Ik zou 10 pareldanios doen.
In dit oppervlakte zou ik niet voor 8 ringbandsnoekjes gaan, met voldoende beplanting zou ik voor 1m 2v kiezen. Als er ruimte is, worden het er vanzelf meer.
 
Simulans kan prima in 54L, heb ik ook. Heb er zelf 12 en ze hebben genoeg ruimte. Wel vind ik het een beetje saaie vissen en erg schichtig. Ze hebben echt veel schuilmogelijkheden nodig en ook drijfplantjes voordat ze zich een beetje op hun gemak voelen. Ik raad ze dan ook niet aan, ga er zelf ook niet mee verder (ze mogen hier oud worden en daarna ga ik over op andere visjes) Ze zijn wel mooi (vind ik) dus het is net wat je belangrijk vindt.

Wat corydoras betreft kan je ook kijken naar de corydoras pygmaeus, stuk kleiner dan de Panda dus past misschien beter in je bak.
 
Ik zou 10 pareldanios doen.
In dit oppervlakte zou ik niet voor 8 ringbandsnoekjes gaan, met voldoende beplanting zou ik voor 1m 2v kiezen. Als er ruimte is, worden het er vanzelf meer.
Dank weer!

Ik wil ook zeker niet 8 snoekjes erbij, dacht dat als ze minimaal met 8 moeten zijn (wat ik dus her en der las) ze sws afvallen zocht idd juist iets waar ik er 2 (max 3) van kan doen en ze nog steeds happy kunnen zijn.
 
Simulans kan prima in 54L, heb ik ook. Heb er zelf 12 en ze hebben genoeg ruimte. Wel vind ik het een beetje saaie vissen en erg schichtig. Ze hebben echt veel schuilmogelijkheden nodig en ook drijfplantjes voordat ze zich een beetje op hun gemak voelen. Ik raad ze dan ook niet aan, ga er zelf ook niet mee verder (ze mogen hier oud worden en daarna ga ik over op andere visjes) Ze zijn wel mooi (vind ik) dus het is net wat je belangrijk vindt.

Wat corydoras betreft kan je ook kijken naar de corydoras pygmaeus, stuk kleiner dan de Panda dus past misschien beter in je bak.
Ok ik laat de simulans voor wat ze zijn. Worden vuurteras dan of galaxys dan. Begreep dat de pygmeaus ook best veel in de middenlaag zitten en niet echt benende blijven waardoor ik weer dacht dat het wat druk wordt als ik daar al een ander scholenvisje heb zitten.
 
Laatst bewerkt:
Dank Nathalie! Ja die parel danio dacht ik ook al aan (noemde ik hierboven samen met de zebra danio). Zit er nog (voor de vissen dan) veel verschil in behoefte. Dus parel danio of vuurtetra?
Het hangt ervan af wat je zoekt. Wil je een probleemloze sterke vis, dan is de vuurtetra je vis. Deze is ook minder schuw dan andere kleine visjes.
Maar hou je van kleurtjes, dan kan de pareldanio. Maar let dan op met wat hierover wordt genoemd. Zij kunnen wat schuwer zijn.
 
Er is een kleinere corydoras die wel op de bodem zit. Ik dacht dat dat de habrosus was.
 
Dank!

Ik vind het mooi om 1 koppeltje van een iets groter visje erbij te doen, vandaar dat ik uitkwam op die honinggoerami (iets kleiner en ook minder vaak ziek als een dwerggoerami). Trouwens ook een super mooi visje wel die rubra, dank voor de tip! (ook prima paar drijfplanten te halen)

Javavaren, valisnaria, 3 anubias, sabulata en cryptocorne besteld, 2 X 15 cm maar smal kienhout en 1 groter stuk 30cm, wat stenen die ik zowel liggend als staand erin kan zetten. Maar als ik er 1 of 2 of 3 minder ook moet zetten natuurlijk ook prima.
Weet niet wat waardes uit kraan zijn, woon in Amsterdam mocht dat helpend zijn.
Heb geen ervaring met aquaria.

Trouwens ook geen haast, ga morgen of donderdag bak vullen en daarna de tijd nemen om hem goed in te draaien.
Wow ik woon me hele leven in 020 ik heb wel planten en wat vissen voor je.
Of kom kijken! Dierenwinkel exotica om de hoek vd albert cuypmarkt, prijzig maar zeer deskundig welkom alsnog.
 
Er is een kleinere corydoras die wel op de bodem zit. Ik dacht dat dat de habrosus was.
ja top die had ik ook al in mijn eerste opzet van bestand gepost maar las toch dat die ook wat lastig soms te houden zijn, wel weer heel leuk een schooltje op de bodem. Keuzes, keuzes ... 🤯
 
Voor die 55cm lengte heb je heus niet met zoveel keuzes te maken hoor, kijk het meeste kan gewoon niet in jouw formaat bakje.
Das duidelijk toch!
 
