Kan een goudvis zonder pomp?


Nataschaax22

Member
Lid geworden
16 juni 2023
Berichten
21
Leeftijd
30
Ik heb een vraag. Mijn zoon krijgt 2 goudvisjes in een klein aquarium van 30L. Er zitten 2 zuurstofplantjes in en ik wil een luchtsteen erin doen. Ik ben zelf niet zo fan van elektra en water ondanks dat dit er voor gemaakt is. Ik ben gewoon altyd bang voor brand en schokken. Nu heb je mensen die goudvissen in een kom zonder pomp en verwarming etc hebben, en ik weet dat dat dat zielig is en dat ze kort leven. Mijn vraag is eigenlijk, kan het wel zonder filterpomp en verwarmsysteempje in een aquarium van 30L met 2 visjes, 2 zuurstofplantjes en een luchtsteen en elke week volledog verschonen en desnoods om de 2 dagen gedeeltelijk verschonen. Of zijn er andere mogelijkheden om 2 goudvisjes te houden zonder dat de bak aan stroom moet?
 
Goudvissen kunnen niet in een aquarium van 30l dat moet je écht niet doen.

Het hebben van een aquarium is niet zo simpel als een bak water met een paar planten een pompje en thats it. Er zit heel veel achter.

Ik zou je eigenlijk willen aanbevelen samen met je zoontje allerlij informatie te verzamelen over het houden van een aquarium. Met als doel alles te begrijpen en dan een mooi plan te maken hoe je het voor je ziet.

Als je nu de diepe in springt gaat het tekosten van jullie genot en de vissen hun gezondheid.
 


Kijk eens samen met je zoontje wat door deze channel heen op youtube. Ze legt alles heel duidelijk uit, en heeft heel veel informatieve filmpjes waarin dingen benoemd worden die heel belangrijk zijn om te weten tijdens het houden van het aquarium.

Ook op het forum kan je heel veel informatie terug vinden 😄
 
Inderdaad niet aan beginnen want die worden veel te groot en in zo n bakje kun je beter 1 betta nemen of wat leuke gekleurde garnaaltjes.
 
Wat de ruimte betreft is al het nodige over gezegd. Maar een verwarming behoeft zo'n goudvis ook niet te hebben. Een filterloze bak kan doch moet je wel weten wat je doet. Voor een beginner zou ik er niet aan beginnen.
 
Nee en nee...2 goudvissen in 30 liter zonder (of zelfs met) pomp is in feite marteling en gegarandeerd een snelle dood. Geen goed idee.
 
Wat de ruimte betreft is al het nodige over gezegd. Maar een verwarming behoeft zo'n goudvis ook niet te hebben. Een filterloze bak kan doch moet je wel weten wat je doet. Voor een beginner zou ik er niet aan beginnen.
Met Goudvissen die heel veel vervuilen zou ik zeker niet zonder filter werken. Veel gebruiken niet eens een bodem dus ik zou zeggen zeker niet doen. Normaliter heb je juist een filter met flink overcapaciteit nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Voor elektrocutie hoef je echt niet bang te zijn. Er zijn wel een paar voorzorgsmaatregelen die je best neemt: zorg dat de bak niet direct boven het stopontact staat, Zorg dat snoeren in een bocht hangen, zodat lekkage er af drupt, in plaats van in het stopcontact te druppen. Een geaard stopcontact is natuurlijk wel het beste.
En ik ben vast nog wel iets vergeten, maar daar helpt iemand anders me wel mee.

Een filter (pomp) maakt het leven wel heel wat makkelijker. Vissen zwemmen in het water rond waarin ze ook poepen en plassen, een filter zorgt dat deze afvalstoffen omgezet worden in onschadelijke stoffen. Zonder filter moet je dat handmatig doen met dagelijks waterverversen.
Verder geldt voor aquariums: hoe kleiner hoe moeilijker stabiel te krijgen! Als je dus voor die kleine bak gekozen hebt, omdat dat makkelijker zou zijn, kom je bedrogen uit.
 
