Kaliumnitraat of magnesiumnitraat?


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,355
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Normaal bestel ik bij aquariumbemesting.nl altijd Kaliumnitraat (KNO3) maar nu deed ik iets fout en bestelde ik Magnesiumnitraat (MgNO3). Dat lijkt me zelf geen ramp. Het zal wat verschillen voor wat betreft de invloed op de geleidbaarheid van het water volgens opschrift op het zakje. Magnesiumnitraat zal minder invloed hebben op de genoemde geleidbaarheid. Waar ik veel meer benieuwd naar ben of dit en welke invloed dit zal hebben op mijn plantjes?
Iemand al een idee?
 
Ik hoor vaak dat de hoeveelheid kalium gelijk moet zijn aan de nitraat en dat zal nu denk ik lager liggen als je geen kaliumnitraat toevoegt. Wat het effect is durf ik niet te zeggen verder.
 
Ik gebruik ook als basisvoeding de Tenso cocktail. Dat is Tenso met apart toegevoegd een mengsel Magnesiumsulfaat en Kaliumsulfaat. Er komt dus wel Kalium in het water maar inderdaad minder. Volgens Gilles van aquariumbemesting, waar ik dit vroeg, zou het niet veel verschil mogen maken maar ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Na een paar weken weten we vast al wat meer, wat mijn ervaringen betreft en die zal ik dus delen.
 
Hoi Ben,

Ik ben wel benieuwd naar de samenstelling van je tenso cocktail.
Kun je dit ook gebruiken met de EI methode als zijnde micro toevoeging?
 
Tenso is de vervanger voor de csm+b en dat zijn inderdaad de sporen.
 
Hoi Ben,

Ik ben wel benieuwd naar de samenstelling van je tenso cocktail.
Kun je dit ook gebruiken met de EI methode als zijnde micro toevoeging?
Ja, voor mij is dit mijn "basis" voeding via de waterkolom. Naast het apart te doseren mengsel van Magnesium- en Kaliumsulfaat.
 
Is magnesiumsulfaat echt nodig bij je Ben want ik las dat 7 mg al aardig goed is en veelal heb je ook dit wel in je kraanwater denk ik. Hier is het 5 mg maar ja ik gebruik deels osmose dus daarom voeg ik wel iets toe.
 
Is magnesiumsulfaat echt nodig bij je Ben want ik las dat 7 mg al aardig goed is en veelal heb je ook dit wel in je kraanwater denk ik. Hier is het 5 mg maar ja ik gebruik deels osmose dus daarom voeg ik wel iets toe.
Nou, dit is eigenlijk een advies van aquariumbemesting. Maar ik moet zeggen dat het ook werkt want mijn planten doen het uitstekend op deze combinatie. Aanvankelijk, na gestopt te zijn met de CSM+B voeding, merkte ik een teruggang op bij mijn planten. Maar dit bleek toch een gewenning. Overigens doe ik alles met kraanwater. De waterhardheid variƫerd hier wel licht omdat er sprake is van afwisselende mengingen. Maar het is niet hard of alkalisch. Een gemiddelde pH van rond de 7.5.
Schermopname (13).png
 
Omdat ik discusminerals van tropic marin toevoeg is mijn kalium best hoog....15mg. Daarom ben ik afgestapt van Kalium nitraat en voeg dus magnesium nitraat toe.
Aan de planten merk ik niks, het nitraat gehalte is nog steeds rond de 10 en kalium is nu gezakt naar 10. Precies wat ik wilde.
Enigste nadeel wat ik kan zien is de prijs versus hoeveelheid nitraat....kaliumnitraat is voordeliger !!!!
 
Bij aquariumbemesting is magnesiumnitraat 0,50 cent per zakje goedkoper. Maar je bent inderdaad bijna twee keer zoveel nodig. Je hebt dus helemaal gelijk. Dank alvast voor het delen voor wat je plant ervaring betreft! Zoals je misschien weet ben ik nogal gecharmeerd van een plantenbak en ben daarom dus ook reuze benieuwd of dit invloed gaat hebben op mijn planten en zo ja, welke. Mijn kalium gehalte heb trouwens nog nooit gemeten. Maar ik weet wel dat ons kraanwater, en dat gebruik ik, zo'n 2,4 mg/l kalium bevat.
 
