Kan dit zo?


Was een 1m20 bak toch?
 
klopt 120 lang bij 45 diep en 65 hoog
 
Groepje van 5 sleutels, geen ramirezi, is wat ik dan in gedachten zou hebben.
Maar, wacht ook eens af wat bv. Ren�/Prullenbak hierover te vertellen heeft ;)
 
Dat is inderdaad wel een mooie groep en zal zeker wel opvallen in het aquarium. Moet er dan nog een duidelijke man/vrouw verdeling zijn of is dat bij deze soort niet zo belangrijk? Dan zou ik dus een ander onderkomen moeten zoeken voor de 2 discussen en het koppeltje ramirezi's.

Dit zal nog een hele opgave worden denk ik.
Andere ideeen mogen ook altijd nog hoor ik sta op het moment overal voor open :)

Gr. Kevin
 
Khoppie zei:
Ik vind die inderdaad wel heel mooi alleen zouden ze dan wel samen moeten kunnen gaan met de andere bewoners. De kegelvlekken zal wel gaan maar of ze ook samengaan met de betta''s en de ramirezi''s dat weet ik niet.
Hoop inderdaad dat andere hier wat meer info over kunnen geven :)
Maar weet jij als sluier kenner of het in mijn aquarium ook mogelijk is of is die toch nog aan de krappe kant?

Hoor het wel.

Gr. Kevin
In jouw bak kunnen best sluiers. Ik zou het zelf bij 3 stuks houden.
Mocht je dat besluiten dan heb ik misschien nog een paar mooie voor je, tenzij je liever kleintjes hebt natuurlijk :)
 
Ik weet absoluut nog niet wat ik wil dat is noujuist het probleem :p
Aan de ene kant wil ik het bij warm water houden omdat ik anders voor al mn vissen een nieuw onderkomen moet zoeken.
Aan de andere kant lijkt "koudwater" me ook wel leuk en is weer eens iets nieuws. Maar echt koudwater zal het niet worden want de kamertemperatuur bij ons word nooit lager dan 18 graden. Tevens staat het aquarium tegen de muur waar de alghele rookafvoer zit van het appartementen complex. hierdoor is mijn water altijd 1 tot 2 graden warmer dan de thermostaat staat.
Ben laatst na het verschonen van mijn aquarium wel eens vergeten mijn thermostaat terug aan te zetten en toen ik daar achterkwam was het zeker een dag later en was mijn water niet kouder dan 23 graden.

Als het net zulke leukerds zijn als de 3 die ik eerder bij je heb gehaald maakt het me niet zo uit haha :p Die doen het overigens zeer goed in de vijver en zijn lekker dik en liggen goed in de groep :)

Gr. Kevin
 
In deze bak zou je, met redelijk wat zichtbrekers en schuilplaatsen, prima een koppel ramirezi �n een vijftal sleutelgaten kunnen plaatsen. Zoals al is aangegeven zijn sleutelgaten enorm vreedzaam. De man/vrouw verhouding in een groep is ook niet belangrijk, omdat er onderling haast geen strijd is (heel soms zullen ze een beetje stoer doen naar elkaar, meer ook niet).

Ramirezi's kunnen wel felle donders zijn, maar zolang ze elkaar niet continu zien, zal dat wel loslopen.
Zorg je voor veel schuilplaatsen langs de achterkant en zijkanten van de bak, verder willekeurig door de bak een aantal zichtbrekers (brede Echinodorussen bijvoorbeeld zijn heel geschikt) en wat kleinere stukken hout, takjes, stenen e.d. verspreid door de bak zullen ze niet snel botsen.

Houd sleutelgaten trouwens ook altijd als groep. Ze kunnen wel als koppel, maar zullen veel minder schuw worden in een groep en trekken altijd met meerdere soortgenoten door de bak.
Ik heb een groepje van 6, maar zie ze nooit alleen door de bak gaan, zeker de volwassen dieren niet. Hele leuke vissen in elk geval, echt een aanrader :)

Met de Betta's zal het trouwens ook wel goed gaan lijkt me. Mijn ervaring is dat territoriumvormers bovenin en onderin minder snel met elkaar botsen dan 2 in dezelfde waterlaag. Daarnaast heb je een hoge bak, dat scheelt ook.
 