Voor elektrocutie hoef je echt niet bang te zijn. Er zijn wel een paar voorzorgsmaatregelen die je best neemt: zorg dat de bak niet direct boven het stopontact staat, Zorg dat snoeren in een bocht hangen, zodat lekkage er af drupt, in plaats van in het stopcontact te druppen. Een geaard stopcontact is natuurlijk wel het beste.
En ik ben vast nog wel iets vergeten, maar daar helpt iemand anders me wel mee.

Een filter (pomp) maakt het leven wel heel wat makkelijker. Vissen zwemmen in het water rond waarin ze ook poepen en plassen, een filter zorgt dat deze afvalstoffen omgezet worden in onschadelijke stoffen. Zonder filter moet je dat handmatig doen met dagelijks waterverversen.
Verder geldt voor aquariums: hoe kleiner hoe moeilijker stabiel te krijgen! Als je dus voor die kleine bak gekozen hebt, omdat dat makkelijker zou zijn, kom je bedrogen uit.

Goede tips Lysia, maar hopelijk wekt het niet de indruk dat door toch een pomp te plaatsen dit aquarium geschikt wordt gemaakt voor goudvissen...ongeacht welke pomp ook, 30 liter is heel, heel minimaal voor zelfs de meest kleine vissen, laat staan goudvissen. Dagelijks water verversen is eigenlijk geen optie, gezien de schommelende waterwaarden en stress dat dit met zich meebrengt. UIteindelijk geen leven voor het baasje, en al zeker niet voor het beestje.
 
Goede tips Lysia, maar hopelijk wekt het niet de indruk dat door toch een pomp te plaatsen dit aquarium geschikt wordt gemaakt voor goudvissen...ongeacht welke pomp ook, 30 liter is heel, heel minimaal voor zelfs de meest kleine vissen, laat staan goudvissen. Dagelijks water verversen is eigenlijk geen optie, gezien de schommelende waterwaarden en stress dat dit met zich meebrengt. UIteindelijk geen leven voor het baasje, en al zeker niet voor het beestje.
Absoluut! Ik ging er van uit dat er al genoeg geprotesteerd was tegen het formaat van de bak. Het was een beetje uitleg wat een filterpompje doet en wat dat betekent voor het leven baasje en beestje.
 
Benieuwd of TS terugkomt, of dat het aquarium inmiddels al staat met goudvissen...
 
We hebben het toch netjes gebracht dat het niet echt een goed idee is om het te doen zoals gedacht....Vond ik.
 
We hebben het toch netjes gebracht dat het niet echt een goed idee is om het te doen zoals gedacht....Vond ik.
Ts is na het posten niet meer online gekomen dus het is even wachten of ze nog online komt. Ze heeft waarschijnlijk nog niets gelezen dus het komt vanzelf 😄
 
Voor elektrocutie hoef je echt niet bang te zijn. Er zijn wel een paar voorzorgsmaatregelen die je best neemt: zorg dat de bak niet direct boven het stopontact staat, Zorg dat snoeren in een bocht hangen, zodat lekkage er af drupt, in plaats van in het stopcontact te druppen. Een geaard stopcontact is natuurlijk wel het beste.
En ik ben vast nog wel iets vergeten, maar daar helpt iemand anders me wel mee.
Elk binnenfilter, elk buitenfilter als voorbeeld is IPX8 gecertificeerd.
Oftewel de electronica is waterdicht gesealed (verzegeld). Door de stekkers hoger in een stopcontact te plaatsen pas je een extra zekerheid toe.

Bang zijn voor electrocutie is dus werkelijk niet nodig EN je kunt altijd een stekker uit het stopcontact trekken bij onderhoud.

Lees even de informatie hieronder door.
 
Laatst bewerkt:
Met Goudvissen die heel veel vervuilen zou ik zeker niet zonder filter werken. Veel gebruiken niet eens een bodem dus ik zou zeggen zeker niet doen. Normaliter heb je juist een filter met flink overcapaciteit nodig.
Daarom ook mijn reactie: Een filterloze bak kan doch moet je wel weten wat je doet. Voor een beginner zou ik er niet aan beginnen.
 
