Kan dit zand met corydoras


Thijs35

Well-known member
Lid geworden
19 januari 2021
Berichten
768
Leeftijd
38
Goeie avond ik ga zo naar de horenbach en kan dit zand met corydoras en andere bodem vissen


Groetjes thijs
 
Owja wil ook in se toekomst een kopel dwergcichliden houden dus de vraag of het kan met dit zand en dat het niet te grof en te scherp is wil niet weer de fout maken dat ik een te scherpe bodem heb groetjes thijs
 
Owja wil ook in se toekomst een kopel dwergcichliden houden dus de vraag of het kan met dit zand en dat het niet te grof en te scherp is wil niet weer de fout maken dat ik een te scherpe bodem heb groetjes thijs
Aquaruimzand zou goed genoeg moeten zijn. Breek en speelzand kan erg scherpe schelpenstukjes hebben dan zou je een risico nemen omdat de corys het door hun kieuwen spoelen en ze daardoor ontstekingen kunnen krijgen.

In mijn ogen is het beste en meest functionele zand filterzand. Gemaakt voor een zwembadfilter, maar is gewoon zand. Het verschil is dat het ronde korrels zijn. Hierdoor slipt het minder snel dicht wat er voor zorgd dat er dus meer zuurstof in je bodem terecht kan komen. Meer zuurstof is meer filtratie en stabiliteit.
Nadeel is dat je met filterzand niet zo veel keuze hebt.

Aquaruimzand heeft een ruime keuze aan korrelgrootte en kleur. Niets mis mee in iedergeval! Het kan wel eens voorkomen dat er toch iets scherpere stukjes in zitten. En als als je pech hebt veroorzaakt het problemen. Dat risico heb je altijd.
 
Oke dan ga ik voor filter zand vande horenbach speciaal voor aqaria of heeft u een foto van welk zand u bedoelt
 
Oke dan ga ik voor filter zand vande horenbach speciaal voor aqaria of heeft u een foto van welk zand u bedoelt
Ik heb dit, gemaakt voor een zwembadfilter, eventueel de stofdeeltjes afspoelen voor je het gebruikt zoals met elk zand. En dan werkt het perfect als bodem. Het enige nadeel is mocht je de kleur dus niet mooi vinden je niet kan kiezen. Al vind ik zelf de voordelen dat ene nadeel overstijgen
IMG_20230906_192532.jpg


Dit is hoe het bij mij in het aquarium er uit ziet
Ik gebruik het als toplaag om alles af te sluiten van het waterkolom. Maar als zand je enige vorm van bodem is werkt het ook prima. Al is zand erg arm zonder voeding. Ik weet niet wat je precies allemaal op je bodem legt?
Ik vind deze kleur wel erg natuurlijk ogen in iedergeval. Gelukkig is het niet spierwit 😀
IMG_20230906_192831.jpg
 
Die is nu kaal en ga kleikogels gebruiken vloeibaare plante voesing en co2 heb ik die nu uit staat
 
Geeft dat geen kalk af en brengt je ph ook niet om hoog dan?
 
Die is nu kaal en ga kleikogels gebruiken vloeibaare plante voesing en co2 heb ik die nu uit staat
het nadeel met filterzand is dus omdat het dus zo luchtig is, de voedingsstoffen iets minder goed vastgehouden word. Terwijl bijvoorbeeld speel of breekzand heel goed dicht slipt wat er voor zorgt dat juist de voedingsstoffen goed vastgehouden worden. Je kan natuurlijk altijd filterzand als toplaag gebruiken en iets anders onderaan, waar je dus de kleibollen bij de wortels stopt en het wat beter blijft zitten. Ik zou met kleibollen en filterzand niet te dun de bodem leggen in iedergeval.
 