Khoppie zei:
Als het net zulke leukerds zijn als de 3 die ik eerder bij je heb gehaald maakt het me niet zo uit haha :p Die doen het overigens zeer goed in de vijver en zijn lekker dik en liggen goed in de groep :)

Gr. Kevin
Dat vind ik heel fijn om te horen :D
 
Het is inderdaad ook niet zo dat de ramirezi man altijd agressief is alleen als ze weer eens ergens aan het poetsen zijn voor een broedplek is hij niet te genieten, maar dit is normaal gedrag natuurlijk. Maar was meer bang omdat hij ook gerust durft uit te vallen naar discussen die zeker 10x zijn grote hebben. En denk dat hij de sleutelgaten dan nog sneller als concurentie zal zien dan de discussen.
Heb inderdaad al gelezen dat het verstandig is ze in een groep te houden zo zie je ze meer en tonen ook mooier gedrag.

ik zal anders binnenkort eens een foto plaatsen van mijn aquarium. Dan kunnen jullie bijvoorbeeld tips geven m.b.t. de inrichting want blijf dit toch altijd moeilijk vinden. Heb er wel mooie grote stukken hout in staan de het zicht van meerdere kanten blokkeerd en dit in combinatie met wat vollere planten maar vooral mijn rechterhoek blijft een probleem. Hier staan nu kleinere crypto's maar bieden niet echt veel schuilmogelijkheden. Aan de andere kant staan ook crypto's maar dan weer van een andere soort en dit zijn wel mooie grote bossen en nemen flink wat zicht weg. Misschien ook wat stenen maar heb hier denk ik weinig plek voor ivm de grote stukken hout die ik al heb.

De ramirezi man en de betta man hebben het wel eens met elkaar aan de stok maar dit is ook weer even snel weer voorbij. Dit speelt zich voornamelijk af rond etenstijd.
 
Ramirezi's durven inderdaad wel uit te halen naar grotere vissen, ze vielen mijn volwassen maanvissen ook gewoon aan.
De sleutels zullen bij een nest echter wel afstand houden, maanvissen en discussen hangen meer verspreid door de bak en lusten ook wel een eitje.

Mijn sleutelgaten tonen 0,0 interesse in de nesten van andere vissen, terwijl ik mijn maanvissen doodleuk de eieren van mijn Apistogramma's op het zien eten.
 
Ow dat geeft toch weer wat meer geruststelling.
Dat ze af en toe tegen elkaar uitvallen is nog niet zo erg lijkt me maar dit moet natuurlijk niet constant het geval zijn.
Mijn discussen weten nu wat hun plek is en blijven bij de rami's uit de buurt wat ik opzich wel een hele prestatie vind ivm het grote verschil :p

Eerst maar eens zien van de discussen af te komen en dan kan ik defenitief verder gaan kijken naar wat ik nu daadwerkelijk wil. Kan ik ook nog even met vriendin lief overleggen al zal ik waarschijnlijk het antwoord wel weten xD
 
Zo ik heb de 2 discussen toch maar bij aangeboden geplaatst hier op het forum. Nu maar hopen dat er zich snel iemand meld die ze graag wil hebben en ze een goed onderkomen kan bieden :)
 
Sorry,
Maar je doet je discussen weg of het een paar schoenen zijn je valt mij aan om dat ik zeg dat je je huiswerk niet hebt gedaan, en nu zeg je ik weet niet wat ik wil je denkt er wel erg gemakkelijk over.
Ga gewoon door met de 2 discussen probeer er alles aan en plaats er mettertijd een paar bij
Het is niet ideaal maar het kan als ze goed vreten op kleur zijn is er niks aan t handje
Je moet natuurlijk zelf weten wat je wilt maar dit is de weg van de minste weer stand
 
Wat is er mis met Discussen onderbrengen waar ze het misschien wel beter hebben?

Khoppie zei:
Zo ik heb de 2 discussen toch maar bij aangeboden geplaatst hier op het forum. Nu maar hopen dat er zich snel iemand meld die ze graag wil hebben en ze een goed onderkomen kan bieden :)
 
Ik wou net zeggen ik weet dat het niet ideaal is en ik weet al helemaal 100% zeker dat er niet meer bij komen maar heb ik volgens mij ook al eerder gezegd. Sinds wanneer is het verboden vissen een beter onderkomen te gunnen dan jij ze kan bieden denk ik dan.
En heb er in het begin waarschijnlijk inderdaad te makkelijk over gedacht maar ben blij dat ik er nu achter kom ipv dat het te laat is.

