Kan ik dit kopen, of zit hier alg op en krijg ik daar last van?


Tja je kan het schoonborstelen en met bv carbo insmeren. Dat hebben de algen liever niet. ook zijn er vast leden die dit juist mooi vinden.
gelet op het formaat lijkt de prijs me redelijk.
 
Seabait zei:
Ik zou zelf geen gebruikt hout kopen hoor,kleeft toch een risico aan als je het mij vraagt.

Riciso is ziektes ed begrijp ik.

Waarom zou jij het wel kopen Luc en hoe zou je het dan behandelen/schoonmaken?
 
Ja smaken verschillen en de een vind dat groene mooi en de ander weer niet. Dat moet de TS denk ik zelf bepalen of hij dat al dan niet erop wil laten zitten.
Zoals John opmerkt zal er wellicht een kleine kans zijn op ziekten maar aan de andere kant heb ik ook weleens gelezen dat deze veroorzakers een gastheer moeten hebben dus of dat soms ook in het hout kan zitten weet ik niet.
Maar goed het is een punt om mee te nemen in de afweging denk ik.
 
Seabait zei:
Had niet anders van je verwacht Luc! ;)

Waarom dan John? :)



Mir81 zei:
Seabait zei:
Ik zou zelf geen gebruikt hout kopen hoor,kleeft toch een risico aan als je het mij vraagt.

Riciso is ziektes ed begrijp ik.

Waarom zou jij het wel kopen Luc en hoe zou je het dan behandelen/schoonmaken?

Omdat ik zelf vele jaren in kienhout heb gehandeld, en nooit geweten heb dat er een ziekte is uitgebroken bij vissen.
Ikzelf zie graag deze algensoort en zou het zo laten, wil je de algen absoluut verwijderen dan kan je hem insmeren met carbo zoals hierboven al is aangegeven.
 
Was dat gebruikt Kienhout Luc?

Is ook een kwestie van pech hebben maar wie weet koop je net dat stuk hout van iemand die met zijn bak gestopt is ivm allerlei problemen.
Zitten er bv in het hout parasieten te wachten tot ze in je bak nieuwe gastheren kunnen bespringen,en of je vissen dan ziek kunnen worden.

Voor hetzelfde geld is het rot of dat het na korte tijd in je bak gaat rotten.

Kan ook via planten ed gebeuren natuurlijk maar onderschat gebruikt hout niet hoor.
Wie weet hoeveel mensen er zo problemen in hun bak hebben gekregen en ff het nieuwe gebruikte hout vergeten als oorzaak...
 
De risico�s zijn zoals Luc eigenlijk al aangeeft in de praktijk te verwaarlozen. Ik zeg niet dat het onmogenlijk is maar ik moet het eerste voorbeeld van BV ziekten NAV een bonk hout nog tegenkomen.

Prijs lijkt me redelijk de algen kun je verwijderen of niet. Als de omstandigheden in je bak er niet naar zijn zullen ze zeker niet gaan woekeren of zelfs stilletjes de aftocht blazen.

Wat ik je wel zou willen meegeven is om het wel te checken op rotte (zachte) delen. Hoewel houteters daar wellicht wel weer blij mee zijn.
 
Weet je wat nu het leuke is van ziekteverwekkers die in nat/vochtig hout zitten? Die houden doorgaans niet van pure droogte. Het hout laten uidrogen en je bent deze ziekteverwekkers kwijt. Andersom geldt hetzelfde. Uiteraard geen keiharde wetmatigheid.

Wij menen dat bovenstaande een belangrijke reden is waarom het zo vaak goed (lees: nauwelijks fout) gaat met hout dat jaren in het een (vochtig/nat) heeft gelegen, maar goed heeft gedroogd.
 
Is wel een goed punt van dat drogen.
Maar ja,aangezien veel aquarianen weinig geduld hebben ;)
Las net een artikel over bepaalde soorten kieuwwormen en bloedzuigers en hoe ze in de bak kunnen komen,oa door hout dus.
 
Seabait zei:
Is wel een goed punt van dat drogen.
Maar ja,aangezien veel aquarianen weinig geduld hebben ;)
Las net een artikel over bepaalde soorten kieuwwormen en bloedzuigers en hoe ze in de bak kunnen komen,oa door hout dus.

