Juwel rio 450


Jasper96

Well-known member
Lid geworden
2 februari 2024
Berichten
78
Leeftijd
28
Graag zou ik mijn visbestand uitbreiden in mijn 450 liter aquarium.
Voordat ik dit doe wil ik graag weten of het wel kan en of ik niet al te veel heb.

Op dit moment heb ik:
5 maanvissen ( zijn pas een aantal maanden oud en pas 8/9 cm in lengte)
3 pleco's tussen 20 en 30 cm lang.
10 kardinaal tetra's van ongeveer 3-4 cm lang.
2 kleine algeneters van 5 cm ( worden niet groter meer)
5 waaierhandgarnalen van ongeveer 6-7 cm

Graag zou ik hier nog 3 torpedo barbelen bij zetten en als er dan nog plek is nog een paar waaierhandgarnalen.
Kunnen de torpedo barbelen samen met mijn huidige bestand en wordt het niet te veel zo? De torpedo barbelen kunnen 18cm worden.
 
Ik zou de maanvissen groep uitbreiden, 5 maanvissen is wel heel erg het minimum om agressie te verdelen, en bij zulke jonge vissen is de kans op uitval reëel. Bij mijn maanvissen (die inmiddels ruim op leeftijd zijn en met zijn achten begonnen zijn) begon ik uitval door agressie te merken toen de groep 5 vissen was. Ik heb er nu 2 in mijn 2m bak zitten en nog 1 in mijn Juwel. Anders jagen ze de kleinste absoluut dood.
Pleco's kunnen nog een eindje groter worden. Het zijn behoorlijke vervuilers en daar zul je rekening mee moeten houden.
Torpedobarbelen zijn mooie vissen, maar willen in een school, en het zijn actieve en snelle zwemmers. Ik heb indertijd naar ze gekeken voor mijn 2m bak en ik had besloten dat mijn bak te klein is voor ze. Vooral ook omdat het dus echt een redelijke groep moet zijn, ik vind persoonlijk het minimum 12.
Verder is 'te vol' -als de vissen genoeg ruimte hebben om hun ding te doen- vooral afhankelijk van je filtering. Als je alleen het interne filter van de Juwel hebt, is dat behoorlijk snel het geval. Ik heb de Rio 350en heb er een extern JBL filter bij gezet, om het water schoon te houden.

Ik vrees dus dat ik je niet zulk goed nieuws heb gegeven.
Maar ik wil wel een eindje met je mee denken voor alternatieven die wél in je bak en je huidige bestand passen, als je dat wilt.
 
Ik zou de maanvissen groep uitbreiden, 5 maanvissen is wel heel erg het minimum om agressie te verdelen, en bij zulke jonge vissen is de kans op uitval reëel. Bij mijn maanvissen (die inmiddels ruim op leeftijd zijn en met zijn achten begonnen zijn) begon ik uitval door agressie te merken toen de groep 5 vissen was. Ik heb er nu 2 in mijn 2m bak zitten en nog 1 in mijn Juwel. Anders jagen ze de kleinste absoluut dood.
Pleco's kunnen nog een eindje groter worden. Het zijn behoorlijke vervuilers en daar zul je rekening mee moeten houden.
Torpedobarbelen zijn mooie vissen, maar willen in een school, en het zijn actieve en snelle zwemmers. Ik heb indertijd naar ze gekeken voor mijn 2m bak en ik had besloten dat mijn bak te klein is voor ze. Vooral ook omdat het dus echt een redelijke groep moet zijn, ik vind persoonlijk het minimum 12.
Verder is 'te vol' -als de vissen genoeg ruimte hebben om hun ding te doen- vooral afhankelijk van je filtering. Als je alleen het interne filter van de Juwel hebt, is dat behoorlijk snel het geval. Ik heb de Rio 350en heb er een extern JBL filter bij gezet, om het water schoon te houden.

Ik vrees dus dat ik je niet zulk goed nieuws heb gegeven.
Maar ik wil wel een eindje met je mee denken voor alternatieven die wél in je bak en je huidige bestand passen, als je dat wilt.

Edit: oeps, ging iets fout bij het posten. Uiteraard is mijn antwoord in enkelvoud voldoende, de ander twee mogen weg....
 
