En mocht er dus nog een ander scholenvisje
Nog een paar suggesties:
Pseudomugil gertrudae
Killivis (bijv Aphyosemion gardneri)
Blauwoogjes

(Niet omdat ik jouw idee:en wil afkraken, maar om je kennis te laten maken met andere opties).
Hoi Lysia nog eens rustig alles aan het doorlezen geweest en de Pseudomugil Gertrude is toch ook wel erg mooi! Zou dit als ik achter en zijkanten goed beplant, op de bodem veel schuilplekken maak en het midden vrij leeg laat een goed idee zijn icm de pauwooggrondel? Dan zou dus de Gertrude ipv de pareldanios komen. Is dat een beter idee misschien? Ik vind het daarnaast ook leuk dat de vissen dan een beetje uit dezelfde hoek van de wereld komen ook. Thanks alvast wederom :)
 
Als ik de beschrijvingen van beide soorten lees, zie ik niet in waarom ze niet met elkaar in één bak kunnen. Dat kan wel eens een kleurrijk geheel opleveren.
 
Ik zou nog even een fotootje van mijn bakje (nog in de opstart nu 2 weken) plaatsen :)
Ik zag je bakje en als je daar een foto van ziet, krijg je een beter idee of een vissenbestand daar in past.
Als je liever iets kleurrijkers dan de vuurtetra’s hebt, zijn de galaxy’s een goed alternatief.

Ik check altijd minimaal op aquainfo of een soort in een bepaalde bak past. Zij geven aan over de pauwooggrondel:
Het aquarium moet worden ingericht met veel planten. Er moeten genoeg verstopplekken aanwezig zijn die gecreëerd kunnen worden in bijvoorbeeld de vorm van hout. In het aquarium moeten ook een aantal holen aanwezig zijn. Hierbij kan worden gedacht aan PVC buisjes, bloempotjes of kokosnoten. Hierin kunnen ze hun eitjes afzetten.

Dan zie je dat jouw bak daar niet geschikt voor is. Ik ga als ik dat lees denken: de inrichting is niet voldoende. (ik had de ervaring van John nog niet gelezen, maar dat is een goede aanvulling) Kan ik advies geven zodat het wel voldoende wordt voor deze soort? En in zo’n klein bakje kan je dat niet realiseren. Het probleem met het niet kunnen realiseren van goede omstandigheden voor vissen, is dat er stress ontstaat, stress zorgt voor een weerstanddaling, minder weerstand zorgt voor een grotere vatbaarheid voor ziektes.

Ziektes kun je alleen niet geheel uitsluiten door de juiste waarden met al die waterwaarden testen. De hoeveelheid bacteriën speelt een belangrijke rol. En die zijn niet te testen.
Daar speelt een goede filtratie weer een belangrijk rol. In een kleine bak heb je een klein filter, waarmee we uitkomen op het feit dat een kleine bak moeilijker in evenwicht is te houden.

En als je dan ook nog start met een aquarium, wil je er plezier van hebben en geen verdriet.
En daarom adviseer ik geen snoekjes en geen pauwooggrondels en wel galaxy’s of vuurtetra’s.
Als je voor iets kleurrijks en wilt gaan kun je ook kijken naar de endler gup:

Als je met de dierenwinkel een afspraak maakt om teveel jongen daar te kunnen terugbrengen. Of je zet teveel jongen op marktplaats. Daarmee voorkom je overbevolking.

Dit even over over hoe ik denk en waarom ik dan reageer. Wat je ermee doet is natuurlijk aan jou. Zoveel mensen, zoveel meningen.😀
 
Laatst bewerkt:
Dank dank ik neem het weer mee... Fijn om zoveel input te krijgen en ook heel eerlijk ook wel beetje frusterend tegelijk dat ik denk op basis van de afmetingen/ inhoud icm alle eerder gegeven adviezen er dan eindelijk uit te zijn en dan toch weer dat het niet echt verantwoord is... Helemaal als dan eigenlijk (dus los van de de inrichting) de bak grootte gewoon niet voldoet :(.
Klopt het dat de breedte dus niet zoveel uitmaakt als de lengte niet ok is? Dacht dus dat ik redelijk in de buurt kwam van een "standaard" 60cm (doordat die van mij weer paar cm dieper is), zit daar nog iets onder qua oppervlakte en snap wel weer dat de hoogte natuurlijk minder belangrijk is omdat ze niet verticaal zwemmen.
Waarom kan ik niet voldoende verstopplekken creëren in deze bak? Kan toch met hout, en steen, buisjes etc meerdere holletjes creëren?
Hoop dat ik niet als een zeur overkom want ik wil echt geen domme keuze maken en ik ben juist ook afhankelijk van al het advies wat ik ook kan krijgen van jullie. (En merk denk ik dat ik jammer vind om de pauwoog van mijn lijstje te moeten schrappen)
 
