kadinaal tetra's ziek !


B

bono

Guest
ik heb 15 kardinaaltetra's in mijn 200x40x50 bak waarvan ik er gister al 1 uit heb gehaald omdat ie een bultje onder zijn/haar buik heeft. Gewoon wit dus niet zwart of rood. Heb een foto van deze kunnen maken maar ik vindt het niet makkelijk te zien.

De andere kardinaaltetra zag ik gister ook al met op 1 kant van zijn/haar buik soort witte scheuren (ze is niet dit of zo maar heeft wel een soort uitpuilend oogje ook aan 1 kant.

Nu ben ik zelf al 4 dagen gevloerd met een gigantische griep en ik moest bijna zelf met hoge koorts naar het ziekenhuis gelukkig hoefde dit niet alsnog en ben ik gister gaan vissen om de zieke tetra's eruit te kunnen halen (dat gaat niet makkelijk want ze zijn super snel en er zijn veel stenen en planten waar ze in gaan hangen. Dus ik met al mijn kracht tot ik niet meer kon 6 tetra's gevangen. waarvan die ene zoals eerst beschreven met het bultje onder de buik. De rest lijkt in orde maar die heb ik ook weer afgezonderd van die met het bultje voor de zekerheid (ze kunnen elkaar wel zien)

Vanmorgen een poging met de vangfles gedaan maar helaas niks gebaad ben 3 uur bezig geweest. Daarna moest ik echt weer rusten.

Vanmiddag nieuwe poging met vangnetten maar helaas 4 gevangen die er nog goed uitzagen. Nog 5 te gaan maar ik werd weer moe. Ik heb mijn buren gebeld die ook een zelfde soort aquaruim hebben en zij komen mij vanavond helpen. Ik heb nu het water voor de helft eruit gehaald (dit moest toch nog ververst worden) En nu doe ik maar wel 50 procent ipv 30.

Ik ververs mijn water normaliter 1 x in de 7 a 8 dagen. 30 procent. De waterwaardes had ik niet de puf voor om nog te meten maar wel heb ik wat water van het aquarium opgeslagen in een bakje en dit op half in het water gezet van mijn verwarmde aquarium zodat ik dit dan morgen met normaal licht kan testen. (dit kan toch?) Of moet het echt nu want ik heb hier al niet voldoende licht meer en ook de puf gewoonweg niet meer.

Nu is mijn vraag wat voor ziekte dit is. Ik heb voor het eerst kardinaaltetra's en ik kom er eigenlijk niet meer wijs uit. Van de vis met het bultje heb ik een paar foto's maar niet echt duiderlijk.

Kunnen jullie me helpen?

eventjes proberen met de foto's hoor tot zo....
953892bono2006_0_82_20131122_15.jpg

916369bono2006_0_82_20131122_15.jpg

343251bono2006_0_82_20131122_15.jpg

Dit waren de duiderlijkste foto's die ik kon maken nog vandaag.
 
Beterschap !!! Lastig om wat te roepen. Kan van alles zijn, beschadiging tijdens transport, wormen, infectie etc etc... Visje ziet er van boven niet zo verkeerd uit.
 
Dank je AadMec.

Helaas is het niet de transport denk ik want ik heb ze al een paar maandjes (3) ongeveer. Helaas zit het bultje aan de onderkant heb er paar foto's van gemaakt maar schitterde dus je zag niks helaas. Het is een flinke witte bult onder op de buik. Je zien een hele kleine verbreding aan de rechterzij (verder zie je niks aan deze vis.)

De temp is 25 graden en mijn andere bewoners zijn dan nog.

4 algeneters.

2 vrouwen apistogramma met 2 nestjes (dus wel waaks dit weet ik)
1 man apistrogramma ook waaks over zijn kleintjes.
en dan de 15 kardinalen die er nu tijdelijk uitgaan. als ik ze te pakken krijg.

Verder geef ik ze afwisselend voer droog maar ook diepvries voer. uitgespoeld ook nog
Ik probeer straks die ander nog op de foto te krijgen maar tot het eten moet ik nu echt even mijn ogen dicht doen.

