelvisjes houden??


K

Khoppie

Guest
Hallo allemaal!

Nadat ik mijn betta vanmorgen dood heb aangetroffen wil ik toch eens iets heel anders gaan proberen. Mijn betta heeft zich volgens mij verslikt in een garnaal die toch iets te groot was voor hem :(
Nu wil ik eens gaan kijken of ik dwergkogelvisjes kan houden. Ik vind dit zulke geinige beestjes om te zien en heb ze al geregeld aan zien zitten bij de LFS maar zelf nog nooit geprobeerd.
Nus is mijn vraag kan ik de visjes houden in mijn aquarium en wat is echt een vereiste om een goed verblijf voor deze beestjes te maken?

Mijn aquarium:

50x30x40 (LxBxH) is netto ongeveer 50 a 55 Liter want heb weinig bodem en bijna tot aan de rand ngevuld en tot nu toe alleen wat plantjes en niks van hout of iets dergelijks omdat dit mijn betta kon beschadigen. Als filter heb ik de aquaflow 50 en de temperatuur zit zo rond de 25,2 graden.

Ik zat zelf te denken aan 3 kogelvisjes of is dit te veel? Ik heb ook nog 4 corydoras habrosus kunnen deze samen met de dwergkogelvisjes?

Hoor graag van jullie :)
 
Misschien is een iets groter filter beter. Ik gebruik zelf de Aquaflow 100 in de kleine bakjes en dat bevalt prima. Ik vind de 50 nogal aan de krappe kant moet ik zeggen met een vrij kleine spons erin.
 
Mascha&Ivo zei:
Dwergkogeltjes zijn scholenvissen. 3 is geen school.

Mee eens, 8-10 stuks is een mooi aantal.
Voor 1 dwergkogelvis reken je 40liter, 20liter voor elke die erbij komt ;)
Je bak is dus helaas te klein.
 
Tuurlijk lees je dat daar. Die mensen willen kogelvissen houden.
Maar zoek maar eens op YouTube naar "tetraodon travancoricus india" en je komt twee natuur filmpjes tegen waar je duidelijk ziet dat ze scholen. En scholensvisjes die houd je in scholen zo simpel is dat nu eenmaal. Rara waar dat agressieve bijterige gedrag naar elkaar toe dat geregeld te zien is vandaan komt als je ze met minder houdt... of waarom ze zich zo snel irriteren aan medebewoners en je erg voorzichtig moet zijn bij het uitzoeken van hun gezelschap. Typisch gevolg van het niet houden van scholenvissen in scholen.

Sumatranen hebben om dezelfde reden de naam bijterig en agressief te zijn. Onterecht. Zelfde verhaal: houden in een fatsoenlijke groep of niet houden.
 
Ik had inderdaad ook dezelfde site gevonden als John dus was er van uit gegaan dat het wel zou kunnen.
Ook lees je heel veel dat je ze solitair kunt houden maar als ik nu weer hoor dat het eigenlijk scholen vissen zijn is dat inderdaad niet echt handig.
Toch maar kijken voor wat anders dan want zou niet willen dat het kogeltje zich gaat vergrijpen aan de corydorassen :)
 
Nee dat zou je natuurlijk niet willen. Ik heb bij de Panda de Pauwooggrondel en die is ook erg leuk moet ik zeggen.
Maar goed je bakje is aan de krappen kant voor zo n vis. Met een 60cm kon je wat meer uit de voeten denk ik.
 
Ja klopt er past maar weinig in dit formaat aquarium.
Ik had deze nog staan dus heb deze weer uit de kast gehaald want nadat ik mijn trofis colisa 1200 weg had gedaan mocht ik geen nieuwe meer kopen van mijn vriendin maar ze had niks gezegd over een aquarium wat ik nog had staan :p
Misschien toch maar een betta terug dan ook al wil ik toch eens gaan kijken voor wat anders. Word nog eens goed zoeken denk ik zomaar :p
 
hahahaha achja theoretisch had ze niks gezegd over die ene die ik nog had staan alleen dat ik geen nieuwe mocht kopen dus feitelijk doe ik niks verkeerds en doe wat ze zegt :p :p

Die heb ik al zwemmen maar zou er eventueel wel iets meer van kunnen nemen :)
Word aankomende tijd veel zoeken op internet en kijken wat er eventueel mogelijk is maar houd je weer van straat zou ik zeggen :p
 
Als kogelvis houder (ik heb verschillende soorten gehouden, waaronder de dwerg en heb nu de nigroviridis) kan ik je vertellen dat een solitaire kogelvis niet zielig is. Ook de dwerg niet. Ja ze komen voor in scholen in de natuur, maar kunnen ook zeer zeker solitair. Als je er wel meerdere wilt houden: harem. Zeker gezien hun temperament op latere leeftijd. Wat niet zozeer te maken heeft met school of niet, maar gewoon met de karakter van dit visje. Ook met meerdere (8-10+) etteren ze naar elkaar, zeker naarmate ze ouder worden. Zeker de mannen.

In jou bak kan je er 1 houden mits je filter goed is. Ik raad altijd een externe filter aan in combi met kogelvissen. Ze vinden stroming leuk en eten slordig.