Bij aquariumbemesting is magnesiumnitraat 0,50 cent per zakje goedkoper. Maar je bent inderdaad bijna twee keer zoveel nodig.
3 x
Mg nitraat compleet zakje oplossen levert 500ml stamoplossing. 10 ml = 10 ppm nitraat per 100 liter
Kaliumnitraat compleet zakje oplossen levert meer dan 3 liter stamoplossing. 10 ml = 5 ppm nitraat per 100 liter

de genoemde verlaging van de geleidbaarheid was marginaal, althans ik zag nauwelijks een verlaging.
 
Je mag het ook nog anders berekenen. Kaliumnitraat kost 0,013 cent per gram. Magnesiumnitraat kost 0,0275 per gram. Wanneer ik daar een vulling van 500 ml van maak voor mijn dosering systeem dan kost zo'n vulling(41 gram op 500 ml) Kaliumnitraat 0,5333 cent terwijl 500 ml. Magnesiumnitraat (100 gram op 500 ml) 2,75 kost. En dat is zelfs 5,15 keer zoveel!
Nu is het alleen nog afwachten of in mijn planten bak de dosering nog aan zou moeten passen.... Want dat zou de kost prijs ook nog kunnen veranderen. Flauwe kul natuurlijk, van deze prijzen lig ik nog niet echt wakker want ik doseer 1 ml nitraat per dag tot nu toe van het Kaliumnitraat en voorlopig, totdat blijkt tot een wijziging noodzakelijk is, ook van het Magnesiumnitraat.
 
het maakt denk ik niet zoveel uit.
voor 1 ppm NO3, voeg je 0,631 ppm K toe bij KNO3, of 0,196 ppm magnesium bij magnesiumnitraat.
je voegt dus in totaal minder stoffen toe waardoor je de geleidbaarheid minder verhoogd. maar dat verschil is wel erg klein, bij 30 ppm nitraat is de TDS 13 ppm hoger/lager. peanuts dus.

in grammen moet je van magnesiumnitraat ongeveer 27% meer toevoegen dan van kaliumnitraat. dat komt omdat het doorgaans verkocht wordt in hydraatvorm, er zit water ingesloten in de kristallen.

ik gebruik magnesiumnitraat omdat ik al wat kaliumbicarbonaat toevoeg en dus kalium genoeg heb.
 
Ik gebruik nu ook nog csm+b wat ik op gelost heb zoals op het zakje staat.
Het lijkt wel cola, ik voeg daarvan elke week 15ml toe.
Deze oplossing is al vrij oud, kan dit spul bederven?
 
Zolang het poeder is loopt dat niet zo'n vaart. Je hebt het nu opgelost en voegt het toe. Dat gaat wel goed.
 
Opgelost kun je het donker en gekoeld vrij lang gebruiken en helemaal als je dat met osmose hebt aangemaakt.
 
Ik zou zeggen: meet je kaliumgehalte en je weet het.

Vroeger gebruikte ik ook kaliumnitraat. Probleem is dat als je dat 1 op 1 vergelijkt je planten meer behoefte hebben aan nitraat dan aan kalium. Toen heb ik mijn water geanalyseerd op kalium (labo-analyse, geen testset) en de waarde rees de pan uit, zeg maar. Ik had in mijn zoetwateraquarium zoveel kalium als in zeewater terug te vinden zou zijn. Sindsdien gebruik ik alleen nog kaliumnitraat als mijn kaliumgehalte te laag zou zijn en anders quasi altijd magnesiumnitraat. Ik voeg zelden nog actief kalium toe omdat ik zelden nog een tekort heb aan kalium. Ook andere bemestingen voeg ik bewust zonder kalium toe. Er komt simpelweg genoeg mee met het leidingwater.
Je mag het ook nog anders berekenen. Kaliumnitraat kost 0,013 cent per gram. Magnesiumnitraat kost 0,0275 per gram. Wanneer ik daar een vulling van 500 ml van maak voor mijn dosering systeem dan kost zo'n vulling(41 gram op 500 ml) Kaliumnitraat 0,5333 cent terwijl 500 ml. Magnesiumnitraat (100 gram op 500 ml) 2,75 kost. En dat is zelfs 5,15 keer zoveel!

Je vergeet hier wel bij te vertellen dat 100 gram magnesiumnitraat bijna dubbel zoveel nitraat bevat dan 41 gram kaliumnitraat. Het kost in feite slehcts 2,7x zoveel.
 
Wel vreemd hoe je die verkeerde bestelling dan voor elkaar krijgt. Ik zie magnesium nitraat helemaal niet meer in het assortiment?
 
