Juwel Vision 260 van Melotte


M

Melotte

Guest
Het is zover. Ik heb de afgelopen tijd vaak gebruik gemaakt van de goede adviezen van de leden van dit forum. Dan mag ik nu ook wel verslag uitbrengen over de voortgang. Sinds anderhalve week draai ik mijn bak in.
Ik heb het aquarium 2e-hands gekocht omdat ik eerst eens wil kijken of en hoe het allemaal gaat lopen. Ga ik me niet vergissen in het onderhoud? Kan ik de visjes die van mij afhankelijk zijn over een jaar nog steeds goed verzorgen?

Uiteindelijk wil ik een zuid-amerikaansachtig aquarium. Ik ben me ervan bewust dat ik geen biotoop zal kunnen nabouwen. Dat is me op dit moment nog te ingewikkeld.
Op dit moment draait de Juwel nog met een binnenfilter. Ik filter over een kleine hoeveelheid turf.
De bak heb ik voor de eerste periode gevuld met cabomba aquatica, met een enkele vallisneria spiralis, echinodorus martii en sagittaria subulata. Er drijft verder wat pistia stratiotes.
Ik heb kienhout in de bak, maar ben nog op zoek naar mooi (afgezonken) spiderwood. Dat zal uiteindelijk voor het interne filter moeten staan.
Vandaag heb ik een Bio Co2-setje van Dennerle in het aquarium geplaatst.

Ik hoor graag de kritiek en tips en trucs van wat meer ervaren aquarianen!
 
Volledige beeld
127979_0_82_img_20140212_002703.jpg


Linkerkant
137561_0_82_img_20140212_002719.jpg


Recherkant
942385_0_82_img_20140212_002728.jpg


Midvoor
923915_0_82_img_20140212_002736.jpg
 
Goed begin.

Ik neem aan dat je over turf filtert om je Ph te laten zakken maar heb je je water al getest dan?
Je voegt ook Co2 en dat be�nvloed ook je Ph.
 
Bedankt voor je reactie, Memmo.
De bedoeling van het turf was ook om een iets donkere kleur te geven aan het water. Dat is nog niet merkbaar het geval.
Ik ben me ervan bewust dat CO2 de zuurgraad verhoogd (Ph wordt lager). Ik zal daarom de komende tijd gaan testen. Sowieso gaat het nog een weekje of twee duren voordat de eerste vissen erin gaan.
 
En jawel, de eerste killer snails zijn in de bak geland. Twee Anatomae. Ik noem ze Helena.
Kom op, dames! Eten maar.

731511_0_82_img_20140212_181536.jpg
 
Het mag dan tijdelijk zijn, maar toch mooi hoor!
 
Aaaargh. Wat is dit nou? Ik zie opeens een wit wormpje in mijn aquarium.
Kan die kwaad? Moet ik er meteen iets aan doen, of zijn dit de onschadelijke opstartwormpjes?
846465melotte_0_82_img_20140213_183938.jpg
 
Oeps lijkt op een planaria.
Ik zou gelijk ingrijpen, ik heb er zelf geen ervaring mee gehad maar heb gehoord dat het een schadelijk beestje is.
 
Planaria is niet echt schadelijk, maar vervelend, , maar echt kwaad kan het niet.
Je hebt echt een schitterende bak, mooi fris,leuk ingericht!
 
@Memmo, hartelijk dank voor je reactie. Ik ga eens kijken of ik ze eruit kan krijgen. Dan kan ik meteen ook beter kijken wat voor vlees ik in de kuip heb.
@Astrid, dank je wel. De frisheid valt me ook op. De Cabomba groeit als kool, zelfs al voordat ik met Co2 aan het mesten ben gegaan. Leuk om hier een streekgenoot tegen te komen!
 
Hm.... ik twijfel nog wel of het echt planaria is. Ik houd ze nu maar uit de bak zodra ik ze zie.
Ze zien er niet heel schadelijk uit...
 
Ziet er goed uit! Leuk ingericht
 
Memmo zei:
Je hebt mij nieuwsgierig gemaakt Astrid en ben op zoek gegaan.
Kom volgend tegen:

http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=41&t=7395

Heel erg bedankt voor deze link, echt nooit gedacht dat planaria toch voor problemen kan zorgen.
Je hoort meestal bij opstart over deze wormen en hoorde vaak dat het geen kwaad kon, dus weer wat geleerd :thumbs:
Zo zie je maar, nooit te oud om te leren.
Ik kom vaak in Lisse, zo'n leuk centrum, en een mooie dierenwinkel met best een leuk aquarium gedeelte :D
 
Ik ga de laatste tijd ook wel naar Hano in Noordwijkerhout.
Prettige bediening.
 
En jawel... de eerste visjes zijn geland!
Op de bodem van mijn aquarium wonen nu 13 Corydoras Schwartzi. Het was de hele voorraad van de lfs hier in Lisse. Ik heb daar het water laten testen en er was geen spoortje van nitriet te vinden. Happy!!
De wormpjes heb ik trouwens niet meer gezien. Ik houd het er voorlopig maar even op dat het toch opstartwormpjes waren en geen Planaria.
ETEetmwBCW2O4s6gsm7ciEFbh7h8noA7.jpeg
Later vandaag een foto tijdens het voeren.
 
Die zijn heel mooi, en de Hano kom ik ook, leuke winkel, het personeel op het aquariumdeel heeft best kennis van zaken vind ik, dat viel mij best op ;)
 
Mooie tekening van deze Schwartzi! Ze hadden nog eventjes de tijd nodig om door te hebben dat dat groene ding daar echt eten (DuplaRin Tabs) voorstelt.
aoC6J0n0Q58Y12OdojMdybFDX7Itr5E7.jpeg
 
Het ziet er nu al mooi uit, zeker voor iemand die net begint!
 
Ja, ze komen echt prachtig uit in je bak, erg mooi hoor!
 
Leuke cory's! Heb ze ook. Ben zelf ook erg tevreden over de lfs hier. Over de Hano in Noordwijkerhout ben ik zelf wat minder te spreken. Vind het er allemaal net wat minder uitzien en de vissen vaak erg mager.
Weetje al wat je verdervoor vis wilt nemen?
 
Dank voor alle leuke reacties.
Ik wil de volgende visjes nog toevoegen:
20 Megalamphodus megalopterus
8 Nannobrycon eques
2 dwergcichliden (NTB)

Vind je het wat?
 
Hoe staat je bak er nu bij?
 

Terug
Bovenaan