Als antwoord op je vraag; Ja MAARrrr....
Niet in een 30 liter bakje, grote vijver sure
En al helemaal niet elke week volledig met bleek schoongemaakt, dan vernietig je elke keer de bacteriën cultuur
En al helemaal niet met zn twee (want in zn eentje is ie zo aleen)
Jammer dat de TS nog niet heeft gereageerd maar dat komt wellicht nog.
Maar bij de dierenwinkel het tuincentrum weten ze het beter, want waarom zouden ze anders een gold fish start 30 liter aquariumpje verkopen /s
 
Als antwoord op je vraag; Ja MAARrrr....
Niet in een 30 liter bakje, grote vijver sure
En al helemaal niet elke week volledig met bleek schoongemaakt, dan vernietig je elke keer de bacteriën cultuur
En al helemaal niet met zn twee (want in zn eentje is ie zo aleen)

Maar bij de dierenwinkel het tuincentrum weten ze het beter, want waarom zouden ze anders een gold fish start 30 liter aquariumpje verkopen /s
Er zit duidelijk wat emotie achter je bericht maar ik denk niet dat het terrecht is dat naar de TS te uiten. Iedereen maakt wel eens fouten en leren is een weg die we allemaal met vallen en opstaan moeten belopen. Ik denk zelfs dat het goed is van @Nataschaax22 om op het forum vragen te stellen. Dat betekent dat ze het graag goed wilt doen. Dus wees vooral welkom!
 
Oh jeetje wat een reacties al. Ik had inderdaad nog niks gelezen op bericht 1 na. En ik had ook nog steeds geen vissen erin, wel water en al dat soort dingen omdat mij werd verteld dat je een dag of 10 tot 14 moest wachten en ik tochh nog twijfelde over genoeg, waren er dus nog geen vissen. Ik merk dat inderdaad de mensen op dit forum (de echte vissebliefhebbers) veeel kritischer zijn dan 'gewoon mensen' om het zo even te noemen, die ik spreek die vissen hebben. Zo ook iemand met een 30L bak met 2 goudvissen die het inmiddels al 7 jaar 'doen' dat komt dat heel anders over als wat ik hier dan weer hoor over een 30L bak en dat dat vreselijk zielig moet zijn en de vissen een kort leven hebben etv. Begrijp me niet verkeerd ik denk fat hier heel wat nuttige reacties tussen zitten alleen de tips en verhalen liggen zo ver uit mekaar dat ik overal vraagtekens bij krijg.. 😅
Nou goed: 1. het stroom probleen ben ik inmiddels aan gewend en vetrouw ik.
2. 30L blijkt te klein te zijn, wat ik ook geloof maar aan de andere kant zie je dus ook dat 2 goudvisjes het daar wel al 7 jaar op kunnen doen, maargoed dat terzijde dan, dan misschien opzoek naar een grotere bak, wat is dan minimaal groot genoeg? Want we hebben ze net een paar dagen geleden opgehaald.
3. Nieuwe vraag: ik heb nu een 50/50 waterwissel gedaan. Maar als ik de bak een keer helemaal even goed wil poetsen, dan komt er dus 100% nieuw water in, moet dat water dan wéér 10 dagen 'draaien' zoals de 1e keer vordat de vissen er in mochten. Maar waar laat je de vissen dan?
 
30L blijkt te klein te zijn, wat ik ook geloof maar aan de andere kant zie je dus ook dat 2 goudvisjes het daar wel al 7 jaar op kunnen doen
Maar je moet je afvragen zijn ze gelukkig in zo weinig water want jij gaat ook niet dood als je 7 jaar op de wc moet verblijven maar happy wordt je er ook niet van. Daarbij zullen de vissen vaak niet goed uitgroeien.
Hier kun je info vinden over de maat waar je naar vraagt.
 
