Kamerplanten in aquarium?


De leidse glibber

Well-known member
Lid geworden
21 maart 2020
Berichten
148
Leeftijd
27
Goedemiddag allemaal,

In de woonkamer heb ik een rio180 staan waar ik 1 muskusschildpad, 8 zebradanios en een stuk of 40 vuurgarnalen in houd. Nu vind ik de achterkant een beetje kaal en ben ik op zoek naar een plant(bovenwater) die de achterkant wat bedekt.
Links in mijn aquarium/paludarium heb ik al een lepelplant met zijn wortels in het water staan, maar voor de rechterkant zoek ik nog een geschikte plant.

20211130_123651.jpg


Het gaat dus om het stukje rechts van het 'eiland' ter hoogte van de spraybar, waar ik het liefste een plant zet die alleen met zijn wortels in het water hoeft en waarmee ik de zwarte achterkant kan bedekken.
Aangezien ik tegen de achterkant stenen heb, zal de plant dus niet in substraat geplant kunnen worden. Hierdoor vallen een hoop moerasplanten/vijverplanten af.

Een aantal planten waar ik over na zit te denken zijn:
-Pothos/drakenklimop
-Papyrusplant
-Monstera/gatenplant
-Philodendron

Heeft iemand tips of aanvullingen? Of waarom de een beter zou werken in mijn bak dan de ander?

Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,
De leidse glibber
 
ik heb zelf een papyrus in mijn aquarium staan maar ze moeten wel veel voeding kunnen halen uit de bodem
 
Monstera deliciosa zou ik niet doen. Die heeft dikke, snel groeiende zeer sterke wortels die ook nog eens overal in en tussen kruipen. Ik zou het dan eerder zoeken in Monstera adansonii. Die kun je laten hangen maar ook laten klimmen. Als je hem laat hangen heeft het blad de neiging kleiner te worden. Klimt het zullen de bladeren groter worden.
Gaten in het blad hangt af van de hoeveelheid licht die de plant krijgt, net als bij de deliciosa.
 
Ik heb goede ervaringen met pothos, maar ik heb geen informatie over hoe die zich verhoudt tot de andere planten.

Ik liet pothos altijd buiten de bak wortelen.
 
Bedankt voor alle reacties!

Ik ben even gaan wikken en wegen;
ik heb zelf een papyrus in mijn aquarium staan maar ze moeten wel veel voeding kunnen halen uit de bodem
Aangezien ik de plant lastig achterin de bak in de bodem kan planten, valt deze helaas af.

Monstera deliciosa zou ik niet doen. Die heeft dikke, snel groeiende zeer sterke wortels die ook nog eens overal in en tussen kruipen. Ik zou het dan eerder zoeken in Monstera adansonii. Die kun je laten hangen maar ook laten klimmen. Als je hem laat hangen heeft het blad de neiging kleiner te worden. Klimt het zullen de bladeren groter worden.
Gaten in het blad hangt af van de hoeveelheid licht die de plant krijgt, net als bij de deliciosa.
Bedankt voor de tips! Op het moment hadden ze bij het tuincentrum geen kleine monsteras of monstera adansonii, dus wellicht dat ik deze er later nog bij haal.

Ik ben gistermiddag naar het tuincentrum gegaan en heb hier een scindapsus pictus (soort pothos) meegenomen.
liet pothos altijd buiten de bak wortelen.
Dit ga ik denk ik ook doen, ben bang dat die anders te stevig wortelt in mijn bak. Raad je aan de plant op water te zetten, of liet jij hem in de potgrond?

Ook heb ik voor €1,- een kattengras plantje meegenomen omdat ik had gelezen dat schildpadden hier nog wel eens van willen eten als het in hun bak staat. Weet men of ik kattengras misschien kan laten wortelen in ondiep water, dat het er als een soort grassoort omhoog staat boven water?

Alvast hartelijk bedankt voor alle hulp!
 
Bedankt voor alle reacties!

Ik ben even gaan wikken en wegen;

Aangezien ik de plant lastig achterin de bak in de bodem kan planten, valt deze helaas af.


Bedankt voor de tips! Op het moment hadden ze bij het tuincentrum geen kleine monsteras of monstera adansonii, dus wellicht dat ik deze er later nog bij haal.

