Kan een garnalenbakje ingericht worden met alleen rizoom / wortelstokplanten? Extern of intern filter?


Roomsnoes_06

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2022
Berichten
103
Leeftijd
22
Heyyy morgen komt ons nieuwe bakje binnen. Eentje van 32x32x32. In totaal ongeveer 32L.
Natuurlijk worden de betta en de mini rasboras overgeplaatst naar dit nieuwe aquarium. Omdat we erg in dubio weten we niet precies welk filter we moeten nemen.
Het schijnt dat de eden 501 erg populair is op aquaforum maar is dit ook een geschikte pomp voor ons? Vanwege de betta kunnen we geen draaikolk in ons aquarium maken.
Wij hadden zelf de oase biostyle al gezien, heeft iemand hier ervaring mee?

Ook verhuizen de vuurgarnaaltjes over.
Het gaat in het huidige bakje hartstikke goed, maar het tafeltje buigt door. Vandaar dat we een nieuw aquarium in onze nieuwe kast gaan plaatsen.

Helaas hebben wij vaak niet zo veel geluk gehad met plantjes. We hebben nu in ons huidige bakje een stukje hout met verschillende soorten anubiassen zitten. Dit bakje is ook wel iets kleiner.

In ons nieuwe aquarium willen we graag erg veel rizoom/wortelstokplanten plaatsen. (Alleen planten die op stenen of hout groeien) zou dit een goede keuze zijn voor een garnalen bakje?

En natuurlijk de grootste vraag, welk filter is geschikt voor dit bakje?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp😊
 
In ons nieuwe aquarium willen we graag erg veel rizoom/wortelstokplanten plaatsen. (Alleen planten die op stenen of hout groeien) zou dit een goede keuze zijn voor een garnalen bakje?
Ja hoor, kan prima.
Edit: kan wel zijn dat je beetje rekening moet houden met de verlichting.
 
(Alleen planten die op stenen of hout groeien) zou dit een goede keuze zijn voor een garnalen bakje?
Die gingen bij mij ook altijd beter dan wortelende planten.
In aanvulling op Thea: Anubias kunnen relatief weinig licht hebben. Wat bij mij wel goed werkte was er wat drijfplanten bij te hebben om het licht te dempen. Vindt de Betta waarschijnlijk ook wel fijn :).
 
Wat ook een mooi plantje is, is de Bucephalandra deze kan ook opgebonden worden op steen hout ed.
Heeft weing eisen aan het water en doet het hier ook super in de garnalenbakjes hier.
 
Ik ben weken bezig geweest met het uitzoeken van een externe pomp voor mijn dennerle scaper bakje van 35 liter,
Van de week besloten om de Oase FiltoSmart 100 thermo gekocht
Als je een externe pomp zoek dan kan kan ik je aanraden, klein, stil en filter goed.
alleen de uit en instroom zijn niet zo mooi, deze wil graag veranderen.

ik lees dat je dan je mini rasboras gaat overzetten, hoeveel ga je in het bakje plaatsen?
ik ben nog aan het orienteren welke ik ga nemen maar vooral hoeveel
 
Ik ben weken bezig geweest met het uitzoeken van een externe pomp voor mijn dennerle scaper bakje van 35 liter,
Van de week besloten om de Oase FiltoSmart 100 thermo gekocht
Als je een externe pomp zoek dan kan kan ik je aanraden, klein, stil en filter goed.
alleen de uit en instroom zijn niet zo mooi, deze wil graag veranderen.

ik lees dat je dan je mini rasboras gaat overzetten, hoeveel ga je in het bakje plaatsen?
ik ben nog aan het orienteren welke ik ga nemen maar vooral hoeveel
Voor nu zijn het er een stuk of 2 rasbora maculatus. (Ging een weekendje weg, en iemand op het aquarium laten passen zonder ervaring is niet zo handig.)
Super mooie vissen en gaan goed samen met de betta. Hoeveel zouden er ongeveer bij kunnen? Ze worden niet veel groter dan een centimeter of 2.
 
Ik heb net even gauw gekeken naar de oase filtrosmart. Maar vind deze nog behoorlijk duur. Iemand een goed alternatief voor deze pomp? ^_^
Pomp hoeft toch niet perse extern te zijn, zeker omdat de garnaaltjes dus ook kunnen eten van een eventueel sponsfilter.
 
Een Dennerle hoekfilter, met een garnalenfilterje.
Ik heb gehoord dat deze filters niet zo stil zijn en snel kapot gaan. Het aquarium staat op mijn slaapkamer tegenover mijn bed. En moet dus echt wel stil zijn. Zaten daarom te denken aan een externe pomp
 
Ik heb er hier 1 op mijn buro staan en ik hoor 'm niet, en draait al jaren zonder problemen
 
Een bodem filter met een zeer trage bubbelstroom vanuit een ander deel vh huis, dan kun je zelf de hardste herrie in je kamer maken zonder gestoord te worden door andere trillingen.
 
Een bodemfilter lijkt me erg lastig. We hadden net nog even gegoogled en kwamen de eheim2211 tegen.
Iemand ervaringen mee?

We hebben er nu een sponsfilter maar die begint na verloop van tijd erg veel herrie te maken. Is een sponsfilter een goed idee voor deze bak of is de belasting dan te groot?
 
We blijven op het forum erg goede verhalen tegenkomen van de eden 501. Is deze geschikt voor een betta/garnalen bakje?
We willen liever geen draaikolk creëren.

Heeft iemand ervaringen met de eden501?

Een andere optie is een bob sponsfilter. Ik vraag me af of dit een goed filter gaat zijn voor de bak.

Hoevaak moet het aquarium water per uur worden rondgepompt?
 
We blijven op het forum erg goede verhalen tegenkomen van de eden 501. Is deze geschikt voor een betta/garnalen bakje?
We willen liever geen draaikolk creëren.

Heeft iemand ervaringen met de eden501?

Een andere optie is een bob sponsfilter. Ik vraag me af of dit een goed filter gaat zijn voor de bak.

Hoevaak moet het aquarium water per uur worden rondgepompt?
Volgens mij is de Eden 501 dezelfde uitvoering als de Oase 100.
Eden en oase zijn samen gegaan. dus volgens mij ook een goede pomp
 
Wat handig dat ze samen zijn gegaan. De eden501 is veel goedkoper dan de oase Filtrosmart.

Is de eden geschikt voor een garnalenbakje?
Als we op de inlaat een zwart sponsje plaatsen kunnen de garnalen nog meesmikkelen.

Hopelijk word de bak geen enorme draaikolk.
 
Is het mogelijk om tweedehands pompen over te nemen? Of is dit niet aan te raden?

Ik kan namelijk via mp een Eden 501 overnemen met doos. Pomp is wel gebruikt maar ik vraag me af of het invloed gaat hebben op de bacterie cultuur?
 

Terug
Bovenaan