Ik vindt het alleen raar dat er 2 ziek zijn dus hopelijk is het niet besmettelijk. wat ze ook mogen hebben.
 
Met behulp van mijn buren de vissen kunnen vangen en de 2 aangetaste apart van de groep gehouden in een ander aquaiumpje( soort genoten ook niet meer in de grote bak maar een 80 cm bak tot ik weet wat dit is en hoe ik het kan bestrijden.

Hier nog wat foto's van de 2de vis. Hopelijk is het wat te zien want beter krijgen we ze vanavond niet meer.

666145bono2006_0_82_20131122_21.jpg

337171bono2006_0_82_20131122_21.jpg

145126bono2006_0_82_20131122_21.jpg

584996bono2006_0_82_20131122_21.jpg


als iemand weet wat dit is hoe kan ik het het beste bestrijden ?

Thanx alsvast ! Hoop dat het goed komt met de rakkertjes.
 
Vanmorge is de 2de helaas heengegaan !
Ik heb nog wat foto's gemaakt van zijn/hAar buik. Deze kan ik er straks pas opzetten. ook test ik vandaag even de waterwaardes en zal ik ze hier vermelden.
 
Ik zie op de foto s ook niet zo heel veel. Net zoals Aad ook al zegt dus.
Wel zie ik een ietwat verdikt oog, wat een pop eye kan zijn. Je kunt hier eens op googelen, maar het is lastig te zien op deze foto s hoor.
Mss dat de nieuwe wat duidelijker zijn.
 
Hier wat volgende foto's zo meteen maar eerst de waterwaardes. Let op de bak staat nu 2 dagen op half water en krijgt dus geen co2. Vanmiddag als ik de bodem gezogen heb wordt deze weer gevuld op temp 25 graden. Daarbij heeft deze bak normaal elke dag een beetje plantenvoeding maar nu ivm de zieke vissen al 3 dagen niets erin gedaan. (planten blijven verder nog goed maar met de aanvulling van het water zal ik weer gaan bemesten nu alle kardinaal tetra's eruit zijn en in quarantaine gezet zijn.
De waterwaarde net gemeten om 9 uur vanmorgen.

PH 7
GH 6
KH 6
NH3 0.003
NH4 0
NO2 0
No3 0
PO4 0.1
FE 0.1
CU 0
Co2 zal iets te laag zijn nu (schatting 5mg per uur. ivm half leegstaande bak.)

Zal nu de laatste foto's van de dode vis erbij doen.

325253bono2006_0_82_20131123_08.jpg


841494bono2006_0_82_20131123_08.jpg

613723bono2006_0_82_20131123_08.jpg

893539bono2006_0_82_20131123_08.jpg

972545bono2006_0_82_20131123_08.jpg

Wie kan mij asjeblieft helpen met wat dit precies is?
En waar kan ik de rest eventueel mee behandelen om te voorkomen dat zij het ook krijgen aangezien het er 2 ook dit hebben/hadden?
:help:
 
Op de 4 de foto van boven zie je de vis in de schaduw met bolletjes (in de schaduw beter te zien) Nu heb ik zelf dit stukje gevonden wat wel bij mijn dode vis past. Zou dit het echt zijn??? de mijne heeft die bolletjes ook opgestapeld dat begon met 1 zoals de nr 1 vis onder het buikje. deze had het aan de zijkant van de buik en de bolletjes stapelde op zie je ook goed op de foto met de schaduw nr 4. ook had de dode vis een uitpuilend oog. Weten jullie of dit het zou zijn???? Ik weet me gewoon ff geen raad meer aangezien ik nog meet vissen in de bak heb zitten met jonkies ! heel veel jongkies!!!

Tuberculose bij vissen


Wat is tuberculose?