Dank dank ik neem het weer mee... Fijn om zoveel input te krijgen en ook heel eerlijk ook wel beetje frusterend tegelijk dat ik denk op basis van de afmetingen/ inhoud icm alle eerder gegeven adviezen er dan eindelijk uit te zijn en dan toch weer dat het niet echt verantwoord is... Helemaal als dan eigenlijk (dus los van de de inrichting) de bak grootte gewoon niet voldoet :(.
Klopt het dat de breedte dus niet zoveel uitmaakt als de lengte niet ok is? Dacht dus dat ik redelijk in de buurt kwam van een "standaard" 60cm (doordat die van mij weer paar cm dieper is), zit daar nog iets onder qua oppervlakte en snap wel weer dat de hoogte natuurlijk minder belangrijk is omdat ze niet verticaal zwemmen.
Waarom kan ik niet voldoende verstopplekken creëren in deze bak? Kan toch met hout, en steen, buisjes etc meerdere holletjes creëren?
Hoop dat ik niet als een zeur overkom want ik wil echt geen domme keuze maken en ik ben juist ook afhankelijk van al het advies wat ik ook kan krijgen van jullie. (En merk denk ik dat ik jammer vind om de pauwoog van mijn lijstje te moeten schrappen)
Ik reageer even op mijn eigen bericht haha ik neem je advies gewoon weer over Lysia 😁 dus vuurtetra of Galaxy. Dan misschien nog een kleine cory voor op de bodem.
 
Conclusie:
garnalen in deze bak en op zoek naar een grotere bak voor de pauwooggrondel?
 
Ow sorry @NathaliePip en @Lysia ik bedoelde ik bedoelde ik neem jouw advies over @NathaliePip! Denk dat ik nog even wakker moest worden. Maar dus vuurtetra, Galaxy of endlers.
Dus iig geen pauwoog in deze bak @Lysia (maar een visje in 55 liter moet wel kunnen lijkt me).
 
De beperking van dit bakje is imo de lengte en ik zou zelf liever een 60cm hebben gehad met 54 liter maar goed smaken verschillen.
 
De beperking van dit bakje is imo de lengte en ik zou zelf liever een 60cm hebben gehad met 54 liter maar goed smaken verschillen.
Ja het blijft een wat subjectieve afweging ook uiteindelijk. Vorm ook vooral ingegeven door plek waar hij nu dan moest komen te staan, anders was het een 30 liter geworden.
 
Dit is wel een heel klein bakje, dan zit je toch echt bij de nanovisjes te kijken.
Er zijn heel kleine guppen (@stanovic en @Guppeman ?) en heel kleine killi's (@John. ?)die misschien geschikt zouden kunnen zijn.
Ik weet dat ze bestaan, maar wat ze precies nodig hebben en hun namen moet je aan de experts vragen, die ik dan ook getagd heb.
Ik hoop niet dat je een leesbril nodig hebt, want die visjes zijn zo klein dat je ze anders niet meer ziet.
Of je nu gaat voor eierleggende of levendbarende soorten, er zijn tig soorten die in aanmerking kunnen komen voor het voorgestelde bakinhoud. En op zich is een 55 liter bak niet eens zo gek hoor. Maar wat hier reeds eerder gesteld is geworden door medeleden, is dat de gekozen vissen wel bij elkaar kunnen qua gedrag en waterwaarden. Mocht daar een soort of meerdere buiten de bestaande waarden vallen dan kun je de keuze aan vissen bijstellen. Om maar even bij mijn eigen leest te blijven "levendbarenden", daar zijn genoeg soorten die kleiner blijven en minder jongen voortbrengen (of zelfs een langere dracht hebben) dan de bekende commerciële soorten. Er zijn bijv. kleiner blijvende zwaarddragersoorten. maar ook kortvinnige guppen (waaronder endlers), Heterandria formosa's, etc. Ik kan er nog veel meer opnoemen maar dan kom je ook al bij soorten terecht welke ikzelf niet direct voor een beginnend aquariaan zou adviseren. Kortvinnige guppen zijn bijzonder adaptief. Die hebben een hogere tolerantie in waterwaarden. Daar zou je dan tegen minder problematieken oplopen.
Maar goed, het is uiteindelijk aan de topicstarter zelf waar hij voor gaat kiezen.
 
