kaamlaag


Peter Hartman

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2005
Berichten
816
Locatie
Den Haag
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een vraag: ik heb last van een niet al te dikke kaamlaag in mijn Lido 200.
Waterwaardes zijn goed, Heb een spraybar met matige stroming die iets omhoog gericht staat. Plantengroei goed. Ik ververs weinig. Er is best wel wat verdamping en dat vul ik aan met regenwater uit de regenton. KH is ong. 4 PH iets onder de 7. Ik voeg soms nitraat en fosfaat toe maar bescheiden. Vissen doen het ook goed.

Ik vind het niet mooi staan. Wat zou ik nog meer kunnen doen. Een skimmer is niet mogelijk. Kaamlaag weghalen lukt maar komt toch weer terug. Eventueel overstappen op kraanwater? Voeg ook CO2 toe overigens. Met kraanwater had ik er overigens ook last van. Of geen spraybar gebruiken maar een gewone uitstroom gebruiken?

Ik hoor graag van jullie.

gr Peter
 
Ik denk dat je eerst de oorzaak moet proberen te achterhalen of je moet dat al weten/of vermoeden 😉. Mogelijke oorzaken kunnen zijn:
- Hoge plantbelasting en daardoor ook mogelijk hogere plantafval. Heel veel planten in een bak kunnen stoffen uitscheiden die dat veroorzaken. Maar is verder geen probleem natuurlijk.
- Bakinrichting is veranderd of nieuw hardscape toegevoegd (lijkt mij niet in jou geval).
- Teveel ander organisch afval (dode vis, uitwerpselen etc., lijkt mij ook de oorzaak niet bij jou).
- Bacterie sterfte (bv door grover pomp onderhoud of tekort capaciteit ivm "bio load")
- misschien nog iets anders wat ik vergeten ben........

Zo afgaand op jou informatie denk ik het 1e of 4de.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Een kaamlaag, zoals ook hierboven in andere woorden aangegeven, heeft een oorzaak. Je moet er dus voor zorgen dat die oorzaak wegenomen wordt. Zorg ervoor dat je plant sterk zijn en zich goed kunnen ontwikkelen. Daarvoor is een juiste lichtintensiteit, afgestemd op je plantenkeuze, belangrijk evenals bemesting via de waterkolom én via de bodem. Zorg ervoor dat er geen plantenresten achterblijven die gaan rotten. Kijk je filter eens na, werkt alles zoals het moet? Onderhoud dus!

Kraan water op zich en/of het toevoegen van CO2 hebben slechts indirect invloed of kunnen dat hebben. Geen oorzaak dus evenals het gebruik van een spraybar of directe inspuiting van het gefilterde water.
 
Laatst bewerkt:
Waarom is een skimmer niet mogelijk?

T-stuk ,elleboog en extra aazuigbuis en je hebt een basic skimmer
 
Ik heb 6 weken geleden wel de pomp goed schoon gemaakt en grootschalig onderhoud in het aquarium gedaan. Dat kan dus inderdaad een reden zijn. Verder voeg ik Catappa bladeren toe dus dat rot natuurlijk ook wel weg. Misschien toch nog even aan kijken en alles met kranten verwijderen. Misschien wel een keer wat grootschaliger water verversen. Of is dat volgens jullie dan niet nodig. Ik heb niet heel veel rottende planten. Alleen mijn Cyperus Helferi heeft het wat moeilijk. Crypto's, mossen, varens, Lagenandra's doen het prima verder.

Skimmer is wat lastiger door mijn bodemafzuiging door de bodem dus laat ik even rusten.

Bedankt voor de reacties zover.
 
Overigens gebruik ik filtermateriaal van Oase zelf. Voor de bacterieopbouw zijn dit plastic bolletjes. Misschien hier iets anders voor gebruiken.

Mijn filter is zeker krachtig genoeg. Vandaar de spaybar ook.

gr Peter
 
Ik zou zelf geen kranten gebruiken voor de verwijdering maar onbedrukte keukenrol velletjes, deze nemen snel op.

Dan heb ik sterk het vermoeden dat door het grote onderhoud aan pomp en bak je de oorzaak te pakken hebt.

Laat het nu maar even rusten in ieder geval. Ik ken de standaard filter producten van je oase pomp niet goed genoeg, maar naar de toekomst toe zou je mogelijk ander filtermateriaal kunnen gaan toepassen en misschien in fases vervangen, dus per mandinhoud. Ik zelf heb bv goede resultaten met K1 micro (klein bewegend bed filter in 1 van mijn externe pompen aangesloten op mijn Malawi bak), maar je hebt meer goede optie's op de markt.

Gr. Ed
 
Ik heb 6 weken geleden wel de pomp goed schoon gemaakt en grootschalig onderhoud in het aquarium gedaan. Dat kan dus inderdaad een reden zijn. Verder voeg ik Catappa bladeren toe dus dat rot natuurlijk ook wel weg. Misschien toch nog even aan kijken en alles met kranten verwijderen. Misschien wel een keer wat grootschaliger water verversen. Of is dat volgens jullie dan niet nodig. Ik heb niet heel veel rottende planten. Alleen mijn Cyperus Helferi heeft het wat moeilijk. Crypto's, mossen, varens, Lagenandra's doen het prima verder.

Skimmer is wat lastiger door mijn bodemafzuiging door de bodem dus laat ik even rusten.

Bedankt voor de reacties zover.
Je planten kunnen wat lichtintensies betreft prima bijelkaar. Een gemiddelde lichtintensiteit is genoeg. Je Cyperus helferi is die zin wat anders dat ze een half beschaduwde plek verkiest onder wat meer licht. Wat lijkt op een tegenstelling maar het niet is. Ze kiest dus echt wel voor een goede belichting én ze vraagt voeding!! Let op; met name bodemvoeding. Wanneer je dit alles niet kan toepassen hebben deze planten redelijk snel de neiging om bruin te worden.
 
Ik heb 6 weken geleden wel de pomp goed schoon gemaakt en grootschalig onderhoud in het aquarium gedaan. Dat kan dus inderdaad een reden zijn. Verder voeg ik Catappa bladeren toe dus dat rot natuurlijk ook wel weg. Misschien toch nog even aan kijken en alles met kranten verwijderen. Misschien wel een keer wat grootschaliger water verversen. Of is dat volgens jullie dan niet nodig. Ik heb niet heel veel rottende planten. Alleen mijn Cyperus Helferi heeft het wat moeilijk. Crypto's, mossen, varens, Lagenandra's doen het prima verder.

Skimmer is wat lastiger door mijn bodemafzuiging door de bodem dus laat ik even rusten.

Bedankt voor de reacties zover.
Dan ben je veel goede bacterien verloren en dat kan (mede) de oorzaak zijn. Zelf hevel ik in kleinere bakken kaamlaag af met een lege ijsbak en door die net onder het oppervlak te houden schiet de laag er zo in.
 
Beter doe je nooit de bak en filter tegelijk schoonmaken dat stoort de stabiliteit in je bak ik maak bijna nooit het filter schoon ben daar waarschijnlijk appart in maar ik volg al ik weet niet hoelang de richtlijnen van mijn pa hoe meer geklooi hoe meer zooi hier werkt dat echt prima
 

Terug
Bovenaan