Om ze te houden moet je zorgen dat je zichtlijnen breekt middels hout, planten en andere decoratie. Ze zijn erg slim en de inrichting moet uitdagend zijn. Ze mogen dus niet onstaat zijn om van de ene kant naar de andere kant van je bak te kijken. Als je inrichting niet goed is gaan ze raamhangen. Op en neer zwemmen bij het raam; dit houd in dat ze zich vervelen, ze ongelukkig zijn en je inrichting niet geschikt is.

Als je nog andere vragen hebt hoor ik het graag

Je kan je vragen ook stellen op kogelforum.nl, daar ben ik ook aanwezig. Daar kunnen mensen met kennis omtrent kogelvissen en daadwerkelijke ervaring je te hulp staan.
 
Mascha&Ivo zei:
Tuurlijk lees je dat daar. Die mensen willen kogelvissen houden.
Maar zoek maar eens op YouTube naar "tetraodon travancoricus india" en je komt twee natuur filmpjes tegen waar je duidelijk ziet dat ze scholen. En scholensvisjes die houd je in scholen zo simpel is dat nu eenmaal. Rara waar dat agressieve bijterige gedrag naar elkaar toe dat geregeld te zien is vandaan komt als je ze met minder houdt... of waarom ze zich zo snel irriteren aan medebewoners en je erg voorzichtig moet zijn bij het uitzoeken van hun gezelschap. Typisch gevolg van het niet houden van scholenvissen in scholen.

Sumatranen hebben om dezelfde reden de naam bijterig en agressief te zijn. Onterecht. Zelfde verhaal: houden in een fatsoenlijke groep of niet houden.


Niet op een discussie Ivo, dit is bedoelt als opbouwende kritiek en ik ga absoluut niet reageren op je reactie, maar "die mensen willen kogelvis houden" is een onterechte beschuldiging en absoluut nergens op gebaseerd. Er zitten net als hier mensen die de vis (in dit geval kogelvis) en de behoefte van de vis op plaats 1 zetten. Je oordeelt over een forum en mensen die je niet kent . Je scheert iedereen over 1 kam en dit is een aanname die nergens op gebaseerd is.

Je bent jou mening, die gebaseerd is op Google en kogelvissen vergelijken met Sumatranen (niet te vergelijken) aan het doordrukken. Ik zag je gister ook al reageren met foutieve van het internet getrokken info op een topic omtrent axolotls. Als je ergens geen kennis van hebt is het beter om niet te reageren, je zult mij ook niet horen over ballet.
 
Het is inderdaad wat kort door de bocht over het forum. Excuus daarvan.

Maar dan.
De verwijzing naar de Sumatranen was niets anders dan een (ander) voorbeeld van een vis die een bepaalde onterechte status krijgt omdat ze vaak verkeerd worden gehouden en gezien het punt dag ik maakte dus daarom wel degelijk vergelijkbaar/relevant.
En als het over aannames gaat maak jij er ook twee die nergens op gebaseerd zijn: jij stond er immers niet naast toen ik die enorme axelotl zag. Ik heb hoogstens het formaat wat onhandig uitgedrukt en nu ik er een lineaal bij pak ook wat overschat. Gebeurt de besten. Je weet evenmin welke bakken met dwergkogeltjes ik ken.
 
Kogelvissen hebben niet de verkeerde status, Sumatranen ben ik helemaal met je eens. Deze kogelvissen komen in het wild, net als bij de asellus kogelvis solitair en in scholen, voor.

Khoppie: Ze zijn solitair, in kleine groepen en in grote scholen te houden. Samenstelling altijd meer vrouwen dan mannen. Ik heb ze zelf ook in een grote school gehad. Dat etterige bleef aanwezig, terwijl ik meer vrouwen dan mannen had.

Als je er 1 neemt: hou er rekening mee dat het een speciaalbak is. Er past niks anders bij. Hoogstens een garnalen kolonie die af en toe zal dienen als levend voer. Kies er dus 1 die snel kweekt.

Als je er voor kiest er 1 te nemen kan ik je meer info bijvoorbeeld betreffend voeding geven. Ze bouwen een band met je op en ik vind kogelvissen het altijd waard om een speciaalbak te nemen :).



----

Nooit de aanname gemaakt dat jij geen axo van 40cm hebt gezien, zoals ik al aangaf zijn die er soms. Ik had het over dat je zei dat het dubbele haalbaar is bij axo's, terwijl de uiteindelijke lengte van axo's tussen de 25-35 (35-40 soms) is en dit te maken heeft met verschillende factoren zoals genen. Je baseerde je info die jij verleende,, net als natsukid, op wat je 1 keer gezien hebt. Maar om nou te zeuren en in discussie te gaan over de kleine regeltjes... mijn punt is dat je hoog van de torens blaast/dominant aanwezig bent (vooral in dit topic) over onderwerpen waar je zelf geen (hands on) ervaring mee hebt. Ik ken ook veel hockeyers en ben een paar keer een wedstrijd gaan kijken, maar ben niet opeens Mart Smeets. Niet aanvallend bedoelt nogmaals, je intenties zijn goed, het kan gebeuren en je vat het goed op. Ik laat het hierbij, omdat ik discussies een verspilling van tijd vind.
 

Terug
Bovenaan