Tuberculose wordt veroorzaakt door een bacterie. Deze bacterie heeft de vorm van een staafje en hij beweegt niet. Hoe de bacterie in een aquarium terecht kan komen is niet helemaal bekend. Uw vis kan dus door het water in het aquarium besmet raken met tuberculose. Uw vis kan op verschillende manieren besmet raken met tuberculose. Hij kan in contact komen met een andere besmette vis, hij neemt besmet water op door de huid en kieuwen, eten van besmet voedsel en het aanvreten van een overleden besmet soortgenootje. Als de bacteri�n eenmaal in het lichaam van uw vis zitten, kunnen ze zich naar alle organen en weefsels verplaatsen. In het lichaam van uw vis zullen de bacteri�n zich vermenigvuldigen. Het lichaam van uw vis zal hierop reageren door blaasachtige cellen te maken waar de bacteri�n in zitten. Deze cellen zullen groepjes gaan vormen en uiteindelijk uitgroeien tot tuberculose ontstekingsweefsel. De organen van uw vis worden uiteindelijk omringt door dit weefsel.

Symptomen van tuberculose bij vissen

De reactie van uw vis op de tuberculose hangt af van de besmette organen. Als de lever, milt of de nieren aangetast zijn zal uw vis minder eetlust hebben, sloom worden en een ingevallen buik krijgen. Zo kan uw vis ook uitpuilende ogen krijgen en er kan een open gat in de buik ontstaan. Uw vis zal zich afzonderen en uiteindelijk overlijden.
 
weet er niemand iets????
Ook niet of ik medicijnen moet toevoegen?
Een pop eye is het niet er was veel meer aan de hand bij dit beestje. En de andere begint met dezelfde symptoom een bultje onder de buik verder niks te zien of te merken.

Please help ! zoek me rot maar kom alleen op bovenstaande uit. iemand nog andere tips????
 
Ja hoor nog twee met een bultje onder de buik !

Ik heb ze allemaal apart gezet en de grote bak waar andere soorten vissen inzittenogen ggezond eten en poepen goed

Heeft iemand nog tips ????
Want ik vermoed dat als ik dus nix doe ze allemaal doodgaan met een langzaam pijnlijke dood en dat wil ik die beestjes niet aandoen.
HELP !!!! Ik weet niet wat ik moet doen ! Te veel ibformatie waar ik niks aan heb....
 
Als het idd tuberculose is (TBC) dat moet je heel erg oppassen, dit is zeer besmettelijk, ook voor de mens! Als je bijv. een wondje hebt aan je handen (en jouw eigen weerstand is ook al niet al te best op dit momnet) dus wees heel erg voorzichtig!!


http://www.koidream.nl/Ziektvistuberculose.htm
 
Maatregelen en therapie

Zieke vis dient direct te worden verwijderd en in een aparte behandelingsbak worden geplaatst of afgevoerd en vernietigd (destructie of begraven met ongebluste kalk, met name bij consumptievis). Gezonde vis vreet namelijk de zieke vissen aan en raakt zo makkelijk besmet.
Een therapie tegen de ziekte is langdurig en moeizaam. Als een populatie vissen al sterk is aangetast is het beter, de hele partij af te voeren en het hele systeem te desinfecteren. In de literatuur worden o.a. antibiotica rifampicine, kanamy-cine-sulfaat of tetracyclines aangeraden als medicijn, als het om zeer waardevolle vissen gaat, die nog niet zwaar ziek zijn. Vaak is het een dure aangelegenheid, want het betekent weken tot maanden behandelen. Het niet-eten van de vissen bemoeilijkt daarbij de toediening van het medicijn.
 
Volgens mij heeft TBC andere symptomen en is het giga besmettelijk voor je andere vis.
Ik denk persoonlijk meer aan een parasiet en zou ze allemaal uitvangen, euthanaseren en indien mogelijk mee terug gaan naar de winkel. Waarschijnlijk is de hele zending ergens mee besmet en zal de winkel mogelijk zelf het probleem hebben, cq al meer klachten hebben gehad.