Ik zou de maanvissen groep uitbreiden, 5 maanvissen is wel heel erg het minimum om agressie te verdelen, en bij zulke jonge vissen is de kans op uitval reëel. Bij mijn maanvissen (die inmiddels ruim op leeftijd zijn en met zijn achten begonnen zijn) begon ik uitval door agressie te merken toen de groep 5 vissen was. Ik heb er nu 2 in mijn 2m bak zitten en nog 1 in mijn Juwel. Anders jagen ze de kleinste absoluut dood.
Pleco's kunnen nog een eindje groter worden. Het zijn behoorlijke vervuilers en daar zul je rekening mee moeten houden.
Torpedobarbelen zijn mooie vissen, maar willen in een school, en het zijn actieve en snelle zwemmers. Ik heb indertijd naar ze gekeken voor mijn 2m bak en ik had besloten dat mijn bak te klein is voor ze. Vooral ook omdat het dus echt een redelijke groep moet zijn, ik vind persoonlijk het minimum 12.
Verder is 'te vol' -als de vissen genoeg ruimte hebben om hun ding te doen- vooral afhankelijk van je filtering. Als je alleen het interne filter van de Juwel hebt, is dat behoorlijk snel het geval. Ik heb de Rio 350en heb er een extern JBL filter bij gezet, om het water schoon te houden.

Ik vrees dus dat ik je niet zulk goed nieuws heb gegeven.
Maar ik wil wel een eindje met je mee denken voor alternatieven die wél in je bak en je huidige bestand passen, als je dat wilt.
 
Ik heb zelf ook al aan maanvissen gedacht en zelfs geprobeerd. Echter heb ik deze 5 wat ik nu heb samen gekocht in wurselen (blue marble en blue ghost, dus ze waren nogal prijzig), en als ik er andere bij zet (van bijv. de hornbach), dan gaan deze 5 erg actief "jagen" op de nieuwe maanvissen. De nieuwe maanvissen lijken niet geacepteerd te worden. Ik vond het zielig en heb de hornbach maanvisjes toen aan een vriend gegeven. Wellicht kan ik het nog eens proberen met die van wurselen.

Ik heb een extern filter van eheim, een hele goede, ik geloof tot 700liter. Dus ik denk dat ik daarmee wel goed zit. Het water is in iedergeval kraak helder en ik heb uitstekende waterwaardes. Ik heb ook een wavemaker (de garnalen vinden deze erg leuk) in de bak en een extra luchtpomp.

Ik ga het gewoon nog eens proberen met de maanvissen van wurselen. Hoeveel maanvissen zou ik er bij kunnen zetten met mijn huidig visbestand? Ik wist al dat ze vrij groot worden dus ik zou niet weten hoeveel er nog bij kan.
 
Dawkinsia Denisonii zeker niet met 3 houden.
Heb hier een groep van 18 gehad, maar kunnen in kleinere aantallen nogal schichtig worden, met daardoor verhoogde kans op ziekte. Zoals @Lysia al aangaf kun je deze beter in een (stuk) grotere bak houden.

Pleco's zijn leuk, maar in mijn optiek echt te groot voor jou bak. Ik kom ze regelmatig tegen van 50cm+ op een leeftijd van +-7-8jaar. En dan zijn ze echt nog niet uitgegroeid.
Met jou 3 heb je al een mate van vervuiling dat je "hele goede" filter waarschijnlijk al aan zijn maximale capaciteit zit. Ik zou adviseren om hier op termijn een ander onderkomen voor te zoeken.

Kardinalen en maanvissen.. ik ga de discussie niet eens aan..
Beter zoek je hier een wat meer hooggebouwde zalm voor, ipv een spitszalm zoals kardinaaltetra, roodneuszalm enz..

Als aanvulling zou je dan kunnen kijken voor een groep Corydoras.
 
Ik zou bij de maanvissen nog 5 stuks bij zetten, dan heb je uiteindelijk een groep van 10. Als ze allemaal groot worden.
Als alternatief voor de kardinalen én voor de torpedo's zou je ook eens bij de regenboogvissen (melanotaeniasoorten) kunnen kijken. De Bedotia geyai lijkt wel wat op de torpedobarbeel, maar is geschikter voor jouw bak. Maar er zijn nog een heleboel prachtige soorten die je misschien wel aan spreken.

Wat betreft je filter: als dat bruto 700 liter is, dan ga je tekort komen. Ik heb op mijn 2m bak (ruim 350 liter) 1 intern filter (bruto 500l), en 2 Eheims Classic 2217, voor ieder bruto 600 liter. Dat is genoeg, maar houdt niet vreselijk veel over.

Je zou verder ook nog kunnen kijken naar bodem- en oppervlaktevissen.
Op de bodem is een kudde corydorassen altijd leuk, maar een kleinere cichlidesoort die vooral de bodem bewoont, kan ook een optie zijn.
Aan de oppervlakte een schooltje bijlzalmen, of halfsnavelbekjes bijv.
 
