Juwel Rio 240 led of Juwel Rio 350 led?


Danny62

Well-known member
Lid geworden
12 november 2010
Berichten
237
Leeftijd
62
Locatie
Mechelen
Binnenkort schaf ik mij “eindelijk” een aquarium aan.
En ik heb betreffende mijn toekomstige aankoop enkele vragen
Nu ben ik aan het twijfelen of ik mij de Juwel Rio 240 LED (55cm hoog) of dan wel de Juwel Rio 350 Led (66 cm hoog) aanschaf.

En wel om volgende redenen!
Ik zou de bodem graag grotendeels willen beplanten met “Eleocharis parvulus (Dwerg Naaldgras)”.
  • Iemand ervaring met de “HeliaLux Spectrum” lampen?
  • Geven deze voldoende licht om het naaldgras te laten groeien in de "Rio 350 Led"?
  • Ik vind relatief weinig op het net (mss niet goed genoeg gezocht) over welke vissen passen er bij garnalen?
  • Onderstaand ter info mijn kostprijsberekening. (altijd handig voor beginnende aquarianen)
  • Tips en advies zijn welkom.

ArtikelNaamPrijs
AquariumJUWEL RIO 240 LED€ 325,00
OF AquariumJUWEL RIO 350 LED (meerprijs)€ 145,00
RuilenMultiLux LED 120 cm – 2x1047 mm€ -125,00
VerlichtingHeliaLux Spectrum 1200 60 Watt€ 300,00
SmartControlHeliaLux SmartControl€ 140,00
Co²Complete CO2 set "Azaqua"€ 250,00
PlantenPlanten (Begroot)€ 180,00
OnderbodemJbl proscape volcano mineral (20 liter)€ 60,00
Bodem50 Liter (JBL Sansibar DARK) of JBL Manado€ 66,00
GarnalenNeocaridina davidi - Blue Dream (±40 stuks)€ 80,00
VisKardinaal Tetra (±50 stuks)€ 50,00
Totaal (Voor Rio 350 Led)€ 1.471,00
Foutmarge voor onvoorziene kosten
30%​
Begroting€ 1.912,30
 
Als je de ruimte hebt zou ik voor de grotere maat gaan, stel je koopt de rio240 en denkt na een paar maand had ik nu maar de grotere gedaan. Je kunt je geld maar 1x uitgeven.
 
Als je de ruimte hebt zou ik voor de grotere maat gaan, stel je koopt de rio240 en denkt na een paar maand had ik nu maar de grotere gedaan. Je kunt je geld maar 1x uitgeven.
Dit is ook mijn filosofie maar wil wel eerst zeker zijn van de verlichting
 
Tetra's en dwerggarnalen zijn een ongelukkig huwelijk want ze scheuren z egewoon levend en wel aan stukken als het niet meteen in de bek past
 
Hier al jaren garnalen samen met kleine vissen. Zorg voor voldoende schuilmogelijkheden. Er zullen wel eens (jonge) garnalen worden opgegeten.
Ervaringen van mensen met garnalen tezamen met vissen verschillen.
 
Was ik toevallig op Youtube aan het neuzen en denk hier het antwoord op mijn vraag “Geven HeliaLux Spectrum lampen voldoende licht om het naaldgras te laten groeien in de "Rio 350 Led"? gevonden te hebben.

Mijn inziens is het antwoord volmondig, ja!

Juwel Rio 450 Helialux Spectrum



Demo Juwel rio 180 met Helialux Spectrum




Nu ff verder inlezen betreffende vissenbestand met optioneel Garnalen. Alhoewel hoe meer ik lees hoe moeilijker het kiezen wordt.
Ik wil mijn vissenbestand zo beperkt mogelijk houden, beter 2 of 3 soorten goed onderhouden dan 20 soorten verwaarlozen.
 

Terug
Bovenaan