En extra verwarrend weer het kalium verhaal. Ik dacht toch dat er veel kalium nodig was dus ongeveer het zelfde gehalte als nitraat. Valt me dan weer tegen dat metingen het tegendeel bewijzen. Zo blijft men bezig.

Met andere woorden wat is nu waar.
 
En omdat er magnesium nitraat word toegevoegd nemen de planten dan al die magnesium op? Of gaat het magnesiumgehalte dan weer de pan uit reizen?

En voor EI gebruikers die 2:20 toevoegen met kalium nitraat zouden de kalium gehaltes dan toch haast giftige vormen moeten aan nemen??
 
Focus niet op wat 1 iemand schrijft, dat is niet representatief en misschien nog niet eens van toepassing op jouw situatie.
Ik handhaaf kalium op 10, gelijk met nitraat.
Fosfaat op 1
en magnesium probeer ik rond de 8 te houden

als je weet wat iedere component doet en waarom dat je die moet toevoegen dan kun je naar jouw specifieke planten kijken en dat aanpassen wat nodig is.
 
Kalium en magnesium meet ik nooit, kan ik ook niet meten. Maar ik maak me er ook niet ect druk over. Alles groeit bij mij zonder problemen. Mijn vraag was eigenlijk bedoelt om er achter te komen welke invloeden er zijn. Nu, na een aantal weken, meen ik dat die er eigenlijk niet zijn.
 
Sorry Ben had niet goed gekeken en heb verder gescrold en tada inderdaad was er het nog wel.
Ik neem graag dingen van je aan Ben maar vond dat kalium verhaal in dit topic dan weer zorgwekkend.
Met andere woorden blijft de opnane van kalium dan achter in verhouding met nitraat.
Maar ik geloof direct als ik de resultaten van jou zie dat het wel meevalt. Ik hoef niet bange te wezen voor lichtgevende vissies zeg maar. Wel mooi heur met karst.
 
Planten hebben inderdaad veel kalium nodig. Maar in verhouding veel als nitraat. Als je dan kaliumnitraat en kaliumfosfaat en plantenvoeding waar ook nog eens kalium zou kunnen inzitten gaat toevoegen, voeg je meer kalium toe dan wordt verbruikt. En dat stapelt zich dan op...


Daarom voeg ik de laatste jaren geen kalium meer toe (alleen nog magnesiumnitraat, zelfbereide magnesiumdiwaterstoffosfaat en kaliumvrije plantenvoeding). Misschien heb ik ook het geluk dat er bij mij voldoende kalium in het leidingwater zit. Mijn kaliumgehalte komt (zolang ik geen OO-water gebruik bij de verversing) in ieder geval nooit onder de 10 ppm. Doet het dat toch, bij gebruik van OO-water, dan voeg ik het minimaal toe om boven de 10 ppm te komen. Maar daar gebruik ik nu al jaren dezelfde bus potassium voor die ik nog heb staan van vroeger. Dus dat zijn echt minieme hoeveelheden.


Bij magnesium is het probleem minder. Magnesium is lichter dan kalium en is 2-waardig, dus per 2 mol kalium dat met kaliumnitraat zou meekomen komt er slechts 1 mol magnesium mee. Als je nitraat met 10 ppm wilt verhogen mbv kaliumnitraat stijgt het kaliumgehalte met 6 ppm. Als je nitraat met 10 ppm wilt verhogen mbv magnesiumnitraat stijgt het magnesiumgehalte met 2 ppm.


Magnesium kan minder kwaad om toe te voegen. Meestal zit er te weinig magnesium in leidingwater en het draagt bij aan de gH. Dus als het wel een sterk effect heeft is het te meten aan de gH en makkelijker op te lossen. Bij mij loopt het zo'n vaart niet, maar als je door magnesiumtoevoegingen toch een hardheid zou hebben die teveel oploopt kan je het met turf makkelijk uit het water filteren. Met kalium zou dat niet (of althans veel moeilijker) lukken.


De laatste jaren bekijk ik telkens wat er precies moet toegevoegd worden en probeer ik dat beter op elkaar af te stemmen, zodat ik niet iets toevoeg dat het aquarium niet nodig heeft of waar het al teveel aan heeft. Sindsdien is mijn geleidbaarheid enorm gedaald.


