Kan dit komen van te veel Nitraat?


T

Tommie1

Guest
De laatste weken wat last van slecht groeiende plantjes.
Waterpest groeit nogal iel, sommige planten met gaatjes in het blad.
De planten die het wel heel goed doen zijn Anubia en Echinodorus.

Dus toch maar eens water getest, en ik zie nitraat rond de 50 en fosfaat rond de 5.
ph is gewoon 7.5, geen nitriet en ammoniak.

8F3B3D72-6E42-493E-B984-1E157F3506D3.jpeg
48B4F638-19C5-4E1A-943D-EBE6D0D90FE9.jpeg
7BD6F8E9-49E1-459B-BE14-032582C53734.jpeg
 
Ik zie ook algen en vraag me af wat alle waterwaarden zijn en wat je zoals toevoegt. Hoe kan de no3 en de po4 zo hoog zitten?
 
Je echinodorus word graag van geknaagd door je ancistrussen, denk dat je dat in die hoek moet zoeken bij die plant
 
Volgens mij willen de planten die op de foto staan wat kleibollen bij de wortels
 
Komen gele randen in planten niet van ijzer tekort en andere spoorelementen? Flink verversen en kritisch kijken naar je plantenvoeding lijkt mij. Wat voeg je toe en waarom is je fosfaat en nitraat zo hoog?
 
Ik voeg de spullen van Plantedbox toe, daar zit nitraat en fosfaat in, en ook micros en ijzer.

Een paar maand geleden merkte ik meestal dat nitraat snel verdween, dus heb de dosering misschien wat hoog gedaan 50ml/week op een 180 l bak.
ik ververs ca 35% per week, en voeg Co2 toe aan ca 60 bpm met nachtafschakeling.

Uiteraard heb ik na deze meting goed ververst, en ga deze week niks toevoegen.

Dat de ancistrussen aan de bladeren eten vind ik onwaarschijnlijk. In die zwaarplant komen ze amper, en gaatjes in het belgisch groen... die blaadjes zijn te klein voor hun.
 
Gaatjes kunnen ook komen door een tekort aan kalium maar dat zou ook in de AIO moeten zitten. Ik denk dat je met zulke waarden teveel AIO toevoegt want rond de 20/2 zitten is hoog genoeg.
 

Terug
Bovenaan