Kan er nog wat bij?


Marple

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2022
Berichten
423
Ik zit een beetje te twijfelen of ik over een tijdje nog één of twee vissoorten erbij wil in mijn 80x50 open aquarium. Het gaat me niet zozeer om meer vissen, maar meer om nog weer een ander soort te hebben met ander gedrag wat leuk is om te observeren.

Huidig bestand:
- 2 A. borelli
- 8 Rosy loach
- 6 pareldanio
- 3 otocinclus
- 2 japonica garnalen
- X aantal vuurgarnalen
- Slakjes

Hij is op kamertemperatuur, zwaar beplant, aardig wat verstopplekken, zandbodem, weinig stroming, open van boven, pH rond de 6.8, KH en GH niet zo hoog.

Ik zat te denken aan:
- 2- 3 dario hysigon
- 2-3 honinggourami (leuke vissen, goede aanvulling omdat ze in de bovenlaag zitten, maar lees errug wisselende verhalen over de combi met vuurgarnalen)
- ...?

Ik vind killi's ook leuk maar heb nog geen killi's gevonden waarbij het risico niet erg groot is dat ze eruit springen. Een betta vind ik ook leuk, maar lijkt met wat teveel persoonlijkheid samen met de apisto? En ik krijg er geen hoogte van of dat op kamertemperatuur kan (ik lees/hoor variërend van absoluut niet tot kan prima) en ook daar een beetje een gok wat die met de garnalen gaat doen. De knorgourami blijft me ook interesseren, maar ik denk dat mijn bak te koud is in de winter en ook die is twijfelachtig met garnalen. Een vissoort die wel een hapje alg lust is ook nog wel welkom, maar dat zijn vaak scholenvissen en ik heb genoeg meer dan schooltjes volgens mij. Blokvisjes zou kunnen, kan ik vanuit mijn vijvertje in de winter overzetten, maar die hebben ook geen geweldige reputatie qua garnalen...

En dan nog de vraag, is het uberhaupt verstandig om er nog iets bij te zetten of is hij gewoon wel vol genoeg?
 
Ik ben nog maar een beginner, maar ik zou eerder kiezen om het aantal huidige soorten aan te vullen.
 
Volgens mij heeft de R Loach best wat stroming nodig en de Gourami houdt daar nu juist niet van.
 
Ik heb de gourami oa met garnalen gehad white pearl en blue dream als je geen jonkies van de garnalen hoeft dan komt het goed maar naar mijn mening eet elke vis de baby garnalen neem wel 1 man en 2 vrouwtjes
 
Ik ben nog maar een beginner, maar ik zou eerder kiezen om het aantal huidige soorten aan te vullen.
Ik hoop dat dat met de tijd wel beetje bij beetje gebeurt als het aquarium rijp is en veel verstopplekken heeft (op de oto's na). Als het niet een goed idee is om er een soort bij te doen dan vind ik het prima om het gewoon zo te laten.

Volgens mij heeft de R Loach best wat stroming nodig en de Gourami houdt daar nu juist niet van.
Dit heb ik natuurlijk gelijk dubbel gecheckt want ik schrok even 😅, gezien ook de geschiedenis dat het niet zo lekker liep... Maar ze komen uit ondiepe overstroomde graslanden en ergens anders lees ik 'gentle watermovement'. Dus volgens mij moet het wat dat betreft wel kunnen?

Ik heb de gourami oa met garnalen gehad white pearl en blue dream als je geen jonkies van de garnalen hoeft dan komt het goed maar naar mijn mening eet elke vis de baby garnalen neem wel 1 man en 2 vrouwtjes
Ah fijn om te horen. Bijna al mijn vissen lusten wel een babygarnaaltje inderdaad, desondanks neemt de populatie nog langzaam toe.

Bedankt voor het meedenken!
 
4-5 keer het volume van de bak aan flow.


Ik had ze destijds in een 60 liter met een Eheim 2211.
Ik heb (niet gehinderd door enige kennis van filters) altijd gedacht dat ze het bij deze zin over filtercapacitieit hadden. Dezelfde tekst staat namelijk ook bij de honinggourami en zelfs bij de Betta splendens terwijl op dezelfde pagina staat dat teveel stroming vermeden moet worden :unsure:. 4-5 x de bak aan flow is best wel wat flow volgens mij, zoveel heb ik zeker niet.

Ik ben nog wat verder gaan speuren en lees adviezen van vrijwel geen stroming tot aan gemiddelde stroming. Het blijft een puzzel soms :S. Vooral ook maar goed in de gaten houden of ze een beetje happy zijn.