De geleidbaarheid testen ter opvolging kan daarom nooit kwaad. Ook kalium testen is interessant, evenals de gH en calcium of magnesium. Ik meet het calciumgehalte en de gH en bereken daaruit het magnesiumgehalte. Als je het calciumgehalte kan meten doe je dat door het calciumgehalte te delen door 7,1 ppm / Ā°dgH. Dit kan je dan aftrekken van je gH en vermenigvuldigen met 4,3 ppm / Ā°dgH om het magnesiumgehalte te bekomen. Niet overbodig m.i., want als ik mijn leidingwater bekijk zit er amper magnesium in en draagt bijna alleen calcium bij aan de hardheid. In mijn geval ligt er dus eerder een magnesiumtekort dan een kaliumtekort op de loer.


Maar ieder aquarium is inderdaad anders. Gelukkig kan je veel meten. Dus meet je kaliumgehalte en je weet waar je aan toe bent ;-)


En kijk ook eens naar de tabel op deze pagina: https://www.aquainfo.nl/spoorelementen-toevoegen-zin-of-onzin/


Volgens die tabel hebben aquariumplanten gemiddeld per 100 gram stikstof 50 gram kalium nodig. In kaliumnitraat zit per 100 gram stikstof 278 gram kalium. Dus daar heb je je antwoord: in verhouding voeg je meer dan 5 keer meer kalium toe dan nodig als je kaliumnitraat gebruikt.


En meteen je antwoord over magnesium: je zal dus inderdaad nog meer magnesium toevoegen dan nodig voor je planten. Maar daar bestaan dus geschikte oplossingen voor moest je merken aan je gH dat de magnesium hier aan toe bij begint te dragen. Je zal merken dat dat zeer goed meevalt: per 10 ppm nitraat is dat nog geen 0,5 Ā°dgH. Dus in vergelijking met wat reeds aanwezig is, is dat peanuts ivm kalium.
 
šŸ˜­ Snap het moraal van het verhaal. Maar die tabelletjes die jij bedoeld waren gebasseerd op antogonisme. En dan komen we weer op het verhaal van ja iedere plant heeft zijn eigen wensen. Dus tabellen cijfers zeggen misschien wat maar veel leden waaronder ik willen feiten zien. Heb trouwens respect voor je berekeningen dat dan wel.
 
Antagonisme wordt vernoemd. Maar die tabel geeft de gemiddelde verhoudingen weer van de elementen die in planten zitten en heeft verder weinig met antagonisme te maken. Behalve dan dat antagonisme op zich een uitstekend argument is om ook een teveel aan voedingsstoffen, zoals in dit geval kalium, niet te willen.

De conclusie in het artikel staat een beetje verder onder de tabel:
Per 100 gram stikstof heeft een plant 50 gram kalium nodig! De verhouding stikstof:kalium is dus 2:1 (laatste kolom van de tabel)

Met kaliumnitraat alleen al zit je daar dus ver boven. In kaliumnitraat (KNO3) zit per mol kalium 1 mol stikstof. De molmassa van stikstof is 14 g/mol. Die van Kalium 39 g/mol. Dus per 100 gram stikstof: 100 * 39 / 14.

Dus alleen door kaliumnitraat te doseren doseert men bijna 6 keer teveel. En dan doseert men wsl ook nog eens kalium door kaliumfosfaat, plantenvoeding etc...

En je merkt terecht op dat iedere plant andere eisen stelt. De bron heeft het dan ook over een gemiddelde van 50 gram kalium per 100 gram stikstof. in werkelijkheid zal dit afhankelijk van de plantensoort variƫren tussen 1 gram en 100 gram. Maar zelfs al is dat 100 gram, dan nog zit er in kaliumnitraat in verhouding teveel kalium.

Vandaar mijn advies om zeker kalium te meten. Is je kaliumgehalte te laag, dan weet je dat bijdoseren aangewezen en dat je met een gerust hart kaliumnitraat kan gebruiken (althans voorlopig). Maar is het te hoog, dan zou ik toch eens andere opties naast kaliumnitraat gaan overwegen.

Ik heb de resultaten van 8 jaar geleden trouwens teruggevonden. Ik zat met 420 ppm kalium in mijn gezelschapsaquarium. Dat is de grootteorde die je in zeewater mag verwachten. In zoetwater van nature 2 Ć  3 ppm. In het zoetwateraquarium zou ik uitgaan van een range van 10 Ć  25 ppm. Een hogere concentratie duidt er simpelweg op dat er meer wordt toegevoegd dan er wordt verbruikt. Die zouten stapelen zich op en dat is m.i. onwenselijk. Want te veel of te weinig. Te is per definitie niet goed. Onnodige zouten zorgen voor een onnodige verhoging van de geleidbaarheid. Hierdoor verhoogt de osmotische druk op de plantencellen waardoor deze kunnen afsterven.