Bloedzuigers??
als je gewoon hout uit de vijver/sloot/kanaal haalt kan je dit verwachten, hout uit een normale aquarium veel minder tot niet.
Wat niet wil zeggen John dat ik dat zomaar zou kopen, ik zou het eerst moeten voelen, wegen, bekijken en als het ware eraan snuffelen :)
 
luc zei:
Bloedzuigers??
als je gewoon hout uit de vijver/sloot/kanaal haalt kan je dit verwachten, hout uit een normale aquarium veel minder tot niet.

Spit het Plagen subforum maar eens door,als ik bv voor elk topic van mensen met bloedzuigers in hun garnalenbakjes een euro van je krijg kan ik van het weekend leuk op jouw kosten stappen! ;)
 
luc zei:
Seabait zei:
Had niet anders van je verwacht Luc! ;)

Waarom dan John? :)



Mir81 zei:
Seabait zei:
Ik zou zelf geen gebruikt hout kopen hoor,kleeft toch een risico aan als je het mij vraagt.

Riciso is ziektes ed begrijp ik.

Waarom zou jij het wel kopen Luc en hoe zou je het dan behandelen/schoonmaken?

Omdat ik zelf vele jaren in kienhout heb gehandeld, en nooit geweten heb dat er een ziekte is uitgebroken bij vissen.
Ikzelf zie graag deze algensoort en zou het zo laten, wil je de algen absoluut verwijderen dan kan je hem insmeren met carbo zoals hierboven al is aangegeven.


Luc,
Dat had ik wel verwacht omdat jij me een man lijkt die het ten eerste niet lelijk vind en omdat je vissen dacht ik het ook wel graag hebben als ik me niet vergis.
Maar volgens mij herinner ik me dat jij wat alg verder niet storend vindt ;)
 
Seabait zei:
luc zei:
Bloedzuigers??
als je gewoon hout uit de vijver/sloot/kanaal haalt kan je dit verwachten, hout uit een normale aquarium veel minder tot niet.

Spit het Plagen subforum maar eens door,als ik bv voor elk topic van mensen met bloedzuigers in hun garnalenbakjes een euro van je krijg kan ik van het weekend leuk op jouw kosten stappen! ;)

Zou kunnen, we zijn immers nooit te oud om te leren.
Het maakt mij verder weinig uit wie en waarom hij hem koopt.
Wil er enkel mee zeggen dat ik na enkele jaren ervaring dit gemakkelijk durft te kopen, durven of willen jullie dit niet kopen, even goede vrienden. ;)
 
Zou dit stuk hout ook wel durven te kopen.
Heb wel vaker gebruikt hout van een aquariaan overgenomen en in mijn bak gedaan.
Trouwens vind dit soort algjes wel mooi op het hout.
 
Als je het niet vertrouwd. In een bak met 35% waterstofperoxide zetten. Weinig wat daar nog levend uit kan komen lijkt mij. Daarna in gewoon water zetten het waterstofperoxide valt toch uiteen in water en zuurstof.
 
fixen zei:
Als je het niet vertrouwd. In een bak met 35% waterstofperoxide zetten. Weinig wat daar nog levend uit kan komen lijkt mij. Daarna in gewoon water zetten het waterstofperoxide valt toch uiteen in water en zuurstof.

Dat is ook wel een goed plan en het is bij de drogist meestal wel te koop.
 
Nog even terugkomend op deze discussie. Is het niet erg vreemd dat we erg moeilijk doen over een stuk hout, terwijl we wildvang vis of nog veel erger Aziatische kweekvis kopen, waar de kans op ziekte / aandoeningen / parasieten duizenden keren hoger is dan bij een stuk hout?

Ook stenen uit de natuur wordt vaak dramatisch over gedaan, terwijl we met aanschaf van vissen en planten uit de winkel een veel groter risico lopen in mijn optiek.

Waar komt "nieuw" hout vandaan en hoe "nieuw" is het ?? Las ik laatst niet een stukje over al ingewaterd hout. Zoooooo handig. Maar in wat voor water is het ingewaterd.

Persoonlijk vind ik dus : Niet te spastisch met dit soort zaken.
 
AadMec zei:
Nog even terugkomend op deze discussie. Is het niet erg vreemd dat we erg moeilijk doen over een stuk hout, terwijl we wildvang vis of nog veel erger Aziatische kweekvis kopen, waar de kans op ziekte / aandoeningen / parasieten duizenden keren hoger is dan bij een stuk hout?