Dit vind ik mooi
 

Bijlagen

  • 20230906_194425.jpg
    20230906_194425.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 38
Dit vind ik mooi
Het oog wilt ook wat 😀 er zijn heel veel mensen die gewoon voor aquarium zand kiezen, het is er tenslotte voor gemaakt. Je doet er niets mis mee in iedergeval. Het is al ontzettend goed van je dat je op oog van de corydoras, zand uit kiest voor hun kieuwen. Ipv dat je grind neemt 😀
 
Dus dit kan dan
Het is aquarium zand en het is erg succesvol. Maar je hebt altijd een risico op een scherp stukje. Het is een heel klein risico in iedergeval. Het zou niet mogen vind ik zelf. Als je het echt zeker wilt weten kan je contact zoeken met de fabrikant! Zij kunnen je garanties geven. Ik geef je groot gelijk als je dit zand uitkiest aangezien je zegt dat je hm mooi vind! Ik hecht weinig waarde aan de kleur en kies voor een iets optimaler filtratie. Aquaruimzand is al 100x beter dan breek of speelzand.

Als je dit zand uit kiest heb je als voordeel dat de voedingsstoffen uit de kleibollen beter in de bodem blijven zitten.
 
Dit is hem geworden 0.4 tot 0.8mm
 

Bijlagen

  • 20230906_200655.jpg
    20230906_200655.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 41
Heb totaal 20 kilo gehaald die lichte gaf kalk af en iets waar door het niet goed was voor eitjes die niet bevrucht konden worden
 
Dit zijn nu 3 zakken van 5 kilo en ik denk dat er nog wel 2 a 3 bij kunnen en het voelt zo los aan op de bodem blijven de planten er wel in vast zitten als ik die morge er in zet groetjes thijs
 

Bijlagen

  • 20230906_213820.jpg
    20230906_213820.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 47
  • 20230906_213809.jpg
    20230906_213809.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 48
  • 20230906_211554.jpg
    20230906_211554.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 43
  • 20230906_211549.jpg
    20230906_211549.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 48
  • 20230906_211549.jpg
    20230906_211549.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 43
  • 20230906_211554.jpg
    20230906_211554.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 45

Ja is me plan om te doen denk nog 10kg er in
 
Dat klopt morgen eerst wat plantjes hallen
 
Wat denken jullie moet er nog meer zand bij of is het zo goed heb nu nog 5 kilo zand liggen anders haal ik nog een zak zo dat ik 10 kilo heb
 
Door de stroming zal het hoge achterin snel minder worden waardoor je voor meer hebt dus ik denk dat je met 15 kilo op 80cm wel goed moet zitten. Ik zou zelf de boden egaal maken en dan kijken hoe het ervoor staat.
 
Oke top ik ga nu eerst naar de diebo even valisineria hallen om mee te starten dan hoeft de co2 nog noet aan toch?
 
De planten staan er in en moet ik nu per pland een kleikegel doen of een kegel in het midden waar alle planten staan?
 

Bijlagen

  • 20230907_101309.jpg
    20230907_101309.jpg
    3.8 MB · Weergaven: 39
Zo planten staan 2e externe filter draait de geene die ik al hat heeft een spraibar van links naar rechts de nieuwe heeft een uit stroom pijpje naar de vooruit bij de verwarming en ik moed nu bij alle planten die ik heb een kleikogel doen be halve bij de klim op neem ik aan en dan straks vloeibare plante voeding
 

Bijlagen

  • 20230907_112450.jpg
    20230907_112450.jpg
    2.8 MB · Weergaven: 34
Je kunt met een lineaal of lat de bodem enigzins naar achter strijken, zeg onder een helling van 15% dat toont wat overzichtelijker.
 

Oke van de week is doen last alles nu even rusten
 
En veel meer planten toevoegen voor bij wat je nu al geeft.
Dan zou je ongewenste ophopingen van alle bijvoeding kunnen voorkomen.
Snelle groeiers die je navenant zult moeten blijven snoeien, kunnen handig zijn.
 
Hoe bedoel je dat? Meer planten er in of meer planten voeding heb 45 ml vloeibaar ge daan die van plandbox en aleen bij de klim op geen kegels
 
En veel meer planten toevoegen voor bij wat je nu al geeft.
Dan zou je ongewenste ophopingen van alle bijvoeding kunnen voorkomen.
Snelle groeiers die je navenant zult moeten blijven snoeien, kunnen handig zijn.
?
 
Nee haha meer plantennof voeding
 

Terug
Bovenaan