Juwel rio 240 verlichting


Y

Yv0nne

Guest
Hallo iedereen,

Hier een nieuweling met een nieuw aquarium.

Wij hebben een nieuw aquarium gekocht de Juwel rio 240. Met standaard verlichting. 2x T5 led 29 watt. Day light en nature light.
Wij vinden het eigenlijk te fel. En zouden graag tips of ideeen krijgen hoe wij hier verandering in aan zou kunnen brengen.

Wat hebben we zelf geprobeerd: een dimmer... helaas de lampen zijn niet dimbaar. 1 lamp uitzetten, helaas ze kunnen niet afzonderlijk van elkaar aan staan. Drijfplanten, check, dat drijft maar moet nog over de hele oppervlakte groeien. Hout, check, dit vinden wij leuk en geeft nog iets wat af waardoor het water iets bruin is gekleurd.
Verder doet alles het goed, de plantjes en de vissen. De vissen zwemmen naar ons idee wel wat laag wij denken dat het door het licht komt. Het water is voor ons getest en alle waardes waren goed.

Alvast bedankt voor het lezen,
Groetjes
 
Welkom bij het AF

Het is niet zo dat de lampen niet dimbaar zijn. T5 kun je wel dimmen. Wat het probleem is zijn de voorschakelaars (EVSA). Deze kunnen geen dimmen aan. Deze zitten bij een 240 in de zwarte balk van de kap. En dat is flink wat sloopwerk om er uit te halen.

Ik heb (toen ik nog een 240 had) de oude laten zitten en de maar de draden vanuit de lampen (dus niet de voedingsdraad) verlengt naar de kast er onder en daar twee dimbare eVSA's geplaatst. Dit met de elektronica om zonsopgang en zonsondergang (weet even niet meer wat dat was maar kan ik nog wel nagaan denk ik als dat nodig is) de lampen gedimt. Dit is ook veel rustiger voor de vissen dan BAF, wakker worden. Knipper knipper.

Een andere optie is om LED te installeren maar dat is wel een stuk duurder in aanschaf. Echter wel snel terugverdient aangezien je van een Watt of 100 naar een Watt of 10 teruggaat. Reken maar uit. HIer heb je verschillende kits of zelfbouw materialen voor in de handel. Zelf heb ik van KiteLight de boel samengesteld. En ben hier erg tevreden over. Let dan wel op dat de voeding ongeveer 20 procent overcapaciteit moet hebben.

Veel plezier.
 
Pvc buis erover schuiven word ook wel eens geopperd hier
 
Pvc gaat denk ik smelten. De lampen worden behoorlijk warm.

Ja led, maar ik zou het graag meer dempen.
 
Pvc gaat denk ik smelten. De lampen worden behoorlijk warm.

Ja led, maar ik zou het graag meer dempen.
Even overheengelezen. Oeps. Dan gaat mijn verhaal niet op. Maar waarom het dan niet dimbaar is...???
 
Het zijn led lampen in tl vorm... ik weet niet hoe ik het anders kan uitleggen.
Lampen zijn wel vast te houden, maar zijn wel echt warm.
 
Als ze vast zijn te houden zullen ze geen pvc smelten.
Trouwens als leds niet vast zijn te houden is er wat serieus mis..
 
Bedankt voor het idee. We gaan van het weekend even kijken naar pvc om 1 lamp dus geen licht te laten geven.

Waar ik wel een beetje bang voor ben is of mijn beplanting dat aan kan. Dit zou betekenen dat ze de helft licht krijgen. Zou het een optie zijn dan om het licht langer te laten branden, om dit weer te compenseren?
 
neej niet een volledige buis erom, gwn wat ringen erom om het zo wat te dempen.
sorry voor mijn incompleetheid.
 
:thumbs: Nou nou wat een idee... dat ik dacht niet bedacht. Gaan we doen...
Dan kunnen de visjes hun zonnebril ook weer afzetten :cool:
 
Geen vertand van dimmers :S

Maar ik vroeg ernaar in de winkel, daar vertelde ze mij dat het niet te doen is.

We zijn nieuw hè! Dus sorry als ik de verkeerde vraag stel.
 
Je kan bv ook een laagje of meerdere laagjes als het nodig is bakpapier rond de buizen doen,kan goed tegen warmte uiteraard en is simpel te doen.
 
Oké lijkt mij misschien wel een beter idee... zou ik dat met plakband kunnen vast kunnen zetten? Gaat dat niet los door het vocht?
 
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd maar weet van sommige mensen dat ze het zo doen en heb ze daarover niet gehoord.
 
let wel welke buis je afschermt
de daylicht 9000k is de oorzaak dat het zo fel is deze wat temperen kan
de natuur 6500k beter van niet is niet prettig voor da planten
 
Geen vertand van dimmers :S

Maar ik vroeg ernaar in de winkel, daar vertelde ze mij dat het niet te doen is.

We zijn nieuw hè! Dus sorry als ik de verkeerde vraag stel.
Sorry is niet nodig! Het fijne van deze site is nu juist dat je alle vragen kan stellen die je nodig vindt. Doe ik zelf ook! En, er zijn altijd wel mensen die je op weg kunnen helpen.

Ik begon over de dimmer met als achterliggende gedachte dat je mogelijkerwijs wél dimbare leds hebt maar geen goede dimmer. Overigens is mijn ervaring dat men over electronica in een Lfs vaak over (te) weinig kennis beschikt.
 
Ik lees mee, heb sinds 6 weken een RIO 450 ook uitgevoerd met dezelfde led, zou ook wel willen dimmen
 
Ik las bakpapier maar dat is te licht
Ik las ook aluminiumfolie dat wil ik misschien nog proberen.
En pvc maar heb ook gezien dat het gesmolten is maar dat was met tl.

Nu heb ik hoornblad er in en langs de wateroppervlakte drijven, en de Drijfplanten in een frame van rietjes. Maar ben nog niet tevreden genoeg. Vandaar dat ik aluminiumfolie wil proberen maar wacht nog even totdat de planten de hele oppervlakte dichthebben gemaakt, daarna zien we wel weer.
 
En pvc maar heb ook gezien dat het gesmolten is maar dat was met tl.
zou dat niet bij gewone t5 buizen zijn geweest
de led buizen worden lang zo warm niet
 
Bedoel je dat het nog teveel licht doorlaat? en meerdere lagen papier misschien beter?

Nog niet geprobeerd.
Ik ben benieuwd als je een oplossing hebt gevonden. Met foto :foto:
 

Terug
Bovenaan