En voor hetzelfde geld kom ik er niet vanaf en zitten ze nog een hele tijd bij mij dat weet ik ook niet zal er aan liggen hoe snel er iemand reageerd. En wil ze zeker niet overhaast wegdoen maar ik weet wel dat ik ze niet kan bieden wat ze nodig hebben. Denk dat het ook wel belangrijk is als je dat toe durft te geven en het beter is voor het welzijn van de vissen.

Maarja zal ik wel verkeerd zien denk ik.
 
Zou een groepje met Mikrogeophagus Altispinosus ook kunnen in mijn aquarium of zijn deze toch al weer een stukje moeilijker te houden dan bijvoorbeeld de Cleithracara Maronii?

Ik heb de 2 discussen ook op marktplaats gezet. Zie advertentie: http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Er heeft al iemand een mailtje gestuurd maar deze man bleek een 80cm aquarium te hebben dus heb een mailtje terug gestuurd dat dit hem niet ging worden. Deze bood overigens 60 euro maar zoals eerder gezegd doe ik het niet voor het geld maar vind het belangrijker dat ze goed gehuisvest worden met een paar leuke nieuwe vriendjes :)

Mochten jullie nog mensen weten die ze misschien willen overnemen dan hoor ik het wel.

Gr. Kevin
 
Je had al ramirezi's toch? In dat geval zou ik geen altispinosus nemen.
Die combi zal niet mooi zijn denk ik, omdat ze dezelfde bouw hebben.
 
Daar zit ook weer iets in. Dan ga ik tegen de tijd dat de discussen weg zijn kijken voor een groepje van 5 Cleithracara Maronii's of zijn dit er te veel?
 
Weet je wat zo jammer is dat Ramarezi en de andere soorten maar 4 jaar oud worden en ze zijn ook niet goed koop
 
Nee hoor, 5 maronii's is prima, 6 zou ook nog wel kunnen naar mijn mening.
 
Leg jezelf er nou maar bij neer leopoldi ze zijn al gereserveerd via mp en als het goed is worden ze vrijdag morgen opgehaald. Ik heb er dan wel niet de hoofdprijs voor gekregen (30 voor allebei de vissen) maar weet nu wel dat ze ergens terecht komen waar ze soortgenoten hebben. En daar ging het me uiteindelijk om. Ik ben er ook achtergekomen dat ik niet iemand ben die discussen moet houden. De eerste paar weken had ik er volop zin in maar ging me steeds meer ergeren aan het vele voeren, verversen en de kosten die ik er aan had. Ik ben hier heel eerlijk in en had me hier behoorlijk in vergist.
Nu heb ik er voor gezorgd dat ze ergens anders een 2de kans krijgen en hopelijk wel de aandacht krijgen die ze verdienen. Het is misschien niet helemaal de manier zoals het zou moeten maar ik ben wel blij dat ik het gedaan heb. Het welzijn van de vissen staat voorop en mijn eigen trots pas als 2de. Ik heb het nu verkeerd aangepakt en er te makkelijk over gedacht en ben er achter gekomen dat het niks voor mij is, maar ik herstel mijn fout wel en zorg dat de vissen hopelijk een beter leven en verzorging krijgen dan ze nu bij mij krijgen.
Is dit een schande?? Ik denk het niet. Meer een voorbeeld van te snel gekozen en er te makkelijk over gedacht.

Ik ga me nu weer richten op dwergcichlides zoals ik altijd gedaan heb in mijn juwel rio 125. Dit zijn ook prachtige vissen met een super mooi gedrag, ze zijn alleen kleiner als de discussen maar dat is dan maar zo.

Iedereen bedankt voor de reacties en alle hulp!!

Gr. Kevin
 
Het was een leermomentje, moet kunnen. Je zorgt er in ieder geval voor dat de vissen goed terecht komen. :thumbs:

Als je hart er niet bij ligt kan je er niet mee doorgaan, dat komt ook niet ten goede van de vissen. Zeker als het vissen zijn die zo'n tijdrovende verzorging nodig hebben. Je doet het met liefde en plezier of je doet het beter niet.
 
@Jones: Daarom en ben daar helaas op deze manier achter gekomen. Ik geef ze nu nog alle verzorging die ze nodig hebben want dat ben ik ze wel verschuldigd vind ik maar als je me vraagt of ik het op het moment met veel plezier doe is mijn antwoord nee. Ik doe het omdat de vissen het nodig hebben maar za; toch blij zijn als het vrijdag is.

@Mascha&Ivo: Bedankt, meer kan ik er ook niet van maken :)
 

Terug
Bovenaan