Juwel Rio 300 4x 1047mm T5


W

Wentelsteefje

Guest
Ik heb vandaag m'n nieuwe bak neergezet, wandje er in, alle toebehoren een plekje gegeven, morgen (24 uur later dan het plakken van de achterwand) ga ik hem beplanten en opstarten. Nu zette ik even de TL verlichting aan en ik maakte voor mijn gevoel direct een longfoto van mijn vrouw die naast de bak stond. :) kortom Whoow! Dit lijkt mij echt veel te veel.

De bak moet een rijkelijk beplante bak worden met een gezond vis bestand. Zeker wil ik 4 maanvissen en een koppeltje labyrinth. Met andere soorten erbij eerder onderbezetting dan het toelaatbare.

Als jullie het voor het zeggen hebben welke 4 lampen zou jij dan in de armaturen draaien?
Alles vervangen of deels vervangen en welk merk? Ik kijk uit naar jullie vakkundig advies.
 
Wat zit er nu in? Een lege bak, weerkaatst enorm.

Wat wil je, plantenbak? Een biotoop?
 
Een rijkelijk beplante bak met een gezond vis bestand. Zeker 4 maanvissen en een koppeltje dwerggoerami's lijkt me leuk. Zo'n 10 tot 10 corydoras, 2 L nummers (kleine soort) verder kijk ik nog even. Moet zeker niet te veel in, wil proberen een hele mooie beplanting te cre�ren. Heb ook een CO2 set met PH controller gekocht voor de plantjes. Maar ik weet niet of dit ook invloed heeft op de hoeveelheid of soort kleur licht wat er boven moet hangen.
 
3000-4000 kelvin is dan prima. Wel geel, moet je van houden.

Van de soorten die je noemt, valt goerami,s uit de toom.
 
Hoe bedoel je goerami's uit de toom? Kan toch wel samen? Zag ze juis heel vaak in bakken met maanvissen en dacht dat zal wel kunnen. Ach, niets staat nog vast, kan nog alle kanten uit. Op zijn vroegst nog een week of 2 a 3 voor de eerste bewoners binnen mogen :)

Even on-topic,

Je zegt geel licht? Ik heb 4 buizen, is het niet mogelijk om het beste van alle werelden te hebben of is dit niet goed voor de planten? Bijvoorbeeld een witte die erbij geleverd is te behouden en dan 2 zonlicht/gele en dan nog een buis die de kleuren mooi maakt. Was dat niet paars of zo?
 
Zolang je gemiddelde kleurtemperatuur 3a 4500 kelvin is is het goed voor planten
 
Ik heb 3 van mijn 4 juwel buizen vervangen voor 2x JBL Tropic en 1x JBL Color. Veel aangenmer om naar te kijken en volgens de specificaties een goede opstelling voor een planten/vis aquarium. Bak draaid nu 3 dagen waarvan 1 dag incl. de beplanting en ik ben erg tevreden hoe het tot nu toe gaat. PH blijft mooi constant op 6.80 alleen de temperatuur is niet lager dan 27.1 te krijgen. Zelfs niet met een hele dag de kleppen van de kap open. Er word veel warmte door de verlichting opgenomen door het water zo lijkt het.
 
Na 3 dagen kan je daar nog niet echt een oordeel over geven.

Bij mijn Rio 300 heb ik maar 2 lampen aan, dit zijn een Juwel Day en een Juwel Nature.

Ik heb begrepen dat planten bijzonder weinig aan Tropic en vooral Color hebben.
 
Ik heb nog nergens een oordeel over toch? Ik ben tevreden over de kleur en lichtintensie. In dat opzicht is er dan wel een oordeel maar dat is persoonlijk. Wat de een mooi vind is voor de ander het tegendeel. De color is enkel voor de kleur dat klopt maar de tropic zijn volgens JBL en veel berichten op het web juist erg geschikt voor de plantengroei. Aangezien ik nog maar een beginnertje ben maak je me wel weer aan het twijfelen :).... *het internet weer opduiken gaat :p
 
Wordt JBL Solar Tropic Ultra en JBL Solar Color Ultra bedoeld?

De eerste heeft een kleurtemperatuur van 4000K en is daarmee erg geschikt. De tweede wordt wel eens de beste paarse lamp genoemd voor plantengroei. Wij hebben in ieder geval niets te klagen over die combi (behalve dan misschien dat er wel best veel vraag naar voeding door komt, maar drijfplanten helpt dan al).

~ Ivo
 
Ik ging uit van Juwel lampen, had er overheen gelezen. JBL Color is idd. wel goed.
 
Ja dat klopt die 2 soorten Ultra's zijn het. Ik dacht dat dit ook de enige soort was in T5 voor de juwel bakken.
Hoe bedoel je meer vraag naar voedsel?
 
Simpel uitgelegd: plantenlicht (licht waar planten wat mee kunnen: photosynthetically active radiation) > planten willen groeien > vraag naar voeding (CO2, NO3, PO4, sporenelementen)

~ Ivo
 
Ah oke, ik geef wel de voorgeschreven hoeveelheid plantenvoedsel en de CO2 doet die PH controller. Het zal vast wel goed komen denk en hoop ik :)
 

Terug
Bovenaan