Bedankt voor alle tips.
Dat de pleco's uiteindelijk zo groot zouden worden wist ik niet, ik dacht dat het wel goed zat omdat er minimaal 1,50 meter breedte werd aangeraden. Dan ga ik ze toch maar weg doen, hoe leuk ik ze ook vind (bovendien maken ze inderdaad nogal wat rotzooi).
Torpedo barbelen vallen dan sowieso af i.v.m de grote van de bak.
Eerlijk gezegd heb ik weinig verstand van het bruto/netto gebeuren van de buitenfilters. Ik ben overgestapt van een vision 180 met orginele pomp. Deze eheim is mijn eerste buitenfilter.

De maanvissen in de winkel zijn erg klein tegenover die wat ik nu heb. Mijne zijn bijna 2 maal zo groot. Zal het leeftijdsverschil problemen opleveren of juist niet?

Corydorassen zijn misschien ook leuk inderdaad.

De kardinaal tetra's heb ik van een vriend gekregen, omdat het bij hem in de bak te druk was.
Ik had al in gedachte, dat als de maanvissen groter worden dat ze waarschijnlijk de tetra's opeten. Deze wil ik dan op korte termijn ook wegdoen.

Gouramis zoals diamantgourami, marmergourami en goudgourami ( zijn er nog meer die wat groter worden??) spreken me ook heel erg aan.

Als ik de pleco's en tetra's zou wegdoen, en dan 5 maanvissen erbij zodat ik dit heb;
10 maanvissen
2 kleine algeneters
5 waaierhandgarnalen
hoeveel van die gourami's kunnen dan erbij?
 
Laatst bewerkt:
Goerami's houd je normaal gesproken in een harem, 1m en 2 (of in jouw geval zouden 3 ook goed kunnen werken.)
Ik weet eerlijk gezegd niet of 2 mannen met dubbel zoveel vrouwen in jouw bak zo werken. Afgezien daarvan zou ik dat om een andere reden niet doen, anders kan dat gaan botsen met de manen.

Wat betreft de manen uit de winkel toevoegen: er zijn nog een heleboel andere winkels die manen verkopen. Ik heb indertijd aan mijn groep manen een groepje jongere maanvissen toegevoegd, dat ging goed, maar dat is altijd een gok.
 
Helder, dus gourami mannetjes zijn agressief richting elkaar? Beetje het zelfde verhaal als bettas?
Er zijn inderdaad veel winkels die maanvisjes verkopen maar over het algemeen vind ik ze niet zo bijzonder. Als ik dan iets erbij zit dan zou ik liever iets meer uitgeven zodat je een mooie soort zoals de blue marble hebt.

Wat trouwens wel bijzonder is bij mijn 5 maantjes; ik zie totaal geen agressie richting elkaar en ze zitten eigenlijk 99 procent van de tijd samen. 4 daarvan komen uit dezelfde "spawn" en 1tje(blue ghost, andere 4 zijn blue marble) uit de bak boven hun. Wellicht is dit omdat ze nog vrij jong zijn?
 
Laatst bewerkt:
De vrouwtjes zullen ook ieder een eigen territorium inrichten, waar het mannetje dan tussen pendelt. Ik durf eerlijk niet te zeggen hoe het gaat met 2 mannetjes in één bak.
Goerami's zijn natuurlijk wel familie van betta's, dus als je daar op af gaat, neem je beter niet de gok.
 
Jammer eigenlijk, had er graag een aantal ingezet omdat ik ze erg mooi vind. Kan je bij gouramis al vroeg het geslacht zien?
Met de kleinere visjes heb ik niet zo veel meer eerlijk gezegd. In mijn kleinere bak had ik altijd molly's en platys maar toen ik een grotere bak kreeg, wilde ik natuurlijk ook grotere vis haha.
 
Hoe groot is je bak? Ik heb een bak van 1.50 cm en daar zitten 5 verschillende soorten goerami’s in met mannen en al en ik zie nooit agressie. Ze zwemmen met zn allen gezelig.
 
Ook 1.50 cm breed, 450liter juwel rio
 
Ik heb planten en hout erin. Ze kunnen dus hun eigen plekje zoeken en bij elkaar uit de weg, maar dat doen ze hier niet. Ze zitten tussen 22 en 24 graden.

Ik denk dat het erg uitmaakt hoeveel ruimte ze hebben. Ze zwemmen bij mij de hele bak door en gebruiken de ruimte goed. Ze laten ook mijn kleinere scholenvisjes met rust.
 