Een hond kan met een beetje geluk ook oud worden in een kleine bench, maar een leven heeft ie dan niet. Goudvissen horen helemaal niet in een aquarium maar in een vijver, sluierstaarten zou je kunnen houden vanaf 1.20 / 1.50 meter. Houd er rekening mee dat het lompe, onhandige vissen zijn, dus tenzij je steeds met gewonde vissen met ontbrekende schubben wil zitten, kun je er weinig tot geen harde decoratie bij doen. Lees anders eens ons topic door, en bedenk je dan nog eens of je hier aan wil beginnen...https://aquaforum.nl/threads/onze-sluierstaarten-van-rio-450-naar-akvastabil-fusion-200.168888/
 
Maar als ik de bak een keer helemaal even goed wil poetsen, dan komt er dus 100% nieuw water in, moet dat water dan wéér 10 dagen 'draaien' zoals de 1e keer vordat de vissen er in mochten. Maar waar laat je de vissen dan?
Daarom doe je dat niet, vernietig je alle bacteriën, inclusief de goede. Vuil uit de boden afhevelen / zuigen en gedeeltelijke water verversing (25%) is normaal gesproken voldoende, echter hangt het af van de hoeveelheid vissen maar ook planten, licht en temperatuur hoe vaak je dit moet doen.
veeel kritischer zijn dan 'gewoon mensen' om het zo even te noemen, die ik spreek die vissen hebben.
"Het is maar een vis" vinden veel mensen, maar uiteindelijk is het wel een levend wezen waar je verantwoordelijk voor bent en hier moet je dus ook je best voor doen.
 
Oh jeetje wat een reacties al. Ik had inderdaad nog niks gelezen op bericht 1 na. En ik had ook nog steeds geen vissen erin, wel water en al dat soort dingen omdat mij werd verteld dat je een dag of 10 tot 14 moest wachten en ik tochh nog twijfelde over genoeg, waren er dus nog geen vissen. Ik merk dat inderdaad de mensen op dit forum (de echte vissebliefhebbers) veeel kritischer zijn dan 'gewoon mensen' om het zo even te noemen, die ik spreek die vissen hebben. Zo ook iemand met een 30L bak met 2 goudvissen die het inmiddels al 7 jaar 'doen' dat komt dat heel anders over als wat ik hier dan weer hoor over een 30L bak en dat dat vreselijk zielig moet zijn en de vissen een kort leven hebben etv. Begrijp me niet verkeerd ik denk fat hier heel wat nuttige reacties tussen zitten alleen de tips en verhalen liggen zo ver uit mekaar dat ik overal vraagtekens bij krijg.. 😅
Nou goed: 1. het stroom probleen ben ik inmiddels aan gewend en vetrouw ik.
2. 30L blijkt te klein te zijn, wat ik ook geloof maar aan de andere kant zie je dus ook dat 2 goudvisjes het daar wel al 7 jaar op kunnen doen, maargoed dat terzijde dan, dan misschien opzoek naar een grotere bak, wat is dan minimaal groot genoeg? Want we hebben ze net een paar dagen geleden opgehaald.
3. Nieuwe vraag: ik heb nu een 50/50 waterwissel gedaan. Maar als ik de bak een keer helemaal even goed wil poetsen, dan komt er dus 100% nieuw water in, moet dat water dan wéér 10 dagen 'draaien' zoals de 1e keer vordat de vissen er in mochten. Maar waar laat je de vissen dan?
Iedereen heeft zn eigen moralen. Als jij het prima vind om 2 goudvissen in een te kleine bak te houden dat mag niemand daar over veroordelen. Al is het wel zo bewezen dat de goudvissen een grotere omgeving nodig heeft om zn natuurlijke behoefdes te voldoen. Net zoals jij ook je behoefdes hebt, aan voldoende ruimte, frisse lucht, vrije tijd, goed eten. Zo heeft de vis schoon water, goed eten en een bak die in balans in gedraaid nodig. Maar ook een aquarium wat groot genoeg is om voldoende te kunnen bewegen. Maar ook om geprikkeld te worden. Een vis kan zich ook vervelen. Hij kan je dat niet vertellen. Net zoals sommige vissen sociale behoefdes hebben (vandaar dat je een ook maatje voor je vis hebt gekocht toch?)