Allereerst onwijs bedankt allemaal voor jullie input en meedenken! Echt tof dat zoveel mensen willen helpen! :smitten:

Tijd om morgen te gaan inrichten met hout steen en planten en me te gaan buigen over indraaien, vooral stuk verlichting ( en ik wil geen CO2 toevoegen) lijkt me nog best ingewikkeld. Mocht iemand nog een goede link hebben graag!

Ik ben er denk ik wel uit wat het bestand gaat worden.
3 ringband snoekjes 1m/2v
10 Galaxy (hier nog lichte twijfel over)
3 pauwooggrondel 1m/2v

Ik dacht dat de grondel en snoekjes misschien met 3 fijner dan 2 vinden?

Is het voor mijn bak nog goed om iets van slakjes of garnaaltjes als opruimers erbij te doen of niet nodig (of te druk)?

Ook nog de vraag in welke volgorde (na het indraaien natuurlijk) en met hoeveel tijd ertussen zouden jullie de nieuwe bewoners erin doen?

Ik zal (denk hoort in ander topic) nog een foto van de inrichting tzt plaatsen!

Dank!!
 
Voor die 55cm lengte heb je heus niet met zoveel keuzes te maken hoor, kijk het meeste kan gewoon niet in jouw formaat bakje.
Das duidelijk toch!
Volgens mij bestaan er best veel kleine visjes die in theorie in mijn bak zouden kunnen. Zijn toch wat danios, Cory's, rasboras, kuhlis, tertras, de pauwoog en ringband die wel 100+ combinaties zouden kunnen vormen. Dan laat ik garnalen nog buiten beschouwing. Dus zeker is inmiddels het een en ander duidelijk wat wel en niet verstandig is om mee te beginnen en bij elkaar te plaatsen maar niet een vooraf uitgemaakte zaak voor mij. Helemaal niet voor iemand die gaat starten met de hobby.
 
[SUP]Dankjewel. Ik ga ze kijken, mn laatste handig. Makkelijke planten krijg ik vandaag al binnen. [/SUP]
 
Evt is de dwerg knorgoerami misschien ook nog een idee
 
Ok ik laat de simulans voor wat ze zijn. Worden vuurteras dan of galaxys dan. Begreep dat de pygmeaus ook best veel in de middenlaag zitten en niet echt benende blijven waardoor ik weer dacht dat het wat druk wordt als ik daar al een ander scholenvisje heb zitten.
Dat wordt inderdaad gezegd, misschien heb ik hele atypische exemplaren zitten maar hier zitten ze echt alleen op de bodem of de stenen. Zou ze niet te snel afschrijven dus.
 
Ik zou nog even een fotootje van mijn bakje (nog in de opstart nu 2 weken) plaatsen :)
 

Bijlagen

  • IMG_20240403_075838.jpg
    IMG_20240403_075838.jpg
    3.7 MB · Weergaven: 27
Dit is wel een heel klein bakje, dan zit je toch echt bij de nanovisjes te kijken.
Er zijn heel kleine guppen (@stanovic en @Guppeman ?) en heel kleine killi's (@John. ?)die misschien geschikt zouden kunnen zijn.
Ik weet dat ze bestaan, maar wat ze precies nodig hebben en hun namen moet je aan de experts vragen, die ik dan ook getagd heb.
Ik hoop niet dat je een leesbril nodig hebt, want die visjes zijn zo klein dat je ze anders niet meer ziet.
 
Mmm ok thanks voor je input @Lysia ik had eigenlijk (op basis van alle eerdere input) al de boven genoemde visjes bedacht maar klinkt alsof jij dat geen goed idee vindt?
 
Allereerst onwijs bedankt allemaal voor jullie input en meedenken! Echt tof dat zoveel mensen willen helpen! :smitten:

Tijd om morgen te gaan inrichten met hout steen en planten en me te gaan buigen over indraaien, vooral stuk verlichting ( en ik wil geen CO2 toevoegen) lijkt me nog best ingewikkeld. Mocht iemand nog een goede link hebben graag!

Ik ben er denk ik wel uit wat het bestand gaat worden.
3 ringband snoekjes 1m/2v
10 Galaxy (hier nog lichte twijfel over)
3 pauwooggrondel 1m/2v

Ik dacht dat de grondel en snoekjes misschien met 3 fijner dan 2 vinden?

Is het voor mijn bak nog goed om iets van slakjes of garnaaltjes als opruimers erbij te doen of niet nodig (of te druk)?

Ook nog de vraag in welke volgorde (na het indraaien natuurlijk) en met hoeveel tijd ertussen zouden jullie de nieuwe bewoners erin doen?

Ik zal (denk hoort in ander topic) nog een foto van de inrichting tzt plaatsen!