Ik ben gistermiddag naar het tuincentrum gegaan en heb hier een scindapsus pictus (soort pothos) meegenomen.

Dit ga ik denk ik ook doen, ben bang dat die anders te stevig wortelt in mijn bak. Raad je aan de plant op water te zetten, of liet jij hem in de potgrond?

Ook heb ik voor €1,- een kattengras plantje meegenomen omdat ik had gelezen dat schildpadden hier nog wel eens van willen eten als het in hun bak staat. Weet men of ik kattengras misschien kan laten wortelen in ondiep water, dat het er als een soort grassoort omhoog staat boven water?

Alvast hartelijk bedankt voor alle hulp!

Het had bij mij meer te maken met de overgang naar het maken van wortels.

Ik heb gelezen op internet (dat garandeert niets over betrouwbaarheid maar ik heb er toch rekening mee gehouden), dat het sap dat uit een verse stek pothos komt mogelijk niet goed is voor je bewoners.
Daarnaast redt niet elke stek de overgang van kamerplant in grond naar plant met waterwortels. Daarmee zou je met slechte stukken plant je water onnodig kunnen vervuilen.

Ik heb 1 plant gekocht. Daar stukken afgesneden waarbij ik het zo sneed dat er zo'n bruine knoop/bult in het water zat. Daar groeien de wortels uit dacht ik.

Ik zet die stekken samen in een maatbeker met water tot ongeveer daar waar ik ze ook in de bak in het water wil houden.

Eens in de week fris kraanwater en de rest gaat vanzelf.
 
Bedankt! Ik had dit inderdaad ook gezelezen in een eerder topic.

Maar jij stekte dus in die maatbeker, en uiteindelijk plaatste je ze wel in je aquarium?
 
Bedankt! Ik had dit inderdaad ook gezelezen in een eerder topic.

Maar jij stekte dus in die maatbeker, en uiteindelijk plaatste je ze wel in je aquarium?

Ja, wanneer ze goede witte wortels hadden en de stek zag er goed uit, ging het naar de bak. Wij hadden een hoek uit onze Plexiglas plaat. Er zijn ook mensen die het in een hang filter doen.

Het is handig tijdig na te denken over hoe je ze rechtop houdt. In het begin hangt het wel in de hoek. Later wordt het zwaarder, en tipt het om, bladeren half in het water etc.

Ik had een stukje gaas in de hoek gemaakt waarin ik ze kon vastmaken. Dat ging goed. Ik vond het er erg mooi uitzien.
 
ze houden wel van voeding maar werkt dat echt?
Ja hoor. Het zijn van oorsprong oeverplanten die in het water staan. Natuurlijk staan ze dan in de bodem om niet weg te spoelen. Maar voeding halen ze wel uit het water. Trouwens, ook heel veel niet-moeras planten doen het prima op aquacultuur, je kent dat wel van kantoor maar ook van de kassen. Gewoon proberen.
 
Het is tegenwoordig toch ook een trend om een plant zonder aarde, in een hoge vaas met alleen kraanwater erin in je huiskamer te zetten. Volgens mij kan het echt met veel huiskamerplanten, aquariumwater lijkt mij ook gewoon een goede voeding voor dat soort planten.
 
Ik zou bij de muskusschildpad persoonlijk minder snel voor pothos gaan. Het is voor veel dieren een giftige plant. Dus als hij eraan zou gaan knagen... je weet het niet. Oxaalzuur heet het geloof ik wat erin zit. Die stof zit trouwens ook in de Scindapsus pictus die je hebt gekocht.

Ik heb zelf in twee van mijn drie bakken pothos hangen, maar expres in de muskusbak niet. :)

Alternatief eventueel: Mentha spicata. Niet een erg sexy plant, maar wel eentje die me veilig lijkt. Groeit ook goed met de wortels in het water.
 
Laatst bewerkt:
Eu ,waarom geen (aquarium)planten laten doorgroeien in hun emers vorm

Andere mogelijkheid zijn bv verse planten uit groentenafdeling ,waterkers of munt doen het bv zeer goed.
 

Terug
Bovenaan