Per wet is het verplicht om je dieren te houden terwijl je aan hun natuurlijke behoefdes kan voldoen. Het is dus niet alleen een keuze waar veel mensen achter staan. Het is ook eigenlijk verboden. Het is onnodig leed. Maar het kan altijd erger!

Wat ik zo goed vind is dat je open staat voor adviezen en opmerkingen, dat je goedde vragen stelt mee denkt en beleefd blijft zonder dingen te persoonlijk te nemen. We zijn allemaal mensen he!

Vroeger vond ik mn 20l groot! Voor mn 20 vissen groot zat! Ze waren nog jong en klein ook. Toen ging ik naar 60 en van 60 naar 100l nu kijk ik terug en schaam ik me hoe ik ooit gedacht kon hebben dat er überhaupt een vis in pasde! Een babyvisje misschien maar ik vind 100l toch eigenlijk wel een minimum als je echt eerlijk kijkt naar de behoefdes van een vis. En dan heb ik het niet over een goudvis.

Een goudvis heeft nóg meer ruimte nodig.
Je mag zelf keuzes er in maken. Ergens moet je een grens trekken voor jezelf en moet kiezen tussen voor wat je kan bieden en wat de vis nodig heeft. Al zit er wel een verschil tussen "té klein" en "klein"

Het blijft je eigen keuze, jij weet het beste voor je vissen en het gaat een leerzame weg worden net zoals het voor ons allemaal is 😄
 
Iedereen heeft zn eigen moralen. Als jij het prima vind om 2 goudvissen in een te kleine bak te houden dat mag niemand daar over veroordelen.
Hier moet ik toch even op reageren: Natuurlijk mag je daar wél over oordelen. Ik ben met je eens dat je mensen in hun waarde moet laten, maar als iemand een moraal (of ethische standaarden) hanteert die het welzijn van andere mensen/ dieren aantast, heb je de plicht om hen daarop aan te spreken. Later zeg je ook wel dat het verboden is bij wet.
Feitelijk valt het houden van een goudvis in een kom onder dierenmishandeling.
(En even voor de helderheid: ik beschuldig TS daar NIET van, want die doet haar best om te achterhalen wat een goudvis precies nodig heeft. )

Verder sluit ik me volledig bij Roberto aan, dat een goudvis eigenlijk niet geschikt is voor een aquarium, tenzij je echt een megabak hebt staan (zo eentje van een meter of 3 ofzo...).

Ondertussen zit je er wel mee, je kunt ze terugbrengen naar de winkel. Misschien dat de winkel dan wakker(der) wordt en wat beter advies gaat geven. (Hoop doet leven...)
Je kunt ze aan iemand geven die een mooie grote vijver heeft, zodra ze wat groter beginnen te worden en dan overschakelen op een vissoort die geschikter is voor je bak.
 
Veroordelen, oordeel heeft iedereen, daar moet je niets van aan trekken want iedereen weet het toch beter... Luisteren wat er gezegd word en er over nadenken een eigen mening vormen is een ander verhaal. Vooroordeel, is oordelen voordat je in iemands schoenen staat, veroordelen is iemand op een bepaalde manier behandelen omdat je oordeel negatief is.

Ik vind het respectloos om iemand negatief te behandelen alleen maar omdat iemand anders een ander perspectief heeft als iemand iets goed vind en jij niet, oordeel wat je wilt vooroordeel wat je wilt. Maar veroordelen? Is dat niet iets voor in een rechtzaak. Is het niet verplicht in de Nederlandse grondwet iedereen in gelijke waarde te laten? Volgens mij mogen we elkaar in nederland niet negatief veroordelen.
 
Tja wat is veroordelen want vaak maakt iemand bepaalde fouten door onwetendheid en vaak zelfs nog op advies van een lfs die niet kundig is. In zo n geval kan iemand er niets aan doen maar dat neemt niet weg dat je natuurlijk iemand wel ergens op kan wijzen om iets te verbeteren.
 