Mijn advies is om bij alle anorganische zouten die je nodig hebt voor het aquarium af te vragen of beide ionen ervan nodig zijn. Zoniet of er een alternatief is dat wel nodig is en ermee gecombineerd kan worden en als dat niet het geval is: welk element de meeste 'ruimte' heeft.

Dat kan bij elk aquarium anders in te vullen zijn en zelfs bij 1 aquarium kan dat doorheen de tijd verschillen. Daarom is m.i. meten zo belangrijk.

Als ik mijn gezelschapsaquarium als voorbeeld neem kan het soms gebeuren dat ik met puur leidingswater ververs. Dat doe ik eigenlijk standaard, tenzij mijn resultaten wijzen op de behoefte aan een waterverversing met zachter water. Het enige nadeel is dat bij ons leidingwater de carbonaathardheid en pH te hoog zijn. Dus ik moet mijn leidingwater aanzuren om het geschikt te maken voor het aquarium. Tevens zit er in het leidingwater nauwelijks nitraat. Als er desondanks een reden is om veel te verversen moet ik dus ook het nitraatgehalte weer aanvullen. Als ik hier niet over zou nadenken zou ik pH-minus (zwavelzuur) kunnen gebruiken en aanvullen met kaliumnitraat. Kalium heb ik niet nodig want voldoende aanwezig in zowel leiding- als aquariumwater zonder het actief toe te voegen. Dus wat ik overhoud is kaliumsulfaat terwijl ik dat eigenlijk niet nodig heb. Om dit te vermijden zuur ik het leidingwater aan met salpeterzuur. De zuurrest daarvan is nitraat. Het leidingwater krijgt daardoor de gewenste kH en pH en is voorzien van nitraat om aan te vullen wat er is verloren gegaan door de verversing. En ik voorkom zodoende een onnodige toename van de geleidbaarheid. Uiteraard komt dit nooit perfect uit. De ene keer is mijn nitraatgehalte een beetje meer of minder of moet ik een beetje meer of minder verversen dan de andere. Dan grijp ik uiteraard wel terug naar zwavelzuur of magnesiumnitraat (afhankelijk waarvan ik het meest nodig heb). Een bewuste keuze omdat er relatief weinig sulfaat dan wel magnesium in het aquariumwater zit. Magnesium omdat ik calcium al genoeg in het leidingwater heb zitten en sowieso is mijn advies om dat zoveel mogelijk te vermijden (behalve bij een daadwerkelijk tekort uiteraard, maar dat is zeldzaam). Calciumverbindingen zijn namelijk slechter oplosbaar. Is dat erg in het aquarium? Naar mijn mening wel. Als iets neerslaat bevindt het zich namelijk niet meer per se in de waterkolom en is het dus mogelijk niet meer meetbaar. En dat zou de testresultaten waarop ik mijn aquariumonderhoud en berekeningen op baseer waardeloos maken.
 
Waarom denken jullie dat zouten zich opstapelen?
Als je EI volgt en wekelijks 50 procent ververst, kan het gehalte nooit erg hoog worden. Of mis ik iets?

@gapak heb jij er een verklaring voor dat kalium opliep tot 420 ppm? Ververste je niet of nauwelijks?
 
Planten hebben inderdaad veel kalium nodig. Maar in verhouding veel als nitraat. Als je dan kaliumnitraat en kaliumfosfaat en plantenvoeding waar ook nog eens kalium zou kunnen inzitten gaat toevoegen, voeg je meer kalium toe dan wordt verbruikt. En dat stapelt zich dan op...

Zover ik weet voeg je met de EI bij gebruik van kalumnitraat en kaliumfosfaat bijna net zoveel kalium toe als nitraat, Daarom adviseert men vaak ook nog om kaliumsulfaat erbij te doen dacht ik maar op deze wijze zal de kalium niet veel meer zijn dan de nitraat.
 
Waarom denken jullie dat zouten zich opstapelen?
Als je EI volgt en wekelijks 50 procent ververst, kan het gehalte nooit erg hoog worden. Of mis ik iets?

