Juwel rio 240 led of Trofis colisa a-1200 led


Mcbram1

Member
Lid geworden
7 maart 2023
Berichten
12
Leeftijd
32
Goedendag,

Ik ben opzoek naar een nieuwe bak in mijn huiskamer. Vroeger heb ik altijd aquariums gehad alleen sinds enkele maanden begon het weer te kriebelen. Ik zit nu aan het volgende te denken:

- Juwel rio 240 led
- Trofis colisa a-1200 led

De bedoeling is om een externe filter op het aquarium aan te sluiten. Mijn voorkeur gaat uit naar de Trofis colisa a-1200, enkel is hier weinig tot niets bekend over de ledverlichting. Was is jullie ervaring of hebben jullie advies?

Alvast bedankt!

Gr,
 
trofis is een prima bak en voordeel je hoeft het filter er niet uit te slopen
Wat de verlichting betreft ook de standaard verlichting van juwel is nou niet je dat veel te fel en die zal dan ook aangepast moeten worden
De verlichting van de trofis is waarschijnlijk vergelijkbaar.
je zou eens kunnen bellen met bv het bedrijf in de link van John hoe of wat
vraag dan naar de kelvin waarde van de led bij juwel bedraagt dit 9000 k en 6500 k juist die 9000k is eigenlijk te hoog voor een normale verlichting velen vinden deze te fel
aangzien deze niet standaard te dempen is geeft het vaak problemen ook bij bv planten bak (algen)
 
@flipper34
Bedankt voor je reactie! Ik ben er gelijk achteraan gegaan. Ik krijg het volgende bestandje opgestuurd. Deze is geldig voor de Trofis colisa A-800, A-100, A-1200, A-1500 & A-1800 led-verlichting .
E62D47E8-DCE2-4650-9093-73CEDFA685C8.jpeg
 
Dit klopt! Volgens mij valt Trofis ook onder zoo&zo
Dit is niet helemaal waar. Maar het komt van 1 importeur Nederland binnen. Is niet helemaal uitzonderlijk aangezien dit soort producten allemaal in het buitenland worden geproduceerd. In dit geval komt Trofis uit China.

Ik zou trouwens altijd voor de Juwel gaan! Maar dat blijft persoonlijke voorkeur. Ondanks dat de filters en lampen sws vervangen worden hier. Maar denk dat dat bij bijna alle fabrieksbakken nodig is.
 
@flipper34
Bedankt voor je reactie! Ik ben er gelijk achteraan gegaan. Ik krijg het volgende bestandje opgestuurd. Deze is geldig voor de Trofis colisa A-800, A-100, A-1200, A-1500 & A-1800 led-verlichting .Bekijk bijlage 357429
Ook deze lampen hebben net zoals die van Juwel een behoorlijk hoge kelvin waarde. Met alleen de witte leds van 7000-7500 kelvin, voeg je daar de blauwe leds bij zal die waarde nog hoger worden. Het rood verlaagt de kelvinwaarde ietwat maar het blijft al met al hoog. Zelf heb ik een voorkeur voor een gemiddelde waarde van maximaal zo'n 5000 kelvin, de kleur ongeveer van de middagzon.
 
Je zou ook kunnen kijken voor een aquatlantis. Dat zijn prima bakken en goed afgewerkt al zijn ze wel wat duurder dan Juwel.
 

Terug
Bovenaan