Tja wat is veroordelen want vaak maakt iemand bepaalde fouten door onwetendheid en vaak zelfs nog op advies van een lfs die niet kundig is. In zo n geval kan iemand er niets aan doen maar dat neemt niet weg dat je natuurlijk iemand wel ergens op kan wijzen om iets te verbeteren.
Veroordelen is wanneer je ts benadeeld als ts besluit dat 30l groot genoeg is voor haar vissen.
Dat andere het te klein of dierenmishandeling vinden betekend niet dat de mening van ts net zo veel waard is. Die moeten ten alle tijden met respect worden behandeld.
Met huisdieren is het zo, dat de eigenaar verantwoordelijk is. Dus ik heb me ook voorgenomen altijd te zeggen. De eigenaar weet zelf altijd wat het beste is voor hun dieren.

We mogen daar een mening over hebben, we mogen de mening delen. We mogen zelfs meningen vormen zonder heel het verhaal te kennen! (Misschien staat er wel een 200l bioloog onder) wat we niet mogen is zonder respect met elkaar spreken omdat we allemaal andere meningen hebben.

Ik hecht net zo veel waarde aan de mening van ts als die van iemand 40 jaar in het vak. Of ik ook geloof wat er gezegd word dat is de vraag. Tuurlijk zou voor mij een 40 jarige ervaringsdeskundige mij veel meer waar klinken. Dat is mijn oordeel. Zo mag iedereen dat oordeel weer zelf bepalen.

Zo mag ts ook zelf bepalen of ze het goed vind dat haar kennis het ook al 7 jaar zo doet. We mogen allemaal meningen hebben zolang we elkaar maar niet benadelen. Ts moet ook niet haar vissen op die manier houden omdat haar kennis het ook zo doet. Ik hoop dat ze haar eigen mening zal gaan vormen wat goed en fout is.

En dat is zoals ik al zei een leerzame weg, zoals ik ook een jaar geleden heel anders naar mn 20l keek. Of hell, zelfs 8 jaar geleden toen ik voor het eerst een hamster ging houden in een veel te klein kooitje "omdat dat normaal was" iedereen vind zichzelf uiteindelijk daarin.
Uiteindelijk ging ik ook van 20x30cm naar 180x40cm oppervlakte. Tot zelfs dat klein leek. Dat zelfde heb ik nu ook met vissen...
 
Veroordelen is wanneer je ts benadeeld als ts besluit dat 30l groot genoeg is voor haar vissen.
Dat andere het te klein of dierenmishandeling vinden betekend niet dat de mening van ts net zo veel waard is. Die moeten ten alle tijden met respect worden behandeld.
Met huisdieren is het zo, dat de eigenaar verantwoordelijk is. Dus ik heb me ook voorgenomen altijd te zeggen. De eigenaar weet zelf altijd wat het beste is voor hun dieren.

We mogen daar een mening over hebben, we mogen de mening delen. We mogen zelfs meningen vormen zonder heel het verhaal te kennen! (Misschien staat er wel een 200l bioloog onder) wat we niet mogen is zonder respect met elkaar spreken omdat we allemaal andere meningen hebben.

Ik hecht net zo veel waarde aan de mening van ts als die van iemand 40 jaar in het vak. Of ik ook geloof wat er gezegd word dat is de vraag. Tuurlijk zou voor mij een 40 jarige ervaringsdeskundige mij veel meer waar klinken. Dat is mijn oordeel. Zo mag iedereen dat oordeel weer zelf bepalen.

Zo mag ts ook zelf bepalen of ze het goed vind dat haar kennis het ook al 7 jaar zo doet. We mogen allemaal meningen hebben zolang we elkaar maar niet benadelen. Ts moet ook niet haar vissen op die manier houden omdat haar kennis het ook zo doet. Ik hoop dat ze haar eigen mening zal gaan vormen wat goed en fout is.