Maar zou het qua aantallen uberhaupt realistisch zijn om nog iets toe te voegen? Ik heb het idee dat mijn bovenkant nog niet heel druk bezet is, maar aan de andere kant kun je met 30cm ook niet echt spreken over een boven/midden/onderlaag.
 
Ik zou de pareldanio's uitbreiden en het daarbij laten.
Dario's zou ik niet er bij doen omdat je al met de borelli's zit.
Gourami's ook niet omdat je dan met stromingsverschil zit met de Rosy's
 
Ik zou de pareldanio's uitbreiden en het daarbij laten.
Die zijn als het goed is onderweg in de vorm van twee babyvisjes die in een ander klein aquarium opgroeien. Ik hoop dat erop termijn via wat gesnoeide plukken mos of straks in een volgroeide bak nog wat bij komen

Dario's zou ik niet er bij doen omdat je al met de borelli's zit.
Ja dat is misschien wel wat riskant, twee holenbroeders onderin

Gourami's ook niet omdat je dan met stromingsverschil zit met de Rosy's
Dit vraag ik me nog af. De rosy's komen uit wetlands en overstroomde velden, dat zijn toch niet echt gebieden met een sterke stroming? De afgelopen dagen heb ik ook een beetje geëxperimenteerd met een extra powerhead erin voor meer stroming om te kijken hoe ze daarop reageren. Bij de chinese danio´s merkte ik direct verschil, ze werden levendiger en gingen vaak in de stroming zwemmen en ermee spelen. Dat gaf me het idee dat het ze wel goed doet. Bij de rosy's merk ik echter niet echt verschil in gedrag. Ze lijken er geen problemen mee te hebben om tegen de stroming in te zwemmen, maar ze zoeken het ook niet op, ze negeren het eigenlijk een soort van en gaan door met hun ding doen. Hoe weet ik of vissen ongelukkig zijn van gebrek aan stroming? Er is nu vrijwel geen stroming, dat is goed voor de honinggourami maar als het niet goed voor de rosy's is dan moet ik daar wat mee doen want die zitten er nu al in. Maar dan moet ik wel weten of ze inderdaad echt last hebben van een gebrek aan stroming. Ze lijken namelijk steeds meer op hun gemak, zwemmen niet vaak meer langs het raam en zijn de hele dag lekker bezig met rondstruinen en met elkaar. Ik doe liever geen interventies die niet nodig zijn.

De honinggourami's lijken me een leuke aanvulling op mijn bak omdat ze meer in de bovenlaag zitten en weer ander gedrag hebben. Maar als ik even kritisch naar mezelf luister is dit eigenlijk een strijd tussen de wens om zoveel mogelijk leuke vissoorten te kunnen bestuderen (zonder dat ik de ruimte heb voor nog 7 aquaria, noch de tijd om daar één voor één een kwartier voor te gaan zitten) en het gevoel dat ik nogal de grenzen op zoek door er nog weer een soort bij te zetten. Wat denken jullie? Klopt mijn gevoel dat ik de grenzen op zoek met nog een soort erbij? Als de rosy loaches/pareldanio's en apisto's zich voortplanten komt er langs die route ook nog wat bij en wordt de bioload misschien ook wel echt te groot.

Ik vind gewoon zoveel vissoorten zo enorm leuk, allemaal op hun eigen manier, kan er echt tijden naar kijken... :juggle:
 
Ja hahaha, dat klopt allebei 😄

Daarom heb ik binnen een jaar tijd vier bakken staan, omdat kiezen lastig is.
Ja dat snap ik helemaal en als ik de ruimte zou hebben zou ik dat ook hebben denk ik, al kom ik ook al best in de buurt met twee minivijvers, een groot aquarium en een nano kweekbakje/plantendump 😊

Ik begin wel te leren om me meer in te houden houden, meer aquariums betekent ook meer werk en meer stress wanneer er iets niet lekker loopt. Voor je het weet kom je in een situatie dat het niet leuk meer is omdat je er vooral over loopt te stressen. Maar dat wil niet zeggen dat je niet stevig in de verleiding komt als je weer een gaaf voorbeeld ziet. Ik weet er zo al twee op dit forum die me vreselijk leuk lijken om na te maken...

Er zit niks anders op dan accepteren dat je niet alles kan hebben 🤷‍♀️. Of de Nederlandse versie van MD fishtanks worden en je beroep ervan maken, dan kun je je lekker elke dag uitleven 😛

Eerst maar eens zien dat mijn bak een flinke tijd stabiel draait. En misschien dat ik in tussentijd nog tot nieuwe inzichten kom. Ook rondom de stroming.
 

Terug
Bovenaan