@gapak heb jij er een verklaring voor dat kalium opliep tot 420 ppm? Ververste je niet of nauwelijks?

Daar zeg je het goed. 'Als' je EI volgt. Ik zou het trouwens voorzichtiger uitdrukken: als je wekelijks 50% ververst is de kans klein dat je gehalte erg hoog kan worden. Maar niet iedereen volgt deze methode. Ik ook niet, ik vind het gewoon verspilling en een methode die niet nodig is. Ik meet de waterwaarden en baseer mijn onderhoud daarop. Ik ververs(te) wel degelijk, maar afhankelijk van mijn testresultaten 2-wekelijks 10 Ć  30%. Ik testte voorheen niet op kalium, dus kon daar mijn verversing ook niet op baseren. Weet niet of er in die tijd al goede testsets voor bestonden, ik was kende ze in ieder geval niet, vandaar de labo-analyse. Het is naar aanleiding daarvan dat ik ben beginnen uitrekenen hoeveel kalium eigenlijk wordt toegevoegd en verbaasd was over het resultaat. Vandaar mijn conclusie dat planten inderdaad veel kalium nodig hebben, maar niet zoveel als men zou vermoeden a.d.h.v. wat men allemaal adviseert om toe te voegen. Kaliumnitraat waarin gemiddeld meer dan 5x zoveel kalium zit dan de planten nodig hebben t.o.v. nitraat is daar dus een voorbeeld van. Toegegeven, dat is misschien kort door de bocht, want in het aquarium wordt ook nitraat geproduceerd, dus ergens klopt het wel dat een aquarium meer kalium nodig kan hebben dan nitraat. Maar daar is ieder aquarium weer anders in. Vandaar.... meten....
Niet te vergeten dat kalium niet alleen in kaliumnitraat zit maar ook in kaliumfosfaat en in klassieke plantenbemesting voor het aquarium, waar vaak in feite alles inzit behalve nitraat en fosfaat omdat het al in het aquarium wordt geproduceerd. En dan zit je dus snel aan te veel. Vandaar dat ik lang heb gezocht naar plantenvoeding met sporenelementen zonder macro-elementen. Ik heb er 2 gevonden waarvan de meest interessante inmiddels niet meer bestaat. Indien iemand nog geschikte alternatieven kent, mag men het uiteraard gerust laten weten.

Zover ik weet voeg je met de EI bij gebruik van kalumnitraat en kaliumfosfaat bijna net zoveel kalium toe als nitraat, Daarom adviseert men vaak ook nog om kaliumsulfaat erbij te doen dacht ik maar op deze wijze zal de kalium niet veel meer zijn dan de nitraat.

Tja, wat bedoel je met net zoveel? Massiek of molair? In dat laatste geval klopt dat uiteraard. Je voegt dan met kalium evenveel kalium toe als nitraat. Je voegt dan met fosfaat evenveel kalium toe als fosfaat (er van uitgaande dat je KH2PO4 gebruikt) en je voegt dan met kaliumsulfaat dubbel zoveel kalium toe als sulfaat (wat niet slecht is, want dat voeg je toe om het kaliumgehalte te verhogen en je beperkt dus de toename van het sulfaatgehalte, net zoals je door magnesiumnitraat toe te voegen dubbel zoveel nitraat toevoegt als magnesium en je dus de magnesiumtoename beperkt). En het probleem begint al bij het toevoegen van kaliumnitraat. Planten hebben namelijk niet net zoveel kalium als nitraat nodig, maar veel minder. Gemiddeld per 100 gram stikstof 50 gram kalium. Dus gemiddeld 7,1 mol nitraat per 1,3 mol kalium. Door kaliumnitraat te gebruiken voeg je dus 5,5x zoveel kalium toe als nitraat.

En zoals ik zei, mogelijk is dat terecht als het overgrote deel van het nitraat in het aquarium wordt geproduceerd. Maar dan zou je mogen stoppen met EI, want daar houdt die methode al geen rekening mee als je gaat concluderen: het gehalte kan nooit hoog oplopen. En dan zijn we weer bij.... meten.

En dat was ook mijn insteek: meet je kaliumgehalte zeker eens. Valt de waarde binnen het gewenste bereik dan is er uiteraard niets aan de hand. Maar meet je onnodig hoge waarden, bekijk dan zeker eens of je niet beter een alternatief voor kaliumnitraat gebruikt.
 

Terug
Bovenaan