En dat is zoals ik al zei een leerzame weg, zoals ik ook een jaar geleden heel anders naar mn 20l keek. Of hell, zelfs 8 jaar geleden toen ik voor het eerst een hamster ging houden in een veel te klein kooitje "omdat dat normaal was" iedereen vind zichzelf uiteindelijk daarin.
Uiteindelijk ging ik ook van 20x30cm naar 180x40cm oppervlakte. Tot zelfs dat klein leek. Dat zelfde heb ik nu ook met vissen...

Nou wordt het wel heel taaltechnisch allemaal. Het wel of niet groot genoeg zijn voor een verblijf van een dier is geen kwestie van een mening, maar een gegeven. Een beer hoort niet in een kooi, een walvis niet in een basin en een goudvis niet in een klein aquarium. En TS wordt hier volgens mij nergens benadeeld, volgens mij steekt iedereen hier eigen kostbare tijd en moeite in TS zo goed mogelijk voorlichten? Bedenk wel dat de leerweg die je beschrijft waarschijnlijk ten koste is gegaan van nogal wat dierenwelzijn, dus hoe fijn als die weg voor TS een stuk korter kan zijn? Moet je natuurlijk wel wat van een ander aan willen nemen.
 
Nou wordt het wel heel taaltechnisch allemaal. Het wel of niet groot genoeg zijn voor een verblijf van een dier is geen kwestie van een mening, maar een gegeven. Een beer hoort niet in een kooi, een walvis niet in een basin en een goudvis niet in een klein aquarium. En TS wordt hier volgens mij nergens benadeeld, volgens mij steekt iedereen hier eigen kostbare tijd en moeite in TS zo goed mogelijk voorlichten? Bedenk wel dat de leerweg die je beschrijft waarschijnlijk ten koste is gegaan van nogal wat dierenwelzijn, dus hoe fijn als die weg voor TS een stuk korter kan zijn? Moet je natuurlijk wel wat van een ander aan willen nemen.
Het word taal technies omdat ik op mn woorden word aangesproken als of ik iets verkeerd zeg. Maar ik weet heel goed wat ik zeg en of het fout is. Het blijft jouw mening dat een beer niet in een kleine kooi moet rn een walvis niet in een basin. Er zijn ook mensen die denken dat walvis jagen moreel verantwoord is. Iedereen heeft ze eigen meningen en niemands mening is meer waar dan de ander. Dat een vis gezonder en gelukkiger is in een groot aquarium is een feit. Maar wat iemand goed of fout vind dat ligt bij de persoon zelf.

Ik deel de zelfde mening als jou over dieren, maar ik zeg niet dat iemand het goed of fout doet, iedereen mag zelf bepalen wat goed of fout is. Dat betekent niet dat ik de zelfde mening deel. Wat ik vind doet er voor een ander niet toe. Wat er toe doet is wat je zegt, de feiten. Dat een vis in een groter aquarium een veel beter en kwalitatief leven lijd. Dat is namelijk bewezen. Daarom is het aquarium niet groot genoeg voor goudvissen om een prettig en gezond leven te lijden. Dat is ook een feit.

Maar als ts het aquarium groot genoeg vind om de goudvissen in te houden dan kunnen we daar niet omheen. Hoe groot onze zorgen ook zijn.

Als @Nataschaax22 maar wel begrijpt dat hoe kritisch we ook zijn. We het uiteindelijk allemaal goed bedoelen voor de vis, en niet om haar te benadelen. Want het draait om de vis. En het kan altijd beter. Vooral als iedereen wat vind.
 
Ik wil gewoon niet dat @Nataschaax22 denkt dat hier alleen maar kritische mensen rond lopen die met hele hoge eisen zoals ze dat beschrijft haar vervolgens op alles zitten te wijzen wat ze goed of fout doet.

Aan de ene kant is daar het forum voor, aan de andere kant wilde ik er gewoon op wijzen dat iedereen in zn waarde laten moet worden. Omdat iedereen zelf mag bepalen wat goed of fout is. Als mn woorden dan vervolgens verdraaid worden en het laat klinken dat ik iets zeg wat ik niet bedoel wil ik mij daar over uit kunnen spreken en ts duidelijk maken dat ze zich gewoon welkom moet kunnen voelen al zou haar mening kunnen verschillen van de meeste hier.
 