Dank!!
Deze dus
 
Dat durf ik niet te zeggen, ik ben meer van de grotere vissen, maar ben wel van mening dat vissen zich duidelijker gelukkiger voelen als ze meer ruimte hebben dan algemeen aanvaard.
Ik zag bijvoorbeeld duidelijk verschil in gedrag bij mijn Xyphophorussen (wilde zwaarddrager) toen ze vanuit mijn Juwel 350 (toch officieel ruim voldoende) naar mijn 2m verhuisden. Je moet iig rustige vissen hebben die niet bijzonder veel zwemmen. En daarvoor weet ik gewoon niet genoeg van de bovengenoemde vissen af.
 
Dit is wel een heel klein bakje, dan zit je toch echt bij de nanovisjes te kijken.
Er zijn heel kleine guppen (@stanovic en @Guppeman ?) en heel kleine killi's (@John. ?)die misschien geschikt zouden kunnen zijn.
Ik weet dat ze bestaan, maar wat ze precies nodig hebben en hun namen moet je aan de experts vragen, die ik dan ook getagd heb.
Ik hoop niet dat je een leesbril nodig hebt, want die visjes zijn zo klein dat je ze anders niet meer ziet.
Veel Killi s kunnen ook prima in een nano van 30 of 40 liter want in de natuur zitten ze vaak ook in kleine poeltjes als ik het goed heb.
 
Kleine killivissen zijn meestal niet de makkelijkste voor een beginnende hobbyist. Lekker voor de corydoras en wat mooie guppen gaan.

Groetjes John.
 
Ik ben t eens met John, wil je plezier van je aquarium, start met makkelijke visjes. Ik vind zelf guppen wel groot voor dit nano-bakje.
Ik zou zelf gaan voor een paar vuurtetra’s en een paar kleine cory’s op de bodem. Of iets vergelijkbaars. Het probleem met een klein bakje is dat je de balans veel moeilijker houdt. Veel beginners denken dat een kleine bak makkelijker is, maar dat is een misvatting. Daarom zou ik voor zeer weinig visjes gaan om succes met dit bakje te hebben. Maar dat is mijn mening.

Je kan later altijd nog toevoegen, maar als je eenmaal gedoe en ziektes hebt, neemt niemand je vissen meer over als je er teveel hebt. Nog afgezien van de kopzorgen en buikpijn wat je er zelf aan over houdt.
 
Dacht dat ik er al wel een soort van uit was door alle eerdere adviezen. Zal iig wel wat meer (bodem)schuilplaatsen en zwemruimte in het bakje maken door die grote steen eruit te halen. Daarna opnieuw erover buigen wat ok is in 55 liter. Die vuurtetra (en eigenlijk ook Cory's wat grijzig) blijven me niet echt trekken om heel eerlijk te zijn, wel jammer want anders was het makkelijk geweest.
Wist dat idd van die waterwaarden, logisch ook dat een verandering in een kleinere hoeveelheid een groter effect heeft, ben ook al regelmatig aan het meten en dat blijft ik natuurlijk doen! Ik heb ook nog een paar weken voor ik van start wil gaan.
 
Dacht dat ik er al wel een soort van uit was door alle eerdere adviezen. Zal iig wel wat meer (bodem)schuilplaatsen en zwemruimte in het bakje maken door die grote steen eruit te halen. Daarna opnieuw erover buigen wat ok is in 55 liter. Die vuurtetra (en eigenlijk ook Cory's wat grijzig) blijven me niet echt trekken om heel eerlijk te zijn, wel jammer want anders was het makkelijk geweest.
Wist dat idd van die waterwaarden, logisch ook dat een verandering in een kleinere hoeveelheid een groter effect heeft, ben ook al regelmatig aan het meten en dat blijft ik natuurlijk doen! Ik heb ook nog een paar weken voor ik van start wil gaan.
Ik ben er al wel over uit dat ik iig niet voor drie soorten ga. Ik laat het ringbandsnoekje alvast afvallen.
 
Kleine killivissen zijn meestal niet de makkelijkste voor een beginnende hobbyist. Lekker voor de corydoras en wat mooie guppen gaan.

Groetjes John.
Ik ben geen expert maar er zijn toch ook genoeg Killi s die wel in een nano van 30-40 liter kunnen John? Zelf heb ik ze vroeger ook in een 30 liter gehad maar dat waren dan de gangbare uit de lfs.
 
De kleine killivissen komen bijna altijd voor in zacht en zuur water. Dat gaat iemand die gaat beginnen in de hobby niet doen. Zelfs de Pseudoepiplatys annulatus houdt van zacht en lichtzuur water.
Alleen Foerschichthys flavipinnis en Lacustricola soorten zijn vrij tolerant t.o.v. waterwaarden. Die zijn echter niet erg kleurrijk en komen weinig voor in de hobby.
De iets grotere soorten (aphyosemion) eten graag een visje of garnaaltje.

Groetjes John.
 
Dank voor je extra uitleg, laat ze (zoals aangegeven) van mijn lijstje!
 

Terug
Bovenaan