Ik heb ook een heel hoop plantjes en ornamenten. Grote grotten, kleine grotten. Ze hoeven elkaar niet constant te zien.
Toch besloten om het te proberen. Ik heb de 3 pleco's naar iemand gebracht met een 3 meter lang aquarium en 2 goudgourami en 2 diamantgourami gekocht.
Helaas kon de verkoper me niet vertellen wat het geslacht is omdat ze volgens haar nog te jong zijn daarvoor.
Bij mij zitten ze wel op 25/26 graden i.p.v 22/24. Dat moet toch wel kunnen? Ik zie op internet een hoop verschillende temperaturen voor de gouramies.

De grootste pleco was de laatste dagen echt de bak aan het "domineren". De maanvissen leken erg bang voor hem en zaten opeens onder op de bodem in een hoekje. Zodra die grote eruit was begonnen ze weer rond te zwemmen.
 
Wat je vaak ziet bij Gourami's is dat als de temperatuur hoger wordt de mannetjes in paarmodus komen. Dat wil je in je aquarium, zeker als je meerdere mannen hebt, liever voorkomen.
 
Dat klopt, de temperatuur kan voor problemen zorgen. Ook wordt er geadviseerd om een harem te nemen of in ieder geval meer vrouwen als mannen. Bij goerami’s is het geslacht meestal goed te zien. Als je vier mannen hebt op deze temperatuurd of drie mannen en een vrouw, dan verwacht ik wel problemen.
Heb je drie of vier vrouwen dan gaat het denk ik goed.
 
Tetras zijn weg en heb zonet 7 blauwe maanvissen erbij besteld. Dan zit ik op 12. Dat lijkt me een leuk groepje. Enigste nadeel is dat ze pas 16 maart geleverd worden.
Ook heb ik 4 krobia xinguensis besteld. (3 vrouw en 1 man). Dit zou volgens mijn zoekopdrachten moeten kunnen.
Verder zal ik later nog wat regenboogvisjes o.i.d toevoegen als het gaat en dan vind ik het wel goed.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
 
Tetras zijn weg en heb zonet 7 blauwe maanvissen erbij besteld. Dan zit ik op 12. Dat lijkt me een leuk groepje. Enigste nadeel is dat ze pas 16 maart geleverd worden.
Ook heb ik 4 krobia xinguensis besteld. (3 vrouw en 1 man). Dit zou volgens mijn zoekopdrachten moeten kunnen.
Verder zal ik later nog wat regenboogvisjes o.i.d toevoegen als het gaat en dan vind ik het wel goed.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
De Krobia's zijn erg leuk en mooi. Er komen bij mij nog 10 maanvissen bij
 

Bijlagen

  • 20240216_192205.jpg
    20240216_192205.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 23
@amanda27 Ik vind ze ook erg leuk uitzien. Ben heel benieuwd!
Heb jij dezelfde bak als mij?
Hoe groot zijn/worden ze ongeveer?
 
@amanda27 Ik vind ze ook erg leuk uitzien. Ben heel benieuwd!
Heb jij dezelfde bak als mij?
Hoe groot zijn/worden ze ongeveer?
Ik heb de aquatlantis volga 450, volgens mij komt dat aardig overeen. Ik heb er 4, de grootste is zeker wel een cm of 15. Deze heb ik van een collega over genomen, zijn al volwassen
 
Ik heb de aquatlantis volga 450, volgens mij komt dat aardig overeen. Ik heb er 4, de grootste is zeker wel een cm of 15. Deze heb ik van een collega over genomen, zijn al volwassen
Bij die wat ik krijg staat helaas niet bij wat de lengte bij levering is. Ze kosten maar 12 euro per stuk dus ik vermoed dat ze nog vrij klein zijn. Heb jij 1 mannetje of 2 mannetjes?
 
Bij die wat ik krijg staat helaas niet bij wat de lengte bij levering is. Ze kosten maar 12 euro per stuk dus ik vermoed dat ze nog vrij klein zijn. Heb jij 1 mannetje of 2 mannetjes?
Ik heb 2 koppels, ieder hun eigen territorium. Ze laten elkaar met rust, maar zwemmen soms ook met zijn 4tjes samen. Ik denk dat ze nog wel klein zijn inderdaad
 
Ik heb 2 koppels, ieder hun eigen territorium. Ze laten elkaar met rust, maar zwemmen soms ook met zijn 4tjes samen. Ik denk dat ze nog wel klein zijn inderdaad
Ik was erg bang voor "ruzie" onderling, vandaar gekozen voor maar 1 mannetje. Had blijkbaar niet gehoeven dus.
 

Terug
Bovenaan