Ik waardeer jullie advies en meningen hoor en ik zie niks als veroordelen of wat dan ook. Ik stel gewoon mijn bragen en kwijg antwoorden omdat ik t zo goed mogelijk wil doen, want ik ben een dierenmens dus ook voor de vis. De vis is alleen nieuw voor mij dus ik ben bkij dat ik hier kan bij leren. Plus ik moet even wennen aan dat ik op een forum zit en dus ook af en toe even moet kijken naar reacties. Mijn mening is dat ik een grotere bak moet halen waarin ze wel gelukkig zijn, dus dat wil ik ook zeker gaan regelen. Even over het verschonen, de bodem afhevelen, wat houd dat in. Zuigen heb ik geen spullen voor. Ben je perse atributen nodig of kan dit op een huis tuin keuken manier?
Verder zwemt het grootste goudvisje sinds vandaag redelijk vaak naar de oppervlakte met zn bekkie dr uit. Nu lees ik dat dit hoogstwaarschijnlijk zuurstofgebrek is. Hoe kom ik achter de reden en hoe verhelp ik die? Het andere visje doet het niet. Ze hebben zuurstofplantjes en zo'n oplosschelp en een filterpompje.
En qua voeding, wat is t beste voor ze? Af en toe watervlooien las ik maar qua standaard voer. En dan 1 x per dag t liefst toch? Wat ze in vijf minuten opeten en daarna laten liggen is te veel toch?
 
Ps, eerst vond ik vissen vies, nu worden het stiekem mijn vriendjes. Dus jullie kunnen er van op aan, dat ik ze een zo goed mogelijk leven wil bieden buiten n vijver om, wat in een aquarium op de juiste manier geloof ik wel mogelijk is toch?!
 
Mijn mening is dat ik een grotere bak moet halen waarin ze wel gelukkig zijn, dus dat wil ik ook zeker gaan regelen. Even over het verschonen, de bodem afhevelen, wat houd dat in. Zuigen heb ik geen spullen voor. Ben je perse atributen nodig of kan dit op een huis tuin keuken manier?
Verder zwemt het grootste goudvisje sinds vandaag redelijk vaak naar de oppervlakte met zn bekkie dr uit. Nu lees ik dat dit hoogstwaarschijnlijk zuurstofgebrek is. Hoe kom ik achter de reden en hoe verhelp ik die? Het andere visje doet het niet. Ze hebben zuurstofplantjes en zo'n oplosschelp en een filterpompje.
En qua voeding, wat is t beste voor ze? Af en toe watervlooien las ik maar qua standaard voer. En dan 1 x per dag t liefst toch? Wat ze in vijf minuten opeten en daarna laten liggen is te veel toch?

Je kunt de bodem afhevelen met een zuigpomp, of door zelf een slangetje vacuüm te zuigen. Goudvissen poepen veel en groot. Ws zit je vis aan de oppervlakte vanwege zuurstof idd en je waterkwaliteit. Vissen poepen maar scheiden daarnaast nog meer afvalstoffen af. Goudvissen zijn behoorlijke vervuilers, wat in combinatie met weinig liters en zwakke filtratie zorgt dat je vissen waarschijnlijk in half giftig water rondzwemmen. Welk filter gebruik je? En eigenlijk zou je je water moeten kunnen controleren met een testkit, zodat je weet wat er aan mankeert. Die oplosschelp is troep en haal je er het best meteen uit.
Ps, eerst vond ik vissen vies, nu worden het stiekem mijn vriendjes. Dus jullie kunnen er van op aan, dat ik ze een zo goed mogelijk leven wil bieden buiten n vijver om, wat in een aquarium op de juiste manier geloof ik wel mogelijk is toch?!
Kort door de bocht, nee. Als je ze echt een goed leven gunt, vind je een vijver voor ze.
 
Uitzuigen klinkt niet heel fris.. dus dan moet je een zuigpomp. Dat zijn de enige 2 oplossingen?
 

Terug
Bovenaan