Juwel rio 240 opzetten


C

CrazyFish

Guest
Hallo, Ik heb akkoord gekregen van mijn ouders dus ik mag nu een aquarium van 120x40x50 opzetten! Heb alleen nu een vraagje. Ik heb nu een tv meubel gekocht, alleen vraag ik mij af of die sterk genoeg is. Het aquarium steekt ook 1cm uit aangezien de kast 39cm breed is. Weet niet of dit erg is.
 

Bijlagen

  • FF1145F1-0791-47FE-A7D2-99C53436CF02.jpeg
    FF1145F1-0791-47FE-A7D2-99C53436CF02.jpeg
    57.8 KB · Weergaven: 85
Hallo, Ik heb akkoord gekregen van mijn ouders dus ik mag nu een aquarium van 120x40x50 opzetten! Heb alleen nu een vraagje. Ik heb nu een tv meubel gekocht, alleen vraag ik mij af of die sterk genoeg is. Het aquarium steekt ook 1cm uit aangezien de kast 39cm breed is. Weet niet of dit erg is.

Welkom en harstikke leuk dat je een aquarium gaat opzetten..

Het Tv-meubel..lastige vraag die je allen kan krijgen door te achterhalen hoeveel draagkracht dit meubel kan hebben.
Aaangezien een rio 240 gemiddeld rond 250Kg gaat wegen moet de kast berekend zijn op minsten 4x het draag gewicht van het aquarium op lange termijn wegens doorbuigen op lange termijn door continu gewicht belasting.
Dus ik betwijfel of je TV-meubel hier op berekend is omdat een 250x4=1000Kg draagkracht betekent wat het moet kunnen houden.
Ook 1cm overstekend aquarium zou ik afraden omdat er een vooruit of de achteruit onder hogere spanning komt te staan en kan barsten in het ergste geval maar de bak kan door de oneven druk ook gaan lekken op de kitnaden waar de ruit oversteekt van het meubel.

Dus wijze raad voor je aquarium.. koop een passen meubel die het gewicht aan kan op lange termijn en zo duur is een orgineel meubel niet voor de rio 240 (mits je er ook ruimte voor hebt) en ben je beter af en stuk veiliger.
 
Dankjewel voor het advies. Ik vind het lastig aangezien ik zelf niet een super hoog budget heb. Op MP staat helaas niks in mijn omgeving... Betwijfel ook of mijn ouders nog een andere kast willen aanschaffen aangezien ik deze nu heb. Ik zal het even overleggen met mijn ouders! :)
 
Ga voor de juwel 240 maar uit van 300 kilo, zonder extreme inrichting met stenen. Wellicht kan je de kast nog verstevigen en verbreden. Maar met een origineel meubel weet je het zeker.
 
Ga zelf eens op het kastje zitten, of met een broer/zus/een van je ouders en kijk eens wat er gebeurt. Als het dan al wat doorzakt, kun je wellicht zelf wel invullen wat er met een aquarium gebeurt.
 
Kijk of het kastje gemaakt is van board/meubelplaat met fineer of coating erop ( aan de achterkant kun je dit zien). Als het massief hout is, heb je kans dat hij het gewicht kan dragen, maar als ik de foto bekijk, ben ik bang dat het hier om vezelplaat met een coating gaat. Als je daar een gewicht van 250 a 300 kilo op plaatst, heb je grote kans dat het gaat instorten, met alle gevolgen van dien. Je ouders zullen ook niet op wateroverlast zitten te wachten... Bij de kringloop is nog weleens een oud dressoir te koop voor een prikkie, dat kun je ook een leuk kleurtje geven. Als het maar massief hout is en goed ondersteund is aan de onderkant.
 

Terug
Bovenaan