Een leuke school galaxy’s, vuurtetra’s of endlers zijn echt heel leuk hoor. Als ze gedijen ga je er van genieten. 😊
 
Of je nu gaat voor eierleggende of levendbarende soorten, er zijn tig soorten die in aanmerking kunnen komen voor het voorgestelde bakinhoud. En op zich is een 55 liter bak niet eens zo gek hoor. Maar wat hier reeds eerder gesteld is geworden door medeleden, is dat de gekozen vissen wel bij elkaar kunnen qua gedrag en waterwaarden. Mocht daar een soort of meerdere buiten de bestaande waarden vallen dan kun je de keuze aan vissen bijstellen. Om maar even bij mijn eigen leest te blijven "levendbarenden", daar zijn genoeg soorten die kleiner blijven en minder jongen voortbrengen (of zelfs een langere dracht hebben) dan de bekende commerciële soorten. Er zijn bijv. kleiner blijvende zwaarddragersoorten. maar ook kortvinnige guppen (waaronder endlers), Heterandria formosa's, etc. Ik kan er nog veel meer opnoemen maar dan kom je ook al bij soorten terecht welke ikzelf niet direct voor een beginnend aquariaan zou adviseren. Kortvinnige guppen zijn bijzonder adaptief. Die hebben een hogere tolerantie in waterwaarden. Daar zou je dan tegen minder problematieken oplopen.
Maar goed, het is uiteindelijk aan de topicstarter zelf waar hij voor gaat kiezen.
Dank voor je tips!
 
Een leuke school galaxy’s, vuurtetra’s of endlers zijn echt heel leuk hoor. Als ze gedijen ga je er van genieten. 😊
Ja ook zeker zin in hoor wat het ook gaat worden :)
 
Even nog een kleine update omdat ik het leuk vind om te delen :) hele bak omgegooid en met meer planten en kleiner spul ingericht, meer ruimte en veel schuilplekjes zo. Komen ook nog 5 keramieken buisjes in, zit plant voeding bij (zowel capsules als vloeibaar) en zelfs artemia kweeksetje besteld. Ga voor de getrudes en 2 pauwooggrondels.
 

Bijlagen

  • IMG_20240410_080411.jpg
    IMG_20240410_080411.jpg
    3.5 MB · Weergaven: 20
  • IMG_20240410_082402.jpg
    IMG_20240410_082402.jpg
    4.1 MB · Weergaven: 19
Het is mooi geworden en ben benieuwd hoe het eruitziet met de vissen erin.
 
Dank! 😁 ik zal nog een foto van het eindresultaat met bewoners plaatsen als die erin zitten!
 
Toch nog een 1 🫣 vraagje zou 9 gertrudes 4m 6v een goed aantal en verhouding zijn?
 
Ja dat lijkt me ook want ze blijven wat klein met 3 cm als ik het zo lees. Ik weet zo niet wat er eventueel bijkomt of bijzit.
 
Ik vindt dat 10a12 wel moet lukken je neemt alleen de pauwooggrondels er bij dacht ik te lezen?
 
Ja klopt. Neem ik er zoveel. Met de pauwoog zou je 2 of 3 adviseren? Met mijn bak denk ik dan 2 toch?
 
Ik denk het beste als harem 1 man 2 vrouwen zodat 1 vrouw elke keer wel wat rust kan krijgen
 
Zou ook 1/2 adviseren want soms kan de man lang achter de vrouw aangaan en ook vaak heel snel weer als een legsel niets heeft opgeleverd.
 

Terug
Bovenaan