Ook stenen uit de natuur wordt vaak dramatisch over gedaan, terwijl we met aanschaf van vissen en planten uit de winkel een veel groter risico lopen in mijn optiek.

Waar komt "nieuw" hout vandaan en hoe "nieuw" is het ?? Las ik laatst niet een stukje over al ingewaterd hout. Zoooooo handig. Maar in wat voor water is het ingewaterd.

Persoonlijk vind ik dus : Niet te spastisch met dit soort zaken.

+1

Helemaal mee eens Aad!!
 
Ik doe in ieder geval niet moeilijk over hout, 2e hands, nieuw, ik vind het allemaal prima. Even eventuele zachte plekken eraf pulken, even schrobben met water + harde borstel en dan hup de bak in.

Ouder hout heeft z'n voordelen: ik heb stukken die ik al 20 jaar heb en nog steeds hard, en geeft ook (ok bijna) niet meer af. Gedroogd stuk oud hout uit de berging in de bak -> zinkt meteen. Ook fijn.

Steen idem, ik heb ook weleens een partij 2e hands stenen overgenomen, was goedkoop. Stenen uit de natuur heb ik ook een paar in de bak liggen. Ook hier even schrobben, indien nodig testen op kalk en hup de bak in.
 
peterdenhaag53 zei:
AadMec zei:
Nog even terugkomend op deze discussie. Is het niet erg vreemd dat we erg moeilijk doen over een stuk hout, terwijl we wildvang vis of nog veel erger Aziatische kweekvis kopen, waar de kans op ziekte / aandoeningen / parasieten duizenden keren hoger is dan bij een stuk hout?

Ook stenen uit de natuur wordt vaak dramatisch over gedaan, terwijl we met aanschaf van vissen en planten uit de winkel een veel groter risico lopen in mijn optiek.

Waar komt "nieuw" hout vandaan en hoe "nieuw" is het ?? Las ik laatst niet een stukje over al ingewaterd hout. Zoooooo handig. Maar in wat voor water is het ingewaterd.

Persoonlijk vind ik dus : Niet te spastisch met dit soort zaken.

+1

Helemaal mee eens Aad!!

Hier ook.
 
AadMec zei:
Nog even terugkomend op deze discussie. Is het niet erg vreemd dat we erg moeilijk doen over een stuk hout, terwijl we wildvang vis of nog veel erger Aziatische kweekvis kopen, waar de kans op ziekte / aandoeningen / parasieten duizenden keren hoger is dan bij een stuk hout?

Ook stenen uit de natuur wordt vaak dramatisch over gedaan, terwijl we met aanschaf van vissen en planten uit de winkel een veel groter risico lopen in mijn optiek.

Waar komt "nieuw" hout vandaan en hoe "nieuw" is het ?? Las ik laatst niet een stukje over al ingewaterd hout. Zoooooo handig. Maar in wat voor water is het ingewaterd.

Persoonlijk vind ik dus : Niet te spastisch met dit soort zaken.

Dramatisch en spastisch... mooie benamingen weer om iemand anders zijn reactie te bestempelen!

Stenen hoor je mij niet over maar je voorbeeld over vissen is een mooie idd.
De meeste ervaren en serieuze aquarianen hebben niet voor niks een quarantaine bak waar ze eerst hun nieuwe aankopen in doen maar is natuurlijk veel beter om hier een topic voor problemen aan te maken en een hoop medicatie in je bak te plempen als het dan toch fout is gegaan ipv spastische gedoe! ;)
 
Zo'n stuk hout ontsmetten is makkelijk.

Zet je oven op 80 - 90 graden en leg het er 20 minuten in dan zit er geen leven meer op als je het dan ook nog even insmeert met easycarbo is het compleet steriel.
 
Seabait Dramatisch en spastisch... mooie benamingen weer om iemand anders zijn reactie te bestempelen! [/quote zei:
Hahaha John, niet om iemands specifieke reactie te bestempelen (tenslotte mag iedereen dat voor zich bepalen) maar meer de algemene reactie. Op diverse fora lees je allerlei in mijn ogen doorgeslagen desinfectie systemen voor stenen / hout, terwijl er aan de biologische kant (vis en planten) nauwelijks op wordt gelet. Daar zit nou juist het risico !!

Groet,

Dram-Aad-isch
 
Yup het lijkt wel een soort trend in aqualand die om de zoveel jaar eens door de gelederden trekt.
 

Terug
Bovenaan