John heeft overigens gelijk dat het oog van die ene niet goed staat. Als er druk in het visje opbouwt (ontsteking, parasiet, eitjes, worm oid, is dat snel gebeurd denk ik.

Ik zou dus niet gaan expirementeren met medicijnen en als je andere vissen niets mankeren, de knoop doorhakken.
Niet leuk, maar je moet toch het zekere voor het onzekere nemen.
 
Als het een parasiet is, dan kun je dat toch behandelen?
 
Die kardinalen van jou,kunnen uit een slechte kweek komen. niet meer nemen.
Nu gewoon euthenasie.
 
Veel ziekten zijn in een vroeg stadium te behandelen. Ellende is dat diverse ziekten pas in een zeer laat (te laat) stadium duidelijk worden (na verkleuring, verdikking, niet eten, scheef zwemmen etc etc etc..). Als je al zou kunnen achterhalen OF het echt een parasiet is, moet je nog even aan de slag WELKE parasiet het is.

Kortom : Het wordt simpelweg te laat duidelijk wat het is. Zo ook hier in mijn beleving. Je kunt dan gaan aanmedderen met allerlei soorten medicijnen die ook nog eens invloed kunnen hebben op de nog gezonde vissen, maar soms moet je de knoop doorhakken om in ieder geval de rest te redden.

Het is hard en niet leuk, maar soms kan je dus niet anders in mijn beleving.
 
Dank jullie wel allemaal voor de zorgen en de reacties.

Ik heb gisteren 11 van de 15 kardinalen bultjes gevonden en heb ze vanmorgen allemaal euthanasie gedaan uit voorzorg ook al die tijd al met handschoenen gewerkt want ik ben zelf nu niet echt super sterk in mijn vel.

Ik vindt het jammer dat ik dit moest doen maar ik houd voorlopig de rest van mijn vissen nauwlettend in de gaten. Tot nu toe zijn ze gezond en fit. Verder heb ik het grote aquarium 50 procent ververst en niks chemisch toegevoegd. De waterwaarden van vandaag zijn nu.
Kh 4
Ph 7.5
Gh 7
Nh3 0.1
Nh4 0.0
No2 0
No3 0
Po4 0.10
Fe. Vandaag bemest dus niet getest nog.
Cu 0

Ze zijn niet super perfect nu maar dat kan ook niet anders.

Wel heb ik mijn 2de pomp aangesloten nu voor de grote bak deze was kapot maar ik heb hem kunnen repareren.

Hopelijk blijft nu alles goed gaan en jammer dat ik die ziekte niet eerder gezien heb dat ik wist wat ik kon doen. Ik heb de vissen naar de desbetreffende dierenzaak meegenomen en hij heeft het bekeken en wist in eerste in stantie niet wat het precies kon zijn. Wel heeft hij ze allemaal bij hem gehouden en houd er een oogje in het zeil. Hij had er volgens hem nog geen terug gehad maar zei al dit kan best nog komen als ze het bij jou allemaal kregen. Telefoonnummer gegeven voor als hij meer wist. En ik kreeg een tegoedbon mee van 15 euro. Hij denkt zelf dat het een zieke bak was bij waar hij ze vandaan heeft. Hij had er toen volgens deaantekeningen 47 waarvan 15 naar mij zijn gegaan. Dus afwachten maar netjesvan de tegoedbon.
 
Inderdaad netjes afgehandeld al zeg ik het zelf. Vind het altijd netjes als ze niet meteen in de tegenaanval gaan en je op een nette manier behandelen.

Sterkte met de bak en met je eigen gezondheid !!!
 
Dat vind ik ook AadMec !

Dank je wel. Met de bak komt het wel weer goed daar ben ik van overtuigd. Alleen nu moet ik wel weer overdenken wat ik als groepsvis/ scholenvis wil hebben. En bovenal wat kan bij apistogramma s cacaduoides.


Mijn genezing gaat langzaam nu maar dat houd me niet tegen. Moet alleen alles goed inplannen wil ikzelf niet te moe worden.

Nogmaals bedankt !
 

Terug
Bovenaan